אתר דעת | אגדות חז"ל | שערי האגדה | מפרשים | מאמרים | אגדה בראייה עכשווית | מסכת אבות | מאמרים נוספים | אודות | צור קשר

מקורות לפרק



דף סו

מהו להרכיבו על כתפו – [לא שר' אליעזר השתמט מלענות ג' שאלות אלו, אלא כן ענה וברמז, כפי שמבואר] – מהרש"א

פלוני מהו לעוה"ב – [כי אין לשאול שאלות בדברים הנעלמים או שהם נדירי המציאות (ע"ע נדה כו ע"ב)] - מאירי

פלוני מהו לעוה"ב – תוספות בשם רבנו חננאל

פלוני מהו לעוה"ב – ערוך, ערך: פלן

פלוני מהו לעוה"ב – ריטב"א

פלוני מהו לעוה"ב - פתח עינים

פלוני מהו לעוה"ב, להציל כשבה מיד הארי, להציל הרועה, ממזר מהו לירש, מהו לסוד את
ביתו, מהו לסוד את קברו - עיון יעקב

פלוני מהו לעוה"ב - ערוך לנר (לקוטים שבסוף מסכת כריתות)

פלוני מהו לעוה"ב – [צ"ע הרי מפורש במשנה (סנהדרין צ.) אלו מלכים אין להם חלק לעוה"ב, ושלמה איננו מהם? ויישוב לזה] - בן יהוידע

פלוני מהו לעוה"ב - דברי שאול

פלוני מהו לעוה"ב – [שאלו על אבשלום הבא על פלגשי אביו, אם יש להן דין של אשת איש, כיון שהן בלי קידושין וכתובה. ודחה את השואלים, תשאלו על שלמה, שאמרו כל האומר שלמה חטא, אינו אלא טועה] – (בשם תשובת הגאונים, מהגניזה בקאהיר)] - מרגליות הים, לסנהדרין קג ע"ב פסקא ה'

להציל כבשה מיד הארי – [כמו שאצל דוד אין חטא, כך אצל בת שבע אין חטא] – בן יהוידע
להציל הרועה מיד הארי – [מדובר על אוריה, ממה שיחסו לו חטא של מרידה במלכות כי אמר "אדוני יואב"] – בן יהוידע

מהו לסוד את ביתו – [כי יש פלוגתא. לדיעה אחת אסור לסוד ביתו כלל, זכר לחורבן. והשני מתיר אם משאירים אמה על אמה ללא סיד. ור' אליעזר לא שמע מרבו כיצד להכריע בזה] - מהרש"א על בבא בתרא דף ס' ע"ב ד"ה ואמר סד את ביתו

מהו לסוד את קברו – [כי אמרו לסוד את הקברות כדי להציל הכהנים מאהל הטומאה. וכשם שאין החי מסייד את קברו המעותד לו, כי הרי חי הוא, כך ביתו של החי אין מסיידים] - מהרש"א על בבא בתרא דף ס' ע"ב ד"ה ואמר סד את ביתו

שלא אמר דבר שלא שמע מפי רבו מעולם – [כי אצל ר' אליעזר תקף קדושת התורה היא המסורה המוחלטת הנמסרת דור אחרי דור, ושורשו בדברי משה רבנו בעצמו ששמע מסיני. ולכן כל דבר אחר, שאיננו מסיני אלא חידוש הבנה של איזה חכם בדור אחרון, איננו אצל ר"א בדרגת "תורה" ולא רצה לערבב אותו בתוך מה שימסור לשומעי דברו] - שמעתי

אין חכמה לאשה אלא בפלך – [מדוע ענה לה במליצה זו] – בן יהוידע

שבטו של לוי לא עבד ע"ז - תורה תמימה, שמות לב, כו ס"ק לט

האומר לאביו לא ראיתיו - הנצי"ב, דברים לג, ט

ומתוך ששונאים את הבבליים היו קורין אותן על שמם – [למה שנאו אותם? מפני שלא עלו לא"י יחד עם עזרא בזמן הכרזת כורש (עיין יומא ט ע"ב שם אמרו "סנינא לכו")] – נ"ל המלקט

דף סז

חוקים, שטן ואוה"ע לועגים להם - מו"נ ח"ג פ"כו

חוקים, שטן ואוה"ע לועגים להם - רמב"ם, סוף הלכות מעילה, וסוף הלכות ערכין

חוקים, שטן ואוה"ע לועגים להם – [מדוע לא הוזכרה כאן פרה אדומה] – מהרש"א ד"ה דין הוא שיכתבו

עזאזל, שיהא קשה ועז – [ביאור המלה] – מהרש"א

עזאזל שמכפר על עון עזא ועזאל – מלאכי עליון, של הרב ראובן מרגליות (הוצ' מוסד הרב קוק, עמ' רעד-רפ)

דף סח
עומד מרחוק ורואה את מעשיו – [התקינו שיעמוד מרחוק כדי שלא יראה שמא לא הלבין הלשון שקשרו בשעיר, וענין גדול הוא לא להתעצב ביוה"כ, עיי"ש עוד טעמים] - לחם שמים, מהר"י עמדין למשניות, יומא סוף פ"ו