אתר דעת | אגדות חז"ל | שערי האגדה | מפרשים | מאמרים | אגדה בראייה עכשווית | מסכת אבות | מאמרים נוספים | אודות | צור קשר




ר' יוחנן נותן כללים להשקעה בהון סיכון
מסכת בבא מציעא דף כט
צוות האתר

"הפוך בה והפוך בה - דכולה בה". תורת חיים ניתנה לנו, והכל בכל מצוי בה. התורה היא ספר הדרכה לחיי רוח, מדריך להליכה בשבילי החיים, והנהגות חשובות להתקדמות ולעלייה. אך, האם הכל מצוי בה? האם גם תחומים גשמיים ומנותקים מרוח מוצאים את ביטויים בתורת החיים??

בדרך כלל כשחושבים על תחום כמו: 'כלכלה מודרנית', אנו נוטים לחשוב שאין לו כל קשר לחז"ל, כי 'מה לקדושי עליון ולעניינים אלו??'. בסוגיא בבבא מציעא ישנו מאמר פליאה, שניתן לפרשו כמאמר בו נותן ר' יוחנן שלושה כללים להשקעה ב'הון סיכון'.

בבא מציעא דף כט, אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: מִי שֶׁהִנִּיחַ לוֹ אָבִיו מָעוֹת הַרְבֵּה, וְרוֹצֶה לְאַבְּדָן, יִלְבַּשׁ (בכלי) [בִּגְדֵי] פִּשְׁתָּן, וְיִשְׁתַּמֵּשׁ בִּכְלֵי זְכוּכִית, וְיִשְׂכֹּר פּוֹעֲלִים וְאַל יֵשֵׁב עִמָּהֶם. יִלְבַּשׁ (בכלי) [בִּגְדֵי] פִּשְׁתָּן, בְּכִיתְּנָא רוּמִיָּתָא. וְיִשְׁתַּמֵּשׁ בִּכְלֵי זְכוּכִית, בְּזוּגִיתָא חִיוַּרְתָּא. וְיִשְׂכֹּר פּוֹעֲלִים וְאַל יֵשֵׁב עִמָּהֶם, תַּרְגוּמָהּ, בְּתוֹרֵי דְּנָפִישׁ פְּסִידַיְהוּ.

חלק חשוב בכלכלה המודרנית בנוי על "השקעות"- אדם או חברה משקיעים כספים באנשים אחרים ומאפשרים להם להקים ולתפעל עסק בעצמם. תת תחום בהשקעות קרוי 'הון סיכון'- כסף המצוי בסיכון גבוה מול סיכוי להחזר כספים גבוה.

תחום זה אינו מתאים לרוב האנשים, ופעילים בו חברות ואנשים פרטיים שיש להם כסף רב, והם מוכנים לקחת סיכון על חלק קטן ממנו.

מרבית המפרשים מתייחסים לדברי ר' יוחנן כעצות לאדם שאינו אחראי על כספו. בא ר"י ומזהירו משלושה תחומים שאם מחליט להשקיע את כספו בהם, עלול לאבדו מהר יותר ממה שהוא מעריך, אם לא ינקוט אמצעי זהירות.

אולם עדיין תמוה: מדוע טרח ר' יוחנן להזהיר אדם שהוא מכנה "שהוא רוצה לאבדן"? הרי אם שוטה הוא, שרוצה לאבד את כספו, מה לנו ולו ומה יועילו העצות??

ואם דבריו בלשון סגי נהור נאמרו, לומר ש'כל אדם אחראי אל לו לעשות שלוש פעולות אלו', עדיין צריך להבין מדוע נקט בשלוש דוגמאות אלו דווקא, כאשר לפחות שתיים מהן נראות פשוטות, וברורות לכל בר דעת...?

מכח זה נראה לפרש שר' יוחנן מכוון דבריו לאדם שיש לו ממון רב, ולא עמל מאוד על נכסיו אלא קיבל אותם בירושה, ו"רוצה לאבדן" - מוכן הוא לקחת סיכון על כספו בשביל סיכוי לקבל החזר מאוד גבוה.
אומר לו ר"י: אמנם השקעות אלו הן חשובות וחיוניות לעולם הכלכלה, ומביאות להמצאות ולחדשנות פורצת דרך, אך גם בתחום הסיכונים יש לנקוט אמצעי זהירות מתאימים.

ר' יוחנן מפרט שלושה מעשים המסמלים שלוש עצות כלליות:

יִלְבַּשׁ בִּגְדֵי פִּשְׁתָּן, בְּכִיתְּנָא רוּמִיָּתָא. – רש"י מפרש כי מדובר בסוג של בגדים, שמלבד היותם יקרים במיוחד, הם גם מתכלים מהר.
ר"י מייעץ שאין להשקיע בדבר יקר אם יש בו מרכיב של "חד פעמי"- שההצלחה בו היא בבת אחת, בלי זמן לעכל, ולתקן נזקים תוך כדי התהליך.

וְיִשְׁתַּמֵּשׁ בִּכְלֵי זְכוּכִית, בְּזוּגִיתָא חִיוַּרְתָּא. – פרשו ב'תוספות' כי זכוכית לבנה הייתה נדירה מאוד בזמנם, והשקעה בכלי זכוכית מעידה על השקעה בדבר ייחודי אבל עם 'בעיתיות'- יהיה קשה מאוד למצוא לו שותפים וחלקי חילוף.
ר"י בא ללמדנו, שאף אם הדבר נדיר מאוד- מה שמעניק, לכאורה, כדאיות להשקעה, אין לסמוך על דבר נדיר מדי, שלא יהיה אפשר לעשות בו שינויים או להעזר בדברים אחרים בשבילו.

וְיִשְׂכֹּר פּוֹעֲלִים וְאַל יֵשֵׁב עִמָּהֶם, תַּרְגוּמָהּ, בְּתוֹרֵי דְּנָפִישׁ פְּסִידַיְהוּ. – שכירת פועלים מבלי אפשרות להשגיח ולבדוק אחריהם.
בעצה זו מזהיר ר"י מפני השקעה בעסק מסוים, מבלי שתוכל להיות מעורב בו. אין אפשרות להצליח על ידי השקעה של כסף בלבד. השקעה- מצריכה מעורבות בזמן כזה או אחר, וכשזה בלתי אפשרי אין להשקיע בו.

נראה,כי דברי ר"י הם מסר, שבהחלט כדאי לכל 'קהילת ההון סיכון' לאמץ....



כדי להוסיף הערה על מאמר זה לחץ כאן.


תגובות גולשים:
שם: חולק
הערה: ברור שהכל נמצא בתורה, אבל לא חייבים לאנוס את הגמרא שנכתבה לפני למעלה מאלף שנה למה שקורה בחיים של היום. מה רע בללמוד את הדברים כפשוטם??


שם: מוטי
הערה: כיוון חדשני ומענייין...


שם: אדיר
הערה: אתה ממש ממתק את הגמרא...על זה נאמר חיילך לאוריתא