פרק 4.
חובות היסוד של האדם כלפי ה'



4.1 אהבת ה'
אהבת ה' מצות עשה היא מן התורה, שנאמר: ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך.1 חז"ל הציעו דרכים שונות למתן ביטוי למצוה זאת. להלן סקירה קצרה מתוך דבריהם.
א) נאמנות בלתי מותנית כביטוי לאהבת ה':
חייב אדם לברך על הרעה כשם שהוא מברך על הטובה שנאמר "ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך".
2
ב) הקרבה עצמית או הקרבת ממון כביטוי לאהבת ה':
תניא, רבי אליעזר אומר: אם נאמר בכל נפשך למה נאמר בכל מאדך? ואם נאמר בכל מאדך למה נאמר בכל נפשך? אלא: אם יש לך אדם שגופו חביב עליו מממונו - לכך נאמר בכל נפשך, ואם יש לך אדם שממונו חביב עליו מגופו - לכך נאמר בכל מאדך. רבי עקיבא אומר: בכל נפשך אפילו נוטל את נפשך.
3
ג) האהבת ה' על אחרים כביטוי לאהבת ה':
אביי אמר: כדתניא "ואהבת את ה' אלהיך" - שיהא שם שמים מתאהב על ידך, שיהא קורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים, ויהא משאו ומתנו בנחת עם הבריות, מה הבריות אומרות עליו - אשרי אביו שלמדו תורה, אשרי רבו שלמדו תורה. אוי להם לבריות שלא למדו תורה, פלוני שלמדו תורה - ראו כמה נאים דרכיו, כמה מתוקנים מעשיו.
4

רבנו אינו מסתפק בדברים האלה ומרחיב מאוד את הנושא, באשר הוא מתייחס למצוה זו משלושה היבטים שונים:
1. גדרה של אהבת ה'.
2. הדרכים שבהן יש לנקוט כדי להגיע לאהבת ה'.
3. כיצד להביא את אהבת ה' לידי ביטוי.


4.1.1 גדרה של אהבת ה'
רבנו אינו מגדיר את אהבת ה' באופן ישיר, אולם מתוך דבריו במקומות שונים ניתן להסיק כי המדובר בתחושה רוחנית-נפשית שדימויה הקרוב והמתאים ביותר, כדי לשבר את אוזן האדם, הוא תחושתו של האדם החושק באהובתו. התחושה בשיאה, שאליה יש לשאוף, אולם כמעט ואין להשיגה, היא נמשלה לתחושת האדם כאשר אהבתו באה על סיפוקה. כדברים האלו ניתן להבין ממה שרבנו כתב בהלכות תשובה5:
וכיצד היא האהבה הראויה? הוא שיאהב את ה' אהבה גדולה יתירה עזה מאוד, עד שתהא נפשו קשורה באהבת ה' ונמצא שוגה בה תמיד כאלו חולה חולי האהבה, שאין דעתו פנויה מאהבת אותה אישה והוא שוגה בה תמיד, בין בשבתו, בין בקומו, בין בשעה שהוא אוכל ושותה. יתר מזה - תהיה אהבת ה' בלב אוהביו שוגים בה תמיד, כמו שצִוָנו: "בכל לבבך ובכל נפשך". והוא ששלמה אמר דרך משל: "כי חולת אהבה אני"6, וכל שיר השירים משל הוא לעניין זה.
מתוך דברי רבנו במורה הנבוכים7 יובהר כי תחושה זו היא רציונלית ונעדרת כל הילה מיסטית, באשר אהבת ה' קשורה קשר הדוק ביותר בידיעת ה' והשגתו, כפי שאמנם יבואר בהרחבה להלן בסעיף 4.1.3:
כאשר בא השלם בימים וקרב למות, מוסיפה אותה השגה [השגת ה'] תוספת גדולה, ויגדל הלהט באותה ההשגה והחשק למושג עד אשר תיפרד הנפש מן הגוף, אז במצב אותו עונג. ועל עניין זה רמזו חכמים במיתת משה ואהרון ומרים, כי שלשתם מתו בנשיקה [...] הכוונה כי שלשתם מתו במצב עונג אותה השגה מעוצם החשק. והמשיכו חכמים ז"ל בדבר זה על הדרך הפיוטית המפורסמת הקוראת ההשגה שהושגה בעת עוצם חשקתו יתעלה נשיקה, כמו שאמר: ישקני מנשיקות פיהו וגו'8.
רב אלכסנדר זיסקינד בספרו "יסוד ושורש העבודה"9 מסב את תחום הדימוי מן האהבה בין האיש לאהובתו לאהבה בין האם לבנה. וכך הוא כותב:
והתחבולה לזה [קיום מצות אהבת ה'] הוא שיתעורר כל איבריו ומוחו עם שאר חושי כוחו בכוח עצום, ולהכין עצמו לזה להכניס אהבה עצומה בלבו. אזי כפי השתדלותו להראות בו עוצם כוחו כן יתוסף בלבו התלהבת האהבה עזה יותר ויותר. ולהמשיל העניין הזה הוא במה שעינינו רואות באשה שנושקת בנה הקטן הנצמד בקירות לבבה מפאת אהבה העצומה התקועה בלבה אליו נושקת אותו בכל עוצם כוחה ומשימת באהבה נשיקה זו כל כוח מוחה ואבריה. כן הדבר הזה באהבת השם יתעלה ויתרומם זכרו.
שני הדימויים השונים עשויים לגלות פן נוסף על טבעה של האהבה שאליה רבנו מתייחס, לעומת זו של הוגים אחרים. מקובל לראות את אהבת האם לבנה כתכונה הטבועה באם עם היוולד צאצאה. אין שום צורך לטפח אותה ולחפש תחבולות כדי לרכשה. הרב אברהם יצחק הכהן קוק אכן סבור כי
האהבה האידיאלית, שהיא האהבה האלוהית, נטועה בטבע האדם.10 אין לו צורך במאמץ מיוחד כדי להשיג אהבה זו, כי אהבת ה' היא הביטוי הנאמן ביותר לטבע הבריא של האדם. היא דומה לאהבת החיים הטבועה באדם [...] כל עוד אין מפריעים לטבע הבריא ואין מסלפים אותו, לא תקום הכפירה בה'.11
רבנו, לעומת זאת, סבור כי אהבת ה' היא דבר שיש לטפחה, ואין היא מצויה בטבע האדם. כפי שנראה להלן, רבנו מתווה דרך כיצד להשיגה.

על אף המרחק הרב השורר בין הגותו של שפינוזה לבין ההגות היהודית המסורתית, ניתן למצוא בדבריו ניסיון בעל ערך להגדיר אהבת האלוהים. אהבת האלוהים, לשיטתו, היא מצב של שמחה או של תענוג המלווה באידיאה של אלוהים כסיבה של השמחה והתענוג הזה. אהבת אלוהים השכלית - amor Dei intellectualis - היא אותה אהבה, שבה האדם אוהב את הסיבה האמיתית לכל מה שקיים. המשותף לשיטת רבנו וזו של שפינוזה הוא, כי האהבה באה כתוצאה מן ההכרה והידיעה, אך בעוד שרבנו רואה במצב האהבה מצב של קיום מצוה מרכזית בדת ונקודת הזינוק לקיום המצוות, אהבת האלוהים על פי שפינוזה נתפסת כמצב נפשי עילאי שאינו מצוה דתית וגם אינו תנאי לביצוע פעולות נוספות. מי שהשיג את האהבה הוא השיג דבר אחד בלבד: האושר העליון.
ברור כי אהבת האלוהים הזאת של שפינוזה איננה אהבת ה' שעליה מדברת התורה. על פי תפיסת עולמו של שפינוזה "כל האוהב את האלוהים אי אפשר לו לשאוף לכך, שאלוהים יגמול לו אהבה תחת אהבה"12. כלומר, אין כאן יחס פרסונלי13 בין האישיות האלוהית לבין אישיות האדם. 14

***יש לחתום את הדיון בדברי הרטמן עמ' 158.

4.1.2 הדרכים שבהן יש לנקוט כדי להגיע לאהבת ה'
בהלכות יסודי התורה15 רבנו מתווה את הדרך שבה יש לנקוט כדי להגיע לאהבת ה', וכך הוא כותב:
הא-ל הנכבד והנורא הזה מצוה לאהבו וליראה אותו, שנאמר: ואהבת את ה' א-להיך (דברים ו:ד) [...] והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו? בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים, ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ - מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאוה תאוה גדולה לידע השם הגדול [...] כמו שאמרו חכמים בעניין אהבה: "שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם".
רבנו קובע, שעל ידי התבוננות האדם בעולם שה' ברא, מגיעים לאהבת ה'. בספר המצוות רבנו מתאר תהליך שונה אשר אמור להוביל אל אהבת ה', ואלו דבריו שם16:
המצוה השלישית היא הציווי שנצטווינו על אהבתו יתעלה, והוא שנתבונן ונסתכל במצוותיו וציווייו ופעולותיו, כדי שנשיגהו ונתענג בהשגתו תכלית התענוג, וזוהי האהבה המצווה עלינו [...] הנה ביארנו לך שבהסתכלות תבוא לידי השגה, וימצא לך התענוג ותבוא האהבה בהכרח.
על ידי לימוד התורה והכרת הבריאה אמורים להגיע אל השגת ה'. השגה זו גורמת לסיפוק אינטלקטואלי אדיר, ותחושה זו היא הקרואה אהבת ה'.
דברי רבנו בספר המצוות מבוססים על דברי הספרי המובאים על ידו:
"והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך" למה נאמר? לפי שהוא אומר "ואהבת את ה' א-להיך בכל לבבך" איני יודע באיזה צד אוהבים את הקב"ה תלמוד לומר: "והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך", שמתוך כך אתה מכיר את הקב"ה ומדבק בדרכיו.17
יצוין שדווקא המשפט המסיים את דברי הספרי מצוטט על ידו בהלכות יסודי התורה, ללא התייחסות לעיקר דברי הספרי. לא ברור מדוע רבנו בהלכות יסודי התורה בחר בדברי ה"ספרי" להוכחת חובת לימוד המדעים, בעוד שדברי המדרש מתייחסים ללימוד תורה. כמו כן לא ברור מדוע רבנו במשנה תורה חזר בו מן הדברים שכתב בספר המצוות והתואמים את דברי הספרי. ברם, אם נסכים לכלול בביטויים "מעשיו וברואיו" גם את התורה ומצוותיה, אפשר ליישב בכך שבדבריו במשנה תורה רבנו גם כן מתכוון ללימוד התורה כפי שכתב בספר המצוות.

לפנינו מה שאפשר לכנות "תגובת שרשרת ספיראלית": אדם מתבונן במעשי ה', משיג על ידי כך את ה' ומתענג בהשגתו, וזוהי האהבה. כתוצאה מכך הוא מתמלא תאווה גדולה לדעת ולהשיג עוד יותר וכאשר יספק את תאוותו תגבר אהבתו, וחוזר חלילה. לימוד התורה במובן הרחב ביותר - הכוללת את הכרת הבריאה - מגביר את אהבת ה' והתאווה לדעת אותו, ורגשות אלה מהוות הדחף להכרת הבורא עצמו - השגת ה'.
לדעת רבנו האדם חייב גם להשקיע מאמצים בלימוד והכרת נפלאות הבריאה ואין להסתפק בהתבוננות שטחית בלבד. רק היכרות מעמיקה עם הבריאה מביאה לידי קיומה של מצות אהבת ה' כהלכתה.18

רבנו מודע לכך שתאווה זו להשגת ה' עלולה שלא לבוא על סיפוקה. יתר על כן, אף המעלה שאליה יכול האדם להגיע, היא שמורה ליחידי סגולה בלבד, כפי שרבנו כתב בהלכות תשובה19:
ומעלה זו [אהבת ה'] היא מעלה גדולה מאוד ואין כל חכם זוכה לה [...] והיא המעלה שציונו בה הקב"ה שנאמר: ואהבת את ה' אלהיך.
רבנו סובר שכל אחד יכול להגיע למידה זו או אחרת של אהבת ה': "על פי הדעה תהיה האהבה: אם מעט - מעט, ואם הרבה - הרבה"20. מה שרבנו אומר ש"שאין כל חכם זוכה לה", כוונתו שעצם עיסוקו של האדם במדעי הטבע ,אינו מהווה ערובה לכך שהעוסק יגיע לדרגה העליונה של אהבת ה'. כוונת התורה היא להציב את הדרישה המרבית לפני האדם, אולם יש דרגות רבות של אהבה.
אפשר לסכם את השקפת רבנו בעניין הדרך להשגת אהבת ה' בכך, כי לשיטתו דרך זו שכלתנית בעיקרה. מתוך הערכה לגודלה והיקפה של החכמה האלוהית, האדם מתמלא ברגש האהבה.

גישה שונה מני רבות בהדגשים ובדרך להשגת אהבת ה', היא זו של ר' בחיי בר' יוסף אבן פקודה, כפי שהיא באה לידי ביטוי בפרק האחרון של ספרו "חובת הלבבות". בעוד שרבנו מדגיש את גדלות הבריאה ואת חובת האדם להכירה דרך לימוד מעמיק ושיטתי ורק מתוך כך יוכל להשיג את האהבה, אבן פקודה מדגיש את אפסות האדם ואת חוסר ערכו לעומת ה', כפי שהיא מתגלה אם האדם יתבונן בנפלאות הבריאה. אבן פקודה מדמה את אהבת האדם לה' לאהבת העבד לאדוניו. וכך כותב אבן פקודה21:
אהבת העבד באדוניו תהיה לאחד משלושה פנים. אחד מהם, אהבתו אותו בעבור הטבתו לו וחסדו עליו. והשני, אהבתו אותו מפני שהוא עובר על פשעיו ורוב מחילתו לו וכפרתו לעוונותיו. והשלישי, אהבתו אותו בעבור גדולתו ורוממותו ומוראו לעצם כבודו, לא לתוחלת ולא לפחד. ועל ההקשה הזאת תהיה האהבה ממנו בא-להים.
לפי אבן פקודה שלושה הם הגורמים שצריכים להוביל לאהבת האדם לבוראו:
1. כניעתו של האדם מול ה' מעמיד את האדם במצב שבו הוא חש, כי כל אשר ה' גומל לו בעולם הוא בחסד ולא בזכות.
2. האדם הוא יצור יצרי וככזה הוא זקוק למחילתו של הא-ל על רוב פשעיו ואף זוכה לה.
3. גודל הפער שבין שפלותו של האדם לעומת רוממותו של הא-ל מעצים את הערכת האדם לו והתפעלותו ממנו.

שתי הגישות, זו של רבנו וזו של אבן פקודה, מתוות את הדרך אל אותה מטרה, אולם לכל אחד יש דגש משלו. בעוד שרבנו מדגיש את הערצת החכמה של הקב"ה ואת הצורך ללמוד, אבן פקודה מדגיש את הערצת כוחו וסימני חכמתו שמהם האדם בהכרח יתעורר להתפעלות. אהבת ה' על פי תפיסתו של רבנו, מושגת על ידי התרכזות במדעי הטבע המתארים את מבנה עולמו אשר ה' ברא. לפי אבן פקודה, אהבת ה' מושגת על ידי ההתבוננות במעשי ה', ללא צורך בעיון בדרכי חכמתו22.

גישה ייחודית לנושא אהבת ה', העומדת כנגד גישותיהם של רבנו ואבן פקודה, היא זו של רבי חסדאי קרשקש, אשר ידוע כמי ששולל את התפיסה האריסטוטלית האינטלקטואליסטית. בעיני קרשקש יש לדרך אל אהבת ה' בעיקר סממנים אמוציונאליים. לדעתו תכלית התורה היא "לקיים מצוותיו [...] בשמחה ובטוב לבב, אשר הוא סוד העבודה והאהבה האמיתית"23 וכן לעורר את "הלבבות לעבודה ולדבקות והאהבה אשר היא ההצלחה הנצחית"24. ריבוי המצוות נועד ליצור דרבונים לאהבת ה'.25

4.1.3 קיום מצוות אהבת ה'
בספר המצוות ובפתח ספר המדע בתוך הלכות יסודי התורה, רבנו מציג את מצות אהבת ה', כאשר הוא בשני המקומות מתווה את הדרך בה יש לנקוט כדי לקיימה. בהלכות תשובה, החותמות את ספר המדע, רבנו חוזר למצות אהבת ה'. שם מבואר כי קיום המצוה מושג בכך שהאדם יעסיק את מחשבתו בה'. מלבד כל זאת, רבנו מכתיר את הספר השני במשנה תורה בשם "ספר אהבה". על פי תוכנו של ספר זה מתברר כי ניתן לתת ביטוי לאהבת ה' בדרכים נוספות על אלה שהוזכרו בספר המדע. כך רבנו אמנם מסביר במבוא למשנה תורה:
ספר שני אכלול בו כל המצוות שהן תדירות, שנצטווינו בהן כדי לאהוב המקום ולזכרו תמיד, כגון קריאת שמע ותפילה ותפילין וברכת כוהנים ומילה בכלל, לפי שהוא אות בבשרנו להזכיר תמיד בשעה שאין שם לא תפילין ולא ציצית וכיוצא בהם. וקראתי שם ספר זה ספר אהבה.
מסתבר שרבנו כלל מצוות אלו בספר אהבה מכיוון שהן עשויות יותר מכל מצווה אחרת לגרום לכך שהמקיימן "שוגה בה תמיד"26. המצוות הכלולות בספרים האחרים, כגון ספר זרעים, ספר מועדים ואפילו ספר קרבנות וספר טהרה, אינן תמידיות - גם בזמן שבית המקדש קיים - אף על פי שמי שמקיים אותן גם מבטא בכך את אהבתו למי שציווה לקיימן.
בספר המצוות רבנו מגלה פן נוסף בדרך בה יש להביא את אהבת ה' לידי ביטוי, ואלו דבריו27:
המצוה השלישית היא הציווי שנצטווינו על אהבתו יתעלה [...] וכבר אמרו שמצוה זו כוללת גם כן, שנקרא את כל בני האדם לעבודתו יתעלה ולאמונה בו, שכן אם אתה אוהב את מי שהוא, תהללנו ותשבחנו ותקרא בני אדם לאהבתו - וזה על דרך המשל - כך תאהב את ה' באמת במה שהגיע לך מהשגת אמיתותו, הרי שאתה בלי ספק תקרא את הפתאים והסכלים לידיעת האמת שאתה כבר יודע. ולשון ספרי (דברים ו:ה): ואהבת את ה' - אהבהו על הבריות כאברהם אביך [...] כלומר: כמו שהיה אברהם, לפי שהיה אוהב [...] קורא בעוצם השגתו את בני האדם לאמונה מרוב אהבתו, כך תאהבהו עד שתקרא בני אדם אליו.28
רבנו סבור כי הבאת הבריות לאהבת ה' עוברת דרך שכנועם בפועל והעושה כן מקיים את מצות אהבת ה'. גישתו של רבנו, בעקבות הספרי, עומדת לצדם של דברי אביי29 שלפיהם אהבת ה' אצל הזולת יכולה להיות מושגת באופן עקיף על ידי דוגמה אישית בנוסף לשכנוע ישיר ואישי:
אביי אמר: כדתניא "ואהבת את ה' אלהיך" - שיהא שם שמים מתאהב על ידך, שיהא קורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים, ויהא משאו ומתנו בנחת עם הבריות. מה הבריות אומרות עליו? אשרי אביו שלמדו תורה, אשרי רבו שלמדו תורה, אוי להם לבריות שלא למדו תורה; פלוני שלמדו תורה, ראו כמה נאים דרכיו! כמה מתוקנים מעשיו! עליו הכתוב אומר: ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר (ישעיה מט:ג).
מסתבר שרבנו ביכר את דברי הספרי על פני דברי הגמרא משום שאין בדרך המומלצת על ידי אביי בכדי להבטיח קיום מצות אהבת ה'. לכל היותר קיימת האופציה שאחד מרואיו ביום מן הימים ישיג את אהבת ה' בגלל מעשיו. לדעת רבנו יש במעשיו הנאים של הנוהג אליבא דאביי משום מצות קידוש ה' בהתאם למה שקבע בהלכות יסודי התורה30:
חכם צריך שידקדק על עצמו ויעשה לפנים משורת הדין [...] עד שימצאו הכל מקלסין אותו ואוהבים אותו ומתאוים למעשיו הרי זה קידש את ה', ועליו הכתוב אומר: ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר.
נמצאנו למדים כי מלבד קיום המצוה על ידי התחושה הממלאת את לבו של האוהב את ה', רבנו סבור כי מחויבים לבטא את האהבה לה' בדרכים נוספות, שכל אחת מהן נחשבת גם היא לקיום המצוה. שתיים הן הדרכים הנוספות: א. קיום המצוות התדירות; ב. קריאה לסביבה להכיר באמיתותו של ה' ולאהבו.
אפשר להציג את התיאור המילולי הנ"ל באמצעות התיאור הגרפי שלהלן:



4.2 יראת ה'
יראת ה' מצות עשה היא מן התורה, שנאמר: את ה' אלקיך תירא.31 שתי המצוות, אהבת ה' ויראתו, כרוכות זו בזו בקשר בל ינתק, וכך רבנו רואה אותן בפרוש המשניות32 ובהלכות יסודי התורה33. בפרוש המשניות רבנו מתייחס לתפקידה המעשי של כל אחת מהמצוות:
עבדוהו כעבדים שאינם מקוים להטבה ולא לגמילות חסד, רצה בזה שיהיו עובדים מאהבה [...] ועם כל זה לא פטרם מן היראה, ואמר עם היותכם עובדים מאהבה לא תניחו היראה לגמרי, ויהי מורא שמים עליכם, כי כבר בא בתורה המצוה ביראה, והוא אמרו "את ה' אלהיך תירא". ואמרו החכמים: עבוד מאהבה, עבוד מיראה. ואמרו: האוהב לא ישכח דבר ממה שצוה לעשותו, והירא לא יעשה דבר ממה שהוזהר מעשותו, כי ליראה מבוא גדול במצות לא תעשה וכל שכן במצוות השמעיות.
לפי דברי רבנו בפרוש המשניות, אהבת ה' מביאה לידי זריזות במצוות עשה, ויראת ה' מביאה לידי זהירות במצוות לא-תעשה, דהיינו 'יראת חטא', ונמצאת עבודת ה' שלמה.
בהלכות יסודי התורה רבנו מתייחס לאינטראקציה בין מצוות האהבה והיראה:
והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו? בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים, ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ - מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאווה תאווה גדולה לידע השם הגדול, כמו שאמר דוד: צמאה נפשי לאלהים לאל חי (תהילים מב:ג). וכשמחשב בדברים האלו עצמם - מיד הוא נרתע לאחוריו ויירא ויפחד, ויודע שהוא ברייה קטנה שפלה אפלה, עומדת בדעת קלה מעוטה לפני תמים דעות, כמו שאמר דוד: כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך ... מה אנוש כי תזכרנו (תהילים ח:ד-ה).
מתקבל הרושם שרבנו מתייחס למצות היראה כצו שמטרתו לרסן את האהבה השופעת. "האהבה מקלקלת את השורה"34, והאוהב את ה' עלול מרוב התלהבות לחצות את הקו המפריד בין הראוי לבין הדחוי35. הדימוי בין אהבת האישה לבין אהבת ה' איננו שלם, ואת זה באה מצות היראה להורותנו- היראה באה לעצור את האהבה השופעת באופן טבעי, והיא תחזיק אותה בתוך הגבולות המותרים.

רבנו מתייחס למצות יראת ה' משלושה היבטים שונים:
1. גדרה של יראת ה'.
2. הדרכים שבהן יש לנקוט כדי להגיע ליראת ה'.
3. כיצד להביא את יראת ה' לידי ביטוי.


4.2.1 גדרה של יראת ה'
בעוד שחז"ל הציעו דרכים שונות לאפיין את אהבת ה', אין אנו מוצאים דבר דומה ביחס ליראת ה'. הבחנה שיטתית בין סוגים שונים של יראה נעשתה על ידי רבי בחיי אבן פקודה36 וזה נוסח דבריו:
והיראה על שני פנים:
אחד מהם יראת עונשו וניסיונו, וזהו הירא בעבור מה שיצערהו וידכאהו. שאם היה בטוח ממה שיצטער בו, לא היה ירא את ה'.
והשני יראה לכבודו ורוממותו ועוצם גבורתו [...] וזאת העליונה שבמדרגות יראי אלוהים [...] והוא המביא אל האהבה הזכה והכוסף המצער.
במקומות שונים בכתבי רבנו אנו מוצאים גם כן התייחסויות אל יראת ה' לפי סוגיה השונים. לדברי רבנו בהלכות יסודי התורה37 גדרה של היראה היא המודעות לשפלותו הגשמית של האדם ולאפסותו הרוחנית, כל זאת לעומת גדלותו ורוממותו של ה' - דהיינו 'יראת הרוממות'. לפי דבריו משמע כי את מצוות "את ה' אלוהיך תירא" מקיימים דרך יראת הרוממות ורק דרכה, ואלה דבריו שם:
[המתבונן במעשיו] יירא ויפחד, ויודע שהוא ברייה קטנה שפלה אפלה, עומדת בדעת קלה מעוטה לפני תמים דעות.
ברם, דברי רבנו בספר המצוות38 משאירים מקום לסברא כי רבנו דווקא מזהה את מצוות יראת ה' עם יראת העונש ולא עם יראת הרוממות, וזהו נוסח דבריו שם:
[מצות היראה] היא הציווי שנצטווינו להאמין ביראתו יתעלה ובמוראו ובל נהיה שאננים ובוטחים - אלא ונחוש לביאת עונשו ית' בכל עת. וזהו אמרו יתעלה: את ה' אלקיך תירא.
רבים כבר עמדו על סתירה לכאורה בין ההגדרות השונות למהותה של מצוות יראת ה' בדברי רבנו, וזאת מלבד העובדה שרבנו בפרוש המשניות מזהה את יראת ה' ליראת החטא39. רבנו יונה40 מיישב את הסתירה באומרו כי כוונת רבנו בביטוי "ונחוש לביאת עונשו" היא שנירא מפני מי שבידו להעניש, דהיינו גם בספר המצוות המדובר בסוג של יראת הרוממות.
גם במורה הנבוכים41 רבנו מגדיר את מהותה של יראת ה' כיראת הרוממות:
אין ישיבת האדם ותנועותיו ותשמישיו, כשהוא לבדו בביתו, כישיבתו ותנועותיו ותשמישיו כשהוא לפני מלך גדול, ולא דבריו וחופשיותו כשהוא בין אנשי ביתו וקרוביו כדבריו במושב המלך. ולפיכך מי שהעדיף את השלמות האנושית ושיהיה איש הא-להים באמת, יתעורר וידע כי המלך הגדול האופף אותו והנצמד לו תמיד, גדול מכל אחד מבני אדם (...) הוא יתעלה עמנו תמיד משקיף ומציץ, "אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו"42. ודע כי כאשר הבינוהו השלמים, הושג להם המתינות והענוה ויראת ה' והחרדה מפניו והבושה ממנו.
נמצאנו אפוא למדים כי גם רבנו מבחין בין סוגי היראה השונים, אולם עיקרה היא יראת הרוממות ורק באמצעותה מקיימים את המצווה של יראת אלוהים כהלכתה.

גם רבי משה חיים לוצאטו43 מציג באופן שיטתי טיפולוגיה למושג יראת ה', באשר הוא מבחין בין שלושה סוגים שונים:
מיני היראה הם ב' שהם ג': ]...[ יש יראת העונש וזהו המין האחד, ויש יראת הרוממות, וזהו המין השני, שיראת החטא חלק ב' ממנו. ונבאר עתה עניינם והבדליהם: יראת העונש כפשוטה שאדם ירא מעבור את פי ה' אלהיו מפני העונשים אשר לעבירות, אם לגוף ואם לנפש (...) ואין יראה זו ראויה אלא לעמי הארץ [...] המין הב' הוא יראת הרוממות, והוא שאדם ירחק מן החטאים, ולא יעשה מפני כבודו הגדול ית"ש, כי איך יקל או איך יערב לבו של בשר ודם שפל ונמאס לעשות דבר נגד רצונו של הבורא יתברך ויתעלה שמו.
בהמשך דבריו הרמח"ל מסביר את ההבדל בין שני סוגי יראת הרוממות, כאשר יראת החטא מתבטאת בחשש תמידי פן יעשה דבר היכול להיחשב לעבירה44, ואילו יראת רוממות סתם מתבטאת בתחושה האופפת אותו בעת שעומד לפני קונו בתפילה או בעת קיום מצוה כלשהי.
לשיטת הרמח"ל קיימת הבחנה חדה בין יראת העונש לבין יראת החטא, כאשר יראת העונש מבטאת חששו של האדם פן ייפגע הוא, ואילו יראת החטא מבטאת את חששו של האדם פן הוא יפגע בכבודו של השי"ת.

בדברי חז"ל לא מצאנו את הסמיכויות "יראת עונש" או "יראת רוממות". מקורם של ביטויים אלו וההבחנה ביניהם מאוחר יותר כפי שראינו לעיל. בתלמוד בבלי45 מופיע הביטוי "מי שלבו נוקפו" פעמים רבות. על פני הדברים נראה כי "מי שלבו נוקפו" הוא אדם בעל מצפון המבקש לכלכל את מעשיו כך שיישאר זך ונקי ללא עברות, היינו מי שרמח"ל מכנה "ירא חטא". ברם, רש"י46 מפרש את הביטוי כך: "הירא מעבירות שבידו", משמע כי הדגש הוא יותר על העברות שבעבר, ובגללם מצפונו אינו נקי וכתוצאה מכך האדם מודאג או מעונש - יראת העונש - או מפגיעה במעמדו מול בוראו - קרוב ליראת הרוממות.
הסמיכות "יראת חטא" מופיעה בתלמוד פעמים רבות, גם במשמעות הקרובה לזו של רמח"ל. במסכת נדרים47 מופיעה הפסקה הזאת:
תניא: "בעבור תהיה יראתו על פניכם"48 זו בושה. "לבלתי תחטאו" מלמד שהבושה מביאה לידי יראת חטא. מכאן אמרו: סימן יפה באדם שהוא ביישן. אחרים אומרים: כל אדם המתבייש לא במהרה הוא חוטא ומי שאין לו בושת פנים בידוע שלא עמדו אבותיו על הר סיני.
יראת החטא נתפסת כביטוי של הבושה האוחזת את האדם בעומדו מול קונו, והיא זו המונעת ממנו לעבור עברות.

4.2.2 הדרכים המובילות לידי יראת ה'
אהבת ה' ויראתו הן כפי שראינו שתי מצוות שאין אפשרות להפריד ביניהן.
בהלכות יסודי התורה49 רבנו מתווה את הדרך שבה יש לנקוט כדי להגיע לאהבת ה', וכך הוא כותב:
האל הנכבד והנורא הזה מצוה [...] ליראה אותו, שנאמר: את ה' אלהיך תירא50. והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו? בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים, ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ [...] מיד הוא נרתע לאחוריו ויירא ויפחד, ויודע שהוא ברייה קטנה שפלה אפלה, עומדת בדעת קלה מעוטה לפני תמים דעות.
רבנו קובע, שעל ידי התבוננות האדם בעולם שה' ברא, כשם שמגיעים לאהבת ה' כך גם מגיעם ליראת ה'. אהבת ה' נובעת מהתפעלות מעצמת הבריאה, ואילו יראת ה' נובעת מתחושת אפסותו של האדם לעומת אינסופיותו של הבריאה. גם האהבה וגם היראה נובעים מאותו יחס של דיספרופורציה בין האדם ליקום. ההבדל ביניהם הוא בשאלה מהי נקודת המבט.
מדברי רבנו בספר המצוות51 - "ונחוש לביאת עונשו ית' בכל עת" ניתן להסיק כי לא רק תחושת האפסות לעומת האינסוף היא המביאה לידי היראה, אלא גם הידיעה כי האדם ניצב מול סמכות אדירה בעלת תוקף אינסופי אשר לא רק מצווה אלא גם גומלת.
נמצאנו אפוא למדים כי אותן פעולות המביאות לידי אהבת ה' הן אלה שמביאות לידי יראתו על כל גווניה וצורותיה.52
בנוסף לכך רבנו סובר כי גם קיום כל המצוות המעשיות מביא לידי יראה. הסבר רציונאלי ליחס זה בין קיום המצוות לבין יראת ה' הוא כי קיום המצוות גורמת למודעות המקיים למעמדו לפני ה' וכתוצאה מכך ליראתו מפניו. יתכן שלכך התכוון רבנו במה שכתב במורה הנבוכים53:
ומטרה זו [...] היא מטרת עשיית המצוות כולן, כי בכל אותם הפרטים המעשיים ובחזרות עליהם תושג ההכשרה ליחידים הנעלים, עד אשר ישלמו השלמות האנושית, ואז ייראו את ה' יתעלה ויפחדו ויחרדו מי עימהם [...] כי המטרה בכל דברי התורה הזאת תכלית אחת, והיא ליראה את ה'.
4.2.3 כיצד להביא את יראת ה' לידי ביטוי
בעניין זה רבנו כתב דברים מפורשים בפרוש המשניות54:
והירא לא יעשה דבר ממה שהוזהר מעשותו, כי ליראה מבוא גדול במצות לא תעשה וכל שכן במצוות השמעיות.
הנזהר מלעבור על מצוות ה' מוכיח את יראתו, ועל אחת כמה וכמה כאשר גם נמנע מלעבור על מצוות שטעמן אינו נגלה - מצוות שמעיות.
אין להסיק מכאן שרבנו יחייב את דרך החיים המתאפיינת בפרישות מן המותר ובסגפנות. הסגפנות (asceticism) הִינָהּ תופעה בקרב אסכולות הפילוסופיות שדגלו בדואליזם של הגוף והנפש, כגון הפיתאגוריים וחסידי הניאו-אפלטוניות. הנוהים אחרי זרמים פילוסופיים אלה ראו בגוף כלאה של הנפש. הם שאפו להשתחרר מכבליו ולהתאחד עם האלוהות. היהדות שוללת דרך זו מפני שהיא גובלת בדואליזם הדתי המכיר בשתי רשויות - הטוב והרע. רבנו חי בין עמים בני דתות מונותיאיסטיות ועובדי אלילים, ומן הסתם הוא הכיר את מנהגי הנזירות של הנוצרים ואולי גם אלה של הנזירוּת ההינדואית. נזירים אלה ברובם חיו אז וחיים היום חיי התבודדות של יחידים או בקבוצות הנוהגות לפי תקנון כתוב או מוסכם. הוכרו דרגות רבות של פרישות וסגפנות. בראש הסולם עמדו נזירי המדבר - ארמיטים - ונזירי הר סיני. הקיצוניים שבין הנזירים נהגו להתרחק מחברת אנשים, אל פנים המדבר, למשך חדשים ואפילו שנים; שם התגוררו במערות או בסוכות והתקיימו על עשבים וצמחים.

ברם, כאמור אין זו דרכה של היהדות לשיטת רבנו. וכך כתב בהלכות דעות55:
שמא יאמר אדם הואיל והקנאה והתאווה והכבוד וכיוצא בהם דרך רעה הן ומוציאים את האדם מן העולם, אפרוש מהן ביותר ואתרחק לצד האחרון, עד שלא יאכל בשר ולא ישתה יין ולא ישא אישה ולא ישב בדירה נאה ולא ילבש מלבוש נאה אלא השק והצמר הקשה וכיוצא בהן, כגון כהני העובדי כוכבים. גם זה דרך רעה היא ואסור לילך בה. המהלך בדרך זו נקרא חוטא, שהרי הוא אומר בנזיר: וכפר עליו מאשר חטא על הנפש (במדבר ו:יא). אמרו חכמים: ומה אם נזיר שלא פירש אלא מן היין צריך כפרה המונע עצמו מכל דבר ודבר על אחת כמה וכמה (בבלי תענית יא ע"א). לפיכך צוו חכמים שלא ימנע אדם עצמו אלא מדברים שמנעתו התורה בלבד, ולא יהא אוסר עצמו בנדרים ובשבועות על דברים המותרים. כך אמרו חכמים: לא דייך מה שאסרה תורה אלא שאתה אוסר עליך דברים אחרים (ירושלמי נדרים ט:א). ובכלל הזה אלו שמתענים תמיד אינם בדרך טובה. ואסרו חכמים שיהא אדם מסגף עצמו בתענית. ועל כל הדברים האלו וכיוצא בהן ציווה שלמה ואמר: אל תהי צדיק הרבה ואל תתחכם יותר למה תשומם (קהלת ז:טז).

הערות:



1.
דברים ו:ה.
2.
ירושלמי ברכות פרק ט מ"ה.
3.
בבלי ברכות סא ע"ב.
4.
בבלי יומא פו ע"א.
5.
י:ג.
6.
שיר השירים ב:ה
7ג:נא.
8.
שיר השירים א:ב.
9.
הדפסה חוזרת בחצור הגלילית, תשל"ו, שער רביעי פרק ה ד"ה ואהבת את ה', עמ' 66.
10.
אולי הרב קוק מצא השראה לדבריו מתוך מה שכותב בעל חובת הלבבות בפרק א של שער אהבת ה': עניין האהבה בא-לוהים הוא כלות הנפש ונטותה בעצמה אל הבורא כדי שתדבק באורו העליון והוא שהנפש עצם פשוט רוחני נוטה אל הדומה לה מהאישים הרוחניים ומתרחקת בטבעה מאשר הוא כנגדה מן הגופות העבות.
11.
צבי ירון: משנתו של הרב קוק, ירושלים תשל"ד, עמ' 174. דברי צבי ירון מבוססים על פרושו של הרב קוק לפסוק הראשון של שיר השירים, כפי שמובא בספר "עולת ראיה", ירושלים תשכ"ג.
12.
אתיקה, חלק חמישי, משפט 19.
13.
לפי הגישה הפנתיאיסטית של שפינוזה יחס כזה משולל כל אפשרות.
14.
על פי יוסף בן שלמה: פרקים בתורתו של ברוך שפינוזה, תל אביב 1983, עמ' 97 ואילך.
15.
ב:א-ב.
16.
עשה ג.
17.
דברים ו:ו
18.
והמשך פרק שני של הלכות יסודי התורה אכן מהווה קורס מקוצר בפיסיקה האריסטוטלית שהייתה מקובלת ללא עוררין בימיו של רבנו ואף לאחר מכן עד המהפכה הקופרניקית.
19.
י:יב.
20.
שם י:ו
21.
חובת הלבבות, השער העשירי - שער אהבת ה', פרק שני.
22.
חובת הלבבות, השער השני - שער הבחינה, פרק שני ואילך.
23.
אור ה', ב, ו, א.
24.
שם, ג, ה, א.
25.
ראה נתן אופיר, האהבה במשנתו הפילוסופית והחינוכית של רבי חסדאי קרשקש, מתוך: הגות בחינוך היהודי [א], ירושלים תשנ"ט, עמ' 91 ואילך. גוטמן (עמ' 215) מצביע על השלכות גישתו של קרשקש לנושא ייעוד האדם ואושרו הנצחי (ראה להלן סעיף 10.5).
26.
על פי הלכות תשובה י:ג.
27.
עשה ג.
28.
בדבריו כאן רבנו מתרחק מן הדימוי שהוא השתמש בו בהלכות תשובה, כאשר שם דימה את אהבת האדם לה' אל אהבת האיש לאישה. האם יתואר שהמאוהב באישה "יהללנה וישבחנה ויקרא בני אדם לאהבתה"?
מסתבר אפוא שדימוי אהבת ה' לאהבת האיש לאישה איננו שלם. כאן הדימוי נוטה יותר להערצת דמות מפאת סגולות כגון כריזמה, גאונות וכדו'. ברם, שני הדימויים משלימים זה את זה: דמות נערצת היא לפעמים גם דמות הנוהגת בעריצות כלפי מעריציה, ואין העריצות והאהבה יכולות לדור בכפיפה אחת.
29.
בבלי יומא פו ע"א.
30.
ה:יא.
31.
דברים ו:יג.
32.
אבות א:ג.
33.
ב:ב.
34.
על-פי רש"י בשם מדרש רבה, בראשית פרק כב פסוק ג: ויחבש - הוא בעצמו ולא צוה לאחד מעבדיו, שהאהבה מקלקלת השורה.
35.
יתכן שכך ניתן להבין את מעשיהם של "אצילי בני ישראל" שעליהם מספרת התורה "ויחזו את הא-להים - ויאכלו וישתו" (שמות כד:יא). והשווה גם לנאמר במורה הנבוכים א:ה.
36.
חובות הלבבות, שער עשירי פרק שישי.
37.
ב:ב.
38.
עשה ד.
39.
ראה תחילת סעיף 4.2.
40.
משנה אבות א:ג.
41.
ג:נב.
42.
ירמיה כג:כד.
43.
מסילת ישרים כד.
44.
ביטוי ראשוני לתחושתו של ירא החטא נמצא בדבריו של רבי יוחנן בן זכאי, אשר ענה לתלמידיו שביקשו את ברכתו: "יהי רצון שיהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם (...) תדעו: כשאדם עובר עבירה אומר: שלא יראני אדם" (ברכות כח:). ירא החטא האידיאלי של הרמח"ל כבר הפנים את דימויו של רבי יוחנן בן זכאי עד כדי כך שעצם החטא מרתיע אותו , ללא הצורך לדמיין עינו הפקוחה של ה' המביטה בו.
45.
ברכות דף ז עמוד ב ועוד
46.
שם.
47.
דף כ ע"א.
48.
שמות כ:טז.
49.
ב:א-ב.
50.
דברים ו:יג
51.
עשה ד.
52.
כותרתו של פרק כה במסילת ישרים הוא "בדרך לקניית היראה". המחבר איננו מתווה דרכים נוספות מעבר לאלו שהותוו על ידי רבנו.
53.
ג:נב.
54.
אבות א:ג.
55.
ג:א.