פסיכולוגיה אינדיבידואלית
בבית הספר

אלפרד אדלר

- ה מ ש ך -



מ ב ו א

חיבור זה הוא קובץ הרצאות שהרציתי לפני מורים במכון הפדגוגי של העיר וינה, ותכליתן להקל על המורים להכניס את אבות המושגים של הפסיכולוגיה-האינדיבידואלית לחיי בית הספר. מוצא אתה בו מעין השלמה לעבודתה המעשית של הפסיכולוגיה האינדיבידואלית, שהוצאה לפועל במשך שנים רבות ע"י שליחיה בלשכות הייעוץ, שיסדו בוינה ובערים אחרות בחו"ל.

אם הרצאת הדברים תיראה היום בעיני מישהו פשוטה ביותר, ארשה לעצמי להזכיר, כי מחוץ לחוג הפסיכולוגיה האינדיבידואלית אפשר למצוא רק את ידיעת המושגים של החוג. אמנם את הידיעה הזאת התאמצנו להקנות בעמל שנים גם לאותם האנשים אשר אינם מבחינים בין הצגת הדברים להלכה לבין הוצאתם לפועל באופן אומנותי. אולם יש לנו יסוד לומר, כי כל הסבורים שהעמיקו להבין בפסיכולוגיה-האינדיבידואלית, ועם זאת היא נראית להם שטחית למדי, כל אלה לא יהיו מסוגלים לפעול במסגרת פסיכולוגיה זו.

לפיכך שמתי את לבי במשך שנות עבודה רבות, לא רק לפתח תורת-נפש של פסיכולוגיה-אינדיבידואלית מדעית, אלא גם לטפח ולהכשיר צוות עובדים, תוך שיתוף עם רופאים, פסיכיאטרים, מורים ומחנכים. הכשרה מעשית כזו, בלעדיה לא יתואר חינוכם של ילדים קשי חינוך או עצבנים.

בהשתוממות הבטנו על אלו מקוראנו המבקרים אותנו, שרצו לתלוש מושגים בודדים מתוך המסכת האורגנית השלמה, ואמרו לגלות בהם פנים שלא כהלכה ע"י פירוש הלקוח מעולם המושגים שלהם, השונה לגמרי מזה שלנו. כך אירע לנקודת המוצא של תצפיותנו על רגש הנחיתות. לדידנו - רגש זה הוא סבל חיובי הנובע מן המאמצים להתגבר על דרישות החיים. אך הם לא יכלו אלא לסלף את המושג, עם שבארו אותו באופן חלקי, כאילו הוא צומח מן העובדה שאדם משווה את עצמו לאחרים.

ועוד משגה הוא, כמובן, הרמז הזדוני, כי עבודתנו מבוססת על השערות. אמנם אנו משתמשים בהשערות, אך בזהירות יתרה ולאחר אימון והכשרה מרובה. בעיני רבים ממבקרינו אפילו אמצעי זה "כבלתי מדעי" יחשב. כאילו הושגו פעם תוצאות חדשות בדרך שונה מאשר בדרך ההשערה!

אך אין אנו רשאים להתלונן. כל מי שמעמיק בפסיכולוגיה-האינדיבידואלית מתברר לו יותר ויותר הקשר הפנימי הגדול, רשת הברזל, בה אנו משתמשים בגילוי קשרים נפשיים, וכמה יש בהם כדי לסייע לקשי החינוך ובעלי נברוזה, ולעקור אותם.

אנו שרויים בהתקדמות מתמדת. מורים, מחנכים, רופאים ופסיכולוגים נדרשים יותר ויותר ללימוד הפסיכולוגיה-האינדיבידואלית. בלשכות הייעוץ יצרנו בהצלחה רשות שיש בידיה לתקן ולהיטיב התפתחות לקויה של התלמיד. מורים, רופאים, הורים וילדים משתתפים בשקידה ומתוך אהבה ושמחה גדלות והולכות במפעל זה. מיום ליום הולך וגדל בדעת הבריות ערכן של לשכות אלו.

עבודה זו מכילה מלבד הוראות להלכה ולמעשה בענייני בית הספר, גם שאלון להבנת הילדים קשי חינוך והטפול בהם. חוץ מזה היא מכילה מרשם אינדיבידואלי-פסיכולוגי שבו יראו לעין, ע"פ קווי הנורמלי והבלתי נורמלי, מה הם גורמיה של הכשרה בלתי מספקת לחיים חברתיים ותוצאותיה.

ה מ ח ב ר.