אור החיים, בראשית פרק טז
{ה} ותאמר שרי חמסי וגו'. צריך לדעת למה מסרה דין שרה על אברהם והוסיפה לפרט ולומר
חמסי עליך?
שנראה שנתכוונה למעט הזולת, ואם על הגר נתכוונה אין בדבריה נכונה, לפי הנראה, כי הגר היא שהקילה בכבוד גבירתה ועליה תלונתה, לא על אברהם. עוד צריך לדעת כוונת דברי אברהם אשר השיב
הנה שפחתך וגו' שנראה שקבל קבלת שרי, אלא שהוא מתקן מכאן והלאה, ואם לא פעל און היה לומר מה תריב אלי.
אכן יתבאר הענין בהקדים דבריהם ז''ל (ב''ר פמ''ה) וז''ל:
ולה שפחה מצרית
שפחה מלוג היתה והיה חייב במזונותיה ולא היה רשאי למוכרה. בעי ריש לקיש מהו דתניא: מלוג אמר להון כמה דאת אמר מלוג מלוג ע''כ.
הרי דהגר היתה גופה קנוייה לשרה ופירותיה לאברהם למולגם. ובענין בני שפחת מלוג אם ילדה נחלקו במסכת כתובות דף ע''ט חנניה וחכמים חכמים סוברים ולד מלוג לאשה, והטעם משום דחיישינן למיתה והקרן כלה. וחנניה סובר לבעל דלא חיישינן למיתה.
עוד אמרינן בגיטין דף ל''ט:
אמר רבי אשי אמר רב עבד שנשא בת חורין בפני רבו עשאו בן חורין, ומפרש לה הש''ס בשהשיאו רבו בת חורין ע''כ.
ומפרשים שם:
משום שמן הסתם שחרריה, דאם לא כן לא היה עושה על ידו עבירה להשיאו בת חורין, ע''כ.
והוא הדין שפחה שהשיאה רבה לבן חורין עשאה בת חורין, וכתב מהרי"ק ביורה דעה הלכות עבדים סימן רס''ז וזה לשונו:
הבא על שפחתו עשאה בת חורין ודוקא לשם אישות אבל שלא לשם אישות לא עשאה בת חורין ע''כ.
והנה בבא עליה סתם נחלקו הרי''ף והרמב''ם, להרי''ף (יבמות פ''ב) מן הסתם גם כן עשאה בת חורין ולהרמב''ם (הל' עבדים פ''ט) לא עשאה בת חורין, אלא אם כן פירש לשם אישות.
ובזה נבא לביאור הענין, כי בראות שרה כי הגר מזלזלת בכבודה רגזה ורעשה היתכן כי שפחה תקל גבירתה, ומן הסתם אברהם הרגיש בדבר ממה שמתרעמת שרה עליו קודם הודעת הדבר אליו, והגם שאמרה אחרי כן אין זה דרך הודעה אלא דברי התרעמות והידיעה כבר הכירה שידע, ודנה בזה ב' חילוקי דינים:
הא' שאברהם גילה בפירוש שבא עליה לשם אישות, או הגם שבא עליה סתם חושבת הגר שהיא בת חורין ודעתה כהרי''ף.
והב' הוא שחשבה בדעתה הגר שיצתה לחירות מדין שאמרו בגיטין שכתבנו בסמוך, עבד שנשא בת חורין בפני רבו יצא לחירות. וכן להפך, שפחה שנשאת לבן חורין עשאתה גבירתה בת חורין ובזה פקע עבדות מהגר. ולזה צעקה בפני אברהם כי עליו תלונתה ולא על הגר כי הגר כפי הדין שחושבת בדעתה אין להאשימה אבל חמסי עליך שאתה מסכים על דעתה שלא כפי הדין. ואמרה טענות לסתור ולנתוש צדדי הדינים שמהם יצא הטעות לחירות הגר, והוא אומרה
אנכי נתתי שפחתי בחיקך פירוש שפחה זו שלי היא, ואין לך בה אלא מליגת פירות, ולו יהיה שתבא עליה בפירוש לשם אישות, אין לה בזה דין שיחרור, כי אינה שפחתך לשחררה, והגם שתאמר כן בפירוש.
ואם לצד טענת המשיא שפחתו לבן חורין וכו' וזו נתתיה לך לאשה שאתה בן חורין, דוקא אם נתתיה סתם וכמו שנתנו הטעם שמן הסתם לא יעבור על לאו
דלא תהיה קדשה ולא יהיה קדש שהוא אזהרה לבן חורין וכו', אבל אנכי לא הנחתי הדבר סתם אלא פירשתי לך הדברים בפירוש שלא שחררתיה, אלא עודנה שפחתי הגם שהיא בחיקך. וכמו כן תמצא בדבריה הראשונים אליו שאמרה לו בא נא אל שפחתי פירוש אחר שיבא עליה עודנה שפחתה, שהיה לה לומר
בא נא אל הגר.
שוב מצאתי מדרש רבותינו ז''ל ברבות (ב''ר פמ''ה) וזה לשונו:
ותתן אותה לאברם אישה ולא לאחר ע''כ.
הנה רז''ל דקדקו תיבת אישה שלא היה צריך לאומרה ויישבו שלמעט בא, וצריך לדעת מיעוט זה למה הוצרך. ולפי דברינו צריך הדבר ליאמר לומר שעדיין היא שפחתה, ולא נתנתה אלא לאברהם. ואם ירצה אברהם לתתה לאחר או לשלחה לעצמה לעשות כטוב בעיניה אין לו רשות. הא למדת שעודנה שפחתה. ואברהם הודה לדבריה שהדין עמה בטענתה ויש בזה שני דרכים:
הא' אפשר שאברהם כמו כן היה דעתו מתחילה ועד סוף, ואפילו הכי בא עליה לטעם אשר אבאר.
או לא חשב כן מתחלה, ודעתו היתה כי לשם אישות בעל ומשוחררת היא, כי לא חשב שנתכוונה
שרה למה שגלתה דעתה עתה, ואילו חשב כן אפשר שלא היה בא עליה מדין (דברים כג)
לא יהיה קדש, וכן תמצא שבמשך י''ד שנה משנולד ישמעאל עד שנולד יצחק לא יסף עוד לדעתה.
וטעם שרה שלא הקפירה לתת
שפחה לבן חורין, וגם אברהם למה שנאמר שהבין דברי שרה ולא חש על עצמו. דע כי לפי הפשט נוכל לומר שעדיין לא נצטוו על זה. והגם שהיו מדקדקים לקיים אפילו דקדוקי מצות של חכמים, לצד הנבואה היו עוברים על המצות לפי שעה. וכבר כתב רמב''ם בספר המדע בפרק ט' מהלכות יסודי התורה כי אם יבוא נביא במאמרו יתברך שיעברו ישראל ואפילו רבים על עבירה אחת לפי שעה כי מותר לעשות כן וכאליהו בהר הכרמל. (מ''א יח) וכמו כן עשה אברהם על פי שרה כי נביאה היתה יותר מאברהם, כמאמרם ז''ל (שמו''ר פ''א) בפסוק:
כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה, ולזה כשאמרה לו בא נא אל שפחתי הסכים לדברי
הנביאה. וצורך היה בדבר להיות כן, כי באמצעות היותה שפחתה נתברר בה חלק המאוס שהיה דבוק באברהם מימי קדם, ויצאה הזוהמה בישמעאל, ונשאר אור שלם ונכון ביצחק, ואלו היתה הגר משוחררת, לא היה יוצא כל הזיהום לבד מבלי שיצא עמו חלק , ופרצה גדולה היתה מסובבת מהדבר, וה' יתברך עשה נפלאותיו אלינו. ואולי כי לזה נתכוונה שרה באומרה
ישפוט השופט
ביני ובינך כי חששה שיאמר אברהם ואיך תסכים עליו להיות קדש, לזה אמרה, הוא השופט ישפוט בינו ובינה וכו'. ותיכף הודה לדבריה ע''ה.
וכשידעה שרה כי אין
סתירה לטענותיה ועודנה שפחתה,
ותענה שרי, ותברח וגו' פירוש כי הגר לא קבלה הדין וחשבה שעברו עליה את הדרך, ודין בת חורין יש לה לצד שגבירתה נתנה אותה לבן חורין, האדם הגדול אברהם אבינו עליו השלום, ודאי יצתה לחירות, והוא לא
שמעה התנאי שהתנית שרה, לזה ברחה לה ויפגעו בה בני האלהים והודיעוה כי היא שפחת שרי, ותקבל עליה את הדין ואמרה
מפני שרי גבירתי וגו'.
ויש לדון בישמעאל אם יש לנו איזה קנין בו או לא, תניא בתורת כהנים פרשת בהר סיני וזה לשונו:
מנין אתה אומר ישראל שבא על שפחתו וילדה ממנו בן מותר אתה לשעבדו עבד, תלמוד לומר אשר יהיו לך מאת הגוים אשר סביבותיכם ולא מן הכנענים שבארץ עכ''ל.
פירוש שלא היה צריך לומר אשר יהיו לך, וגם משמעות תיבת יהיו לך דחוקה, שהיה לו לומר אשר תקנה, ומזה דורש אשר יהיו לך, פירוש תוליד אתה מאת הגוים דהיינו ישראל שבא על שפחתו, ואומרם ולא מן הכנעני וכו' פירוש כי זה יש בו דין (דברים כ)
לא תחיה כל נשמה, ומעתה יצא הדין כי ישמעאל וזרעו קנויים לנו קנין גמור, לא מבעיא לסברת רבנן שבן שפחת מלוג לאשה ואנו יורשי שרה, אלא אפילו לסברת חנניה הרי נתן אברהם את כל אשר לו ליצחק, וישמעאל בכלל ולנו הוא, עם העמים אשר כרת ה' ברית לתת לנו, ומכללם הוא אדום, הוא וחלקו בישמעאל.
והעד הנאמן לדברינו הוא מה שאמר הבורא יתעלה (כ''א י''ג)
וגם את בן האמה הרי שקראה אמה וקראו בנה ולא בנו, כי תמצא בבני השפחות בלהה וזלפה דקדק הכתוב לומר בהם
ותלד ליעקב בן, (ויצא ל') וכן אמר בשני
בן שני ליעקב, וכן בג' אמר
ותלד זלפה שפחת לאה ליעקב בן, וכן בד' אמר
בן שני ליעקב, הרי שבכולן דקדק לכנותם בשם בני יעקב כי נשתחררו וכאן אמר ה' להפך
בן האמה ואמר לו עוד:
כי ביצחק יקרא לך זרע.
ואין זה בכלל עשרה עממין אשר אמר ה' אותם אתן לכם כי זה זכינו בו משלנו ואין צורך נתינה בו.