ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יצחק אושינסקי הרב דוד גרוזמן הרב אברהם דב זרביב |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 969969/3 | |
תאריך: |
כ"ד באדר ב התשע"ו
03/04/2016 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד טל איטקין | |||
נתבע |
פלוני
| |||
הנדון: | כתובה ופיצויי גירושין | |||
נושא הדיון: | כתובה ופיצויי גירושין |
הודע לצדדים כי שלב הראיות תם, ומוסכם על הצדדים כי הגענו לשלב הסיכומים.לאחר מכן, במסגרת החלטת בית הדין מיום י"ג אדר א' תשע"ו (22.2.16) התבקשו סיכומי הצדדים בתוך 14 יום לכל אחד, כאשר סיכומי התובעת יוגשו ראשונה ולאחר מכן יוגשו סיכומי הנתבע.
שני הצדדים יגישו סיכומים במקביל בתוך 21 יום בתביעת הכתובה. הסיכומים לא יעלו על ארבעה עמודים בגודל אות וגופן המקובלים.
לאחר קבלת החומרים, בית הדין ישקול הכרעתו.
הבקשה והתגובה הוקראו.עד כאן מתוך ההחלטה הנ"ל. ואכן, בהמשך התקבלו סיכומי שני הצדדים.
לאחר הפעלת שיקול הדעת, בית הדין לא יעכב בשלב זה הכרעתו בסוגיית הכתובה, למרות בקשת הנתבע לביצוע בדיקת פוליגרף ע״י התובעת. תיק תביעת הכתובה נפתח כבר ביום 3.11.14 ולאור חלוף הזמן ולאור העובדה כי התובעת מצויה עתה בהריונה, בית הדין לא יורה עתה על ביצוע הבדיקה המבוקשת ע״י הנתבע.
נזכיר, בסיומה של החלטת בית הדין מיום י"ד שבט תשע"ו (24.1.16) נאמר:
הודע לצדדים כי שלב הראיות תם, ומוסכם על הצדדים כי הגענו לשלב הסכומים.
שני הצדדים יגישו סיכומים במקביל בתוך 21 יום בתביעת הכתובה. הסיכומים לא יעלו על ארבעה עמודים בגודל אות וגופן המקובלים.
לאחר קבלת החומרים, בית הדין ישקול הכרעתו.
כך שבית הדין כבר הודיע לצדדים כי תם השלב הראייתי והגשת סיכומים טרם פסיקה, וכי הוא לא מוצא מקום לעכב עתה את ההחלטה בשל בקשת הנתבע להפניית התובעת לבדיקת פוליגרף.
ברם, בית הדין יבחן הבקשה פעם נוספת בעת מקרא סיכומי שני הצדדים, וככל שיסבור כי לאור כל החומר שבתיק, כולל סיכומי הצדדים, יש בסיס להוראה זו לביצוע בדיקת פוליגרף, בית הדין ישקול להמתין עם הכרעת הדין עד לביצוע הבדיקה. אולם, ככל שבית הדין יסבור כי אין צורך לכך, ייפסק הדין אף ללא הפנייה לבדיקה זו.
סיכומי הצדדים יוגשו בהתאם לאמור בהחלטת בית הדין מיום 4.2.16 סעיף ג', כאשר מנין הימים יחל מעתה.
בפנינו תביעת גירושין של הבעל.כך שבשלב ראשון, הבעל ביקש לגרש והאשה ביקשה שלום.
האשה מצהירה כי היא לא רוצה להתגרש.
הצדדים נשואים 15 חודשים, ומתוך זה פרודים כחצי שנה. לצדדים אין ילדים.
בבית המשפט האשה תבעה פירוק שיתוף בדירה המשותפת והבעל תבע דמי שימוש.
הבעל מפרט תביעתו: האשה בגדה לאחר החתונה, יום אחרי החתונה גיליתי שהאשה מתכתבת עם אחר. גיליתי את המסרונים. הייתי המום ונבוך. עירבתי את משפחתה, והמשפחה שלה הגיבה בזלזול. בעת שנסענו ברכב היא הכתה אותי בראש ובצוואר. בגלל שערבתי את משפחתה. כן היתה אלימות פיזית ומילולית. אני רופא, כירורג, אך כשחזרתי הביתה היא בעטה בי, זרקה עלי חפצים, כדי שלא אישן. כך נמשך בין שעתיים לשלוש. כן מעירה אותי באמצע השינה וזורקת עלי חפצים. כן אי קיום יחסי אישות, רק פעם בחודש. כן החלפת מנעול בבית. גורשתי מהבית, האשה ארזה לי את החפצים. האשה הציקה לי, לא הגשתי תלונות במשטרה כדי שלא לפגוע בקריירה של שנינו. הגיע שמאי לדירה, במהלך הביקור היא לא הציעה לי לשתות. האשה ידעה שאני שונא סיגריות, לאחר החתונה היא החלה לעשן בגלוי. נוצר על זה ריב גדול. מעת הפירוד אין כל קשר. היינו חמישה חודשים בייעוץ זוגי, והמצב רק נהיה גרוע יותר. האשה לא שיתפה פעולה בייעוץ. האשה הגישה תביעה לפירוק שיתוף.
האשה מגיבה: הגירושין נכפו עלי. ניסינו להביא ילדים, היה ריב, בקשתי סליחה, זה לא עזר לי. כשנסעתי לבקר את הורי, הבעל הוציא את חפציו מהבית. לא סיכמנו על פרידה, הוא שלח לי מסרון על זה. לא יכולתי ליצור קשר יותר, הוא לא ענה להודעות. דברתי עם הרב שחיתן אותנו, שניסה לשכנע אותו להמשיך. שוחחתי עם אמו, הוא פגש בי ודיבר על פירוק הנישואין. אני לא אכפה את עצמי על הבעל. רק כחודשיים לאחר שהבעל עזב החלפתי מנעול. הצעתי לו את המפתח החילופי.
מוסיף ב"כ הבעל: האשה לא אמרה שהיא אוהבת את הבעל, זה צעד טקטי לשם קידום התביעה הרכושית. היא לא יצרה עמו קשר מאז הפירוד. היא הגישה תביעה לפירוק שיתוף. אמציא את התביעה. יש לחייב את האשה בגט.
מוסיפה ב"כ האשה: כל העילות של הבעל מוכחשות. לבעל אין ראיות על בגידה, רק ראה החלפת מסרונים על עובד שעבד עמה בעבר. באשר לאלימות, היא מודה שהיתה מריבה, היא התנצלה לאחר המריבה. היא רוצה עוד הזדמנות, יש להפנות לייעוץ.
ב"כ האשה מצהירה כי הכתובה בסך 18,000 ש''ח.
האשה וב"כ מצהירות כי אם הייעוץ לא יצלח, הן יקבלו את מסקנות הייעוץ.
הבעל מגיב: מבחינתי הנישואין תמו. אין לי כל רצון בהמשך הנישואין.
ובכן, בית הדין מתרשם כי אכן המצב בין הצדדים קשה. הנתק כנראה עמוק, וספק האם ניתן לאיחוי. ברם, כדי שלא להיחפז בתיק זה, בית הדין מחליט כי יש להפנות את הצדדים ליחידת הסיוע של בתי הדין, לשם בחינת מערכת היחסים ביניהם והאפשרות להשיב השלום לביתם.
מבוקש דו"ח יח"ס בעוד 45 יום.
לאור הדו"ח שיתקבל בית הדין ישקול המשך צעדיו בתיק.
אם דו"ח יח"ס יהיה תואם להתרשמות בית הדין, בית הדין ישקול להורות כאמור שם. כן תילקח בחשבון הצהרת האשה כי היא תקבל על עצמה את מסקנות האבחון של יח"ס בית הדין. כן בית הדין רושם לפניו את הצהרת האשה כי בעניין הגירושין היא לא תכפה את עצמה על הבעל נגד רצונו.
הבעל רשאי להמציא לבית הדין את תביעת האשה בבית המשפט.
תגובת ב"כ האשה הוקראה. כן בפנינו דו"ח יח"ס.הצדדים התגרשו ביום כ"ב אלול תשע"ד (17.9.14).
לגופו של עניין, במסקנת החלטת בית הדין מיום 6.4.14 נאמר:
[...]
עוד נציין כי כאמור שם, ב"כ האשה מצהירה כי הכתובה בסך 18,000 ש''ח.
ובכן, לאור האמור בדו"ח יח"ס התואם את התרשמות בית הדין האמורה לעיל, בית הדין מורה על גירושין.
יש לפתוח תיק לסידור גט.
למעשה, הצדדים התגרשו ביום 17.9.14. הכתובה הוצגה לבית הדין, ע"ס 18,000 ש''ח, סך כולל.כך שכבר אז בית הדין הבהיר שלא נמצאה עילה לשלילה מוחלטת של זכאות האשה לכתובתה.
הנתבע מגיב: האשה בגדה. יום לאחר החתונה גיליתי בשפת הים שהיא מתכתבת במסרונים עם בחור בשם [...], בבית ראיתי את תוכנם ושם כתב לה שהוא מתגעגע אליה, אוהב אותה, וכן לבבות וחיבוקים. לאחר מכן היא מחקה את המסרונים הנ"ל. לא דאגתי לצלמם. זה היה יום אחרי החתונה. לכן לא צילמתי. היא אמר לי כמה פעמים שהיא מתכתבת אתו בענייני עבודה. הכרנו שנתיים לפני החתונה וגרנו יחד שנה וחצי. רק לאחר החתונה ידעתי את הקוד של הנייד שלה, ואז ראיתי. יום לאחר מכן ספרתי למשפחתה את מה שגיליתי ורציתי לחזור לבית אמי לחיפה. היא לא הסכימה שאקח את החפצים ודרשה שאחזור לבית הוריה. במהלך הנסיעה היא הכתה אותי והשתוללה. בבית הוריה הצלחתי לקבל את חפציי ואז חזרתי ברכבת ועזבתי. לאחר שבוע דברנו ולאחר לחץ הציעו לי לתת הזדמנות לנישואין. נגד מצפוני הסכמתי, היינו חמישה חודשים בייעוץ. היא לא יישמה כלום והיחסים בינינו החריפו. באשר לאלימות, מאז שהיא ידעה מהבגידה, היתה הרבה אלימות, גם כשגרנו בבית אמי היו כמה התפרצויות, היא שברה את ראש המקלחת ומכסה אסלה. בדירה המשותפת שלנו גברו ההתפרצויות. חזרתי מתורנות של רופא, והיא החלה להרביץ לי, היא רצתה לדבר אתי, אך הייתי לאחר שלושים שעות עבודה. היא זרקה חפצים, הכתה, לא נתנה לי ללכת לישון במשך שעתיים.
התובעת מגיבה: ביום ההולדת שלי הוא הפתיע אותי בנסיעה ליוון, סופ"ש ארוך, לכבוד יום ההולדת שלי, והיתה אהבה שם, זה היה חודש לפני עזיבתו. לעולם לא בגדתי, אכן הוא ראה מסרונים שהתכתבתי עם מי שלא יכל להופיע לחתונה, אחד מהם [...] מהעבודה ששלח לי מסרונים ושלח נשיקות, וזה הוא עושה לכולם. לכן לא הסתרתי את הנייד שלי. הוא רצה לעזוב אותי יומיים לאחר החתונה בגלל המסרונים הללו. לא עזר לי מה שניסיתי להסביר, הוא סיפר זאת לכל משפחתי וכולם היו בהלם. רק לאחר שכולם ידעו, זה נודע לי וזה היה קשה מאוד לי. באשר לאלימות, אף פעם לא הייתי אלימה אתו, הוא עבד המון, ותמיד רצה לעבוד או לישון. לעתים באתי בדרישות בגלל הביוץ ועוד, וזה לא התאפשר. בכל פעם הוא נסחף לעניין הבגידה, עד שיום אחד הוא עזב אותי. הוא לא רצה, ועל זה רבנו, ולכן הוא בסוף עזב.
מוסיפה ב"כ התובעת: הבעל תבע גירושין ללא עילה, לא היתה בגידה, ביח"ס הסבירו לה שהבעל נחרץ. יש כל התנאים לחייב את הבעל בכתובה. התלונה של הבעל נסגרה בהעדר ראיות.
הבעל מגיב לשאלת בית הדין: למעשה, אין לי כיום ראיות לבגידה. גם לאלימות אין לי ראיות.
עד כאן עיקרי טענות הצדדים.
ובכן, בשלב זה בית הדין לא יורה על הגשת סיכומים טרם פסיקה, אך ממכלול הטענות ומהמצב הנתון של – מילה נגד מילה – ללא ראיות, לא נמצאה עדיין עילה מספקת לשלילה מוחלטת של זכאות האשה לכתובה.
בית הדין מפנה את הצדדים ליח"ס של בית הדין בניסיון להביא את הצדדים לכלל הסכמות או פשרה בתביעת הכתובה שהיא ע"ס 18,000 ש''ח בבסיסה.
מבוקש דו"ח יח"ס, הכולל את הסכם הפשרה שהושג, בתוך 30 יום.
אם אחד מהצדדים מתנגד להליך בפני יח"ס, יהיה רשאי להביע עמדתו.
ברם, בדו"ח יח"ס נאמר כי לא הושגה הסכמה.ונזכיר האמור בהחלטת בית הדין מיום י"ד שבט תשע"ו (24.1.16) באשר לעדות העד וחקירת הצדדים:
בפתח הדיון בית הדין מעדכן את הצדדים בשינוי במותב בית הדין, והצדדים מסכימים להמשיך ולדון מאותה נקודה בה הופסקו הדיונים על ידי המותב הקודם.
כיום, טוענת ב"כ האשה: הבעל חייב במלוא הכתובה. אין עילה לפטרו מכתובתה.
הנתבע מגיב: בקשתי לזמן עד לדיון, את מי שבגד עם התובעת. שמו [י' ב']. יש לזמנו עם צו הבאה בגין אי הופעתו לדיון.
מגיבה ב"כ התובעת: הבעל מנסה למתוח את הזמנים. על הנתבע היה מוטל לוודא שהעד יופיע. אנו המצאנו את כתובת מקום עבודתו.
עד כאן עיקר טענות הצדדים ההדדיות.
בהסכמת הצדדים, בית הדין שוחח בנפרד עם כל אחד מהצדדים בניסיון להביאם להסכמה, ברם לא הושגה ההסכמה המיוחלת.
ובכן, בית הדין בדק במערכת המחשוב ומצא כי רק כתובת מקום העבודה של העד הומצאה לבית הדין על ידי התובעת, ובמסגרת המדיניות של בית הדין, בשלב זה לא נשלחה אליו הזמנה לדיון לכתובת הנ"ל, כדי שלא לפגוע בעבודתו של אדם ובעיסוקו.
לאור האמור, ייקבע דיון נוסף בהקדם האפשרי ולאור אפשרויות היומן. הנתבעת, העובדת אתו באותו מקום עבודה, תמציא את כתובת העד או תתחייב להופעתו לדיון הבא אף בלא המצאת כתובתו. הודעתה לאישור ביצוע תתקבל בתוך שבעה ימים. יוזמן העד. אם העד יוזמן ולא יופיע לדיון הבא, בית הדין ישקול בחיוב זימונו בצו הבאה על ידי משטרת ישראל.
כיום, הופיע העד, מר [י' ב'].למעשה, לאור עדות העד בית הדין לא מתרשם כטענת הנתבע כי היה איזה קשר אישי לא ראוי בינו לבין התובעת. ניכרים דברי אמת, ובית הדין מתרשם כי העד לא מעלים מידע מבית הדין באשר ליחסיו עם התובעת.
ואלו תשובותיו לשאלות הנתבע: שמי [י' ב'], גם קוראים לי [...]. מציג תעודת זהות. אני עובד ב[...], משנת 97, עובד עם התובעת, משנת 2007, אני נשוי ואב לילדים, לא קיימתי יחסי אישות עם התובעת, לא שום מגע מיני. התכתבתי אתה בוואצאפ ומסרונים, אף מעבר לשעות העבודה. היא מופיעה אצלי בשם [א']. מציג. לא ידעתי שאני מופיע אצלה בטלפון תחת השם "[...] עבודה". לא זוכר ששלחתי לה לבבות ונשיקות בוואצאפ לאחר החתונה. לא זוכר ששלחתי לה שאני אוהב אותה או מתגעגע אליה. הוזמנתי לחתונה שלכם, אין לי מושג מה עם הכינוי "[...] עבודה".
הנתבע מציג לעד מסמך מבית המשפט כי התובעת כתבה שהוא שלח לה שהוא אוהב אותה ומתגעגע אליה.
מגיב העד: אני לא זוכר דבר כזה. אני מסכים להיבדק בפוליגרף האם קיימתי יחסי אישות.
ב"כ התובעת טוענת שאין לה מה לשאול את העד.
חקירת הנתבעעד כאן ציטוט מהחלטות קודמות בתיק.
ב"כ התובעת חוקרת את הנתבע, ואלו תשובותיו: תביעת הגירושין שלי מבוססת על הקשר עם העד וגם על אלימות. בהודעות שלו ראיתי שהוא שלח לבבות ונשיקות, כתה (=כתב) כמה שהוא אוהב את התובעת ומתגעגע אליה. שלח תמונת סלפי שלו. יום לאחר החתונה ישבנו בשפת הים וראיתי שהיא מסתמסת עם אדם, שהיא הסתמסה אתו גם קודם. כשחזרנו הביתה הצלחתי להגיע לטלפון כשהיא ישנה וראיתי בוואצאפ את מה שתיארתי. הם התכתבו כ-45 דקות על שפת הים. לא תיעדתי את ההתכתבות הזו, ולא צילמתי אותה.
וטוענת עוד ב"כ התובעת: בבית המשפט כתב שהוא אוהב מתגעגע, ובתביעת הגירושין כתב דברים אחרים.
מגיב הנתבע: לא שיניתי גרסאות.
חקירת הנתבעת
הנתבע חוקר את התובעת, ואלו תשובותיה: אני מכירה את העד משנת 2007, אין לו שם נוסף, רק [...], כיניתי אותו "[...] עבודה", התכתבתי אתו לעתים קרובות מעבר לשעות העבודה, עבדתי הרבה שעות נוספות, ונסיעות רבות בארץ במסגרת העבודה ב[...], לא קיימתי יחסי אישות עם העד, לא לפני ולא אחרי הנישואין, לא קיימתי אתו קשר מיני של חיבוקים ונשיקות, זה מעליב אותי לשמוע כך, יום לאחר החתונה הסתמסתי אף עמו, לא זוכרת אם הוא שלח לי לבבות אדומים ונשיקות, הוא לא כתב שהוא רוצה אותי, לא זוכרת אם הוא כתב שהוא אוהב אותי. הוא לא היה בחתונה שלנו ואיחל לי איחולים. במסגרת האיחולים לא זוכרת מה הוא כתב. מחקתי את כל ההתכתבויות במסגרת העבודה [...]. הייתי בסערת רגשות קשה לגלות שהוא חושד בי יומיים לאחר החתונה, הוא סיפר למשפחתי על הבגידה לפני שסיפר לי, אכן השתוללתי בנסיעה, לא הכאתי. היינו בקשר יומיים לאחר מכן. עברנו לגור לבית הוריך לאחר מכן, שלושה ימים לאחר מכן השלמנו. עד שצץ משבר חדש. היו לנו הרבה ריבים בחי הנישואין. לא היכיתי אותך ולא זרקתי חפצים. היינו בטיפול זוגי חמישה חודשים, אני רציתי בנישואין וילדים, אך הנתבע לא רצה זאת. לא הכיתי לאחר שחזרת מתורנות בת שלושים שעות, גם לא באירוע הנוסף, תפסת לי את היד ועיקמת אותה ולא התלוננתי. ביום עזיבתך לא ידעתי שאתה עם חום, ורבנו, ונעלתי את עצמי בחדר שינה ואתה נשארת בסלון. קיוויתי שנירגע ונמשיך. לא השתוללתי ושלחתי אותך לישון אצל אמי.
ומוסיפה ומגיבה לשאלותיו: לא גירשתי אותך מהבית, החלפתי מנעול חודשיים לאחר עזיבתו את הבית, לאחר שהתחננתי שהוא יחזור. קראתי לעד [...], זה היה כינוי אצלי בטלפון, בבית משפט התייחסתי אליו כ[...] משום שהנתבע קרא לו [...], אך לאחר שנשאלתי אמרתי את שמו. יש לי שמות אמיתיים בטלפון, העד הופיע בקוד "[...] עבודה" כי זה כינוי שלו מלפני תשע שנים. זה לא היה כדי להסתיר יחסים, כי לא היו. אסכים להיבדק בפוליגרף על אודות קשר מיני עם העד.
עד כאן תמצית עיקרי טענות הצדדים ההדיות.
אין לצדדים זכויות כספיות לחלוקה.
הודע לצדדים כי שלב הראיות תם, ומוסכם על הצדדים כי הגענו לשלב הסכומים.
שני הצדדים יגישו סיכומים במקביל בתוך 21 יום בתביעת הכתובה. הסיכומים לא יעלו על ארבעה עמודים בגודל אות וגופן המקובלים.
לאחר קבלת החומרים, בית הדין ישקול הכרעתו.
בנוסף, העד רשאי להמציא לבית הדין בתוך עשרה ימים את דרישתו לתשלום בהתאם למה שהצהיר בדיון בצירוף אסמכתאות המאמתות תביעתו, ובית הדין ישקול תביעתו לגופה כמקובל.
בית הדין אוסר על כל אחד מהצדדים להציג או להראות כל החלטה, פרוטוקול או כל מסמך בתיק זה לכל גורם נוסף שאינו קשור לתיק ואינו התובע או הנתבע עצמם. אם יתברר כי גוף נוסף או אדם נוסף שאינו התובע או הנתבע נחשפו בדרך כל שהיא לאחד מהחומרים הנ"ל בית הדין ישקול פסיקת הוצאות לדוגמה נגד הצד שהפר צו זה.
ברם, בית הדין יבחן הבקשה פעם נוספת בעת מקרא סיכומי שני הצדדים, וככל שיסבור כי לאור כל החומר שבתיק, כולל סיכומי הצדדים, יש בסיס להוראה זו לביצוע בדיקת פוליגרף, בית הדין ישקול להמתין עם הכרעת הדין עד לביצוע הבדיקה. אולם, ככל שבית הדין יסבור כי אין צורך לכך, ייפסק הדין אף ללא הפנייה לבדיקה זו.כאמור לעיל, בית הדין אינו מוצא עתה מקום להפניית הצדדים לבדיקה זו, ויפסוק את הדין בלעדיה.
לסיכום מצינו שלושה סוגי פיצוי גירושין:עיין שם שהביא תשובות נוספות מהפוסקים בעניין זה וכתב:
א. פיצויים הקשורים לביצוע הגירושין.
ב. פיצויים הקשורים לתחום הממוני רכושי.
ג. פיצויים הקשורים בירידת ערך שער המטבע הרשומה בכתובה.
פיצויים מהסוג הראשון מצינו בספר תעלומות לב, (להגר"א חזן זצ"ל אבהע"ז ח"ב סי' א), שדן באיש שמאס באשתו ללא סיבה ובא בעלילות שכביכול היא חולה, נבדק הדבר ולא נמצאו דבריו נכוחים, והאישה אינה רוצה להיפרד מבעל נעוריה, וכתב הרב תעלומות לב, שאין זה תקנה לאשה שנחייב אותו במזונותיה, והיא תשב עגונה בודדה וגם הוא ישב לבדו ולא ינצל מהרהורי עברה. לאחר שכל ההשתדלויות שיחזור אליה לא נשאו פרי, ועברו י"ח חודש שאין ביניהם קשר [כמו שכתב הגר"ח פלאג'י זצ"ל בספר חיים ושלום שלאחר י"ח חודש ראוי להשתדל שיהיה גט בין הניצים]. בנסיבות אלו פסק שבזה יש לבית הדין לחייב את הבעל שיפייס אותה במתן הדמים וליתן לה הגט. ושם בתעלומות לב (ח"ב דף ל"ו ע"ג) הביא הסכמה של בית הדין שבטרבולוס (לוב) על עניין זה וכתבו הרבנים הסכמה של בית הדין צדק נאמרה כשאדם מגרש את אשתו ללא סיבה מוצדקת [אלא שכתב שבנכפית או לא ילדה י' שנים או נסמית וכיוצא בזה, דאז מותר לו לגרש ללא כל פיוס ופיצוי כדין תורה], וכשאין לבעל כל סיבה נראית לעין, ינסו בית הדין לדחות הגירושין זמן בה, שאולי יתפייסו ביניהם, ואם מתמשך הזמן ואין שלום, אזי יחייבו אותם להתגרש ויוסיפו לה שתות על כתובתה.
המשותף לכל תשובות אלו שמדברות כשהאיש תובע גירושין בלא עילת חיוב גט וביה"ד מפעיל את "מנגנון" הפיצויים ע"מ שהאישה תסכים לבצע את הגט.ועי' בכל הנ"ל בפס"ד בית הדין הרבני נתניה (תיק 823575/7) בנימוקי כב' אב"ד הג"ר מיכאל עמוס שליט"א, שהוסיף:
ומסיק שם כי פנה לכבוד מרן הגאון יוסף שלום אלישיב זצוק"ל לשמוע דעתו ביחס לפיצוי גירושין, והשיב לו שכאשר מדובר בפיצויים שמטרתם להביא את האישה להסכים להתגרש, יש מקום לחייב את הבעל ליתן לאשה בנוסף לכתובתה תוספת פיצויים.ועי' בכל הנ"ל בפס"ד בית הדין הרבני נתניה תיק 823575/7 שם, שלבסוף הסיק כי הבעל חייב בכתובת אשתו ותוספת כתובה כשהיא צמודה על סך 333,497.50 ש"ח. כן חויב הבעל בתשלום פיצוי לאישה בסך 180,000 ש"ח.
וכעין זה עיין פד"ר חלק ו' (עמוד 257) ופד"ר חלק ז' (עמוד 111) ופד"ר חלק ח' (עמוד 36) ופד"ר חלק ח'-ט' (עמוד 65).
א"כ בנידון דידן דמי לסוג פיצוי זה, שהרי כל סיבת פירוק הבית נעשה בסיבתו של הבעל, ובית הדין כבר כתב זאת בפס"ד הראשון שניתן בתאריך 05/10/11 ובו פסק כי דין הבעל כדין רועה זונות.
גם בפס"ד שני שניתן בתאריך 18/04/12 חזר בית הדין על פסיקתו ואף הוסיף כי יינתן לאשה פיצוי ע"פ שיקול דעתו של בית הדין ולאחר שהאישה הסכימה לקבל את גטה כפי שפסק בית הדין. יש לפסוק לאשה גם פיצוי בנוסף לכתובתה.
שאלה. ילמדנו רבינו, ראובן נשא את לאה ונשבע ראובן על דעת השי"ת שלא יישא אשה אחרת עליה בחייה, אבל אינו כתוב בשטר הכתובה שנשבע לדעתה ורצונה, ואחר כך הולידו בנים ובנות ונפטרו ולא נשאר לו אלא בן אחד, ועתה לאה היא בת מ"ה שנה וחדל לה להיות אורח כנשים ורוצה ראובן לקחת אשה לקיים מצות פריה ורביה והולך לב"ד שיתירו לו שבועתו כיון שכוונתו לקיים המצווה, ולאה אשתו אינה רוצה לתת לו רשות בשום צד, וגם ראובן אינו רוצה לגרשה מפני שהיא אשת נעוריו ועוד שכתובתה מרובה. ילמדנו רבינו אם יש כח בב"ד להתירו שבועתו כיון שהיא לדבר מצוה כי בלי ספק אנן סהדי דלא נשבע לבטל מצוה וא"כ לא חלה שבועתו ואת"ל שאין להם רשות לב"ד להתיר, אם הלך ראובן לפני שלשה הדיוטות והתירוהו מי הוי התרה או לא. ושלום אדונינו יגדל למעלה למעלה כנפשו הטהורה והקדושה ונפש כורע ומשתחווה למול הדרת תורתו הצעיר לוי ן' אל טביב.הרי שהציע הרדב"ז לתת פיצויים לאשה שנשבע שלא יישא אשה עליה, נפטרו להם כל ילדיהם למעט ילד אחד, האשה בת מ"ה שנים ואינה מעוניינת להתגרש מבעלה, במקרה זה יש לנסות על ידי מתן פיצויים לשכנעה להסכים להתגרש.
וא"ת מה תקנה יעשה ראובן זה כדי שיוכל לקיים מצות פריה ורביה, יש לו תקנה שיפייס אותה בדברים שדרך הנשים אשר כגילה להתפייס כגון להוסיף על כתובתה או לקנות לה מלבושים או להתנות לה שלא יכנוס צרה בתוך הבית עמה וכיוצא בדברים שדרך הנשים להתפייס, ואם לא נתפייסה, אנוס הוא, דלאו תרקבא דדינרי יהיב לה כדאמרינן התם, הלכך, אם לא נתפייסה מתירין לו שבועתו ואפילו עומדת וצווחת, דאנוס הוא, וכן העליתי באותה תשובה.
ועל פי כל המבואר למעלה, נבוא לעובדא דאתי לידן הלכה למעשה, שבא לפנינו האלוף התורני מו"ה פלוני, ולפי דבריו האשה אשר לקח היא ילדה לו בנים ומתו ושוב לא ילדה, וזה עשר שנים וקרוב לשמונה חדשים לפי דבריו מיום מיתת האחרון, ולכן עזב את ביתו זו אשתו ונסע ממנה וכתב אגרות מהמבורג שאחר שלא זכה לקיים מצוה זו בחו"ל רצונו לעלות לארץ הקדושה ולקחת אשתו עמו אולי יזכה שם להבנות יחדיו בזרע קיימא, והאשה אין רצונה בזה ועל פי זה נתעורר מדנים וכו'.גם הנודע ביהודה הציע לתת פיצוי הולם לאשה, עקב המאורעות הנוראיים שחוותה, ובנוסף שאין טענה לגרשה, ולכן לא נותרה ברירה אלא להציע פיצוי כספי כדי שתסכים להתגרש ואף זה בסכום סביר.
ושלחתי לאבי האשה הנ"ל והתשובה מאבי האשה היה שבתו מחזקת בחדא מילתא שאם לא ייתן לה סך מסוים כפי רצונה, לא תקבל גט, וגם לא"י אי אפשר לה ליסע וכו'.
והנה למען האמת והשלום כתבתי דרך פשרה לאבי האשה וליתן יותר מכתובה ותוספת כפי הסך אשר כתבתי, והשיב אבי האשה בזה הלשון, מעשה אצבעותיו וכו' וראיתי מתוכו שאמ"ו וכו' הטריח עצמו למצוא פשר כדי להוציא שניהם יחד ממבוכה כזו, בכן עשיתי את שלי לדבר על לבה דברים המתיישבים, והשיבה, בתי כבר גילתה דעתה בזה לשעבר ושאינה זזה מדעתה לפחות לה אף פרוטה אחת. ומעתה אחר שהאשה עומדת על דעתה, וכבר כתבתי אטו תרקבא דדינרא יתן, ולא שייך בזה שמתרצית לקבל גט והרי היא מסרבת וקם הדבר על דת ודין להתיר להאלוף מוהר"ר פלוני לישא אחרת עכ"ל.
וכן כתב בשו"ת ישכיל עבדי ח"ה סי' ה', באשה שלא נבנתה בזרע של קיימא במשך עשרים שנה, והבעל רוצה להתגרש, אלא שתעודות רפואיות שהגישה האשה מצביעות שלאשה אין מניעה מלהתעבר, כך שייתכן שהגורם לכך שהיא לא נתעברה נובע ממנו, ולכן אין לחייב את האשה לקבל גט ללא כתובה ופיצוי. וכתב שם הרב על פסק ביה"ד האזורי, וזה לשונו "היא הנותנת, שמפני שאין מן הדין לחייב האשה בגט, לכן על הבעל מוטל לפצותה עד שתסכים".פיצויים כדי לשכנע את האשה לקבל את גיטה
אך שאם יראו הב"ד שהבעל איננו שומע בקולם ואחר שיודיעוהו חומר האיסור וידחו אותו מזמן לזמן ובכל זאת הוא עומד במרדו, והבי"ד יבינו בחכמתם שא"א לשניהם לדור עוד במקום אחד, כי אז כדי שלא להניח האשה עגונה אלמנות חיות והאיש ג"כ שרוי בלא אשה, יזדקקו הבי"ד לתת גט בתנאי שמלבד סכי כתובתה נדוניא ותוספת שישלם במעות מדודים בעין, עוד זאת יתן לה פיוס שתות נוסף על כתובתה, דרך משל אם כתובתה מאה ועשרים בין הכול , יתן לה מאה וארבעים, וכן על זה הדרך לפי ערך כתובתה, ולמען תהיה לעדה ולמזכרת לדור אחרון כתבנו וחתמנו פה העירה טראבלס המערב יע"א ושו"ב וקיים עכ"ל.כלומר, בלית ברירה וכשאין מוצא כיצד להביא את האשה להסכים לקבל את גיטה רק אז הדרך של מתן פיצוי כספי היא הדרך המעשית לכך.
בדורות האחרונים הנהיגו ברוב בתי הדין שבישראל שלא לגרש אשה בע"כ בשום אופן אפילו אם היא אשתו שניה וכמו שכתבו משם האורחות חיים ונהגו העולם שלא לגרש אלא מרצון שניהם וכ"כ הר"ן בתשובה לא ראינו ולא שמענו אשה מתגרשת בעל כרחה אולם לאידך גיסא חובה עלינו לדאוג לעיגונא דגברא בכל מקרה שיראו בית דין שאין אפשרות לשלום בין הזוג מסיבת פשיעתה או במקום שהבעל חייב לגרש את אשתו לקיים מצות פריה ורביה ולכן מצאו עצה ותושיה לפייס את האשה לקבלת גטה בהוספה של דמי כתובתה לפי ראות עיני בית דין, אם אחרי כל זאת תעמוד האשה במרדה וסרובה לקבל גט, מתירים לבעל לישא אשה אחרת עליה אחרי השלשה בידי בית דין הגט סכום הכתובה ופצויים לפיוסה, כן כתב הנודע ביהודה ז"ל, והנה למען האמת והשלום כתבתי דרך פשרה לאבי האשה ליתן יותר מכתובתה כפי הסך שכתבתי וכו' וכבר כתבתי אטו תרקבא דדינרא יהיב לה וכו' וקם הדבר על דין תורה להתיר לישא אשה אחרת עליה וכן העיד בגודלו גאון בדורנו כמוהר"ר אליהו חזן ז"ל וכתב תעלומות לב ח"ב אהע"ז סי' ב' דף ל"ז ומזקנים אתבונן דבכגון דא עושים דרך בקשה מהבעל שיפייס אותה לקבל גיטה מרצונה ומוסיף לה על כתובתה לפי יכולתו. ומעשה היה בעיה"ק ירושת"ו בזמן הגאון מז"ה ז"ל ח"ד בדרא הא מרן הראשל"ץ חיים דוד חזן זצוק"ל וחייבו את הבעל שהיה אמיד בנכסים לפייסה בכפל כתובתה ועוד אייתי לן מ"ש מרן הגאון הגדול ראל"צ יש"א ברכה זצוק"ל דכתב ודוקא באשתו הראשונה דאפילו מזבח מוריד עליו דמעות משתדלים לו דבר יתר על כתובתה לפייסה אבל באשתו השניה ליכא פיוס רק כתובתה ותו לא (שמחה לאיש ח' אה"ע סימן ה' ד' ל"ג) אולם בבתי דיננו היום נוהגים זאת גם באשתו שניה במסיבות שיראו בתי הדין לעשות זאת לתקנת האשה ולפי מצב יכולתו של הבעל כדי שתתפייס האשה לקבל גט מרצונה ואם לא תתפייס גם בזה, מקבלים בית דין בתור השלשה דמי הכתובה לפי פסק דינם ומתירים לו לישא אשה אחרת עליה.וכן הגר"א שרמן שליט"א סיכם את דעת הישכיל עבדי בהסתמך על כלל תשובותיו:
את זאת כתבתי לברורה של הלכה זאת דתלמודא ומדברי רז"ל ותקנותיהם, עכ"ל.
קיימות תשובות נוספות בשו"ת ישכיל עבדי - שעוסקות בעניין פיצוי גרושין, (ח"ו סי' ע"ה ושם סי' ע"ט ושם סי' פ"א). המשותף לכל תשובות אלו שמדברות כשהאיש תובע גירושין בלא עילת חיוב גט, וביה"ד מפעיל את "מנגנון" הפיצוים ע"מ שהאשה תסכים לבצע את הגט.העולה מכל הנ"ל שפיצויים לא מגיעים כ"חיוב" אלא אך ורק כ"הצעת פשרה" "שכנוע" ו"שידול", כשאין מוצא הלכתי לבני הזוג, ולולא זאת יישארו בני הזוג ללא פתרון, ואף זאת רק במקרים שבהם רואה בית הדין כי האשה אכן זכאית לתוספת על כתובתה כדי להביאה לשנות את דעתה הצודקת שלא להתגרש.
בקשר לתביעת הנתבעת לפיצויים במקרה של גירושיןלדבריו, אי אפשר לחייב חיוב ממוני שאין לו מקור בהלכה ובש"ס. לחיוב פיצויים לאשה אין מקור כזה ולכן אי אפשר "לחייב", אלא רק "להציע", וגם זה במקרים הנראים לבית הדין.
תביעה כזאת אין לה מקור בש"ס וראשונים ז"ל, ואין מקום לחייב את הבעל לתת כסף ופיצויים אפילו בזמן שהוא דורש את הגט, אם כי כמובן שהאשה יכולה לסרב לקבל את הגט אם אין סבות מכריעות לחיוב קבלת הגט, והאשה יכולה לדרוש פיצויים כפי מה שהיא מוצאת לנכון להסכמתה לגט, אבל אין דבר זה נכנס תחת סוג של תביעות שאפשר לדרוש מבית הדין שהבעל יהא מחוייב למלאות תביעות אלו, אלא זה תלוי ברצונו הטוב של הבעל שאם הגירושין אצלו הוא דבר הכרחי אז יסכים לפיצויים בלי תביעה ובלי פס"ד, ואין אנו מכירים מנהגים בישראל כאלו להוציא ממון מהבעל שלא מהדין.
ויעוין שם בדברי הרמב"ם פט"ז מהל' אישות שהביא תקנת הגאונים בכל הישיבות, שתהיה האלמנה גובה כתובה אף מן המטלטלין, ופשטה תקנה זו ברוב ישראל, וכתב הרמב"ם חוץ מכתובת בנין דכרין שלא מצאנו מנהג ירושתן פשוט בכל הישיבות, לפיכך אני אומר מעמידין אותה על דין הגמרא שאין יורשין כתובת אמן רק מן הקרקעכדי להוציא ממון על סמך מנהג, צריך שזה יהיה מנהג שיחפוף לגדר של תקנה, וזאת על ידי שיהיה זה מנהג מקובל ושכיח אצל כל בתי הדין. לא מספיק מנהג ידוע ומקובל, אלא בזה צריך הנהגה גורפת שנוהגים בתי הדין לחייב ולהוציא ממון, אך כשאין זה המצב, בטל גדר ההנהגה, ובטל היכולת לחייב מדין פיצויים.
הרי נראה מדברי הרמב"ם שגם בכתובת בנן דכרין היה מנהגים בבתי דין בישראל שגובין מן המטלטלין וזה על סמך תקנת הגאונים אבל היות שלא מצא מנהג פשוט בכל הישיבות בזה חשש ופסק שלא להוציא ממון ומעמידין על דין הגמרא.
ויעוין שם ברמב"ם שכתב, כבר נהגו בכל המקומות שידענו שיכתבו בכתובה בין מקרקעי ובין מטלטלי כו' ובה"ט כתב, הרי שלא כתב כך בכתובה, אם היה יודע מתקנת הגאונים, גובה, ואם לאו או שנסתפק לנו כו' מתיישבים בדבר הרבה שאין כח בתקנת הגאונים לדון בה כו' כדין תנאי כתובה שהם תקנת סנהדרין גדולה עד שנוציא ממון מן היורשים.
הרי שגם תקנות מבי"ד הגדול של רבותינו הגאונים הקדמונים צריך להתיישב בדבר הרבה עד שנוציא ממון כש"כ במקום שאין זה תקנות ואין זה אפילו מנהגים מרבותינו הראשונים ז"ל או מגדולי האחרונים ז"ל ולכן הדבר ברור שאין מקום לתביעת הפיצויים בנ"ד.
הלכה ברורה היא שכאשר בית דין מבקש להשתמש במנהג פיצויים בגרושין, שנהגו בו בתי הדין, עליו להיות צמוד לאופן ולתנאים שבמסגרתם פעלו ונהגו ואין לך במנהג אלא חידושו, מה שנהגו בו בפועל. ומאחר שחיוב פיצויים זה נוגע לממון חלים עליו כללי המנהג כפי שנפסק בשו"ע אה"ע סי' ס"ו סעיף י"א שבענייני ממון שבין איש לאשה יש לנהוג כפי המנהג כפי שכתב שם בשו"ע "והוא שיהיה אותו מנהג פשוט בכל המדינה" וכפי שנתבארה הלכה זו בשו"ע בשו"ת הר"א מזרחי סי' ט"ז (דף ל"ב, טור ב') ובשו"ת מהרשד"ם ח' אה"ע סי' קל"ד וכפי שכתב שם בביאור הגר"א ס"ק מ"ח ד"ה והוא שיהיה דטעם דמנהגא דכל דנסיב אדעתא דמנהגא כמ"ש הרי"ף פ"ז ביבמות, לכן צריך שיהיה ידוע המנהג ההוא לכל.לא נראה ש"מנהג חיוב הפיצויים" עומד בכל דרישות הסף כדי להיחשב מנהג.
ונראה דלאו מנהג רוב ישראל קאמר הב"ח שהרי לא שלח בכל גבול ישראל על זה.על כן מכל הנ"ל לא נראה שיש מנהג שאפשר להסתמך עליו לחייב בעל בפיצויים יתר על חיוב הכתובה.
אמנם ודאי יש מקום לפסיקת פיצוים במקרה שלאשה לא מגיעות זכויות בנכסים שצברו על פי חוק. או היכא שבפועל הצדדים לא צברו נכסים משותפים, אבל הבעל הוא אדם אמיד. וכמו כן במקרה שהצדדים עדיין לא צברו רכוש, אך האשה השקיעה מאמצים בבית המשותף של בני הזוג, דבר שאיפשר לבעל להתקדם ולצבור פוטנציאל השתכרות. הדוגמה המצויה היא של אדם שרכש השכלה ובמשך השנים הרבות של לימודיו, האשה היא זו שטרחה והחזיקה את משק הבית, גידלה את הילדים ואפשרה לבעל להתקדם ולהגיע להישגיו. במקרה כזה, אם יתגרשו הצדדים לפני שהבעל יתחיל למצות את פוטנציאל השתכרותו, תקופח האשה אחרי השקעתה במשך שנים רבות בעזרה לבעל, שהרי לבסוף היא יוצאת מן הנישואין כשידיה על ראשה, ובמקרה כזה אף החוק לא מקנה לה זכויות, וברור שבמקרה כזה ודאי ראוי שביה"ד יקצוב פיצויים. כמו כן יש לקצוב פיצויים לאשה, כשמת הבעל וילדיה קטינים, ובמקרים אלו ראוי להגבות כפיצויים את הכתובה בתוספת הצמדה, במקרה זה קיים גם טעם נוסף מפני שהאשה היא המגדלת והמטפלת בילדים אחרי מות אביהם וכדברי התשב"ץ שהבאנו לעיל.לאמור, כיום ודאי שחיוב פיצויים אינו דבר שבשגרה ובשימוש, וממילא גם לאותם הטוענים כי המנהג בתוקפו, ודאי שהוא רק לאותם נשים שקופחו בצורה קיצונית על ידי בעליהן.
שלח ליה רב חסדא לרב נחמן הרי אמרו לרכובה שלש ולבעיטה חמש ולסנוקרת שלש עשרה לפנדא דמרא ולקופינא דמרא מאי? שלח ליה חסדא חסדא קנסא קא מגבית בבבל? אימא לי גופא דעובדא היכי הוה.ופירש רש"י שם בד"ה הרי אמרו לרכובה שלש וז"ל:
מנהג הדיינין לגבות מן הבועט את חבירו בארכובתו של בועט ג' סלעים לבושת, לפי שגדולה בושת מכת הארכובה מדחיפת היד.והתוס' שם בד"ה קנסא קא מגבית בבבל אומר וז"ל:
קנסא קמגבית בבבל, לאו קנסא, אלא דין קנסא הוא, כדאמרינן בהחובל (לקמן פד) דמילתא דלית בה חסרון כיס לא עבדינן שליחותייהו עכ"ל.והרשב"א שם כתב וז"ל:
י"מ כי שיעורין אלו כולן דמי בושת הן ובושת קנס הוא, ויש מפרשים כי זה דמי בושתו וצערו, ולאו קנסי שכיחי, ובעי מומחין, ולא עבדינן שליחותייהו במילי דלא שכיחי עכ"ל. ממש קאמר אלא כעין קנסי שכל נזקי אדם באדם לא.היוצא מכל הנ"ל, שגם אם רצה רב חסדא לקנוס את המכה שלא כדין, אלא כפי שרש"י כותב, על פי מנהג בתי הדין, אין זה חיוב חדש, שמתכנסים הדיינים ומחליטים מהיום לקנוס כפי הנראה להם, אלא מביאים לידי גביה ומימוש חיוב שכבר קיים, אלא שעד היום היו מנועים מליישם אותו הלכה למעשה, כגון: קנסות, חבלות שבין בני אדם שאינם מצויים או חיובים שאין בהם חיסרון ממון לניזק, שכל אלו בתי בדין מנועים מלדון ולקנוס כיון שעל זה לא אמרינן "שליחותייהו קעבדינן", ואם כן כאשר יש מנהג, שבכל זאת מדין מנהג, לחייב את העושה בחיוב כספי רשאי בית הדין לחייב את הדין הקיים מתוקפו של המנהג.
אין מקיימים שטרות אלא בשלשה, מפני שהוא דין, ולפיכך אין מקיימים שטרות בלילה. הגה: ואם קיימו בשנים, לא הוי קיום (מרדכי פרק השולח והגהות מרדכי דקדושין ונ"י פרק חזקת הבתים). ויש מי שכתב מאחר שנהגו שהרב התופס ישיבה מקיים ביחידי, מנהג כזה מבטל הלכה (ת"ה סימן של"ב), וכן המנהג פשוט במדינות אלו. ונראה לי הטעם, דסבירא לן לעניין קיום שטרות דרבנן דיחיד מומחה דינו כג' הדיוטות ומיקרי ב"ד, כמו שנתבאר לעיל סימן ג' וכ"ה, ואף על גב דאין יחיד מומחה בזמן הזה, מ"מ לעניין קיום שטרות דרבנן יש לסמוך עליו, כן נראה לי טעם המנהג.הרי הרמ"א נדחק לבאר, כיצד יש מנהג שנוגד את ההלכה הפסוקה, והאריך לבאר, שזהו בעצם מנהג המתאים ויוצא מההלכה הפשוטה, אלא שאפשר להרחיב את ההלכה גם על דיין יחידי בקיום שטרות דרבנן, כי דיין יחידי מומחה נחשב כג' ובדרבנן גם ביחיד שאינו מומחה סגי.
הרב יצחק אושינסקי – אב"ד | הרב דוד גרוזמן | הרב אברהם דב זרביב |