ב"ה
בית הדין האזורי אשקלון
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב ד. דב לבנון הרב צבי בירנבאום הרב יעקב מ' שטיינהויז |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 1048925/1 | |
תאריך: |
כ"א בכסלו התשע"ו
03/12/2015 | |||
צד א |
פלונית
| |||
משיב |
| |||
הנדון: | היתר נישואין למינקת | |||
נושא הדיון: | היתר נישואין למינקת |
"גזרו חכמים שלא ישא אדם ולא יקדש מעוברת חבירו, ולא מניקת חבירו, עד שיהיה לולד כ"ד חדשים, חוץ מיום שנולד ויום שנתקדשה בו. וחדש העיבור עולה למנין כ"ד חודש. בין שהיא אלמנה בין שהיא גרושה בין שהיא מזנה."לכאורה האשה הנ"ל הרי היא בכלל האיסור הזה של "מינקת חבירו" ועליה להמתין אפוא מלהינשא כשנה וחצי, עד שבתה תגדל ותהיה בת שנתיים.
"וכן אם גמלתו בחיי בעלה, או שאינו חולבת לעולם, שיש לה צימוק דדים, או שפסק חלבה בחיי בעלה ושכרו לו מינקת בחיי בעלה, או שנתנה בנה למניקה שלשה חדשים קודם מיתת בעלה והיא לא הניקה כלל תוך הג' חדשים, מותרת לינשא."כלומר אם לאשה אין חלב היא אינה בכלל הגזירה של מינקת חבירו. טעם הדבר הוא מפני שאינה נחשבת "מינקת". ואף על פי שמצינו שבכמה מקרים שגזרו חכמים משום לא פלוג, מכל מקום בכהאי גוונא לא שייך לגזור, דניכר החילוק בינה לבין מינקת, וכמו שכתב הרא"ש בכתובות פ"ה סי' כ:
"דודאי מינכר בין נתנה למניקה ובין לא נתנה [היינו – בנשי ריש גלותא], ובין גמלתו ללא גמלתו [היינו – בחיי בעלה], וכן משמע הלשון מניקת שמת בעלה שהיתה מניקתו כשמת בעלה. ומטעם זה נראה להתיר אשה שדדיה צמקו ואינה רגילה להניק לעולם, או שפסק חלבה בחיי בעלה ושכרו לה מניקת בחיי בעלה עכ"ל."בשו"ת יביע אומר חלק ט – אבן העזר סימן יג כתב שגם אם יש לה רק מעט חלב שאינו מספיק למחייתו של הילד נחשבת כ"אין לה חלב":
"בשו"ת שבות יעקב ח"ב (סי' ט) באשה מינקת שלא היה מספיק החלב שלה לתזונת הולד, והיתה צריכה לסיוע של מינקת אחרת, דמה לי אם אי אפשר לה להניק כלל או שמניקה מעט שאין החלב מספיק לחיותו, ואף כשלא תנשא צריכה היא למינקת וכו'. ע"ש. ולפ"ז נחשב כאילו הפסיקה לגמרי להניקו. וכ"כ בשו"ת רב משולם, הובא בשו"ת מים חיים רפפורט (חאה"ע סי' יב) שכל שאינה מספקת בהנקתה למחיית הולד, אינה בכלל תקנת חכמים במינקת, כמו בפסקה לגמרי. ע"ש."אלא שמפשטות לשון הרא"ש והשו"ע נראה שלא די במה שאינה רגילה להניק, אלא צריך גם סיבה פיזיולוגית לכך, כגון צימוק דדים, או שאין לה מספיק חלב להניק (כמובא לעיל), ולא שאינה מניקה מחמת בחירתה, שאז אין דינה שונה משאר נשים שרוצות לגמול את בניהן, ואף על פי כן נאסר עליהן להינשא כ"ד חודשים.
"וכבר כתב הגאון מהרש"ם בח"ג (סי' קכב) שאם נתברר ע"פ הרופאים שהחלב שלה מזיק לולד, עד שנעשית אינה ראויה להנקה כלל, יש להקל לדעת רש"י ודעימיה. ע"ש. וכיו"ב כתב המהר"ש ענגיל בח"ג (סי' סו), אלא שפלפל אם יש נאמנות לרופא האומר כן וכו'. ע"ש. ובנ"ד שהאישור הרפואי ניתן ממוסד רפואי ממשלתי בודאי דלא מרעי נפשייהו לאחזוקי שיקרא, וזאת מלבד עדותה שלה, ועדות אמה, שלא הניקה מעולם כלל, בגלל התרופות שקיבלה, ושלכן ניתן לה טיפול מיוחד עם לדתה את הולד להפסיק את החלב שלה. וע' בשו"ת בנין ציון (סימן קלב) ובמהר"ש ענגיל שם."לפי זה בנדון דידן לכאורה אין להסתמך על דבריה, אלא אם כן תביא אישור רפואי שיורה על סיבה ברורה שגורמת לכך שאין לה חלב.
"דאף שאפשר לומר ע"א נאמן באיסורין אף הנוגע בדבר, מ"מ יש לומר שזה בכלל עיקר התקנה, שאם נאמר שאם תאמר שגמלתו מחמת שלא יכלה להניקו מותרת, לעולם תגמלנו כדי שתוכל להינשא, ותאמר שלא יכלה להניקו."והציץ אליעזר הביאו בחלק ד סימן כ.
"הנה באלמנה נמי משכחת לה דאינה חייבת להניק, היינו כשהיא עשירה, או היכא דאין לה מזונות, לפ"ז י"ל גם אלמנה מותרת להנשא דהא אם בעיא לא תניק, וכן פסק בתשובת אמונת שמואל, ויסוד בנין שלו משום שסומך על הר"ש הזקן, דס"ל גרושה מותרת להנשא משום דאינה חייבת להניק כן הוא אם היא אלמנה עשירה, אבל אין נראה לי להקל, דהא לא כתבו הפוסקים היתר זה אלא בגרושה ולא באלמנה, וע"כ הטעם משום גרושה לעולם היא פטורה להניק א"כ היא אינה בכלל מניקה, אבל אלמנה דהיא לפעמים חייבת אז היא בכלל מניקת חברו. וכן הוא כוונת המרדכי והג"א דכתבו גרושה לא דמיא לאלמנה שהיא מחוייבת להניק את בנה כוונתה כמ"ש דהיא בכלל מניקה. גם שאני גרושה דאביו חי כמ"ש בפוסקים משא"כ באלמנה, וכו'."והנה בנדון דידן מדובר באשה שלא הניקה בחיי בעלה את שני ילדיו הקודמים, ואם כן גילה דעתו שמחל לה על שעבוד הנקה (עיין פתחי תשובה שמביא דוגמה כזאת ומנמק כך), או שיש ללמוד מזה שלא הניקה כלל בעבר בחיי בעלה, שלפי המקובל בחברה שלהם, אשה כמותה אינה מניקה (במיוחד אם קשה לה להניק), וממילא אין זה בכלל מעשה ידיה שמחויבת בו, ובנוסף לכך הואיל ולא נשאר בעיזבון בעלה מזונות עבורה, וממילא אינה חייבת במעשה ידים של הנקה, ודינה כגרושה שאינה משועבדת להניק לפי ר"ש הזקן, ומה שטוען ב"ש שאין כאן אב שיזון את בנו, כיון שהיא מקבלת קצבה גבוהה מהמדינה לשם כך, ומפורסם הדבר, יש כאן כאילו אב שיזון ויפרנס.
"דבי ר"ג לפי שהכל יראים מהם, היו ידועים וניכרים ואין לגזור בהם אטו שאר בני אדם, כי החילוק שבינם לשאר בני אדם מפורסם וידוע לכל, אבל לשאר בני אדם אין להתיר ע"י שום ערבון דלא כוליה עלמא ידעי באותו ערבון ויבוא להתיר בלא ערבון."ולכאורה נראה שגם כסף המובטח לה ע"י מוסדות המדינה, נחשב לידוע ומוכר לכל ומפורסם שאין לה כל חשש שלא תקבל את הכסף.
"אני כותב זה תיכף אחר הדבור בטעלעפאן, בדבר האלמנה שבעלה מת במלחמה, אשר יש לה כבר י"ג חדשים אחר מיתת בעלה, והילדה שנולדה לה אחר מיתת בעלה כבר גמלתה בזמן שנוהגות הנשים בזמן הזה, ולא מצד מחשבת לינשא, ואין חסר לה להתינוקת כלום מחמת שהמלכות שולחת לה בעדה כסף ככל הצורך לה בעדה מחמת שאביה מת במלחמה, ונזדמן לה עתה אחד מידידי בעלה שרוצה לישאנה ולהשגיח על בניה שזהו טובה גדולה להבנים, ועד שתינשא לו יעברו עוד שנים או שלשה חדשים שכבר יהיו יותר מט"ו חדשים ממיתת בעלה, וא"א לפניו לחכות יותר זמן, וגם הרבה אינשי יש ממשפחתו שאם ירצה לחכות יותר יעכבוהו מלישאנה שלפניה הוא הפסד גדול, שלא מצוי מי שירצה ליקח אלמנה עם ילדים. שלכן פשוט שמותרת לינשא לו ואם אפשר טוב לחכות עד אחר י"ח חדש מלידת בתה אבל כשלא אפשר יש להתירה תיכף אף כשעדיין ליכא ט"ו חדש."אמנם לפי המבואר לא הסתמך על סברה זו לבד, אלא גם על הסברה של טובת הילד ושגם גמלה אותו בזמן שנוהגות הנשים בזמן הזה, בכל אופן צירף סברא זו להתיר.
"ויותר נראה דלענין הנשים חלקו ולא אסרו לאלו שאין צורך ותועלת להתינוק לאסרן ורק לאלו שאסרו סברי שלא פלוג להתירן כשאינן מיניקות כהא דנתנה למינקת וגמלתו. ונמצא שאף לרש"י ור"ן ואף להרי"ף ורמב"ם יש להתירה בתינוק שירש מאביו ואף ביש עוד יורשין כשהאם היא האפוטרופיא ואולי אף כשהמעות הם אצל ב"ד ואפוטרופוס ואף כשהיא תינוקת ויש עוד בן שיש לה עכ"פ מזונות מדין בנן נוקבן כיון שיהיה לה ביצים וחלב למסמס באם תתעבר ויתעכר החלב. ואין להקשות מריש גלותא שהיו עשירים משום דאפשר שהיו כולם סמוכים על שלחן דריש גלותא ולא היה לכל אחד מהם מה להוריש."אלא שלבסוף כתב:
"אבל אף שמשמע לי כן לדינא, מכיון שלא נמצא זה בדברי רבותינו קשה לסמוך למעשה על זה לבד אבל לצרפו לסניף להתיר כשיש עוד טעמים מסתבר שודאי יש לצרף זה."ואע"פ שאג"מ לא מלאו לבו להקל ע"פ סברא זו בלבד, הוא קובע שכן משמע לו בסברא לדינא, ואם כן מצאנו באג"מ סניף נוסף להתיר במקום שיש לתינוק מקור כספי בטוח למזונו. ומצד הסברא, הוא אומר שכן משמע לו לדינא.
"בית דין שגזרו גזרה או תקנו תקנה והנהיגו מנהג ופשט הדבר בכל ישראל, ועמד אחריהם בית דין אחר ובקש לבטל דברים הראשונים ולעקור אותה התקנה ואותה הגזרה ואותו המנהג, אינו יכול עד שיהיה גדול מן הראשונים בחכמה ובמנין, היה גדול בחכמה אבל לא במנין, במנין אבל לא בחכמה, אינו יכול לבטל את דבריו, אפילו בטל הטעם שבגללו גזרו הראשונים או התקינו אין האחרונים יכולין לבטל עד שיהו גדולים מהם."וכך אנו רואים ממה שדנו הפוסקים האם אפשר לקצר בזמן הזה את זמן ההמתנה של כ"ד חודש, הואיל ובזמן הזה הנשים אינן מניקות זמן רב כ"כ והרופאים מדברים עד שנה לכל היותר. והם קבעו שבאופן עקרוני לא ניתן לבטל את הגזרה בזמן הזה. החת"ס לא הסכים להקל בפחות מכ"ד חודש, בגלל שלדבריו לא נשתנו הטבעיים, וגם בזמן חז"ל היה נדיר ביותר להניק כ"ד חודש, ואעפ"כ גזרו כ"ד חודש בגלל שיטת ר' מאיר דחייש למיעוטא, ולכן גם בזמן הזה נוהגת הגזרה במילואה. ומאידך חכמת שלמה (בסימן זה על השו"ע) התיר להינשא לאחר י"ח חודש, בגלל הסברא הזאת שנשתנו הטבעיים ואין מניקות זמן רב כ"כ. וכן כתב באגרות משה חלק ב' סי' ט' להקל אפילו לאחר ט"ו חודש ואפי' י"ב חודש. אבל ברור להם שאין מקום לבטל את הגזרה שהתקבלה במנין. ותירצו כל אחד לפי כדרכו מדוע אפשר לקצר את זמן האסור. ה"חכמת שלמה" תירץ שצריך מנין אחר להתירו כאשר רוצים לבטל תקנה מכל וכל, אבל לצמצם את התקנה לזמן קצר יותר אפשר אפילו בלא מנין אחר להתירו (והביא ראיה מהגמ' במסכת מגילה, בקש רבי לעקור תשעה באב, והקשה תוס' איך היה יכול לבטל תקנה קדומה כזאת? ותירץ, שבקש לבטל את החומרות שבתשעה באב, עיי"ש). אגרות משה חלק ב' סי' ט' אינו מקבל את ראייתו מהגמ' במגילה, ומתרץ בדרך אחרת, שהתקנה הייתה סתמית ללא זמן, ואח"כ חכמים העריכו כמה זמן נשים מניקות והחליטו שזה כ"ד חודש, ולכן בזה"ז שנשתנו הטבעיים ונשים לא מניקות זמן כ"כ רב, הקובע הוא הזמן שנשים מניקות כיום שזה י"ב חודש.
"ואין לומר שצריך מנין אחר להתירו, דכאן שזה הטעם משום חששא, ועברה החששא עבר הטעם, וה"נ אמרון במים מגולין דאסורין שמא נחש שתה מהן, ועכשיו שאין נחשים מצויין בינינו, אנו שותין מהן אפילו לכתחילה אע'פ שהוא דבר שבמנין"צריך להבין את כוונת התוספות, מה ההבדל בין בטל הטעם לבין בטל החששא (עיין בקרבן נתנאל ס"ק ט') ? נראה שכוונת התוספות היא, שהדין הנ"ל שאפילו אם בטל הטעם לא בטלה התקנה, נאמר בתקנה של מצווה או איסורים. אולם אם הטעם של הגזרה הוא מפני "חששא" דהיינו סכנה, לאחר שבטלה הסכנה בטלה הגזרה. לכן בזמן הזה שאין סכנה אם תפסיק להניק, בגלל שיש תחליפי חלב ויש אמצעים להאכיל את התינוק בקלות, לכאורה בטלה הגזרה ומותר לה להינשא מיד.
"ובנ"ד אף שהניקה את הולד ב' ימים הראשונים, כיון שהפסיקה להניק הולד וגמלה אותו מאיזה טעם שיהיה, והספיקה מזונות הולד ע"י תחליף של החלב כגון מטרנה, עדיפא ממסרה הולד למניקה אחרת"הרי לנו שמטרנה שהוא תחליף לחלב אם דומה למינקת, ואף עדיף על מסרה למינקת שיכולה לחזור בה, והמטרנה נגישה ומצויה אצלה. אלא שהוא כתב זאת על מזנה שמקילים במסרה למינקת ונשבעה שלא תחזור בה, וכ"ש בזמן הזה שאפשר להאכיל במטרנה, והנני ממשיך את הרעיון הזה שבימינו העובדה שיכולה להאכיל ע"י מטרנה זה כמו מניקה, וממילא אין מקום לגזור עליה שלא תנשא.
"ולהוציא מלב מחוקי השם האומרים דבזה"ז רוב בנים אינם יונקים רק איזה חדשים וגומלים אותם בטלה לה תקנת חכמים במניקת חבירו, כדרכו של מורה רעה א' הידוע, אראהו דגם בימי חכמי התלמוד כן היה דהרי ממ"ש תוס' ורש"י שמא תגמלנו קודם זמנו, ומה שמא איכא הרי הוא ודאי קודם זמנו תוך כ"ד חודש למר וי"ח למר, ועוד ממ"ש התוס' יבמות ל"ו ע"ב דהא דתני לא תתארס ולא תנשא לא תתארס רבותא למ"ד כ"ד חדש ולא תנשא רבות' למ"ד י"ח חדש והשתא אי ס"ד פליגי במציא' הטבע מאי רבותי' לכל מר ומר אע"כ לא פליגי במציאות כלל ולכ"ע רוב בנים סגי להו בי"ח חדש ואיכא דבעי כ"ד חדש ור"מ חייש למיעוט' דלמא האי ינוקא ממיעוט' הוא דבעי כ"ד חדש ור"י אזיל בתר רובא דסגי בי"ח חדש."ומצד שני, למרות כל זאת, הוא מוצא צד להקל במקרה שלו, מפני שזו טובת הוולד שאמו תינשא ויהיה לו מי שיגדל אותו, וז"ל:
"... וא"כ בדמהר"י מינץ לא הי' מי שישכור מינקת להילד כמבואר שם באריכו' דבריו התיר משום יצאה לתרבות רעה, מכ"ש הכא דאיכא בעל עשיר וירא שמים ורוצה להשליש מעות להספיק מינקתו עד סוף כ"ד חדש רק משום חששא דלמא הדרא בי' והתינוק כבר יצא מידי סכנה לפי רוב הולדות, פשיט' דחששא דקלקול התינוק הוי חששא גדולה וקלקול עצום, שיבוא למקום שרוב באיה לא ישובון ולא ישיגו אורחות חיים, פשיטא דעדיף שתנשא לבעל הזה והבעל עכ"פ יחייב עצמו להשליש סך מה להספיק מלמד לילד הזה עד שיהי' בן י"ג שנים ויעמוד על דעת עצמו כדי שיתגדל על ברכי חכמים והנקה זו עדיפא לי' מחלב ודבש."והנה מהר"י מינץ סימן ה' מתיר מינקת שהיא מזנה ומופקרת לזנות. ונותן לכך ג' נימוקים. אחד מהם, משום תקנת האשה וולדה שלא יצאו לתרבות רעה, ומדמה זאת לתקנה שאמרו חז"ל לשחרר שפחה שחציה בת חורין כדי שלא ינהגו בה מנהג הפקר. שם שיש איסור עשה של "לעולם בהם תעבודו" תקנו לשחרר, ולכן כאן שאיסור מינקת חברו הוא רק מדרבנן, בודאי שאפשר לתקן להתיר לישא.
"ומה שיש לצדד עוד בזה הוא מפני שהאם היא עניה, ולפי מה שעינינו רואות בביטול השידוך תשאר אומללה, והחתן הוא עשיר ומתחייב להחזיק את הבת כבתו ממש ולחזק את הדבר בחוזה בדד"מ. לכאורה י"ל בזה כהא דאמרי' בעלמא כל האומר אי אפשי בתקנת חכמים כגון זה שומעין לו, כב"ק ח' ע"ב, מ"ט אמור רבנן משום תקנתא דידי אנא בהאי תקנתא לא ניחא לי, וכיון שעקר תקנת איסור מינקת היא מפני תיקון הולד וטובתו שלא יבא לידי סכנה, ומשו"ה גזרו ג"כ בגמלתו שמא תגמלנו ויבא לידי סכנה, אבל כיון שבנ"ד גלוי לנו באומדנא ברורה, שאם הי' ולד זה גדול ובר דעת הי' אומר דלא ניח"ל בהאי תקנתא להשאר מוטל על אם עניה, בשעה שיש איש עשיר שרוצה להיות לו כאב, א"כ צריכין אנחנו לכאורה לעשות לטובתו כדין ב"ד אביהם של יתומים, והוי כי הא דאמרינן בקידושין מ"ב א' שב"ד מעמידין אפוטרופוס ליתומים לחוב ע"מ לזכות."קולא זו מצאנו בכמה וכמה פוסקים נוספים:
"הרי להדיא דמשום תועלת יתומים עקרינן העשה דלעולם בהם תעבודו ומינה דמשום תועלת היתומים דחינן תקנת חכמים לגבי מינקת וכגוונ' שכתב מהר"י מינץ לענין מופקר'."שו"ת הר צבי אבן העזר סימן מח:
ב.
"הנה בתשו' שם אריה [ח"ב סי' מ"א] מסיק להתיר מינקת בתוך כ"ד חודש בכה"ג שכבר גמלתו, על פי מה שכתב הפני יהושע בקונטרס אחרון לכתובות [סי' ק"נ], וכתב דיש לצרף גם ההיתר של השבות יעקב [סי' צ"ה] שמתיר לטובת היתומים.וכתב כן בקצרה גם בסימן מו.
ויש להוסיף דברי תרומת הדשן [ח"ב סי' קס"ד, הביאו המג"א באו"ח סי' תמ"ז ס"ק ה'], וז"ל: יש לחלק, משום דלא מחמירין בלא פלוג כמו בגוף הגזירה וכו', עכ"ל. ובנידון דידן נמי, כיון דגמלתו ואי אפשר עוד שתניקהו, אינו מעיקר הגזירה אלא משום לא פלוג גמלתו אטו לא גמלתו, וכל שהוא משום לא פלוג אינו חמור כל כך, ויש להתיר כגון שזהו טובת היתום.
וכן ראיתי בתשו' שערי בנימין להגאון ר' אברהם בנימין קלוגר [סי' מ"ג], כותב בשם אביו הגאון ר' שלמה קלוגר [בתשו' האלף לך שלמה סי' נ"ז], דבזמן הזה שאין נוהגין כלל להניק כ"ד חודש, יש להקל בפחות.
וא"כ בנידון דידן שכן נוהגין תמיד שלא להניק יותר מששה חודשים, ואם לא תינשא יש חשש קרוב שלא תהא בידה לכלכל את יתומיה וגם היתום הזה יסבול מזה, לכן שריא היא להתנסבא. אבל כת"ר ישפיע שהבעל יתחייב להחזיקו ולפרנסו לכל הפחות עד שתי שנים, באופן זה יכולה היא להינשא. ומרוב הטרדה אקצר."
"ויש לצרף עוד מ"ש בשו"ת ספר יהושע שאם המיועד לשאת אותה מתחייב כדת לפרנס את הולד, יש להקל, כי אדרבה זוהי טובתו של הולד. והסתמך על הגמרא יבמות (מב א), אי הכי דידיה נמי, דידיה ממסמס ליה בביצים וחלב, והכא נמי בשביל ההתחייבות שלו ימסמס ליה בביצים וחלב. ואף על פי שהמהר"ש ענגיל בח"ג (סי' קכב) הביא שיש דוחים ע"פ דברי הגמ' שם, אשה כסיפא לה מילתא מלתבוע את בעלה בבית דין לקיום התחייבותו, מ"מ אחרונים רבים צירפו סברא זו להקל. ועכ"פ בצירוף שלא הניקתו כלל בודאי שיש להסתמך גם על סברא זו להקל."שו"ת יביע אומר חלק ט – אבן העזר סימן יג:
ד.
"וכ"כ בשו"ת אגודת אזוב מדברי (חאה"ע סי' ד אות ו) שכל שיש תקנת כל היתומים ובכלל זה היתום הקטן הזה, יש להקל. ע"ש. וכ"כ הגרא"י קוק בשו"ת עזרת כהן (סי' כ עמוד מט) דבכה"ג שהאם עניה, והמבקש יש לו יכולת לפרנס את כל היתומים והתחייב על כך, יש לומר בזה שמכיון שעיקר תקנת איסור מינקת הוא מפני תיקון הולד וטובתו שלא יבא לידי סכנה, ואפילו גמלתו גזרינן שמא תגמלנו ויבא לידי סכנה. [וכן מבואר בתשובת הר"ן (סי' יב), והובא בב"י (אה"ע סי' יג) ]. א"כ בנ"ד יש לנו אומדנא ברורה ואנן סהדי שאילו היה הולד גדול ובר דעת היה אומר דלא ניחא ליה בהאי תקנתא להשאר מוטל על אם עניה, בשעה שיש אדם שיש לו יכולת שרוצה להיות לו לאב, והוי כהא דאמרינן בב"ק (ח ב) כל האומר אי אפשי בתקנת חכמים כגון זו שומעים לו. דמ"ט אמור רבנן הכי משום תקנתא דידי, אנא בהא תקנתא לא ניחא לי וכו'. והרי הב"ד אביהם של יתומים ועליהם לעשות הכל לטובתו. ע"ש."חשש לקלקול האשה
"ואין לנו לחוש לחרבן ביתו, ולא לקלקול הבחורה: דלא עקרינן תקנתא דרבנן, משום הני טעמי. ועוד, דהא לא עבוד רבנן תקנתא לאשת כהן, וחייב להוציא; אף על פי שלא יוכל להחזירה לעולם! כדאיתא בפרק החולץ."והביאו את דבריו הרבה פוסקים, הבית יוסף בסימן יג, הב"ש יג ס"ק כ"ד ועוד. גם עיין פתחי תשובה אבן העזר סימן יג ס"ק יט:
"בתשו' חתם סופר סי' ל' ול"א וסי' ל"ד ול"ה מחמיר בזה שלא להתיר מינקת מופקרת אם לא היכא דאיכא למיחש לקלקול התינוק שיוציאנו האם לתרבות רעה אבל אם ליכא חשש זה אפי' איכ' חשש המרת דת של האם ושל הנוש' הבא לקחתה אין להתיר."אלא שכבר אמרנו שבנדון דידן בוודאי מצורף גם חשש קלקול הולד ובזה גם החת"ס מודה, כמבואר בפתחי תשובה שם.
"הנה בדבר גרושה פנויה שיש לה תינוק בחדשים הקדומים, אבל היא הניקתו זמן קצר, וגמלתו מצד צורך עצמה שלא היה אפשר לה להניקו, מאיזה צורך עצמה שהוצרכה לבקש להשתכר לעשות מלאכה או טעם צורך אחר, ולא לכוונת נשואין, שלא חשבה כלל שיזדמן לה בקרוב לינשא. ונזדמן לה מי שרצה לישאנה שאינו יכול או אינו רוצה לחכות אלא עד שיהיה התינוק בן תשעה חדשים. והשיג מי שישלישו בב"ד עבור התינוק כפי האומד מיודעים ובקיאים מעות כפי כל צורך התינוק עד כ"ד חודש, לאכילתו ולהלבשתו כפי שצריך תינוק להחזיקו נקי מכל לכלוך ושיהיה לו חם בין כשיהיה בבית בין כשתוציאהו לחוץ כדרך נשי ישראל בינונים במצבם. וכפי שמובן לכל המכירים את מי שרוצה לישאנה אומרים שהוא טוב להתינוק כשיתגדל אצל זה שרוצה לישאנה יש להתירה.אלא שלא סמך על טעם זה לבד, שהרי גם באופן זה שייך לומר "לא פלוג רבנן", ואין זה דבר מפורסם כל כך שהשלישו עבורו סך כסף. וגם שאר הפוסקים ופד"ר שכתבו שיש להשליש כסף כנ"ל לא הסתמכו על כך לחוד, אך בוודאי יש פה צירוף כלשהו להקל.
אבל אם היתה עובדא זו באלמנה אף שאיכא ג"כ טעם להתירה לא הייתי סומך על זה, עיין במה שכתבתי באג"מ אבה"ע ח"ב סי' ז', אבל בגרושה שלר"ש הזקן בתוס' כתובות (ס' ע"ב ד"ה והלכתא) מותרת מ"מ, יש להתיר. ויהיה שליש שלא יאמין בשום אופן להאשה והבעל אף שהם אנשים נאמנים בעצם."
"וצ"ע היכא דלא נתנה מעולם הדד בפי התינוק משעה שנולד התינוק לאחר מיתת הבעל – אי הוי בכלל מינקת חבירו. "
"וצ"ע כי ראיתי מקילין ובתשובת ריב"ש (סי' תס"ג) אוסר."אם כן מביא השלטי גיבורים שיש להסתפק, אם אלמנה היא בכלל מינקת חבירו.
"בדבר אלמנה אחת בת קצין ולה שלש' ילדים והיא מעוברת ובן דודתה אלמן אחד הוא אמוד ויש לו הרבה קופצים להשתדך עמו. אך ורק בעלה של האלמנה הנ"ל קודם מותו קרא לאשתו וגם להאלמן הנ"ל כי ראה שכלתה אליו רעות מיתה צוה שישאו זה את זו כי הוא תקנת ילדיו וילדי האלמן כיון שהם קרובי' והוא עשיר שיכול לפרנס' ונעשה דבר זה בפומבי בפני כמה עדים ועכשיו האלמן רוצה לישאנה אך כיון שצריכה להמתין כ"ד חדש עד כלות ימי מניקתה אי אפשר לו לקיים צוואת המת להמתין כל כך כי יש לו בנים וטפולו וצרכי ביתו מרובים ואין לו מי שישמשנו אם יש תקנה בדבר לישאנה אחר ימי לידתה ושלא תתחיל להניק הולד כלל רק להשכיר מינקת אחת או שתים ולהשביעם שלא יחזרו כלל וגם יד אביה ויד האלמון תקיפה שלא יכול המניק' לחזור וגם פה המניקות מרובות ועניות שאינם חוזרים כלל אדרבה עומדים ומצפים מתי שיבא שכירות כזו לידם ילמדנו רבינו אם יש לצרף כל הני צדדים להתיר להשיאה מיד:"תשובתו מתבססת על כמה היתרים, והראשון שבהם הוא שאם אינה רוצה להתחיל להניק אינה בכלל מינקת חבירו. ומסיק שם שמדין גרושה יש ללמוד לדין אלמנה:
"העולה מזה דלדעת הר"ש הזקן וסייעתו בכל ענין בגרושה מותרת להנשא בין מכירה בין אין מכירה ודעת ר"ת וסייעתו דבכל ענין אסור' להנש' והמכריע הוא דעת הרשב"א דמכירה אסורה להנשא משא"כ באינה מכירה ודעת הב"י דהלכה כמכריע הוא הרשב"א וכתב וז"ל וראיתי מורים עושים כדברי הרשב"א ולא מחיתי בידם כיון שיש להם אילן גדול על מה שיסמכו דמידי דרבנן הוא וכ"פ בתשובת אמונת שמואל וכתב שכך נוטים דבריו בש"ע סעי' י"ד וכ"פ שם בתשו' הר"ש לוצאט באינה מכירה וה"ה באלמנה כשאינה מחויבת להניק כגון שבני משפחתה אינם רגילין להניק או שהכניסה לו שתי שפחות וכ"פ בב"ח להקל בגרושה באינה מכירה ואינה רוצה להניק וכן בתשובת מהר"מ מינץ סי' ה'...בסוף התשובה מובא שאמנם זהו פסק מחודש להתיר דבר שלא נזכר בשו"ע אך עוד שני גדולי תורה הצטרפו לפסק שלו:
"אך באשר הוא מילתא חדתא דתווהי בה אינשי להתיר דבר שלא נזכר התירו מפורש בש"ע ואחרונים ומזקנים אתבונן שהרי מהר"י מינץ שם ס"ה לא התיר על דעתו לבד מה"ט עד שיסכימו אתו עוד איז' מורים...בכן לא רציתי להתיר למעשה עד שהצעתי הדברים לפני איזה גדולי ההוראה ה"ה חמי הגאון מהר"ו נר"ו ובניו גיסי הרבנים שי' והסכימו לדברי והאריכו בתשובותיהם ויצא הדבר בהיתר."העולה מתשובה זאת שמעוברת שנתאלמנה הורו לה שלא תתחיל להניק כיון שיש אדם עשיר שרוצה לשאת אותה ואינו מוכן לחכות כ"ד חודש ומזונות העובר מובטחים. ההיתר מתבסס על כך שאם לא התחילה להניק אינה בכלל גזרת מינקת.
"אם אמנם מעודי לא הלך לבי אנה ואנה לאהדורי אטצדקי להקל בדברי חז"ל אשר גדרו גדר בדברים של דבריהם אולם מזקנים אתבונן אחרי אשר כבר הורה זקן הגאון בעל שבות יעקב והסכימו עמו גאוני הדור במעוברת שילדה אחר מיתת בעלה ולא הניקה מעולם בצירוף סניפין אחרים"ובתשובתו מאריך שם להוכיח שאם לא התחילה להניק אינה בכלל גזירת מינקת. וכל גזרת מעוברת ומינקת חבירו היא לתקנת הולד, ולכן אם מסרה את בנה למינקת איננה בכלל הגזרה:
"אבל צמקו דדיה שאינה בכלל מינקת חבירו אע"ג דודאי משעבדא לחזור אחר מינקת דהא היא גופא משעבדא להניק אלא דפומה כאיב לה והוא מן הנמנע, לכן אף שניזונית מנכסי יתומים ומוטל עליה לאהדורי אחר מינקת מ"מ כל שאינה נכללת בסוג מינקת לא גזרו עליה. ולפי זה אין רחוק שיודה הרא"ש שאם הניחה מעוברת ונולד אח"כ ואין האשה רוצה להטפל בו כלל לקבל עליה השתעבדות זה יש לומר דלאו בכלל מניקה היא כלל ואינה בכלל גזירת חכמים והנולד מוטל על כלל ישראל לחיותו ואין חיוב על האשה להאסר בכבלי העיגון כ"ד חודש"והמסקנה:
"כללא דמילתא בנ"ד יש לומר חדא בלא התחילה להניק י"ל כ"ע מודו שאין דין מינקת עליה,כמו שעשינו סימוכין מדברי הרמב"ם וסמ"ג. ולא מצינו רק הריב"ש שאוסר בזה. וי"ל בעשירה שאין גם שיעבוד עליה יודה הריב"ש דעדיף האי התירא מצמקו דדיה דחל עליה פיקוח תקנת הנולד וזו אינה בכלל מניקה כלל."
"ולא קשיא מריש גלותא שהיו עשירים דשם כבר התחילו להניק ונשתעבדו ליניקה בשכר עכ"פ משום דלא הדרי בהו לא מקרי דבר האבד, אבל בלא התחילה להניק ודאי אינה מחוייבת לקבל השתעבדות זה ואינה בכלל מינקת חבירו כלל, ועדיף מצמקו דדיה ונתנה בנה למינקת בחיי בעלה, ואפילו אינה עשירה כיוון ילדה אחר מיתת בעלה ואינה חפיצה להניק אינה מחוייבת כלל כדמשמע בשו"ע סימן י"ג דדמיא לגרושה."לפי התירוץ הזה ירדה קושית הב"ש על האמונת שמואל כיון שבסוגיא העוסקת בריש גלותא מדובר שהיא כבר התחילה להניק ואז קיימת הגזירה של המינקת שלא תנשא כ"ד חודש ולכן הקלו שם רק בריש גלותא אך אלמנה שלא התחילה להניק איננה בכלל הגזירה.
"קבלתי מכתב כבודו השואל על ענין אשה מעוברת שמת בעלה ע"י ניתוח וקודם הניתוח צוה לחבירו שהוא ג"כ בעל תשובה כמותו שאם ימות בניתוחו שידאג לאשתו שהיא ג"כ בעלת תשובה ולעובר והסכים לזה כיון שהוא ידיד גדול של המשפחה והתחיל לדאוג לה וגם קשרו ביניהם להתחתן ועכשיו הגיע זמן הלידה אם באמת יכול לישא אותה אחר שתלד כי אין לה מי שיטפל בה ואם לא ישא אותה חיישינן לירידה רוחנית של שניהם והאשה צעירה בת י"ח שנה והיא בחדר הלידה מה יהיה אח"כ אם יש תקנה באיזה אופן שיוכלו להנשא אח"כ אם היא לא תניק את הילד כלל"ובתשובתו התיר להם הרב משאש להינשא תוך כ"ד חודש והסתמך על תשובת שבות יעקב ותשובת משיבת נפש הנ"ל. אחרי שהבעל המיועד יחייב את עצמו לטפל בכל ענייני הולד.
"באשה אחת עשירה שמת בעלה כשהיתה מעוברת וילדה אחר מיתת בעלה ולא הניקה הולד מחמת כי תיכף אחר לידתה היה דד א' קשה כמו אבן באופן שלא היתה יכולה להניק"השיב דאם לא הניקה ומסרה למעוברת לא גזרו עליה:
"אם כן יש לומר המתירים לא הניקה כלל ונתנה בנה למניקה ס"ל דכיוון שאינה קרויה מניקה כלל שהרי לא הניקה מעולם לא גזרו עליה כמו שלא גזרו על שלא היה מניקה תיכף במיתת בעלה שנתנה מחיים כך לא גזרו בנולד אחר מיתת בעלה ולא הניקתו מעולם". "אם צמקה (דדיה) אחר מיתת בעלה שדי כיוון שעכשיו אין לה להניק למה נגזור עליה."לא פלוג במינקת
"אבל אלמנה דהיא לפעמים חייבת אז היא בכלל מינקת חברו".בעזר מקודש שם כתב:
מכל מקום בגמלתו ויש אומדנא ברורה שאי אפשר שיהי' חשש סכנה להולד רק שמכל מקום לא פלוג חז"ל ותיקנו שלא תנשא כל כ"ד חודש ואין זה רק בנשואין שיש על זה תקנה קבועה שייך בזה לא פלוג.לפי דבריו אף במקום שאין שום סכנה לולד והוא כבר איננו יונק בכ"ז מדין לא פלוג עליה להמתין כ"ד חודש.
"ויש מי שאומר דאשה שמת בעלה והניחה מעוברת וילדה ולא הניקה את בנה, צריכה להמתין כ"ד חדש, ומשמע מדבריו דהוא הדין לגרושה."המקור לשיטה זו במחבר הוא שו"ת הריב"ש סימן תסג, שם הוא נשאל:
"אשה שמת בעלה, והיא מעוברת, וילדה ולא הניקה את בנה; אם היא קרויה: מינקת; שצריכה להמתין כ"ד חדשים; אם לאו?לפי דברי הריב"ש שהובאו גם בשו"ע עולה שאף אם היא רגילה להניק ואין סכנה לילד אסור לה להנשא עד שיעברו כ"ד חודש מהלידה.
תשובה: נראה, שזו צריכה להמתין. דכיון שילדה ולד של קיימא: מינקת חברו; קרינא בה, אף על פי שלא התחילה להניק... ועוד יש לומר, דלפי מסקנת הגמרא, כל שהולד חי, אפי' היכא דליכא למיחש לסכנת ולד, גזרינן אטו: היכא דאיכא למיחש...א"כ בנדון זה, כיון שזאת נאסרה משום מעוברת [חברו; דסתם מעוברת], למיניקה קיימא; אפי' נתנה בנה למיניקה אח"כ, איכא למיגזר; אטו: לא נתנה. ומ"ש: שאין אשה זו רגילה להניק; לפי מ"ש בסמוך, הדבר פשוט, דאיכא למיגזר בהך, אטו אחריני. ועוד, דלא פלוג רבנן."
"ועיקר מה שהחמירו במינקת היינו כל זמן שהיא מניקה אותו, אבל כשכבר גמלתו זהו איסורא אחרינא – מטעם לא פלוג"לפי המקורות הנ"ל יש להחמיר במעוברת שמת בעלה ולא התחילה להניק או באלמנה עשירה מדין לא פלוג ולפי זה איך אפשר להקל בנידון דידן שתנשא לפני שיעברו כ"ד חודש מהלידה?
ציצית של פשתים או של צמר רחלים פוטרים בכל מיני בגדים, חוץ משל פשתים לצמר, או של צמר לפשתים, בזמן הזה דליכא תכלת, מפני שהם כלאים. הגה: וי"א שלא לעשות ציצית של פשתים כלל, אפילו בשאר מינים, והכי נהוג (סמ"ק סימן ל"ח).מבואר שם שבזמן שהיה תכלת אפשר היה לעשות טלית צמר ולהטיל חוטי פשתן וגם היה אפשר להטיל חוטי צמר בבגד של פשתן אך כיום שאין לנו תכלת זה אסור שמא יעשה בגד ציצית עם שעטנז.
"י"א שאין לעשות טלית של פשתן, אף על פי שאין הלכה כן, ירא שמים יצא את כולם ועושה טלית של צמר רחלים שהוא חייב בציצית מן התורה בלי פקפוק. הגה: ומיהו אם אי אפשר רק בטלית של פשתן, מוטב שיעשה טלית של פשתן וציצית של פשתן, משיתבטל ממצות ציצית (תשובת הרא"ש כלל ב')."לדעת המחבר אין לעשות טלית של פשתן, ולרמ"א אם א"א רק בטלית של פשתן וחוטי פשתן, יעשה כך ולא יתבטל ממצות ציצית.
"אפי' לדברי האוסרין דעיקר הגזירה משום תכלת והאידנא ליכא תכלת ולא שייך לדמותו לדבר שנאסר במנין אין לו היתר אלא ע"י ב"ד גדול ממנו בחכמה ובמנין דכיון שטעם האיסור ידוע אם נתבטל הטעם נתבטל האיסור ממילא דל"ד לתקנת ריב"ז וכו' ע"ש דהיתה ביצה אין הטעם ידוע כ"כ וכו' אבל בנדון זה אין כאן תקנה אלא ב"ש אוסרין משום גזירה וכיון דהשתא לא שייך הך גזירה שרי "העולה מדבריו דאם ידוע טעם הגזרה, בהתבטל הטעם בטלה הגזרה, והכלל שדבר שנאסר במנין אין לו היתר אלא ע"י בי"ד גדול ממנו בחכמה ומנין (ביצה דף ה') נאמר רק כשלא ידוע טעם הגזרה. ולכן הקל הרמ"א כשאין לאדם אפשרות להשיג טלית של צמר, יעשה טלית של פשתן וחוטי פשתן. כי כל האיסור לכתחילה בטלית פשתן היה מחשש שיטילו תכלת ובכסות לילה הוי שעטנז, ולפי זה היום שאין תכלת אין מקום לגזרה. וכן ביאר דבריו במחצית השקל שם סק"ז ובמ"ב ס"ק י"ז.
"מה שהוגד לך משמי שהתרתי חמץ נוקשה בנותן טעם לפגם אפילו במקום שנוהגין איסור, לא ידענא מהאי מילתא כלל, אף על פי שנראה שיש לחלק משום דלא מחמירינן בלא פלוג כמו בגוף הגזירה דמשהו. והא קמן דאפי' בחמץ גמור רוב הפוסקים הסכימו להיתר נותן טעם לפגם, דלא תלינן נותן טעם לפגם בטעם משהו".מחצית השקל תמ"ז ס"ק ז ביאר את דברי המג"א:
"ועל כרחך דסבירא ליה כיון דהחמירו במשהו אף על גב דליכא טעם ולא אזלינן בתר טעמא, הוא הדין נותן טעם לפגם אף על גב דגרע ממשהו דהא פוגם מכל מקום אסרוהו משום לא פלוג, כיון דאסרינן אפילו ליכא נותן טעם דהיינו משהו הוא הדין אפילו אם הטעם לפגם, היינו לא פלוג. לכן כתב דיש לחלק ולהתיר נותן טעם לפגם בנוקשה, אף על גב דפשיטא ליה דגם בנוקשה משהו אסור, דלא כמהרי"ל, היינו משהו דוקא שהוא גוף הגזירה, אבל נותן טעם לפגם דאין אסורו בחמץ גמור אלא משום לא פלוג, לא החמירו לאסרו בנוקשה".מדבריו עולה שאין להחמיר "בלא פלוג" כמו בגוף הגזרה כי בפסח נותן טעם לפגם אסור משום לא פלוג. שהרי אין בה טעם חמץ, ויש להקל בחמץ נוקשה בנטל"פ, שהרי נטל"פ אסור רק משום לא פלוג, לכן לא החמירו בנוקשה בנטל"פ.
הרב דוד דב לבנון – אב"ד | הרב צבי בירנבאום | הרב יעקב מ' שטיינהויז |