ב"ה
בית הדין האזורי רחובות
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יהודה שחור הרב יאיר לרנר הרב ירון נבון |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 1194799/2 | |
תאריך: |
כ"ה בסיון התש"פ
17/06/2020 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד אילנית פדרו | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד גילי יאסו | |||
הנדון: | סירוב האשה לגור עם משפחת הבעל כעילה לגירושין | |||
נושא הדיון: | סירוב האשה לגור אצל משפחת הבעל כעילה לגירושין |
"...באותו רגע התעצבנתי, מה הוא הולך לגור אצל המשפחה שלו?... אמרנו לו בוא נבדוק ברחובות... הוא אמר שרוצה לגור רק ברמלה... יש לו את ההורים שלו, ואת האחות שלו... וכן הוא אלכוהוליסט... וכן הוא אמר לילדים "אמא שלכם שרמוטה... אמא שלכם זונה...", לי הוא לא אמר...מאידך גיסא הבעל בחקירתו טען:"את המשפחה בקיצור אני אוהב, גם את האשה..."
...
יש לו אחות שהיא חכמה, היא הייתה אומרת לי "אשה" במרכאות...
הוא הביא סטירה לבת וכתוצאה מזה התנפח לה ככה... כשהוא רצה להרביץ לי התכופפתי... אני בעצמי הזמנתי משטרה, ראיתי שאי אפשר להשתלט עליו .."
ביה"ד: "האם האשה הסכימה לעבור איתך דירה?בסוף הדיון ביה"ד שאל את האשה:
הבעל:"ברחובות היא אמרה כן, אבל ברמלה היא לא רוצה...".
...
ביה"ד: כמה פעמים היה שותה?
הבעל: פעם אחת, פעמיים וגם זה אולי בקבוק אחד בערב, בקבוק של בירה...
...
כל מצאו שאני הרמתי יד, אבל הם הכריחו אותי... קיבלתי בהתחלה 24 יום עבודות שירות...".
ביה"ד: את רוצה לעבור לרמלה? האשה עונה בשלילה.ביה"ד הורה לצדדים להגיש סיכומים.
ב"כ הבעל: "אפשר לגור גם ברחובות".
הבעל: אני רוצה לגור ברמלה בגלל המצב שלי, אבל עכשיו הנה אני יכול לעמוד, אני יכול לגור בכול מקום, גם ברחובות...".
"האומר לאשתו אין רצוני שיבואו לביתי אמך ואחיותיך, שומעין לו ותהיה הולכת להם... ולא יכנסו הם לה אלא אם ארע לה דבר כגון חולי או לידה, שאין כופין את האדם שיכנסו אחרים ברשותו, וכן היא שאמרה אין רצוני שיכנסו אצלי אביך ואמך ואחיותיך שומעין לה שאין כופין את האדם שיבוא אחרים ברשותו".ובבית יוסף שם כתב שמקור דין זה הוא בדברי הרי"ף בתשובה (סימן ט"ו). וכתב הב"י:
"ובזה יפה כוח הבעל מכוחה, לפי שהמדור הוא של הבעל ולא שלה, לפיכך אינה יכולה למחות על ידן אלא בטענה..".וכן הביא הדרישה בשם המגיד משנה.
"האומר לאשתו אין רצוני שיבואו לביתי אביך ואמך ואחיותך שומעין לו ותהיה היא הולכת להם... וכן היא שאמרה אין רצוני שיבואו לבית אביך ואמך אחיך ואחיותך ואיני שוכנת עמהם בחצר אחד מפני שמריעין לי, ומצירין לי, שומעין לה...".וכתב הרמ"א:
"ודווקא שנראה שיש ממש בדבריה שהם מריעין לה וגורמין קטטה בינה לבעלה, אבל בלאו הכי אין שומעין לה, דהא המדור אינה שלה רק של בעלה...".ומקור דינו של הרמ"א הוא תשובת רב אלפס שהביא רבינו ירוחם (בספר משרים נתיב כ"ג חלק ה'):
"נשאל מהרב אלפס, אם נתקוטטה אשה עם חמותה ולא רצתה לדור עמה, וכן אם קבל הבעל וטוען שיש הפסד בדירת חמותי עמה... יש מן הדין להוציאו או לא.וכן כתב המגיד משנה על דברי הרמב"ם (הלכות אישות פרק יג הלכה יד):
תשובה: המנהג בכול בתי דינין שכל מי שנתפס בכך שומעין לו, ונותנין לו אשה שתדור עמהן עד שיתברר ממי מהן נתגלגלה המריבה, ודוחין אותה מעל חברתה".
"וכן היא שאמרה וכו': כך כתב הרב אלפס בתשובה... ובהשגות... ואני אומר אין אדם דר עם נחש בכפיפה, אלא כך הוא עיקר הדבר, שאם נראה לבית הדין שהם מריעין ומצירין לה וגורמין לה קטטה עם בעלה הדין עמה, ואם לאו כל הימנה... אינה יכולה למחות על ידן אלא בטענה".אך הרמב"ם עצמו (הלכות אישות פרק יג הלכה יד) כתב סתמא:
"וכן היא שאמרה... שומעין לה, שאין כופין לאדם שישבו אחרים עמו ברשותו".מוכח ששומעין לה בלי הוכחה.
"כתב בספר בית מאיר ברמב"ם לא נזכר כי אם אימו ואחותו, והיינו משום דסובר דמן הסתם נאמנות שמריעין לה, וזה דווקא באימו ואחותו שהן מן הנשים השונאות אותה, אבל הטור והשולחן ערוך אזלו בשיטת הה"מ שהביא הרמ"א בהגה ,דווקא שנראה לבית הדין שיש ממש בדברים ,ולהכי אפילו אביו ואימו, אלא מסתבר לע"ד דעת הרמב"ם בעל אימו ואחותו סתמא יכולה לטעון. עכ"ד, ע"ש".וכך נראה בתשובות הרשב"א (המיוחסות לרמב"ן סימן ק"ב) שכתב:
"וגם אם אינה רוצה לדור עם חמותה, יכולה היא שתאמר לבעלה איני דרה עם אנשים שמצערים אותי ומרגילים קטטה בינה ובין הבעל, או שלא יבואו אמו ואחיותיו בגבולה, או שירחיקנה מגבולם...".מוכח מדברי הבית מאיר בדעת הרמב"ם וכן מדברי הטור והשו"ע והרמב"ן שאשה נאמנת בטענה זו ואין צורך להביא שום הוכחות.
"כי דבר רגיל שהחמות והגיסה אחות הבעל מציקות לכלתן וגיסתן, ולכן מקבלים דבריה בטוענת כך, או שנבאר את זה על פי הסברו של הרמב"ם בעצם ההלכה "שומעין לה שאין כופין לאדם שישבו אחרים עמו ברשותו", כלומר מאמינים לאדם הטוען שפלוני מיצר לו ברשותו, ואף שאינה יכולה לטעון סתם אין רצוני להיות עמם, היינו דוקא לטעון סתם מפני שרשות זו גם רשות בעלה, אבל בבאה בטענה מפני שמצירין לה אינה מחוייבת להביא הוכחות על זה כי אין אדם מחויב להוכיח בדרשו להרחיק את המצירין לו ברשות שלו".והבית מאיר פוסק כשיטת הרמב"ם שכתב:"ואולם מסתבר לע"ד דעת הרמב"ם דעל אמו ואחותו סתמא יכולה לטעון... ".
"שומעין לה... ולעניין פסקא דמלתא מעשים בכל יום, כמו שנראה מדברי הרמב"ם דכשהיא טוענת שמצירים לה היא נאמנת, ואין נותנין לה אשה לידע ממי מהן נתגלגלה, אלא שומעין לה מיד...".מוכח מדברי הפוסקים הללו שאם אשה טוענת טענה על קרובי הבעל שמצירין לה מאמינים לה ואין צורך בבירור נוסף.
"שגם כשהיא רוצה לצאת, שאינה רוצה לשכון עמהם, בעי טענה הנראית לבית הדין מפני שמריעין לה ומצירין לה... וכמו שביאר הרב בעל מגיד משנה דבעינן שיראה כן לבית דין... ועלה בידנו שכל שלא יתברר לדיין שחמותה מצירה אינה יכולה לצאת מבית בעלה...".וכן הביא שם שיטת מהר"א מונסון בשם הרמב"ן שיש צורך לברר את טענת האשה שקרוביו מריעין לה.
"מצאתי כתוב בשם ספר האגודה, לאה טוענת על ראובן שהיה רועה זונות והוא כופר, ופסקתי שאם תביא עדים שהוא כן יוציא ויתן כתובה, אי בעית אימא קרא ואי בעית אימא סברא ואי בעית גמרא, קרא דכתיב "אם תקח נשים על בנותי", גמרא דאמרינן הכא והוא דאפשר בסיפוקייהו ובנידון זה יאבד הון, סברא דגרע מכול הנהו דפרק המדיר".בפשטות חלק מבתי הדין רוצים לדמות מקרה שאדם מבזבז את ממונו על משקאות חריפים הרי הוא כרועה זונות שמבזבז את ממונו לצורך הנאתו שחייב לגרש את אשתו, שהרי לא יוכל לפרנס את משפחתו עקב כך שמוציא כספים רבים לצורך הנאתו.
"ודברי אגודה שהביא הרב הרמ"א אינם עניין לכאן, דהתם ברועה זונות ומוחזק לכך ועומד במרדו, ומטעם שכתב בעל האגודה דרועה זונות יאבד הון וסופו לא יהיה בידו לפרנסה, ואף שאין דעתי נוחה בטעם זה שיהא נידון על שם סופו כבן סורר ומורה, דחידוש הוא ולא גמרינן מיניה, מכל מקום אפילו לדברי האגודה אין הדברים אמורין אלא במוחזק לכך".וכתב חברי הדיין הרב חיים וידאל שליט"א (לא התפרסם):
"הרי אנו למדים מדברי החכם צבי שני יסודות באיבוד ממון, האחד שאפילו שעכשיו עוד לא מבזבז הבעל כסף ויכול כרגע לפרנס את אשתו, אבל אם בעתיד ימשיך במעשיו והרגילות במעשים אלו שאדם מפסיד את כספו ובסוף לא יוכל לפרנס את אשתו הרי חייב לגרש, השני שצריך שהבעל יהיה מוחזק בכך, דהיינו שאין הדבר הוא חד פעמי אלא הבעל עושה בקביעות את מעשיו הנלוזים ומבזבז את ממונו."לכאורה היה אפשר לדמות את דינו של הבית יעקב למקרה העומד לפנינו כיון שאדם השותה לשוכרה הוא בחזקת מאבד הון וחייב לגרש.
"אשה שבעלה מצער אותה הרבה עד שמרוב צער היא מואסת אותו והכל יודעים שהוא אדם קשה הרבה והיא אינה יכולה לסבול אותו לרוב הקטטות והמריבות ...הודיענו מה הדין בזה?והשיב:
"קרוב הדבר בזה שיוציא ויתן כתובה, דקיימא לן "לחיים ניתנה ולא לצער" דנפקא לן מקרא דכתיב "כי היא היתה אם כל חי" ובפרק אף על פי (כתובות ס"א א') ואפילו במדיר את אשתו בדברים שאין לה צער כל כך אמרינן יוציא ויתן כתובה... כל שכן בצער תדיר שיש לנו לומר יוציא ויתן כתובה "לפי שאין אדם דר עם נחש בכפיפה"... ומקרא מלא דבר הכתוב (משלי י"ז, א') "טוב פת חריבה ושלוה בה מבית מלא זבחי ריב "... ועוד כתוב (שם, ט"ו י"ז) "טוב ארוחת ירק ואהבה שם משור אבוס ושנאה בו", הרי שיותר קשה היא מריבה מחסרון מזונות, ואיזו טובה יש לאשה שבעלה מצערה במריבה בכל יום ויום? ואפילו לכוף אותו להוציא יש לדון מקל וחומר דבעל פוליפוס (כתובות ע"ז עמוד א') דהשתא מפני ריח הפה כופין, מפני צער תדיר מר ממות לא כל שכן?...".וכן פסק הרמ"א (סימן ע' סעיף י"ב):
"אם הייתה לה קטטה עם בעלה ולא מהדר לה עמו והמניעה ממנו ולותה למזונות צריך לשלם לה".המורם מדברי רבותינו שאדם הגורם לסביבתו הקרובה ובמיוחד לבני משפחתו חיי צער וסבל הגורמים לפחד ואימה ממנו הרי אדם זה צריך לגרש את אשתו וחייב לשלם את כתובתה.
מקור דין זה הוא בדברי המרדכי פרק דייני גזירות.
"וכן צוו חכמים שיהיה אדם מכבד את אשתו יותר מגופו ואוהבה כגופו, ואם יש לו ממון מרבה בטובתה כפי הממון, ולא יעיל עליה אימה יתירה, ויהיה דיבורו עמה בנחת, ולא יהיה עצב ולא רוגז...".סוף דבר הכול נשמע, תורתינו הקדושה הקפידה מאד על כיבוד ויקרת האשה כפי שמובא לעיל דברי הגמרא והרמב"ם, אך במקרה דנן כללי ההתנהגות הללו לא עמדו לעיניו של הבעל ולכן צריך לגרש את אשתו ולשלם לה את כתובתה.
הרב יהודה שחור – אב"ד | הרב יאיר לרנר | הרב ירון נבון |