מאמרי אמונת עתיך - עלון מס' 13

לתוכן הגיליון

מרחשוון - כסלו תשנ"ז

 
 

מאיר פרנקל

 

שמן זית - אמיתי או לא?*

 

    בשנים האחרונות ישנה עלייה תמידית בצריכת שמן זית, בעולם כולו בכלל ובמדינת ישראל בפרט.

    עפ"י מחקרים רפואיים, שמן הזית מוסיף לבריאות האדם. יש שנים שהצריכה או הביקוש לשמן זית גדולים יותר מהייצור, ובנוסף - מחירו גבוה יחסית לשמנים צמחיים אחרים. לכן התפתח בארצנו מסחר בשמני זית לא איכותיים המהולים בשמנים צמחיים זולים אשר נמכרים תחת השם "שמן זית". הסוחרים מרוויחים, ואנו, הצרכנים, מפסידים; וזאת - למרות שקיים תקן ישראלי לשמנים, אותו קשה, כנראה, לאכוף.

    לצערנו, רוב הצרכנים אינם מבדילים בין השמנים השונים, דבר המנוצל על ידי מפיקי שמן הזית או הסוחרים, ועל המדפים מופיעים בקבוקי שמן שעליהם תווית של שמן זית, ותוכנם כמעט ואינו מכיל שמן זית.

    מחירו של שמן זית איכותי הוא פי שניים או שלושה משמנים צמחיים אחרים. המעוניינים לקנות שמן זית איכותי וטהור - מוטב שיחקרו מיהם היצרנים.

    נביא מספר הערות מקצועיות בנושא ייצור שמן זית, כפי שנמסרו ע"י "מועצת הזית":

* שמן זית כתית הינו שמן המופק מזיתים בשלים ומוכנים, ואסור למהול בו שמן צמחי אחר.

* צבע השמן מושפע ממועד המסיקה ומזן הזיתים. ככל שהזיתים שחורים יותר - השמן בהיר יותר, שכן הצבע הירוק הינו תוצר של הכלורופיל המצוי ברקמת הפרי.

* סינון השמן משפיע על מראהו. שמן מסונן צלול יותר, בעוד ששמן שלא עבר סינון - מראהו עכור יותר.

* ניתן לבצע בדיקות כימיות במעבדות מצוידות במכשירים מתאימים, על מנת לעמוד על איכות השמן, תהליך הפקתו ומהילתו בשמנים צמחיים אחרים.

    בחדשים הקרובים יזכו שמני זית מתאימים לסימון מיוחד של "מועצת הזית", כדי שהצרכן יוכל לזהות ולבחור בקלות שמן זית איכותי, על פי טעמו האישי.


 


* לשאלה זו משמעות בראש ובראשונה למהדרין להדליק נרות חנוכה בשמן זית. וכן יש לכך משמעות לגבי סדרי ההפרשה של תרו"מ משמן זה ע"י הצרכן.