ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב דניאל אדרי הרב שמואל אברהם חזן הרב אברהם מאיר שלוש |
דיין דיין ראב"ד |
תיק מספר: | 989812/1 | |
תאריך: |
י"ז בשבט התשע"ח
02/02/2018 | |||
מבקש |
בית הדין
| |||
משיבה |
פלונית
| |||
הנדון: | בירור יוחסין - בעל הטוען שהבת שנולדה מיד אחר הגירושין אינה ממנו | |||
נושא הדיון: | בירור יוחסין - בעל הטוען שהבת שנולדה מיד אחר הגירושין אינה ממנו |
אלו הם הפסולים: האחים, זה עם זה, בין מן האם בין מן האב, הרי הם ראשון בראשון, ובניהם זה עם זה שני בשני, ובני בניהם זה עם זה שלישי בשלישי. ולעולם שלישי בראשון, כשר, ואין צריך לומר שלישי בשני. אבל שני בשני, ואין צריך לומר שני בראשון, שניהם פסולים.ושם (סעיף ג') פסק:
כל אישה שאתה פסול לה, אתה פסול לבעלה, שהבעל כאשתו. וכל בעל שאתה פסול לו, כך אתה פסול לאשתו, שהאישה כבעלה.אם כן במקרה שלפנינו שהבעל הוא בן דוד של אשת העד, ועם בת דודתו הוא שני בשני, ואף בעלה פסול להעיד לו שהבעל הרי הוא כאשתו, ונמצא שהעד קרוב אליו בקרבה הפוסלת.
ועוד נראה לי פשוט דפיסול שני בשני בחד בעל הווה ליה פסול דאורייתא חדא דיש אומרים שזכר רמ"א (חו"מ סי' ל"ג ס"ב) דקרובי האם אינם פסולים רק מדרבנן הם דברי הרמב"ם [...] וקצת גאונים ולא מטעמא דכתב הסמ"ע שם דס"ל דילפותא דאבות אבות הוא אסמכתא רק דס"ל דכל דדרשי חז"ל ממדרשם בקראי הוי ליה רק מדרבנן, וכבר מחו ליה הרמב"ן והרשב"א וחבל נביאים שאתם בדברי טעם וראיות חזקות כראי מוצק דכל דרשות חז"ל מקראי הוא דאורייתא וכמו שכתב הבית יוסף (שם בא"ה) והסכימו עמהם כל האחרונים כמו שכתב הש"ך (חו"מ שם). ואין לומר דעד כאן לא נחלקו על הרמב"ם רק בקרובי אם דנפקא מקרא דאבות אבות מה שאין כן בשני בשני בחד בעל דלא נלמד רק מסברא אישה כבעלה, ודאי אינו רק מדרבנן, דהאי ודאי ליתא, דגם אישה כבעלה ילפינן ליה מקרא פרק זה בורר (כ"ח ע"ב) ממה שכתוב "דודתך היא" והכי מבואר בשו"ת הריב"ש (סימן י"ד) גם בבית יוסף (באבן העזר סוף סימן מ"ב) במה שכתב מצאתי כתוב וכו' מבואר דפסולי קורבה דאם ודעל ידי אישות עולים בקנה אחד והצד שוה בהם. ועוד שכבר ביאר שם הגאון מהרש"כ בש"ך (חו"מ) שגם הרמב"ם דס"ל דקרובי אם הם רק מדרבנן מכל מקום ס"ל דדינייהו כפסולים מדין דאורייתא לענין המקדש לפני פסולי עדות דידהו ולכל מילי כמו שכתב באריכות ודברי פי חכם חן.ונמצא במקרה שלפנינו אשת העד היא שני בשני עם החתן, ובעלה חב' גם כן פסול מדין בעל כאשתו, ומשכך יש לפנינו לכאורה רק עדות של עד אחד בקידושין שהוא הרב המקדש.
המקדש שלא בעדים, ואפילו בעד אחד, אינם קדושין. ואפילו שניהם מודים בדבר ואפילו קדשה [...]. הגה: ויש מחמירים אם מקדש לפני עד אחד (טור בשם סמ"ג) אם שניהם מודים, אבל אם אחד מכחיש העד, אין לחוש (כך מפרש הרשב"ץ לדעת הסמ"ג). ובמקום עיגון ודוחק, יש לסמוך אדברי המקילין [...] וכן אם קידש לפני שנים, והאחד מהם קרוב, הוי כמקדש לפני עד אחד.ובמקרה שלפנינו שאם נבוא לחוש לקידושין הללו נמצא שימצא חשש ממזרות על הבת אם כן אין לך מקום עיגון גדול מזה, ואף לדעת הרמ"א אין לחוש לקידושין הללו. ועיין עוד בזה בשו"ת יביע אומר (חלק ד' סימן ה' אות ד' ובחלק ו' סימן ו' אות א' ב' ג' ובחלק י' סימן כ"ו). ובשו"ת יחווה דעת לאאמו"ר הגר"י חזן זצ"ל (חלק א' סימן ס"ב).
הנה בדבר קידושין בעד אחד שכתב הרמ"א באבן העזר סימן מ"ב סעיף ב' שיש מחמירין כשיטת הסמ"ג הרי הרמ"א עצמו כתב שבמקום עיגון ודוחק יש לסמוך אדברי המקילין, והגר"א בסק"ט כתב בשם הרשב"א שיחידאה הוא הסמ"ג ולית דחש לה, ומשמע שכן סובר הגר"א לדינא אף בלא עיגון ודוחק. ובעובדא זו אין לך דוחק גדול מזה, שלא לפסול הילדים שנולדו לה מבעלה השני לקהל, ובפרט שאף להסמ"ג חושש רק מדין ספק שכתב שראוי להחמיר הואיל ולא נפסקה הלכה [...] ומכיון שאף לרב פפא הוא רק ספק אף אם היה הסמ"ג פוסק בהחלט כרב פפא היה זה רק ספק, וכל שכן שהסמ"ג רק הואיל ולא נפסקה ההלכה מחמיר כרב פפא שהוא רק ספק, ואם כן לענין נישאת לאחר בלא גט והולידה בנים שהוו הבנים אף לרב פפא ולסמ"ג רק ספק ממזר שמדאורייתא מותר ורק מדרבנן היה שייך לאסור לרב פפא ולהסמ"ג, שלכן ודאי אין להחמיר כהסמ"ג שהוא רק דעת יחידאה והרמ"א לא מחמיר אלא לענין להשיא את האישה שלרב פפא ולהסמ"ג הוא ספק איסור דאורייתא וגם איסור חמור דאשת איש וגם בזה לא החמיר אלא שלא במקום עיגון ודוחק אבל לענין הבנים לא יחמיר כלל.וראה עוד בשו"ת שמש ומגן להגר"ש משאש זצ"ל (חלק ב' סימן י') באחד שחי עם אחות גרושתו קרוב לט"ו שנים ונולדו לו ממנה חמשה ילדים ושלח לו מרן בעל היביע אומר זצ"ל לחוות דעתו בדבר, ומצא פתח להתירם וסמך היתרו על כמה צדדים, ובעיקר על כך שעד אחד בקידושין היה פסול, ונמצא שיש כאן רק עד אחד בקידושין ולדעת מרן אין לחוש לקידושין הללו, ושלח לו היתר זה. ומרן זצ"ל כתב לו שהגיש את פסק דינו בפני חבריו בביה"ד הגדול שישבו עימו אז, הרבנים הגאונים אאמו"ר הגר"י חזן זצ"ל והגר"י כהן זצ"ל ואף הם הסכימו עימו.
עד אחד בקידושי אחותה של האם, הוא פסול לעדות מן התורה, ואם כן אין כאן אלא עד אחד בקידושין וכבר מעכ"ת הג"ר שלום משאש (שליט"א) זצ"ל הוכיח בראיות, דגם למ"ד חיישינן לעד אחד, בנדון דידן שיש פיסול ממזרות כו"ע יודו שאין כאן קידושין. ועיין למרן הגאון מוהר"ר עובדיה יוסף שליט"א בס' יביע אומר (ח"ו), שהאריך בענין זה דאנן בתר מרן הב"י אזלינן ואפילו במקום ערוה החמורה, וכן פסק בספרו הנדפס מקרוב טהרת הבית (בהקדמה), ובפרט כשיש חשש ממזרות. והרי מרן עצמו (סימן מ"ב סעיף ב') דעתו ברורה דאין חוששין לקידושי עד אחד, וגם הרמ"א ז"ל שחש לדעת המחמירים כתב דבמקום עיגון ודחק יש לסמוך אדברי המקילין,ע"כ. עיין שם עוד.[והנה בתוך כדי עריכת פסק דין זה יצא לאור עולם הכרך החדש שו"ת יביע אומר חלק י"א למרן זצ"ל (סימן ט"ז) ושם הביא תשובה זו ושהסכים עם פסק דינו של הגר"ש משאש זצ"ל ואף הגיש פסק דין זה לחברי בית דינו הנ"ל והסכימו עימו. ועיין עוד שם מה שכתב באורך בדין קידושין בעד אחד ובדין עדות שבטלה מקצתה ובדין ייחוד עדים לחופה.]
עדים רבים, שנמצא אחד מהם קרוב או פסול, עדותן בטלה. במה דברים אמורים, בזמן שנתכוונו כולן להעיד. אבל אם לא נתכוונו כולם להעיד, תתקיים העדות בשאר [...] ויש אומרים שאפילו כוון לראות כדי להעיד, אינו פוסל אלא אם כן בא לבית דין והעיד, דתרתי בעינן, כוון לראות כדי להעיד, ובא לבית הדין והעיד.ונראה שדעת השו"ע לעיקר כדעת הרמב"ם שכל שהתכוונו גם הפסולים להעיד כל העדות בטלה. ועיין עוד בסמ"ע (סק"ד) ובש"ך (סק"ח) שכתבו שהעיקר לדינא כדעת הרמב"ם בזה. וכן הוא בשו"ת יביע אומר חלק ח' (סימן ג' אות ח'). ובשו"ת יחווה דעת (חלק ב' סימן י"ז לאמו"ר הגר"י זצ"ל). ולפי זה במקרה שלפנינו כיון שכיוונו להעיד כל העדות התבטלה הגם שלא העידו כן בבית הדין.
אם העיד קרוב עם רחוק, ואין הרחוק יודע בקורבתו של זה, יש אומרים שעדות הרחוק כשרה ומחייבו שבועה, ונאמן לומר שלא הכיר. והוא שאינו רגיל אצלו, אבל אם הוא רגיל אצלו, אינו נאמן, ויש מי שחולק על זה, ואומר שאפילו לא הכיר בקורבתו, נתבטלה עדות הרחוק (כיון שהעיד הפסול עמו בבית דין) (טור).ונראה שדעת השו"ע לפסוק לעיקר כדעת הרי"ף ממה שהביאו בלשון יש אומרים והדעה החולקת בלשון יש מי שאומר, ועיין עוד בש"ך (שם סקכ"א) שהעיקר כדעת הרי"ף בזה. וראה כל זה בשו"ת יביע אומר חלק ח' (שם אות י"ג, י"ד, ט"ו).
"וכן אם קידש לפני שנים, והאחד מהם קרוב, הוי כמקדש לפני עד אחד".וכבר התחבטו בו הפוסקים מדוע כתב הוי כמקדש לפני עד אחד שהרי מכיוון שעד אחד פסול, אם כן התבטלה כל העדות כולה. עיין בחלקת מחוקק (סק"ו) וכן הוא בבית שמואל (סק"ח) שביארו כוונת הרמ"א שמדובר באופן שלא התבטלה העדות, וכדעת הרא"ש שצריך תרתי, כיוונו להעיד ובאו להעיד בבית הדין, או כדעת הרי"ף כגון שלא ידע העד הכשר בקורבתו, (עיין עוד שם מה שכתב הבית שמואל בזה).
ואם הזמין התובע עדים כשרים, ועמדו שם קרובים ופסולים, אפילו נתכוונו להעיד, והעידו, לא נתבטלה עדות הכשרים. וכן כשאדם צריך לעדות ומצוה להחרים כל מי שיודע לו עדות שיבא ויעיד, והעידו כשרים ופסולים, לא נתבטלה עדות הכשרים, שלא היתה כוונתו אלא בראויים להעיד.ועיין עוד בזה בסמ"ע (סק"ט) ובש"ך (ס"ק ט"ז י"ז).
שבמה דברים הנ"ל אמורים במקדש לפני פסולי עדות ואין זר ביניהם רק המקדש והמקודשת והעדים הפסולים אי מדאורייתא או מדרבנן או בעד אחד, מה שאין כן אם נעשית החופה בפני קהל עדות ישראל ובלי ספק שכמה וכמה מהעומדים סמוכים שמעו וראו שהרי קיי"ל דלא בעינן ייחוד לעדים הוי מקדש בפני שני עדים כשרים וקידושיו קידושין. ואין לומר דייחוד לעדים וחד מהם פסול מגרע גרע דהוציא את כל הקהל מכלל עדים דהא ודאי ליתא דאפילו ייחוד תרי לעדות מכל מקום כל בי תרי מצי להעיד כמו שכתב הריב"ש בתשובה והביאו רמ"א בקצרה בהג"ה אבן העזר שם ס"ד [...] וזה ברור לענ"ד הלכה למעשה להחמיר.הן אמת שהוקשה לי בדברי החוות יאיר גם אם נקבל את דבריו שייחוד עדים לא פוסל שאר העדים הכשרים הנוכחים בחופה ולכן ניתן על ידם לקיים את הקידושין, אך בכל זאת הרי יש כאן עד פסול שייחדו אותו לקידושין ומדוע לא נאמר עדות שבטלה מקצתה בטלה. ושוב עיינתי בגוף דברי החוות יאיר וראיתי שכן העיר על זה אך כתב שכיון שדבר זה שנוי במחלוקת הנ"ל באלו תנאים נאמרה הלכה זו של עדות שבטלה מקצתה בטלה כולה, לכן ודאי שלחומרא יש לחוש לדעות שהעדות בטלה ולכן יש צורך לקידושין אחרים.
ואף אם להקל שלא להצריכה קדושין שנית רופף בידך לסמוך על זה [...] ומכל מקום יש מקום לבעל דין לחלוק ולומר דעל ידי שנתייחדו שני עדים ואחד מהם פסול, כבר נתבטלה כל העדות והוא משנה שלימה במסכת מכות ואפילו בעדים מרובים. ומבואר הוא בחושן משפט סימן ל"ו ואף כי התוספת והרא"ש והרשב"א והר"ן ס"ל דבעינן דוקא כיוונו לראות ולהעיד והעידו, מכל מקום כבר הכריע הש"ך שם כהרמב"ם וסייעתיה והכי משמע מסתימת הבית יוסף בלשון שולחן ערוך בדעה זו ודעה אחרת כתב בלשון יש אומרים ככלל שמסר לנו הגאון רמ"ע בתשובה. ולא יהא אלא ספק ושקול מכל מקום יש להחמיר, בדבר שאפשר לתקן, לפסול שני העדים וראיה מריב"ש סימן ש"ץ. ומטעם זה גם כן אין לסמוך על דעת הרי"ף שכל שלא הכיר הרחוק בקורבתו של קרוב נשאר העדות הרחוק כשירה ואם כן יש לומר גם כן בנדון דמכ"ת וכבר כתב בש"ך שגדולי הפוסקים מסכימים לדעתו ודמכל מקום יש לחוש להחמיר לדעת הרא"ש והוא יש מי שחולק שגם כן כתב בש"ך דבש"ס נראה עיקר כסברא זו. ואין לומר דגם לסברת הרא"ש היינו דוקא בשהעיד הפסול בבית דין וכהג"ה שולחן ערוך שם דאין זה רק ליש אומרים דבסעיף א' כמו שכתב הש"ך.נמצא לדבריו של החוות יאיר כיון שבמקרה שלפניו הנידון הוא להקל שלא להצריכה קידושין שניים כתב להחמיר בדבר "שאפשר לתקן". ומשמע שבמקרה שלפנינו שאם נבוא להחמיר נדון את הוולד לממזר נראה שגם הוא יודה שניקח את הדעות שהתקבלו לעיקר בהלכה שהעדות התבטלה, ודו"ק.
נראה דכיון דייחדו עדים אלו והם פסולים פשיטא דקדושין לא הוו קידושין. אף על גב דהקדושין נעשו בפני המון עם, והיו שם הרבה עדים, ואיכא למימר תתקיים בשאר כדאיתא באשירי פרק יש נוחלין ופרק קמא דמכות, שאני התם שלא ייחדו עדים פסולים, אבל הכא כיון דייחדו עדים פסולים, אם כן היתה כוונתם שהעדים שיחדו יהיו עדים ולא האחרים. וכהאי גוונא איתא באשירי פרק קמא דמכות וזה לשונו: ויראה שאם הזמין המלוה עדים כשרים ועמדו שמה קרובים או פסולים, אף אם כיוונו להעיד ובאו והעידו בבית דין, לא נתבטלה עדות הכשרים, דכיון שיחד את עדיו, לאו כל כמיניה להפסיד ממונו. דהא דקאמר תלמודא, שיילינן להו אי למחזי אתו אי לאסהודי, היינו בדבר הנעשה בפני רוב העם בלא הזמנת עדים ובאו כולם להעיד, אבל המזמין את עדיו והוציא כל האחרים מכלל העדות, לאו כל כמינייהו לבטל העדות, עכ"ל. אלמא שכתוב בהדיא שתלוי בהזמנת העדים.והנה גם המהר"י וויל סיים שם שגם אם נבוא לחוש שייחוד עדים לא פוסל שאר העדים הכשרים אך סיים שבכל זאת אין לחוש לעדים הללו זאת מאחר שיש כאן עד אחד פסול וממילא כל העדות התבטלה, עיין שם. גם בשו"ת מהר"י בן לב (חלק א' סימן ק"ב) הביאו הבאר היטב כאן (סקי"ד) חולק על המהר"י וייל הנ"ל במה שחידש שייחוד עדים מהני לפסול לא רק את עדים הפסולים אלא גם את העדים הכשרים. ולאחר שהביא תשובה זו [הגם שלא כתבה בשם מהר"י וויל רק כתב "ראיתי מרב אחד גדול בדורו"] כתב וזה לשונו:
ואני בעניי לא הייתי סומך על דברי זאת התשובה להקל [להתיר] אישה מקודשת לשוק ואין הנדון דומה לראיה, דנהי דמהני יחוד העדים לבטל הצטרפות העדים הפסולים מכל מקום בדבר האסור מה יוסיף ומה יתן יחוד העדים וכמו שכתבתי למעלה בשם הרשב"א.אמנם רבים מהפוסקים תפסו לעיקר כדעת המהרי"ו, ולדבריהם אין כאן עדות כלל בקידושין. ראה כל זה בשו"ת יביע אומר (חלק ו' סימן י' אות ח', ובחלק ח' סימן ג' אות ג' ד' י' י"א, סימן ה' אות ח', סימן ו' אות א', סימן ז' אות א', סימן ח' אות ה', ובחלק ט' סימן ב', והביא שם שכן הוא דעת בית דוד (חושן משפט סימן י"ז) ראש משביר (אבן העזר סימן כ"ד) פרח מטה אהרן (חלק ב' סימן קי"ז) שו"ת נאמן שמואל (סימן ע"ט) כרם שלמה (סימן כ"א) כנסת הגדולה (סימן מ"ב) בנין ציון (סימן קנ"ז) ועוד), עיין שם שגם ביארו שאין סתירה בין מה שכתב המהר"י וייל למה שכתב הרמ"א בשם הריב"ש שהביאו החוות יאיר כראיה לשיטתו, עיין שם.
ומצד עצם דירתם יחד כאיש ואשתו איזה זמן אין לומר שבעל לשם קידושין מתרי טעמי, חדא, שיטת הריב"ש שפסק המחבר כמותו (סימן קמ"ט סעיף ו') דבחשודין לעבור באיסורין לא חיישינן לקידושין וכל שכן במופקרין לעבור על איסורין במזיד וכופרין בהרבה עיקרי אמונה שאין לחוש לקידושין, ועוד אף אם נימא לחוש גם במופקרין לקידושין כשדרין יחד כאיש ואשתו [...] הכא אין לחוש כיון שעשו קידושין אצל רב שהם היו סבורין שהיו קידושין כדין לכן על דעת קידושין הראשונים הוא בועל. היוצא מזה שאת הילדים אין לפסול לקהל.ומצאתי סייעתא לסברת האגרות משה שכל שחושב שהיא התקדשה לו מכבר ודאי שלא בעל לשם קידושין. והוא בשו"ת מהר"י וויל הנ"ל שגם הוא דן בין השאר אולי לחוש לזה שהם התייחדו יחד כאיש ואישה וכתב על זה שגם מפני זה אין לחוש, וזה לשונו (שו"ת מהר"י וויל סימן ז'):
ודווקא כגון שלא ייחד עמה בפני עדים לאחר שנודע לו שהקידושין לא הוו קידושין, אבל אם לאחר שנודע לו דלא הוו קידושין ייחד עמה בפני עדים, ובעל אפילו שלא בפני עדים, אין צריך לקדשה פעם אחרת, דוודאי בעל לשם קידושין. וכן כתב רבינו שמשון בתשובה במיימוני על אחד שקידש אישה ולאחר ימים, כשהיו לו בנים ממנה, נודע שהקידושין לא היו בו שווה פרוטה, עיין שם.ומשמע מדבריו שאם לא ידעו שהקידושין פסולים ודאי שלא בעל לשם קידושין. ושוב העיר לי הרה"ג זאב ליטקה שליט"א שכבר הובא דין זה של תשובת מיימוני שהזכירו המהר"י וויל הנ"ל ברמ"א (אבן העזר סימן ל"א סעיף ט') ועיין בבית שמואל שם (סקכ"ב) מה שכתב על זה.
הרב אברהם מאיר שלוש – ראב"ד | הרב דניאל אדרי – אב"ד | הרב שמואל אברהם חזן |