מאמרי אמונת עתיך - עלון מס' 12

לתוכן הגיליון

אלול תשנ"ו - תשרי תשנ"ז

 
 

מעבדת מכון התורה והארץ

 

חרקים בחומוס מעובד

 

    כדי לבדוק את ההשפעה של עיבוד המזון על מצב הנגיעות בחרקים, נעשו מספר נסיונות בחומוס נגוע מאד, שנשמר במיוחד למטרה זו (תוצאות ניסויים דומים, שנעשו בכרוב, פורסמו בגליון הקודם).

    100 גר' של חומוס נגוע עברו הרתחה במכשיר מיקרו-גל במשך 10-15 דקות, עד לרתיחת המים. כמעט כל החרקים נשארו שלמים. מעט מהם התפוררו.

    100 גר' נוספים עברו הרתחה בסיר על גבי הגז עד לתחילת הרתיחה. גם שם רוב החרקים נשארו שלמים, ורק 5% מהם התפרקו.

    100 גר' נוספים עברו בישול ממושך, במשך כ3/4- שעה, על גבי הגז. החרקים שצפו במים התפוררו מעט: נשרו מהם הרגליים והמחושים, אך הגוף והראש נשארו שלמים ומחוברים אלו לאלו. החרקים שהיו בתוך גרגרי החומוס נשארו שלמים. נמצאו גם חרקים שחציים בפנים וחציים בחוץ, ובהם זוהתה נשירת רגליים רק בחלק שמחוץ לגרגר.

    100 גר' עברו בישול, ולאחר מכן עברו טחינה במעבד מזון, כפי שמקובל בייצור פלאפל. האבקה נבדקה, ואף חרק לא נשאר שלם. בגלל הכמות הגדולה של החרקים שהיו בגרגרי החומוס, השתנה הצבע של האבקה, והיא קיבלה גוון שחור.

 

 

    נסיונות בניקוי חסה *

 

    ראש חסה אחר הונח במשך לילה ליד מכשיר המשמיע קולות בתדרים גבוהים לדחיית יתושים וחרקים אחרים. בבוקר נמצאו באותה חסה: 1 זחל, 9 חרקים מכונפים, 6 תריפסים בוגרים, 2 כנימות עלה, 1 כנימת עש הטבק, ועוד כירסומים והפרשות.

    נלקחו 10 עלים לא בדוקים. הם עברו השריה במים במשך  שעה, ולאחר מכן עברו שטיפה במי ברז. לאחר הטיפול נמצא חרק אחד בלתי מזוהה על אחד מהעלים. כל השאר נמצאו נקיים.

    10 עלים אחרים עברו השריה במי מלח (5 כפיות מלח בליטר מים) במשך רבע שעה, ונשטפו. גם בהם נמצא לאחר הטיפול רק חרק אחד בלתי מזוהה על אחד העלים, וכל השאר נמצאו נקיים.

    10 עלים אחרים עברו השריה במי סבון (1 כפית אמה ב-- ליטר מים) במשך רבע שעה, ושטיפה. בעלה אחד נמצאו כ15- זחלי פרודניה בתוך העורק האמצעי שלו. בעלה השני נמצאו 6 זחלי פרודניה על גביו, ועוד הפרשות של חרקים. 8 עלים נמצאו נקיים.

    10 עלים אחרים עברו השריה במי חומץ (100 סמ"ק חומץ ב-1 ליטר מים) במשך  שעה, ושטיפה. על עלה אחד נמצאו 15 זחלים של פרודניה. בעלה שני נמצאו 20-30 זחלי פרודניה בתוך העורק האמצעי. 8 עלים נמצאו נקיים.


 


* הנסיונות נעשו בעונת הסתיו (אלול תשנ"ה - חשוון תשנ"ו), בה מצויים זחלי פרודניה רבים בחסה. בעונות בהן הפרודניה אינה פעילה, התוצאות יכולות להיות שונות.