ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב דניאל אדרי הרב אלעד עלי הרב בן ציון הכהן רבין |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 1052626/1 | |
תאריך: |
י"ח באב התשע"ז
10/08/2017 | |||
תובע |
פלונית, פלונית, פלוני
בא כוח התובע עו"ד טלי רונן | |||
משיב |
עיזבון המנוחה פלונית ז"ל
| |||
הנדון: | הסכם גירושין - סתירה בין הסכם גירושין לצוואה | |||
נושא הדיון: | הסכם גירושין - סתירה בין הסכם גירושין לצוואה |
10. מוצהר ומוסכם בין הצדדים כי עם הגיע הילדות לגיל 18 שנה תעבור ותירשם הדירה במחציתה – חלקה של האישה – על שמן.האישה ש' עברה לחיות עם בן זוגה מר א' בשנת 1991 וזאת עוד קודם הגירושין מבעלה, כאשר הצדדים התגרשו בשנת 1992.
11. למען הסר ספק מוצהר ומוסכם בין הצדדים כי מחצית הזכויות של האישה בדירה ירשמו על שם הקטינות חלק בחלק בהגיע האחרונה מהן לגיל 18 שנה.
12. למען הסר ספק מוצהר ומוסכם בין הצדדים כי הבעל יוכל להתגורר בדירה אף אם הילדות יהיו הבעלים של מחציתה, והוא יחליט אימתי ואם בכלל יעביר את תמורת המחצית לידי הילדות.
2. הנני מצוה את רכושי מכל מין וסוג שהוא וללא יוצא מן הכלל – לרבות אך מבלי לפגוע בכלליות האמור, נכסי דלא ניידי, מטלטלין, כספי פיצויים שאקבל או שאהיה זכאית לקבל בעתיד מכל מקור שהוא, לרבות ממקום עבודתי ו/או משרד החינוך, ולרבות כספים, זכויות פיננסיות ו/או אחרות, חסכונות בבנק, רכב, תכולה וכל הזכויות האחרות, לרבות זכויות המגיעות לי בעתיד, וכן כל זכות מכל מין וסוג שהוא למר א'.בתאריך ל' בסיון תש"ע (12.6.2010) נפטרה גברת ש'.
3. מר א' הינו בן זוגי וחי עימי משך כ-20 שנה, סייע לי וטיפל בי כאשר נזקקתי לכתף תומכת, ועל כך ברצוני להודות לו.
4. איני מוצאת לנכון להוריש למשפחתי דבר ו/או כל רכוש שיש לי ו/או שיהיה לי בעתיד, וזאת משום שלא דאגו לשמור איתי על קשר משך שנים רבות, וכאשר נזקקתי להם הם לא היו לצדי וניסו לרשת אותי בעודי בחיים.
5. למען הסר ספק הנני מצוה בזה כי יורשי עזבוני יהיו אך ורק על פי צוואה זו, וכי יורשי על פי דין לא יהיו זכאים לכל חלק בעיזבוני.
א. האבא לא גידל את הילדות כפי שנטען, הוא והאימא גידלו אותם והאב לא שילם מזונות כפי שהוסכם בין בני הזוג. (שורות 13-11, 19-15 לפרוטוקול).בתאריך כ"ו בכסלו תשע"ז (26.12.2016) הגיש עו"ד נ' המנהל המיוחד בתיק פשיטת הרגל של החייב מר א' בקשה להצטרף כמשיב בתיק ולצרף סיכומים לפני מתן פסק הדין בהחלטה שניתנה באותו היום. ביה"ד נעתר לבקשה.
ב. יש ניסיון לעקוף את צו קיום הצוואה שהוא קיבל בבית המשפט. (שורות 17-15 לפרוטוקול)
ג. ההסכם נחתם מאונס (שורות 24-23,18-17 לפרוטוקול).
הנושות אינן נשענות על כך שלא נעשה רישום בנכס לטובת הבנות של המנוחה, אלא על כך שהמנוחה חזרה בה מהתחייבותה להעביר לרשותן את הנכס, וזאת עקב התנהלותן המחפירה של הבנות, כלשונן של הנושות. לפיכך לא עומדת בפני בית הדין השאלה האם הזכויות של הבנות המוקדמות גוברות על העיקול המאוחר אלא האם הזכויות של הבנות שמעבירם היה רשאי לחזור בו וחזר בו, גוברות על העיקול על הנכסים שהוטל כדין. כל זאת בכפוף לכך שהצוואה בה חוזרת בה המנוחה מהענקת הזכויות אושרה כדין וניתן לה צו קיום.פסק דין
"6. שאלת סמכותו של בית הדין להמשיך לדון בענייני הרכוש לאחר מתן הגט אכן אינה נקיה מספקות. העותרת נסמכה על פסק הדין בעניין סימה לוי אך שם נדונה שאלת הסמכות של בית הדין לדון בתניית שיפוי במסגרת הסכם גירושין שבית הדין נתן לו תוקף של פסק דין. נקבע כי תניית השיפוי עומדת על רגליה שלה ובית הדין לא קנה סמכות לדון בתניית השיפוי, לא מכוח סמכותו על פי חוק ולא מכוח סמכותו הנמשכת (לביקורת על פסק הדין, ולדעה כי לבית הדין סמכות רחבה יותר, במיוחד לאחר חקיקת חוק יחסי ממון, התשל"ג – 1973, ראו ברכיהו ליפשיץ "גן התעתועים של 'ענייני נישואין וגירושין'" משפחה במשפט ב 107 (תשס"ט)). ענייננו בעתירה זו בתביעת רכוש שנכרכה כדין לתביעת הגירושין, ושני הצדדים הסכימו כי תביעת הרכוש תידון לאחר סידור הגירושין. לכך יש להוסיף כי שאלת סמכות בית הדין לאחר מתן הגט טרם הוכרעה באופן חד משמעי בפסיקה וקיימות דעות שונות בנושא (ראו: בג"צ 566/81 עמרני נ' בית הדין הרבני הגדול, פ"ד לז(2) 1 (1982) והשוו לבג"צ 4111/07 פלונית נ' פלוני (לא פורסם, 27.7.2008), בפסקה 10 לפסק דינו של השופט לוי. כמו כן ראו בבג"צ 8638/03 סימה אמיר נ' בית הדין הגדול, פ"ד סא(1) 259, 295-294 (2006) והשוו לבג"צ 7716/05 פלונית נ' פלוני (לא פורסם, 27.8.2007), בפסק דינה של השופטת ברלינר). נוכח הסוגיות המתעוררות בהקשר זה, הורה הרכב בית משפט זה לפי קביעת הנשיא לקיים הרכב מורחב בנושא זה (בג"ץ 6929/10 פלוני נ' בית הדין הרבני הגדול (החלטה מיום 7.3.2012) וראו גם דברי השופטת נאור והשופט רובינשטיין בבג"ץ 1607/11 פלונית נ' בית הדין הרבני הגדול לערעורים)."בפסק הדין בפרשת סימה אמיר, נקבע כי אין לבית הדין הרבני סמכות שיפוט בתביעה רכושית שעילתה תביעה לאכיפת תניית שיפוי חוזית בענין רכושי-ממוני בהסכם גירושין שקיבל תוקף של פסק דין בבית הדין ואשר בעקבותיו גירושי הצדדים נתקיימו ונשלמו. פסק דין אמיר הלך בעקבות פסק הדין בפרשת סימה לוי, שם נפסק כי אין לבית דין רבני סמכות לדון לאחר הגירושין באכיפת הסכם שיפוי בקשר לתשלום מזונות. אין ללמוד מפסקי דין אלו הלכה כללית הנוגעת לסמכותו של בית הדין לדון בגלגולים מאוחרים של סכסוך רכושי שהוכרע בפסק דין גירושין של בית הדין ומובא מחדש להכרעתו. הסיטואציות של פסקי הדין סימה לוי וסימה אמיר מצומצמות בהיקפן – הסכמי שיפוי בגין הפרת הסכם גירושין על רקע של פגיעה אפשרית בזכותם העצמאית של הילדים לקבל מזונות מאביהם – ואינן מתייחסות לכל המצבים האפשריים להתגלעות סכסוך בין בני זוג לאחר הגירושין, ואשר גם כיום ממשיכות הן להיות בסמכות בית הדין הרבני. כך, למשל, אין חולק כי לבית הדין הרבני סמכות לדון בביטולו או בשינויו של הסכם גירושין, לתת החלטה המבהירה את פסק הדין לגירושין, לאכוף את ביצועו בדרך של מתן צו על פי פקודת בזיון בית המשפט, וכן למנות כונס נכסים לביצוע פסק הדין כאשר מתעורר צורך מיוחד. בקשר למינוי כונס נכסים יש לציין כי כאמור בסעיף 7ד לחוק הנ"ל הוא נועד בעיקרו לביצוע פסק דין. משמע, אף שבית הדין סיים את מלאכתו בפסק הדין, חוזרת אליו סמכותו להידרש לגלגול מאוחר של הסכסוך כל אימת שמתעורר צורך במינוי כונס נכסים. דעת לנבון נקל כי תביעות להטלת קנס לפי סעיף 7א הנ"ל או למינוי כונס נכסים לצורך מימוש פסק דין, הריהן תביעות לאכיפת פסק הדין לכל דבר ועניין!
"אכן, אין בכך כדי למנוע מצדדים להסכם פשרה להסכים במפורש כי אותה ערכאה שאישרה את ההסכם תהיה בעלת הסמכות לדון גם בכל המחלוקות העתידיות בנושאים הנזכרים בו. כך אירע בבג"ץ 566/81 עמרני נ' בית הדין הרבני הגדול ואח' [24]. אך ראו בג"ץ 6103/93 הנ"ל [21], לעיל פיסקה 22, בעמ' 604."ואם כן במקרה דידן שהאב אכן מעוניין שבית הדין ייתן דעתו ויבהיר את האמור בהסכם, (הבנות שהינם הזוכות מעוניינות ומסכימות לסמכות בית הדין, אין הם צד להסכם וכן בן זוגה של האישה אינו צד להסכם), האישה אינה בחיים, משכך נראה שיש הסכמה, ולכן הערכאה שאישרה את ההסכם לה הסמכות לדון בעניין המחלוקות העולות מההסכם, אם כן הסמכות נתונה לבית הדין.
"פסק הדין בפרשת סימה אמיר חזר, בין היתר, על הקביעה המשפטית היסודית לפיה מחזיק בית הדין בסמכות שיפוט ראשונית מכוח סמכות שנקנתה כדין, כל עוד לא ניתן באותו ענין פסק דין סופי ובלתי מותנה:נגד ההחלטה הנ"ל הוגשה עתירה לבית המשפט העליון בתיק בג"ץ 7706/11 (פלונית נ' בית הדין הרבני הגדול ואח' (24.4.2012)). וכך פסק שם בית המשפט העליון:
כן נתונה סמכות טבועה לערכאה השיפוטית, ולבית הדין בכלל זה, להמשיך ולהחזיק בידיה סמכות שיפוט לגבי נושא התלוי ועומד מלפניה עד לסיומו של ההליך. כל עוד לא ניתן פסק דין סופי, נמשכת סמכות השיפוט עד אשר תסיים ערכאת השיפוט את מלאכתה. משניתן פסק דין סופי ובלתי מותנה, תמה המלאכה' (פרשת סימה אמיר, פיסקה 14).
על מנת להיוודע אם פסק הדין סיים את הסכסוך בפסק דין סופי ובלתי מותנה, יש לקרוא את פסק הדין ולבחון את הוראותיו. לענין זה, הסכם גירושין שניתן לו תוקף של פסק דין, כמוהו ככל פסק דין אחר.
במקרה דנן, כפי שניתן להיווכח מתוכנו של ההסכם, הותנה במפורש כי העברת הזכויות בדירה מן הבעל אל האישה, תלויה בפעולות שעל האישה לנקוט תוך פרקי זמן שהוגדרו בהסכם. כן הוסכם, כי אם האישה לא תצליח לפעול כאמור שם, תימכר הדירה וכי כל צד יהיה רשאי לפנות לבית הדין ולבקש מינויו של כונס נכסים. עוד הוסכם במפורש, כי בית הדין ידון לאחר הגט בכל הסכסוכים הקשורים לחלוקת הרכוש. המסקנה המתבקשת היא, כי פסק הדין שנתן תוקף להסכם חלוקת הרכוש לא סיים את הסכסוך שבין הצדדים לענין אופן חלוקת רכוש הצדדים שנכרך בגירושין.
משמע, כי ההסכם לענין הזכויות בדירה, כמוהו כמו כל פסק דין לפירוק שיתוף בדירת בני זוג, אשר בו קובע בית הדין מנגנון מדורג לענין חלוקת זכויות הצדדים בנכס. במלים אחרות: פסק הדין שנתן תוקף להסכם שבין הצדדים, קבע בד בבד, כי מלאכתו של בית הדין טרם הסתיימה, וכי לשם חלוקת הזכויות בפועל עשוי בית הדין להידרש בעתיד להתדיינויות נוספות בין הצדדים."
"לא נפל פגם בהחלטת בית הדין הרבני האזורי לגופה, ובוודאי שלא במידה המצדיקה את התערבות בית משפט זה. זאת, בשל קיומה של סמכות נמשכת נוכח טיב ההסכם והוראותיו, ונוכח מהות תביעת המשיב.והוא הדין למקרה דנן שבית הדין מוסמך לדון בבקשה לפניו לעניין רישום חלקה של המנוחה בדירה על שם הבנות כפי שהוסכם בהסכם הגירושין.
בענייננו יש יסוד לקביעת בית הדין האזורי, לפיה בהינתן המסלול השני בהסכם הגירושין "מלאכתו של בית הדין טרם הסתיימה". חרף הזמן הניכר שחלף, ומבלי להביע עמדה לגבי סבירות דרישתו של המשיב למכירת הדירה במועד זה, בנסיבות – למצער במישור העקרוני – יש ממש בקביעת בית הדין הרבני:
'כי ההסכם לעניין הזכויות בדירה, כמוהו כמו כל פסק דין לפירוק שיתוף בדירת בני זוג, אשר בו קובע בית הדין מנגנון מדורג לעניין חלוקת זכויות הצדדים בנכס'."
סוגיית אכיפת הסכם גירושין כבר עלתה על מדוכת בית הדין הרבני האזורי בתל אביב גם בתיק (רבני ת"א) 30641-64-1 פלוני נ' פלונית (ד' אייר תשס"ט – 28.04.2009), ועמדתו שתובא מיד, מקובלת עלינו:
"אכן, קיימות דרכים אחדות לאכוף פסקי-דין וצווים של בית הדין הרבני, כפי שאלו עומדות לרשות בתי המשפט. ניתן לחלק דרכים אלו לשתי קבוצות עיקריות: דרכי אכיפה ישירות ודרכי אכיפה עקיפות.
הדרך השכיחה הקיימת בין דרכי האכיפה הישירות היא, ביצוע פסק-הדין לפי חוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז-1967 באמצעות המוציא לפועל. הדרך הפחות שכיחה היא על ידי מינוי כונס נכסים על פי סעיף 7ד לחוק בתי דין דתיים (כפיית ציות ודרכי דיון). דרכי אכיפה אלו אינן מתאימות לביצוע פסק דין לגירושין, ולצורך כך ניתן להפעיל במקרים המתאימים, כדרך אכיפה ישירה, את סעיף 6 לחוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), התשי"ג-1953 או סעיפים בחוק בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושין), התשנ"ה-1995. ראוי לציין כי חלק מסעיפי החוק האחרון, אשר הינם מקבילים ל"הרחקות דרבינו תם", אינם בגדר אכיפה ישירה כי אם אכיפה עקיפה.
דרכי אכיפה עקיפות הן, על דרך של נקיטת פעולות המיועדות לאלץ את החייב בדין לכבד את פסק-הדין. דרך האכיפה העקיפה הראשונה הרלוונטית למקרה שבפנינו הינה הגשת תביעה שעילתה הפרת הסכם שקיבל תוקף של פסק דין ותביעה לפיצויים בגין ההפרה. פסיקת בית המשפט העליון הקובעת כי בית הדין הרבני אינו מוסמך לדון בתביעה לאכיפת פסק דין, ובכלל זה ההתייחסות לסוגיה זו בהלכת אמיר, עוסקת בתביעה מן הסוג האמור, ונראה כי, ככלל, מדובר בתביעה שעניינה רכושי (ההדגשה הוספה – ביה"ד חיפה). לעומת זאת, הדרך השנייה העקיפה היא הטלת סנקציה דיונית לפי חוק בתי דין דתיים (כפיית ציות ודרכי דיון) או לפי תקנות הדיון או בהתאם לסמכות טבועה של בית הדין כאשר בעל-דין מפר הוראה דיונית במהלך המשפט (למשל: מחיקת כתב טענות, הטלת הוצאות ועוד). הדרך השלישית היא הגשת בקשה על-פי סעיף 6 לפקודת בזיון בית משפט בהתאם להפניה על פי סעיף 7א לחוק בתי דין דתיים (כפיית ציות), לכוף בקנס או במאסר את הצד האחר להסכם לציית לפסק-דין שנתן תוקף להסדר שהושג בין הצדדים. לצד אלה קיימת דרך נוספת, רביעית, והיא העמדתו לדין של המפר על-פי סעיף 287 לחוק העונשין, תשל"ז-1977. דרך זו אינה עומדת על הפרק בענייננו (לעניין דרכי האכיפה ראו והשוו: רע"א 3888/04 מלכיאל שרבט נ' שלום שרבט נט (4) 49, 59 והאסמכתאות שם).
פסק דין המאשר הסכם גירושין או פשרה אליה הגיעו הצדדים, שונה מבחינה מסוימת מפסק דין "רגיל", שכן הוא מורכב משני חלקים. החלק ההסכמי – ההסכם שבין בעלי הדין, והחלק השיפוטי – החלטת בית הדין אשר נתן להסכם תוקף של פסק דין. לעניין סעיף 6 לפקודת הביזיון, רואים את פסק-הדין המאשר הסכם גירושין כאילו הוא עצמו מורה על עשיית מעשים המפורטים בהסכם הגירושין או אוסר את עשייתם, אף שמעשים אלה אינם מפורטים בפסק-הדין. כעיקרון, פסק-דין שניתן בהסכמת הצדדים כמוהו ככל פסק-דין אחר, והוא ניתן לאכיפה בהליכי ביזיון (ראו והשוו: רע"פ 7148/98 ארנון עזרא נ' יעל זלזניאק נג (3) 337, 346). באשר לאכיפה בדרך זו, פשיטא שכל הדברים האמורים בפרשנותו של סעיף 6 לפקודת בזיון בית משפט יחולו על בית הדין הרבני, בדונו בענין שבשיפוטו (ערעור 2769/סג (רבני גדול) א' י' ואח' נ' א' א', פורסם בנבו, 2003)
מן האמור לעיל מתבקשת כמו מאליה המסקנה כי בית הדין הרבני מוסמך לדון בבקשה שבפניו, הן לענין האכיפה לפי הליכי ביזיון (בגדרי אכיפה עקיפה) והן לענין מינוי כונס נכסים (בגדרי אכיפה ישירה)."
הצדדים מעניקים לכבוד בית הדין הרבני את הסמכות וכן מבקשים לאשר הסכם זה וליתן לו תוקף של פסק דין.די בסעיף זה בכדי לקבוע שהסמכות נתונה לבית הדין, סעיף זה מדבר על שני דברים:
א. הצדדים מעניקים לכבוד בית הדין הרבני את הסמכות.האמור בסעיף א' לעיל כוונתו מתן סמכות לבית הדין לדון בכל סעיפי ההסכם ובהשלכותיו, אם אחד הצדדים יפר את האמור בהסכם כמובא בסעיף 7א,ב,ג להסכם כאשר ואם אחד מהצדדים יתבע מזונות או האב יתבע את המשמורת הדירה תעבור לצד השני והאמור בסעיף 27 ועוד. כמו כן בית הדין ביקש תסקיר משירותי הרווחה בעניין הילדים וכן הבהרה בעניין אי תשלום המזונות על ידי האב, לאור דברי הצדדים ובא כוחם שדברים אלו סוכמו עם שירותי הרווחה, וכך כתבה העובדת הסוציאלית חדוה עינב בתסקיר מתאריך כ"ה באדר תשנ"א (11.3.91):
ב. וכן מבקשים לאשר הסכם זה וליתן לו תוקף של פסק דין.
"האב לא חוייב בתשלום מזונות אך בין בני הזוג קיים הסכם בעל פה כי האב יקנה צרכים שונים וכן יחסוך בתוכניות חסכון עבורן.לאור האמור בתסקיר אין ספק שהסמכות הינה סמכות מתמשכת בעניין ההבהרות להסכם, אילו הייתה תביעה בעניין המזונות, ההבהרות היו ניתנות על ידי בית הדין בהתאם לאמור בתסקיר שהופנה לבית הדין.
האם תהיה מסוגלת לדאוג לרווחת הבנות והתחייבה לדאוג לכל צרכיהן".
א. האם בצוואה האישה הורישה גם את הדירה לבן זוגה מר א'.האם ההסכם והצוואה סותרים זה את זה
ב. ככל שיש סתירה, מה גובר, האמור בהסכם הגירושין או הצוואה.
"הצדדים מקבלים עליהם בקניין גמור, אגב סודר וכל הקניינים היותר מועילים לפי דין תורה, כולל אודיתא דלא כאסמכתא, והתחייבות זאת היא בפני בית הדין חשוב והוא שריר וקיים לפי תורה".והסכם זה קיבל תוקף של פסק דין, האם הדירה עברה לבעלות הבנות או שהיא אמורה לעבור רק בגיל 18 בכפוף להעברה בטאבו וכפי שיובא לקמן, אבל ברור שיש כאן למצער התחייבות של האם להעביר את הדירה לרשות הבנות.
"הנושא ונותן בדברים בלבד, הרי זה ראוי לו לעמוד בדבורו אף על פי שלא לקח מהדמים כלום, ולא רשם ולא הניח משכון. וכל החוזר בו, בין לוקח בין מוכר, אף על פי שאינו חייב לקבל מי שפרע הרי זה ממחוסרי אמנה ואין רוח חכמים נוחה הימנו".ומדברי רש"י (בבא מציעא מט ע"א ד"ה משום הכי) משמע שעובר על מה שכתוב - שארית ישראל לא יעשו עוולה.
"נעל כיצד, מכר או נתן לו בית או חצר, והיה הפתח פתוח, ונעל הלוקח את הפתח וחזר ופתחו, קנה. ויש מי שאומר שצריך לנעול במפתח".אבל מדברי ערוך השולחן חושן משפט סימן קצ"ב סעיף ג' נראה שלא יועיל נעילת הבית וזה לשון ערוך השולחן:
נעל כיצד כתב שם [הלכה י'] הרמב"ם ז"ל מכר או נתן לו בית או חצר והיה הפתח פתוח ונעל הלוקח את הפתח וחזר ופתחו קנה עכ"ל. דבנעילה לחוד אינו ניכר שעושה לשם קניין אבל כשנועל ופותח מיד ניכר שהנעילה היא מפני החזקה [ב"י] והרבה מרבותינו חולקים עליו וס"ל דסגי בנעילה לחוד אך הנעילה אינה סתימת דלת בלבד אלא שצריך לנעול במפתח שלא יוכל אדם להיכנס שם דזה הוא מלאכת בעל הבית והוא דבר המועיל שאחרים לא יכנסו בלא רשותו. ואין לשאול בזה הרי קיי"ל דסילוק היזק אינו קניין ולכן המבריח ארי מנכסי חבירו אין זה קניין ולמה תהיה הנעילה קניין, דאין זה דמיון, דהנועל דלת מוכחא שהבית היא שלו [רא"ש פ"ח דגיטין] ויש אומרים דבעינן שתהא הבית משומרת גם בלא נעילה זו ובלא זה אינו רק כמבריח ארי [ר"ן שם] ודווקא כשמוכר או נותן לאיש שלא היה לו שייכות בבית זה עד עתה, אבל כשמוכר או נותן לאשתו או לבנו או לבן בתו לא קנה בנעילה לחוד, דכיון דהם רגילים בהבית, בוודאי דרכם לנועלה לפרקים, ולא מינכרא החזקה אלא עד שינעול ויפתח מיד כמ"ש הרמב"ם [רא"ש שם].ב. ניתן עוד לומר שקניין החזקה הוא השימושים בבית המועילים לחזקה כגון הציע מצעות בבית ושכב עליהם, נתן כליו לתוכו וכו' שלדעת השולחן ערוך קנה, וזה לשון השולחן ערוך השו"ע סימן קצ"ב סעיף ט':
"הציע מצעות בבית או בשדה ושכב עליהם, או ערך שלחן ואכל, ולא עוד אלא אפילו נתן כליו לתוכו או צבר בו פירות הראויים לצבור, קנה".ועיין בביאור הגר"א שם ס"ק י"א שמשמע מדבריו שחולק.
יש להביא בזה יסוד גדול בגדר קניינים מה שכתב בזה החזון איש חושן משפט סוף סימן כ"ב דף נ"א וזה לשונו:וכתב בשו"ת מהר"י בסאן סימן צ"א בשם הראנ"ח שאע"פ שהסכימו רוב הפוסקים שבחזקה קנה מיד אף במקום שכותבין שטר, אם התנו ביניהם שיכתוב הבית בספרי האחוזה ('מותיבילי'), כל זמן שלא כתב אינו קונה כלום אפילו החזיק. ועיין תועפות ראם חושן משפט סימן י"ג, וישכיל עבדי חלק ג' חושן משפט סימן ו' ועוד.
"כלל גדול יהיה לך בקניינים, דעיקר הקנין הוא שיגמור בלבו להקנות הדבר לחברו וחברו יסמוך דעתו עליו, ויש דברים שקים להו לחז"ל שבדיבור בעלמא גומר בלבו להקנות לחברו. ויש שאינו גומר בלבו רק על ידי הקניינים המפורשים מן התורה או מחז"ל ודו"ק היטב והפוך בה דכולה בה, דו"ק בש"ס ופוסקים ותמצא כן, וזכורני שדברים אלה כתב הגאון רא"מ מפינסק בהסכמתו לשסי"ם דוילנא הנדפס במסכת בבא בתרא ודו"ק בדבריו כי נכונים הם במאד"
ואמנם הדברים מפורשים ברשב"א בבא קמא דף קב' ע"ב הובאו דבריו גם בשיטה מקובצת שם ד"ה הא, גבי דין דאמרינן שם המקדיש נכסיו נעשה כמו שהקנה כסות אשתו ובניו מעיקרא, דקשה איך הקנה ומי זיכה להם. ויש לומר דכל שדעתו קרובה להם הרבה, גמר דעתו בהקנאה וזכיה לקנות ואפילו להפקיע מיד הקדש דאורייתא ודכוותיה איתא בריש השוכר את הפועל במסכת עבודה זרה גבי חנווני המקיפו כיון דאורחיה לאוקפיה, מהני ליה וכו'.
ועיין תוס' בכורות י"ח ע"ב שכתבו כעין זה דגמר ומשעבד נפשיה, וזהו בלא קנין. אמנם המנחת חינוך (שמ"ב) כתב דזהו מחמת חשיבות המצוה גמר ומשעבד, וכן נראה באבני מילואים סימן ל' עי"ש דנחלקו הראשונים בזה. ועיין עוד כעין זה בתוספות כתובות (ק"ב ע"ב ד"ה אליבא) שכתבו דמהאי טעמא אינו יכול לחזור במתנה מועטת דגמר ומשעבד נפשיה, וכמו כן, אף על גב דאין מטלטלין נקנים בשטר מכל מקום מדטרח וכתב שטר גמר ומשעבד נפשיה, שהרי אפילו באמירה בעלמא יש דברים שנקנים וכו'.
ויש לדון בנידוננו גם מדין קנין סיטומתא, בכהאי גוונא בחותם בפני בית הדין ומבקש לתת תוקף של פסק דין דלא גרע נידוננו מתקיעת כף דמהני מדין זה, ועיין אמרי ברוך חושן משפט סימן ר"א דמועיל זה לגבי התחייבות במקום שנהגו כן (ועיין רמ"א חושן משפט סימן קכ"ט דאף במקום שאין מנהג לקנות בתקיעת כף, כופין אותו לקיים הבטחתו מדין שבועה). ועיין ערוך השולחן חושן משפט סימן רמ"ה בסופו, דכל המתחייב, מתחייב על פי המנהג, והרי מנהג בתי הדין לאשר הסכם הנעשה בית הדין בלא קנין. ועיין מהרשד"ם חושן משפט סימן ש"פ שהעלה דאם מנהג התגרים לקנות מהני אף על פי שמדין תורה לא מהני [...] והרי כל הקניינים שלנו בסודר הם וכופין עליהם ונחתינן לנכסי ולא נמצא פוצה פה ומצפצף על זה, ולאו כרוכלא אזלינן למימני וכו' אלא גדר הדבר הוא כי כל הדברים אשר תקנו רבנן דליהוי קניין אית להו דינא דאורייתא, דעל סמך זה נושאים ונותנים בני העולם ולא גרע מהמנהג דאמר רשב"ג מנהג מבטל הלכה וקיי"ל כוותיה, הלכך כל הנושא ונותן או קונה ומוכר או נושא אישה אדעתייהו דרבנן הוא עושה וגמר ומקנה, ולפיכך מוציאים מידו ויורדים לנכסיו כאילו היה מדין תורה ממש וכו'. ועיין עוד משפט שלום למהרש"ם סימן קצ"ח".
"אמר רב אין הקרקע נקנית בכסף אלא במקום שאין כותבין את השטר, אבל במקום שכותבין את השטר לא קנה".וכן פסק הרמב"ם הלכות מכירה פרק א' הלכה ד':
"כיצד בכסף, מכר לו בית מכר לו שדה ונתן לו הדמים קנה, במה דברים אמורים במקום שאין כותבין את השטר, אבל במקום שדרכן לכתוב שטר מכר, לא קנה עד שיכתוב את השטר".נמצא שבקניין כסף במקום שנהגו לכתוב שטר לא קנה עד שיכתוב שטר חוץ ממקרים יוצאי דופן כגון שהסכימו וכו' וכן נפסק להלכה בשולחן ערוך סימן ק"צ סעיף ז' וזה לשונו:
במה דברים אמורים שקנה בכסף לבדו, במקום שאין דרך לכתוב שטר, אבל במקום שדרכן לכתוב שטר, לא קנה עד שיכתוב את השטר.האחרונים דנו במקום שנהגו לכתוב את דבר המכירה ברשומות כגון טאבו האם דינו כשטר או לא, וכן דנו האם יש בו משום דינא דמלכותא עיין פתחי חושן הלכות קניינים פרק ב' הלכה י"א ושם הערה י"ד.
פרק ד': חוזה לטובת אדם שלישיכאמור לעיל הסכם גירושין דינו כחוזה לכל דבר, וכפי האמור בסעיף 34 אדם שהתחייב בחוזה לטובת מי שאינו צד לחוזה מקנה למוטב את הזכות לדרוש את קיום החיוב, וכל זמן שלא הודע למוטב על זכותו, רשאים הצדדים לשנות או לבטל בשינוי החוזה. במקרה דידן וודאי לא שינו הצדדים את ההסכם, ויותר מזה ההסכם היה ידוע לבנות והן ידעו שבהגיעם לגיל 18 יש להם מחצית מהבית.
34. חיוב שהתחייב אדם בחוזה לטובת מי שאינו צד לחוזה (להלן - המוטב) מקנה למוטב את הזכות לדרוש את קיום החיוב, אם משתמעת מן החוזה כוונה להקנות לו זכות זו.
36. (א) כל עוד לא הודיע אחד הצדדים למוטב על זכותו לפי החוזה, רשאים הם לשנותה או לבטלה על ידי שינוי החוזה.
מהות המתנהועיין בתמ"ש 23008-07-13 שכתב כ' השופט נחשון פישר:
1. (א) מתנה היא הקניית נכס שלא בתמורה.
(ב) דבר-המתנה יכול שיהיה מקרקעין, מטלטלין או זכויות.
(ג) מתנה יכול שתהיה בויתורו של הנותן על זכות כלפי המקבל או במחילתו של הנותן על חיוב המקבל כלפיו.
מתנה לאלתר
2. מתנה נגמרת בהקניית דבר-המתנה על-ידי הנותן למקבל תוך הסכמה ביניהם שהדבר ניתן במתנה.
תנאים וחיובים
4. מתנה יכול שתהיה על תנאי ויכול שתחייב את המקבל לעשות מעשה בדבר-המתנה או להימנע מעשותו. נותן המתנה רשאי לדרוש מהמקבל את מילוי החיוב, ורשאי לדרוש זאת מי שהחיוב הוא לזכותו, ואם היה בדבר ענין לציבור - היועץ המשפטי לממשלה או בא כוחו.
התחייבות לתת מתנה
5. (א) התחייבות לתת מתנה בעתיד טעונה מסמך בכתב.
(ב) כל עוד מקבל המתנה לא שינה את מצבו בהסתמך על ההתחייבות, רשאי הנותן לחזור בו ממנה, זולת אם ויתר בכתב על רשות זו.
(ג) מלבד האמור בסעיף קטן (ב), רשאי הנותן לחזור בו מהתחייבותו אם היתה החזרה מוצדקת בהתנהגות מחפירה של מקבל המתנה כלפי הנותן או כלפי בן-משפחתו או בהרעה ניכרת שחלה במצבו הכלכלי של הנותן.
המלומד מ. ראבילו בספרו חוק המתנה, התשכ"ח- 1968 מבחין בין חוזה לטובת צד ג' לבין חוזה מתנה:כל המעיין בהסכם הגירושין יראה כי מדובר בהסכם שנחתם בין המנוחה לבין בעלה, הסכם אשר הסדיר ביניהם את כל ענייני הגירושין, לרבות הסדרת מועד הגט, חלוקת הרכוש המשותף, כתובה ומזונות אישה.
" חוק החוזים מכיר באפשרות של חיוב שהתחייב אדם בחוזה לטובת מי שאינו צד לחוזה מקנה לצד השלישי (המוטב) את הזכות לדרוש את קיום החיוב.
[...]
חוזה לטובת אדם שלישי, הגם שהוא עשוי להקנות לאדם השלישי נכס שלא בתמורה, אינו בגדר מתנה. במתנה, הקניית הנכס נעשית לטובת אחד הצדדים לחוזה.
בחוזה לטובת אדם שלישי, הקניית הזכות לדרוש את קיום החיוב המוקנית למוטב (בתמורה או בלעדיה), נעשית על־ ידי אחד הצדדים לחוזה לטובת אדם שהוא זר ליחס החוזי עצמו.
[...]
הסכם למתן מתנה הוא חוזה - עסקה דו צדדית המשתכללת על -ידי הצעה וקיבול" (ראבילו, המתנה- פירוש לחוקי החוזים (ג' טדסקי עורך, תשנ"ז) עמ' 30; 70).
מכאן שההבחנה בין הסכם מתנה לבין חוזה לטובת צד ג', לגישתו של המלומד, הנו זהות הצדדים להסכם. כאשר חוזה מתנה מקנה את המתנה לאחד מהצדדים להסכם בעוד חוזה לטובת אדם שלישי נעשית ההקניה לאדם שהוא זר להסכם. מכאן, חוזה לטובת צד ג' אינו יכול להיחשב מעצם טיבעו התחייבות לתת מתנה או מתנה. וראו גם בת"א (חי') 1242/94 אליה נ' אליה, [פורסם בנבו] דינים מחוזי עמ' 3, נקבע על-ידי השופט דר' ד. ביין, בהסתמך על ראבילו, חוק המתנה, סע' 15 עמ' 28, כי "ככלל, חוזה לטובת צד שלישי אינו בגדר מתנה גם מההיבט של המוטבים". וראה גם ע"א 253/82 וראה בג"צ 419/83 בר שלום נ' המפקח על מט"ח [פורסם בנבו], ע"א 495/80 ברקוביץ' נ' קלימר, פ"ד ל"ו (4) 57, 61 (השופט - כתארו אז - ברק); ע"א 1087/96 יוסף נ' יהוד שושנה [פורסם בנבו] (השופט אילן).
"צדדים הכורתים ביניהם הסדר פשרה, מבקשים להגשים צפייה סבירה, לסיום ההתדיינות. הסדר הפשרה משקף את עמדותיהם של הצדדים, בעת כריתתו של הסכם הפשרה, ועל בית המשפט, דרך כלל, לכבד עמדות אלה ולהימנע מלהתערב בהן"וראה גם פסק דינה של כב' השופטת שירה בתמ"ש 10300/07 פלונים נ' פלוני [פורסם בנבו].
הרב דניאל אדרי – אב"ד | הרב בן ציון הכהן רבין | הרב אלעד עלי |