מאמרי אמונת עתיך - עלון מס' 2

לתוכן הגיליון

שבט תשנ"ה

 

רוני שרייבר

 

חרקים בירקות עלים ובירקות קפואים

 

    מימצאים אלו נאספו במשך כחודש (כסלו תשנ"ה) שבו נערכו בדיקות במינים שונים של ירקות. הבדיקות נעשו בעין רגילה בתנאי תאורה טובים. נעזרנו בזכוכית מגדלת8X  לשם זיהוי של החרקים.הירקות הקפואים נלקחו ממפעלים שונים. חשוב להדגיש היטב, שאין להסיק מסקנות הלכתיות מן הבדיקות הללו, לפני שייצטבר מידע מספיק ע"י בדיקות נוספות.

 

    1. ירקות קפואים

שעועית ירוקה: נבדקה חבילה ובה כ-250 תרמילים. ב-5 מהם נמצאו סימני כירסום בלבד. אך לא נמצאו חרקים.

כרובית: נבדקה חבילה ובה 12 פרחים. לא נמצא אף חרק. נמצאו פירורים שחורים או ירוקים. ייתכן שהם מעידים על חרקים שהיו ויצאו משם.

ברוקולי: נבדקה חבילה ובה 12 פרחים. אחד נמצא נגוע בתריפס.

כרוב ניצנים: נבדקו 72 ראשי כרוב. בשנים מבין הראשים נמצא חרק.

לבבות ארטישוק: נבדקו 11 לבבות. כולם נקיים מחרקים. בשנים מהם נמצאו סימנים לחרקים שאולי היו ונעלמו.

תירס קלחים: נבדקו 20 קלחים. ב-2 מהם נמצא תריפס בין הגרגרים.

 

    2. ירקות עלים (גידול רגיל, לא בחממות מיוחדות):

סלרי: נבדקו 4 ראשים. כולם נמצאו נגועים במידה רבה מאד. בכל ראש נמצאו למעלה ממאה אקריות ועוד חרקים שונים. הפיזור של החרקים היה בכל מקום בסלרי.

כרובית: נבדקו 7 ראשים, שנקנו בשתי פעמים נפרדות. בממוצע, בכל אחד מהם נמצאו 25 חרקים ממינים שונים. רוב החרקים נמצאו בתוך התפרחת, אבל חלק מהם נמצאו גם על גבי הגבעולים. סימני כירסום והפרשות של חרקים נמצאו בכל מקום.

בצל ירוק: נבדקו 20 ראשים. מתוכם, 18 נמצאו נגועים בתריפסים, 5­-6 בממוצע בכל אחד מהם. (מימצאים דומים היו גם בבדיקה אחרת שנערכה לפני כשנה).

שמיר: נבדקה אגודה של כ-300 גר', ובה כ-150 ענפים. 15 מתוכם נמצאו נגועים.

פטרוזיליה: נבדקה אגודה של כ-400 גר', ובה כ-250 ענפים. 18 מתוכם נמצאו נגועים.

כרוב אדום: נבדקו 7 ראשים. כולם נמצאו נגועים, בחרק אחד או שנים, אך בעלים החיצוניים בלבד (עד השלישי). חרקים נוספים נמצאו בתוך בקע שהיה באחד הראשים.

חסה: נבדקו 4 ראשים. כולם נמצאו נגועים. בכל אחד מהם כ-11 חרקים בממוצע (תריפסים, עכבישים, כנימות, פרודניה). החרקים נמצאו גם בעלים הפנימיים.

תירס קלחים (טרי, תוצרת יהודית): נבדקו 5 קלחים. באחד מהם נמצאו 3 תריפסים מתים על גבי הגרגרים (תריפסים אלה יורדים בשטיפה או במהלך הבישול). באחד מהם נמצא תריפס חי. אפשר היה לראות בעיניים איך הוא עוזב את העלה במהלך הקילוף ונכנס אל בין הגרגרים. בראש אחר נמצא תריפס אחד על העלה.