חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

כלל שהוא צריך לפרט

כלל שהוא צריך לפרט ופרט שהוא צריך לכלל

במידה זו הכלל והפרט אינם באים להוסיף או לצמצם זה את זה, אלא לפרש זה את זה.

שמות יג:ב
קדש לי כל בכור - כלל
פטר כל רחם - כלל
דברים טו:יט
כָּל הַבְּכוֹר אֲשֶׁר יִוָּלֵד בִּבְקָרְךָ וּבְצֹאנְךָ הַזָּכָר תַּקְדִּישׁ לַה' אֱלֹהֶיךָ - פרט

כל בכור - יכול אף נקבה במשמע? - ת"ל הזכר
הזכר - יכול אפילו יצאה נקבה לפני הזכר? - ת"ל פטר רחם
פטר כל רחם - יכול אפילו יצא אחר יוצא דופן? - ת"ל בכור (בכורות יט.)

במידה זו אנו למדים מהפרט ומשני הכללים יחד, כי אם נוותר על אחד מן השלשה, נגיע למסקנה לא נכונה:

אילו היה כתוב - כל בכור
היינו למדים: כל הנולד ראשון, גם נקבה.
אילו היה כתוב - כל בכור + הזכר -
היינו למדים: כל זכר ראשון, אפילו אחרי נקבה.
אילו היה כתוב - הזכר + פטר כל רחם -
היינו למדים: זכר ראשון, אפילו נולד אחרי יוצא דופן.
כיוון שכתוב - הזכר + פטר כל רחם + בכור -
אנו למדים: זכר, ראשון, לפניו לא הייתה כל לידה.

מקור הערך: יהודה איזנברג ועמירם דומוביץ, תורה מסיני

יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן



ערכים קרובים
מידות שהתורה נדרשת בהן
כלל ופרט