תוכנית הלימודים במקרא

סיליבוס מפורט מלווה בהערות לדרכי ההוראה
כיתה ה'

תורה:
ויקרא
ספר ויקרא יילמד כולו כסדרו.
לפרשת הקרבנות יוקדשו 10-12 שיעורים לכל היותר. בהוראת פרשיות אלה יש לעמוד בעיקר על ידיעת שמות הקרבנות למיניהם, על מה הם מובאים, דרגת קדושתם ודיניהם המיוחדים.
הכרת המונחים והמושגים של תורת הקרבנות חשובה להמשך לימוד המקרא והתורה שבעל פה. אין להתעכב על פרטי המקראות ועל מדרשי ההלכה.

הניסיון מלמד, כי קיימת נטייה לדלג על הסדרות "תזריע" ו"מצורע".
לדעתנו אין דבר זה מוצדק מסיבות אלה:
א. בפרשיות אלה יש נושאים, שידיעתם תידרש כשהתלמידים ילמדו פרשיות אחרות, ובעיקר בתורה שבעל פה.
ב. הימנעות מוחלטת מהוראת הסדרות האלה, המתבטאת בפסיחה עליהן, עלולה ליצור את הרושם כאילו יש פרשיות בתורה שאינן חשובות. רושם זה עלינו למנוע.
ג. תלמידים עלולים להתרשם בטעות, כי המורה מבקש להתחמק מהוראת "נושאים עדינים", והתרשמות זו עלולה לפגוע ביוקרתו.

עם זאת, אנו ערים לכך, שיש בסדרות אלה פרשיות, שהן חסרות משמעות לילד קטן, אם משום שהוא חסר ניסיון וידע, שהם תנאי להבנה, ואם משום שאין הוא מוכן מבחינה פסיכולוגית ללימוד החומר הזה. משום כך אנו סבורים שיש ללמדם ברמה של התמצאות ובקיאות בלבד, ולכן יוקדשו לשתי סדרות אלו כ- 4 שעות הוראה בלבד.

נביא:
שופטים ושמואל
1. מומלץ להתחיל בהוראת ספר שופטים בכיתה ד', תוך קשירת הדברים לספר יהושע. אבל עיקר לימודו של ספר שופטים, עד השלמתו, יהיה בכיתה ה'.

2. הוראת הפרקים האחרונים של ספר שופטים, שעיקרם "בימים ההם אין מלך בישראל", מסייעת להכנת רקע לפרשת המלוכה בשמואל א', מה גם שאין סדרם של פרקים אלה מהווה רצף כרונולוגי.

3. מומלץ להוסיף ללימוד ספר שמואל א' פרקים נלווים מתוך ספר תהלים, המכילים כותרות בעלות רקע היסטורי כגון פרקים נ"ד, קמ"ב.


הפרק הבא         תוכן תכנית לימודים במקרא