אתר דעת חברי המערכת צור קשר
ביקורת ספרים
דבר המערכת
דף מספר ישן
דרכי חינוך
הוראת תורה שבעל פה
הלוח העברי
חינוך בעידן טכנולוגי
חסידות
ימי עיון והשתלמויות
מחקרים
מחשבת ישראל
מכתבים למערכת
מלב אל לב
מן המקורות
משפט עברי
ספרות
ספרים חדשים
עבודות תלמידים
ענייני לשון
פיוט
פסיכולוגיה
פרשיות במקרא
שירים
תולדות ישראל
תורה שבעל פה
תמונות וצילומים
תנ"ך - לימודו והוראתו
תפוצות ישראל
תפילה
לדף ראשי לתוכן הגיליון

מהפיכת ההשכלה הגבוהה באינטרנט
קטעים ממאמר שפורסם ביום 19.08.2013

ניו יורק טיימס * תמר לוין

גיליון מס' 8 - כסליו תשע"ד - 11/13

מקור: http://www.themarker.com/technation/1.2100678

פרופ' צבי גליל מוביל תוכנית חדשנית באוניברסיטת ג'ורג'יה טק - ללימודי תואר שני דרך האינטרנט ■ הלימודים יעלו 6,600 דולר בלבד, והמתנגדים חוששים לערכו של התואר מהמוסד היוקרתי.

בינואר 2014 צפויה להיפתח במכון הטכנולוגי של ג'ורג'יה בארה"ב ‏(ג'ורג'יה טק‏) תוכנית ללימודי תואר שני במדעי המחשב שתועבר בשורת קורסים פתוחים באינטרנט. אם התוכנית, הראשונה מסוגה למוסד היוקרתי, תתקרב ליעד של אלפי סטודנטים רשומים, היא עשויה לאותת על שינוי מהותי בנוף ההשכלה הגבוהה בארה"ב.

לפני שנתיים, כשנפתח הקורס המקוון ההמוני הראשון (Massive Open Online Courses, או בקיצור MOOC) נרשמו אליו 170 אלף סטודנטים שביקשו ללמוד בינה מלאכותית. מאז משכו הקורסים המקוונים ההמוניים - המכונים MOOC'S - כבר מיליוני איש. בין השאר הם הובילו לתופעות כמו ציונים מושלמים של נער בן 15 ממונגוליה בקורס אלקטרוניקה מאתגר, שהוצע על ידי המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס ‏(MIT‏).

הקורסים המקוונים עדיין לא הולידו שינוי של ממש, בין היתר משום שהם לא מציעים נקודות זכות אקדמיות ולא מניבים תואר אוניברסיטאי. ואולם זה בדיוק מה שמציעה ג'ורג'יה טק, שבה יש את אחת מתוכניות מדעי המחשב המובילות בארה"ב. המכון מתכוון להציע תוכנית לימודים לתואר שני במדעי המחשב במחיר של 6,600 דולר בלבד - לעומת 45 אלף דולר בקמפוס.

מי שמוביל את התוכנית הוא הישראלי צבי גליל, דיקן הפקולטה למדעי המחשב של ג'ורג'יה טק והנשיא לשעבר של אוניברסיטת תל אביב. הוא מצפה שבשנים הקרובות התוכנית תמשוך עד 10,000 סטודנטים מדי שנה, רבים מהם מחוץ לארה"ב. "באינטרנט לא נדרשת ויזת לימודים", הוא אומר.

התוכנית מבוססת על שותפות לא שגרתית בין גליל לסבסטיאן תרון, מייסד אודסיטי, ספקית קורסים מקוונים פתוחים. אף שזהו תואר אחד בלבד באוניברסיטה אחת, תוכנית המעניקה תואר יוקרתי בעלות נמוכה מושכת עניין רב. יש אנשי הוראה הסבורים כי הקפיצה מקורסים ברשת ללא נקודות זכות לתוכנית מלאה לתואר תאותת על השלב הבא באבולוציה של MOOC'S, ולהביא לשינוי חד במערכת ההשכלה הגבוהה.

"זוהי טריטוריה לא מוכרת, ולכן אף אחד לא באמת יודע אם זה יגדל לקנה מידה רחב", אומר גליל. "אנחנו רק רוצים להוכיח שאפשר לעשות את זה, להנגיש תואר אוניברסיטאי באיכות גבוהה ובעלות נמוכה".

שלוש חברות ה-MOOC'S המובילות - אודסיטי, קורסרה ו-edX - צמחו בקצב מסחרר בשנים האחרונות, הוסיפו מאות קורסים וחברו לעשרות אוניברסיטאות. ואולם כל השלוש משתפות פעולה עם אוניברסיטאות מוכרות כדי שהקורסים שלהן יוכרו כמעניקים נקודות זכות.

"אולי השותפות של גליל ותרון תוכח כנכונה עבור MOOC'S", אומר ג'יימס גייטס, פיסיקאי מאוניברסיטת מרילנד שכיהן במועצה המייעצת לנשיא אובמה בתחומי המדע והטכנולוגיה. לדבריו, "זהו הניסיון המכוון והמעמיק הראשון ליישם טכנולוגיה וחינוך בקנה מידה נרחב. אם התוכנית תצליח, היא תסיר מחסומים העומדים בפני מיליוני אמריקאים".


כתבות נוספות באתר TheMarker
לפי התוכנית, ג'ורג'יה טק תספק את התוכן והמרצים, ותקבל תמורתם 60% מההכנסות. אודסיטי מצדה תספק את הפלטפורמה הטכנולוגית וסיוע בקורסים, מה שיניב לה את 40% הנותרים.

התקציב הצפוי לשנת הניסיון הראשונה שתיפתח בינואר הוא 3.1 מיליון דולר, לצד תרומה של 2 מיליון דולר מ-AT&T, שתנצל את התוכנית כדי להכשיר עובדים ולגייס חדשים. עד השנה השלישית שלה התוכנית צפויה להניב רווחים של 4.7 מיליון דולר, לאחר הוצאות של 14.3 מיליון דולר.

הקורסים יהיו זמינים באינטרנט ויוצעו בחינם למי שאינם מבקשים תואר. הסטודנטים בתוכנית ייבחנו תחת פיקוח ויהיו בעלי גישה לעזרה בלימודים, שעות קבלה מקוונות ושירותי סיוע אחרים. סטודנטים שלא יוכלו לעמוד בתנאי הקבלה המחמירים של התוכנית, יתקבלו באופן זמני ויצטרכו לעבור בהצלחה את שני הקורסים הראשונים.

עם זאת, לא כולם אופטימיים. "ה-MOOC'S מאניה גרמה להתלהבות באקדמיה, אבל שינוי סדרי הגודל הוא אתגר גדול", אומר ברוס צ'לוקס, מנכ"ל סלואן קונסורציום, חברת ייעוץ ללימודים מקוונים. "ג'ורג'יה טק תהיה חייבת לעבור לשכר לימוד קרוב יותר לנורמה, כדי לשמור על איכות גבוהה".

"תכנית ראווה"
כמה אנשים בפקולטה חוששים שלמרות התחייבותו של גליל לתוכנית בסטנדרטים של הקמפוס, הדבר עלול להוריד את ערך התואר מג'ורג'יה טק. בקליפורניה, שבה אודסיטי עבדה בשיתוף עם אוניברסיטת סן חוזה סטייט, הוקפאה תוכנית שהציעו השתיים לקורסים חינם במתמטיקה בשל ביצועים בלתי מספקים של סטודנטים.

הסתייגות נוספת מהתוכנית של ג'ורג'יה טק אינה נובעת מעצם המהלך, אלא משיתוף הפעולה עם חברה מחוץ לאוניברסיטה. "אם מוציאים הרבה כסף, אפשר להפוך את הרשת למקום נהדר, והתוכנית של גליל כנראה תהיה תוכנית ראווה", אומר כריס ניופילד, פרופסור באוניברסיטת קליפורניה החוקר הוראה מקוונת. "אנחנו באוניברסיטאות יכולים לעשות זאת בעצמנו, אם יש לנו הכסף. הכוונות טובות, אבל אנחנו לא צריכים סוס טרויאני מחוץ למערכת".

אין ספק, אומרים אנשי הוראה, שהלימוד האינטרנטי יתפשט. ואולם לא ידוע אם הקורסים ההמוניים הפתוחים באינטרנט הם הגישה המנצחת שתביא שינוי אמיתי. בכירים במערכת ההשכלה הגבוהה אומרים שהם יבחנו אותה מקרוב.

"ג'ורג'יה טק חשובה במיוחד, משום שזאת אוניברסיטה יוקרתית המציעה תואר חשוב בעלות נמוכה מאוד", אומר טרי הרטל, סגן נשיא המועצה האמריקאית לחינוך. "היא מטפלת בהרבה נושאים שקשורים לאוניברסיטאות שלציבור אכפת מהם. עכשיו נותר לראות כמה טובה וניידת היא תהיה".