אתר דעת | אגדות חז"ל | שערי האגדה | מפרשים | מאמרים | אגדה בראייה עכשווית | מסכת אבות | מאמרים נוספים | אודות | צור קשר

מקורות לפרק



דף כג
מתוך שלא מיחה בה, נקרא על שמו - ע"ע שבת נד:

דף כד:
גמרא גמור זמורתא תהא? – [לשון זומר ענפים. כי יש תועלת בלימוד [א] לדעת כיצד לנהוג למעשה [ב] ביטול הקליפות. ובלימוד בלי הבנה יש לכל הפחות המדריגה השניה] - בן יהוידע
לעולם אל ימנע אדם עצמו מבית המדרש אפילו שעה אחת - בן יהוידע

באורתא אמר מותרין באכילה, בבקר אמר מותרין לקבל – [ביאור איך אמר דברים הפכיים] - בניהו

דף כה
השותה כוסו בבת אחת - מהרש"א על פסחים פו ע"ב ד"ה מאי טעמא שתיתיה

השותה כוסו בבת אחת - בן יהוידע ד"ה כיו"ב לא ישתה וכן ד"ה ועוד נ"ל בס"ד

לא יאכל אדם שום מראשו, נראה כרעבתן – [ביאור מדוע נראה כרעבתן] - בניהו

חצובא - נתיב ב' 141 (צדק, ג)

נטיעה מקטעה רגליהון דקצביא ובועלי נדות – [כי למרות שהוציא כמה הוצאות כסף, מוכן הוא להמתין. קל וחומר לדברים שאין בהם הוצאה] – מהרש"א בשם הערוך (ערך נטע)

כתורמוס - גר"א (דברים א, יב)

כתורמוס, ולא עבדוהו – [פירש רש"י בספר שופטים (י, ו) שאפילו לא עבדו את ה' בשותפות. ולכן השוה כאן לקינוח בסוף הסעודה] – מהרש"א

ישראל עזים הם - נתיב ב' 200 (בושה א); גבורות השם, 328 (עב); [כל זה מפני שהם נבדלים מהחומרי, כי האש הוא קשה וחזק וכך הם ישראל] - נצח 83, 128 (יד, כה); דרך חיים 78, 269 (פ"ב, לא הביישן למד : פ"ה, עז פנים לגיהנם)

מפני מה ניתנה תורה לישראל, מפני שהם עזים – כי גם היא נקראת "עוז" (זבחים קטז ע"א) ותתיש כח עזותם] – מהרש"א

מפני מה ניתנה תורה לישראל, מפני שהם עזים – [כי "לא הביישן למד" (אבות, ב) וצריכים הכנה של עזות כדי להצליח בתורה] – מהרש"א (נ"ל לבאר דבריו ע"פ דברי רמב"ם, הל' תלמוד תורה פ"ד ה"ה: "לא יהיה התלמיד בוש מחבריו שלמדו מפעם ראשונה או שניה והוא לא למד אלא אחר כמה פעמים. שאם נתבייש מדבר זה נמצא נכנס ויוצא לבית המדרש והוא אינו למד כלום. לפיכך אמרו חכמים הראשונים "אין הביישן למד" עכ"ל. ועוד יעצו חז"ל שיש לתלמיד לשאול שאלות מהרב אע"פ שחבריו יצחקו ממנו ("אחיכו עליה", נדה כז ע"א). ולכן צריכים עוז נפש להתמיד בחיפוש ידיעת התורה ולהיות עז כנמר] - נ"ל המלקט

מפני מה ניתנה תורה לישראל, מפני שהם עזים – [נוסף על הטעם הנ"ל, יש טעם כדי שתהיה התורה מתשת עזותם, כי יראת התורה על פניהם] – מהרש"א על נדרים דף כ ע"א ד"ה היא הבושה

מפני שהם עזים – [אין הכוונה גבורה גופנית, כי אמרו "כלב בחיות" ויש חיות רבות שהן גיבורים ממנו. אלא שאינו חוזר בו מפני כל. כך ישראל מעיזים פניהם ואינם מושפעים בקלות מאחרים] – מהרש"א (וצ"ע אם כן מפני מה לתת להם תורה ולהתיש תכונה טובה זו? אלא זה כדי להעמיד להם מצב בחירה חופשית אם להיות מושפע מאחרים או לא. אבל באמת אין מדה זו חסרון. מהר"ל (גבורות השם, פרק עב; ופירושו על אבות, פרק ב' "לא הביישן למד") שיבח עזות נפש זו להיות עצמאי בדיעה, כי היא ניגוד לחומריות, אדם שבקלות מושפע מאחרים)

מפני שהם עזים – פי' ר"י עמדין לאבות "לחם שמים" (ה, כ) עז כנמר

מפני שהם עזים – רש"ר הירש על שמות לד, ח

למה ניתנה תורה לישראל? מפני שהם עזים – [כיון שהם תקיפים בדיעותיהם, כאשר האומות יראו שישראל קבלו את עול התורה אז יבינו גם הם כמה אמת מוכרחת יש בתורה] - בן יהוידע

ישראל עזים הם - ר' צדוק, לקוטי מאמרים 125, סוף י'

שלשה עזין הם, כלב בחיות – [צ"ע מדוע לא אמר "נמר בחיות", כדברי פרקי אבות, סוף פרק ה?] – בניהו

שלשה עזים הם, כלב תרנגול, עז, ואף צלף באילנות – [מכל אחד ראוי לישראל ללמוד מדה אחת טובה, כלב מכיר את קונו, תרנגול מפייס, ישראל הולכים בראש האומות לבקש רחמים בעת צרה כללית, וצלף באילנות שיש לחדש בתורה בכל יום ויום] – בן יהוידע, ד"ה ונראה לפרש