חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

יצחק מאיר מגור (בעל חידושי הרי"ם)

מגדולי רבני החסידות - 1799 - 1866

נולד בשנת תקנ"ט (1799) לרבי ישראל רוטנברג, רבן של מגנישוב וגור. אביו היה מתלמידי רבי לוי יצחק מברדיטשוב וממקורביו של המגיד מקוזניץ. רבי ישראל היה מביא אתו את הנער החריף לקוזניץ, והמגיד רבי ישראל היה משתעשע אתו בדברי תורה. בהגיעו למצוות נשא לאישה את בת הגביר ר' משה חלפן-ליפשיץ מווארשה. על שולחן חותנו היה שם לילות כימים באוהלה של תורה.

כעבור שנים מועטות תפש ישיבה, והיה משמיע שיעורים לתלמידים שנונים. עד מהרה נתפרסם כעילוי מווארשה. משירד חותנו מנכסיו וימי מצוקה הגיעו, הוצעו לר' יצחק מאיר משרות רבנות שונות, והוא דחה את כולן. שלח ידו במסחר ספרים והתפרנס בדוחק.

גם מווארשה המשיך הר' יצחק מאיר לנסוע לקוזניץ ולעתים גם לחוזה ללובלין. אחר פטירת רבי ישראל היה נוסע לבנו רבי משה אליקום ובסוף הצטרף לחסידי פשיסחה והפך לתלמידו המובהק של רבי שמחה בונם. אחר פטירת רבו נתנו בו החסידים עיניהם להמליכו עליהם, ואילו הוא ביטל את רצונם והכריע לטובת חברו רבי מנחם מנדיל מקוצק.

היה מייסד שושלת גור המפורסמת שהגיעה לממדים עצומים, בלתי נודעים, בתנועה החסידית.

לחידושי הרי"מ מגור זצ"ל היו שלשה עשר ילדים שנפטרו על פניו, שהגדול שבהם היה רבי אברהם מרדכי, שנפטר אחרון.

בנו של רבי אברהם מרדכי, רבי אריה לייב בעל ה"שפת אמת" מילא את מקום זקנו הגדול.

מקובלת האגדה כי שלשה עשר נסיעות נסע החידושי הרי"מ מגור זצ"ל לרבי מקוצק, כשהוא יודע בבירור שעל כל נסיעה שלו ישלם בחיי אחד מבניו, באשר היה נתון להקפדתו של רבי משה אליקום בריעא מקוז'ניץ אשר החידושי הרי"מ הסתופף בצילו ולאחר פרשיות שונות הוא פרש קוצקה. הרבי מקוצק, בראותו את מסירות נפשו של הרי"מ בנסיעותיו אליו, ברכו בברכת "וצדקתו לבני בנים", ואכן הכבוד והמעצמה לא סרו מבית גור שנותרה מאוחדת עד עצם היום הזה, דבר שלא אירע באף חסידות אחרת!

ר' יצחק מאיר היה גאון אדיר, חריף ובקי שמעטים כמותו.
ספריו "חידושי הרי"מ" נודעים לתהילה בעולם הלומדים.
"ספר הזכות" שלו הוא ספר חסידי טיפוסי, ולפי עדותו של האדמו"ר מסוכאטשוב היה רב כוחו שבעתים בנסתר מבנגלה.
בשני חלקי הספר "מאיר עיני הגולה" מתוארת כל פרשת גדולתו.

נפטר ביום כ"ג אדר תרכ"ו (1866).

מקור הערך: יצחק ורפל, ספר החסידות תש"ז ומקורות נוספים


הערות לערך:
שם המעיר: משפחת וייסמאן משה דוד
הערה: אנו נצר לבני משפחת השמש של הרבה מגור ניראה לנו שזה החידושי הרים לא ידוע לנו מה שמו ומיהם צאצאיו כיום, מה שאנו יודעים עליו זה שהייתה לו בת בשם משפחת איגל(יכול להיות שהיו לו כמה ילדים איננו יודעים)אנו לא יודעים את שמה שהיה סיפור גדול איתה שילדה ביום כיפור ולא ויתרה על הצום עד שבא הרבה מגור ואמר לה שאסור לה צום ורק אז הסכימה, ולאותה תינוקת שנולדה קראו רחל מרים שהיא סבתנו, ובסביבות מלחמת הראשונה הם איגרו לארגנטינה. אותו השמש של הרבה נתן בידי המשפחה הגדה של פסח עם חידושים שלו. מאוד קשה לנו לברר פרטים מדויקים מכיון שהמשפחה לא נתנה חשיבות לענין מכיון שאינם שומרי תו"צ ואבד כאן משהו בשלשלת. לכן אם יש לכם איזה חומר קריאה שנוכל לדעת עליו יותר או מיהם צאצאיו כיום נישמח לדעת, מס' הפלאפון שלנו 0527653568


שם המעיר: אברהם
הערה: למיטב ידיעתי כחסיד גור, החידושי הרים בא לפני רבו מקאצק, וטען שאינו יירא שמים, ראיה לכך שמידת הדין פוגעת בו (בילדיו), וכתוב בתהילים וחסד ה' מעולם ועד עולם "על יראיו",ואם לא מתחסדים עימו סימן שהוא לא בבחינת 'יראיו'.
ענה לו הר'מקאצק שפיל לסיפא דקרא "וצדקתו לבני בנים"
ולא הוסיף.
אני לא יודע מנין לכם היכולת להיכנס בין גדולים אלו ולפרשן למה הייתה כוונתו?, האם בגודל החסידות או באיכותה או שמא משהו אחר לגמרי (הצאצאים שלו).
בתקווה להבנה
מקור ההערה: מחקר + ידע אישי.


שם המעיר: יהודה לוין
הערה: 1.הרי"מ תלה את פטירתם של ילדיו הקטנים מהקפדתו של ר' משה מקוז'ניץ בגלל שעזבו ונהיה חסיד של הרר"ב מפשיסחה .ברבי מקוצק דבק אחרי פטירת רבו מפשיסחה.

מקור ההערה: מאיר עיני הגולה


שם המעיר: שי
הערה: הסיפור עם 13 הנסיעות מקובל בחסידות מדורי דורות.
עם זאת הגירסא המקובלת והנכונה כרונולוגית היא שאחרי פטירת רבו המגיד מקוזניץ נסע לרבי בונים מפשיסחא ולא לבנו של המגיד הוא -רבי משה אליקים מקוזניץ- שהקפיד עליו
מקור ההערה: ידע


שם המעיר: מתן
הערה: אני מצטרף להערתו של אברהם על הפרשנות היומרנית, אף אנכי חסיד גור, אבל אעיר לאברהם שהקולר תלוי דווקא בפרשנות החסידים הלהוטים לפנטסטי, (והפרשנות הזו לעוסה במחוזותינו, ולצנינים לי, ומאיתנו המקור) ומתחייבים בראשם כשנבואתם ברבות הימים נכזבת, וכבוד ואמונת הצדיקים יורד בגללם וחבל.
גם הסיפור כביכול שידע שמפסיד לילדיו חיים לפי כל נסיעה, ועשה זאת, חכמים היזהרו בדבריכם, לא מה שפעם היה נראה לכם פנטסטי, ייראה מוסרי לכל גווני הקשת, בידקו היטב אם הדברים אמינים ומוחלטים כפי ש "אוהבים" לספר אותם ללא עוררין.
כמו''כ, גם המספר 13 שנפטרו על פניו, הוכח כלא מדויק לדורשי דברי הימים, ולמי שזוכר, ואגב, ידוע מבטן מי יצאו הדברים, ולמרות שפטירת ילדיו על פניו נכונה, אבל היו עוד צאצאים בנות וכו', בעניין הזה יש לפנות ל-נ.א.ו. היודע דבר ושניים ביחוס וקורות, לדעתי הוא גם יתן תשובה נאותה לווייסמאן שהעיר כאן.
מקור ההערה: מתוך הקהילה + מחקר


יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן



ערכים קרובים
ישראל מקוזניץ (המגיד מקוזניץ)
יעקב יצחק הלוי הורביץ החוזה מלובלין
שמחה בונים מפשיסחה
מנחם מנדיל (מורגנשטרן) מקוצק
יעקב אריה מראדזימין
יהודה אריה ליב מגור


נושאים קרובים באתר דעת
חסידות