חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

חפני ופינחס

כהנים במשכן שלה, בני עלי הכהן הגדול. בזמנם נתגדל שמואל הנביא בבית ה'. בני עלי היו בני בליעל ולא ידעו את ה' והיו לוקחים חלק מזבח השלמים נגד רצון המקריב את הקרבן.

חפני ופנחס - כהנים במשכן שלה. בני עלי הכהן הגדול, שהיה זקן מאוד. בזמנם גדל שמואל הנביא במשכן ה'.

שמואל א פרק ב
(יב) וּבְנֵי עֵלִי בְּנֵי בְלִיָּעַל לא יָדְעוּ אֶת ה': (יג) וּמִשְׁפַּט הַכּהֲנִים אֶת הָעָם כָּל אִישׁ זבֵחַ זֶבַח וּבָא נַעַר הַכּהֵן כְּבַשֵּׁל הַבָּשָׂר וְהַמַּזְלֵג שְׁלשׁ הַשִּׁנַּיִם בְּיָדו: (יד) וְהִכָּה בַכִּיּור או בַדּוּד או בַקַּלַּחַת או בַפָּרוּר כּל אֲשֶׁר יַעֲלֶה הַמַּזְלֵג יִקַּח הַכּהֵן בּו כָּכָה יַעֲשׂוּ לְכָל יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים שָׁם בְּשִׁלה: (טו) גַּם בְּטֶרֶם יַקְטִרוּן אֶת הַחֵלֶב וּבָא נַעַר הַכּהֵן וְאָמַר לָאִישׁ הַזּבֵחַ תְּנָה בָשָׂר לִצְלות לַכּהֵן וְלא יִקַּח מִמְּךָ בָּשָׂר מְבֻשָּׁל כִּי אִם חָי: (טז) וַיּאמֶר אֵלָיו הָאִישׁ קַטֵּר יַקְטִירוּן כַּיּום הַחֵלֶב וְקַח לְךָ כַּאֲשֶׁר תְּאַוֶּה נַפְשֶׁךָ וְאָמַר <לו> לא כִּי עַתָּה תִתֵּן וְאִם לא לָקַחְתִּי בְחָזְקָה: (יז) וַתְּהִי חַטַּאת הַנְּעָרִים גְּדולָה מְאד אֶת פְּנֵי ה' כִּי נִאֲצוּ הָאֲנָשִׁים אֵת מִנְחַת ה': ...
(כב) וְעֵלִי זָקֵן מְאד וְשָׁמַע אֵת כָּל אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן בָּנָיו לְכָל יִשְׂרָאֵל וְאֵת אֲשֶׁר יִשְׁכְּבוּן אֶת הַנָּשִׁים הַצּבְאות פֶּתַח אהֶל מועֵד: (כג) וַיּאמֶר לָהֶם לָמָּה תַעֲשׂוּן כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנכִי שׁמֵעַ אֶת דִּבְרֵיכֶם רָעִים מֵאֵת כָּל הָעָם אֵלֶּה: (כד) אַל בָּנָי כִּי לוא טובָה הַשְּׁמֻעָה אֲשֶׁר אָנכִי שׁמֵעַ מַעֲבִרִים עַם ה': (כה) אִם יֶחֱטָא אִישׁ לְאִישׁ וּפִלְלו אֱלהִים וְאִם לַה' יֶחֱטָא אִישׁ מִי יִתְפַּלֶּל לו וְלא יִשְׁמְעוּ לְקול אֲבִיהֶם כִּי חָפֵץ ה' לַהֲמִיתָם:
(כז) וַיָּבא אִישׁ אֱלהִים אֶל עֵלִי וַיּאמֶר אֵלָיו ... (לד) וְזֶה לְּךָ הָאות אֲשֶׁר יָבא אֶל שְׁנֵי בָנֶיךָ אֶל
חָפְנִי
וּפִינְחָס בְּיום אֶחָד יָמוּתוּ שְׁנֵיהֶם:


ר' שמואל בר נחמני משום ר' יונתן אמר:
כל האומר בני עלי חטאו אינו אלא טועה,
אלא מה אני מקיים אשר ישכבון את הנשים?
מתוך ששהו את קניהן (שהיו משהין מלהקריבם) שלא הלכו אצל בעליהן,
מעלה עליהן הכתוב כאלו שכבום (שבת נ"ה: ).

ובמדרש נחשבו בין הצדיקים, ואמרו בעבור שנתן אברהם שבע הכבשות לאבימלך נענשו בניו, כי הפלשתים הרגו מהם שבעה צדיקים: חפני ופנחס שאול שמשון וכו' (ב"ר פנ"ד).

בברייתא משמע שבאמת חטאו,
ות"ר: ד' צווחות צווחה עזרה,
צווחה אחת - הוציאו מיכן בני עלי חפני ופנחס,
שטימאו את ההיכל (בכורות כ"ח.).

לעיון נוסף: (שמות מאמרים באתר דעת והקישור אליהם)
יהודה איזנברג: כי חפץ ה' להמיתם – פרשת בני עלי וחטאם

מקור הערך: ע"פ איזנשטיין, אוצר ישראל

יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן