חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

בית המוקד

בית על יד העזרה, שמדורת אש הייתה שם תמיד לצורך הכהנים או לצורך המזבח.

התוכן
א. לשכותיו
ב. שעריו
ג. שימושו
ד. הערות

בנינו. בית המוקד היה בית גדול1 בצד העזרה, בצפונה2, ונקרא בשם בית המוקד, על שם המדורה הניסקת בתוכו3. הבית היה בצד מקום המזבח4.
יש מהראשונים אומרים שהיה בנוי כולו מחוץ לעזרה, [עמוד ריג טור 2] בין העזרה והחיל*5 או כולו בחיל, אלא ששתים מלשכותיו היו בקודש6,
ויש אומרים שחצי הבית היה בנוי בתוך הקודש וחציו בחול7.

בית המוקד היה בנוי כיפה8, שהגג היה דומה לעגולה במקצת9, והכיפה הייתה של אבנים, ולא הייתה עלייה על גבה, שלא תבער האש בתקרה, ועוד שלא יצטערו הכהנים שלמעלה בעשן המדורה שיעלה דרך הסדקים שבתקרה לעלייה10. וי"א שבית המוקד היה בנוי על גבי כיפה, במקום גבוה הראוי לשמירה, וגובה הכיפה היה שוה לקרקע העזרה, בכדי שחציו שבקודש11 תחול עליו קדושת העזרה12.

בית המוקד היה מוקף רובדים של אבן13, והם אצטבאות של אבנים רחבות יוצאות מן הכותל לתוך בית המוקד לצד הקרקע, ועל גביהן אבנים אחרות קצרות מהן, שאף הן יוצאות מן הכותל, שהכהנים היו ישנים על כולן14, והיו כעין מעלות זו על גבי זו15.

ויש אומרים שהאצטבאות שהיו ישנים עליהן היו למעלה מן הרובדים, והרובדים היו מעלות שבהן עולים על האצטבאות16. לסוברים שבית המוקד גופו היה חציו בקודש, לא היה כל בית המוקד מוקף רובדים, אלא בחלק של חול בלבד, שבמקום חול היו ישנים ולא במקום הקודש, שראשי פספסים היו מבדילים בין הקודש לחול17, שלא ינהגו בקודש מנהג חול18.
ויש אומרים שכיון שאי אפשר לשמירה בלא שינה, מותר לישן בעזרה18א.

לשכותיו
ארבע לשכות היו בבית המוקד19, כקיטוניות פתוחות לטרקלין20, היינו שהלשכות היו בארבע זויות הבית21, כדמות בתי השינה שיש [עמוד ריד טור 1] בטירות המלכים, שהוא בית קטן בתוך בית גדול22. לסוברים שבית המוקד היה בנוי על גבי כיפה23, היו כל הלשכות בכיפה שמתחת בית המוקד, ומדרגות היו מעלות מהן לבית המוקד24. שתים מהלשכות הן קודש, ושתים חול25, שהשתים הדרומיות, שלצד העזרה, היו קודש, והשתים הצפוניות, שלצד הר הבית, היו חול26. לסוברים שבית המוקד גופו היה חציו בקודש וחציו בחול27, היו השתים שבקודש בחצי בית המוקד שבעזרה והשתים שבחול בחציו שבחיל, ולסוברים שבית המוקד כולו בחול28, היו שתים מלשכותיו - אלו שבצד העזרה קודש, אם מפני שהיו פתוחות לעזרה, ולשכה שבנויה בחול ופתוחה לקודש תוכה קודש29, או שהיו הלשכות בנויות מחוץ לבית המוקד, והיו שתי הלשכות הדרומיות בנויות בתוך העזרה30, או שאף על פי שכל הלשכות היו בנויות בחול, שתי הלשכות הדרומיות קידשו אותם במיוחד31. בין הקודש ובין החול היו מבדילים ראשי פספסים (וי"ג: פשפשים, או: פסיפסים32), היינו חתיכות עצים33, או קורות34, או מסמרים35, ומאיזה דבר שיהיה אפשר לעשות אותם36. אם הפספסים היו של עץ, היו במקום שהוא חול ומגיעים עד מקום הקודש, אבל לא במקום הקודש, משום לא תטע כל עץ וגו'37.

ארבע הלשכות הן:
לשכת הטלאים (וי"ג: טלאי קרבן, או: לשכת הקרבן38), שבה היו הטלאים המבוקרים לתמידים ולקורבנות39,
לשכת לחם הפנים (וי"ג: עושי לחם הפנים), ששם עשו את לחם הפנים,
לשכה שבה גנזו בית חשמונאים אבני מזבח ששקצו מלכי יון והקריבו עליהן לע"ז40,
ולשכה שבה יורדים לבית הטבילה41.
שתים מהלשכות [עמוד ריד טור 2] הללו נקראות גם בשמות: לשכת החותמות ולשכת בית המוקד42. בלשכת החותמות היו מונחים החותמות של לוקחי סלתות ונסכים של הקדש43, או ששם היה יושב הממונה על החותמות44.
בלשכת בית המוקד הייתה מדורה ניסקת45, ויש אומרים שהיו גונזים שם צרכי בית המוקד, כגון כלים לתקן המדורה שבבית המוקד וכסות של כהנים שהיו ישנים שם46.
כדי להבדיל בין בית המוקד עצמו ללשכת בית המוקד היו קוראים לזה בית המוקד הגדול וללשכה בית המוקד הקטן47.

ונחלקו ראשונים
:
יש אומרים שהלשכה שגנזו בה אבני המזבח היא לשכת החותמות, והלשכה שבה יורדים לבית הטבילה היא לשכת בית המוקד48,
ויש אומרים שלשכת בית הטבילה היא לשכת החותמות ולשכת אבני המזבח היא לשכת בית המוקד49.

במקומה של לשכת הטלאים נחלקו אמוראים:
רב הונא אמר שמחלוקת תנאים בדבר,
יש סוברים שבמקצוע צפונית מערבית של בית המוקד הייתה
ויש סוברים שבמקצוע דרומית מערבית הייתה50,

ורב אדא
בריה דרב יצחק אמר שלדברי הכל הייתה לשכה זו עומדת במערב בית המוקד וארוכה לצפון ולדרום עד קרוב למקצועות שמכאן ומכאן, אלא שהייתה קרובה יותר למקצוע דרומית מערבית, ולמי שנכנס בבית המוקד מן דרום נראה לו שמשוכה יותר לצפון ולמי שנכנס מן הצפון נראה שמשוכה יותר לדרום51, או לפי שלא היו כתליה שבצד דרום מכוונים כנגד שאר הכתלים ולכן הנכנס מן הדרום נראית לו כאילו היא בצפון51א.

ויש אומרים שלשכת הטלאים הייתה לגמרי במקצוע מערבית דרומית, אלא שמכיוון שבית המוקד היה בצפון העזרה, ההולך מדרום נראה לו לשכה זו בצפונית מערבית52. לשכת לחם הפנים [עמוד רטו טור 1] הייתה במקצוע דרומית מזרחית53. לשכת אבני המזבח הייתה במקצוע מזרחית צפונית ולשכת בית הטבילה בצפונית מערבית54. לשכת הטלאים ולשכת לחם הפנים היו בקודש, ולשכת אבני מזבח ובית הטבילה היו בחול55. ויש שכתב שלשכת הטלאים הייתה חול, שלא ירביצו הטלאים גללים בעזרה56.

שעריו
שני שערים היו לבית המוקד, אחד פתוח לחיל* ואחד פתוח לעזרה57, הפתח שבצפון בית המוקד היה פתוח לחיל, ושבדרומו היה פתוח לעזרה58. השער הפתוח לעזרה נקרא גם בית המוקד סתם59, והוא השער השלישי שבצפון העזרה, הקרוב ביותר למזרח העזרה60. שער זה נקרא אף בשם שער השיר61. ופשפש - פתח - קטן היה לשער זה, שבו נכנסים לבלוש את העזרה62, שהיו נכנסים בכל בוקר דרך אותו פשפש לחפש כלי שרת שבעזרה אם הם כולם במקומם63, או שנכנסו לחפש שומרי העזרה אם לא היו ישנים על משמרתם64.
הפשפש היה בתוך דלת השער הגדול65.
ויש אומרים שהיה אצל שער הגדול, בתוך עובי כותל החומה66.

שער בית המוקד היה אחד משלושה המקומות שהכהנים שומרים שם את בית המקדש67. ומכיון ששני שערי בית המוקד היו מכוונים זה כנגד זה, אחד בדרומו לצד העזרה ואחד בצפונו לצד החיל, היה שומר אחד יכול לשמור אותם, שהיה רואה לכאן ולכאן ושומר את שניהם68.

שימושו
מדורה של אש הייתה ניסקת תמיד בבית המוקד, כדי שיתחממו בה הכהנים שהולכים יחפים על הרצפה של העזרה שהייתה של שיש69, כשהם מלובשים בכתונת אחת70, או כדי שיתחממו [עמוד רטו טור 2] בה הכהנים העולים מטבילתם דרך בית המוקד71.
ויש אומרים כדי להביא ממדורה זו אש לקיום המערכה שעל המזבח, שאם תכבה האש של המערכה שעל גבי המזבח72 יקחו מכאן73.
ויש אומרים שלא לשם קיום האש הייתה המדורה, שלא שכיח שיכבו אותן המערכות שעל המזבח, אלא שמכאן היו מדליקים האש במזבח74.

המדורה הייתה בבית המוקד עצמו75,
ויש אומרים שהייתה בלשכת בית המוקד בלבד76, ועל שם המדורה שבלשכה זו נקרא כולו בית המוקד77.
ויש אומרים שבשני המקומות היו מדורות, אלא שמהם שסוברים ששתיהן היו לקיום האש של המזבח, שמא אחת מהן תכבה78, ומהם שסוברים ששתיהן להתחמם בהן הכהנים, בבית המוקד עצמו לכל הכהנים ובלשכה לכהנים הצנועים79, ומהם שסוברים שהמדורה שבבית המוקד הגדול הייתה להתחמם בה הכהנים וזו שבלשכה הייתה לקיום האש80.

מאחיזים את האור בעצי המדורה שבבית המוקד מעט מעט ערב שבת עם חשכה והיא הולכת ומתבערת משתחשך, ואין חוששים שמא יבואו הכהנים לחתות את האש בשבת, כדרך שחוששים מחוץ למקדש81, שהכהנים זריזים הם ולא יבואו לחתות בשבת82.
בשבת עצמה אסור להבעיר אש בבית המוקד83, ויש מן האמוראים שמתיר מן התורה אף בשבת, שנאמר: לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת84, בכל מושבותיכם אי אתה מבעיר אבל אתה מבעיר במדורת בית המוקד85, לפי שמדורה זו לצורך קרבן היא או לצורך הכהנים העובדים עבודת הקורבנות86.

בבית המוקד היו ישנים על גבי אצטבאות זקני [עמוד רטז טור 1] בית אב של כהנים87, אלה שיש להם לעבוד עבודה למחר88, כדי שיוכלו לסבול טורח העבודה ביום89. ומפתחות העזרה בידם90, כלומר: ברשותם, שהיו ממונים עליהם91. פרחי כהונה - והם אותם שכבר הגיעו לכלל עבודה ולא הגיעו לכלל זקנה92, והם בחורים שמתחיל שער זקנם לפרוח93 - היו ישנים שם על הארץ94, כדי שיהיו מזומנים למחר לעבודה ביום עבודתם95,

ויש אומרים שפרחי כהונה אלה היו השומרים96, כדרך כל שומרי חצרות המלכים שלא ישנו על המיטות97. בשחר קודם שיעלה עמוד-השחר*, סמוך לו, בא הממונה של המקדש ודפק והם פותחים לו98, נטל את המפתח ופתח את הפשפש99, ונכנס מבית המוקד לעזרה100.

מקום היה שם - בבית המוקד הגדול101, ויש אומרים בלשכת בית המוקד102 - אמה על אמה וטבלא של שיש עליו103, ולא הייתה מחוברת, כדרך כל הבית שהיה מרוצף באבני שיש מחוברות בסיד ובניין, אלא היה תחתיה חלל104, וטבעת הייתה קבועה בה ושלשלת שהמפתחות היו תלויים בה105. הטבעת הייתה קבועה מלמעלה, כדי להגביה בה את הטבלא106, והשלשלת עם המפתחות למטה, בצד הפנימי של הטבלא107,

ויש מהראשונים
שמפרש שהטבעת אף היא הייתה מלמטה, בצד הפנימי של הטבלא, ובטבעת הייתה תלויה השלשלת של המפתחות108, ויש שכתב שהטבעת לא הייתה קבועה בטבלא כלל אלא ברצפה, ולא הייתה עגולה אלא כמין ח, והטבלא הייתה כמין כיסוי של תיבה, וכשרוצה לסגרה היה משקיע הטבעת דרך נקב שבטבלא ומהדק הטבלא על הרצפה109.
הגיע זמן הנעילה של שערי העזרה, הגביה - הכהן השוער110 [עמוד רטז טור 2] - את הטבלא בטבעת111, נטל את המפתח מן השרשרת ונעל הכהן מבפנים, גמר לנעול החזיר את המפתח לשרשרת ואת הטבלא למקומה, נתן כסותו עליה וישן עליה112 הכהן מזקני בית אב113, ויש אומרים הלוי השומר בחלק החול של בית המוקד114.

הפייס הראשון שהפיסו הכהנים בכל יום מי יתרום את הדשן115,
יש סוברים שהיה בבית המוקד, בחציו של קודש116.
ויש סוברים שאף פייס זה לא היה בבית המוקד, אלא במקום שמפייסים שאר הפייסות117.

הערות
1. תמיד פ"א מ"א; רמב"ם בית הבחירה פ"ה ה"ט.
2. רמב"ם שם.
3. עי' להלן.
4. ריטב"א יומא טו ב, ועי' תפא"י מדות פ"א אות מג ובסימני ציורו אות מג. ובציור תוי"ט שבמשניות מרחיקו קצת לצד מערב, ובציור הרמב"ם בפהמ"ש וכן בציור מהר"י שבש"ס מרחיקו למערב עד כנגד ההיכל, ועי"ש בהג' הריעב"ץ שהוא טעות. [טור 2]
5. רמב"ם שם. וכ"ה לגי' אחת בתוספתא מעשר שני פ"ב, עי' תו"י יומא כה א.
5א. ר"ש מדות פ"א מ"ה. וע"ע חיל.
6. עי' להלן.
7. רש"י יומא טו ב; רא"ש תמיד פ"א מ"א. וכ"מ בגי' שלנו בתוספתא מע"ש שם, עי' תו"י יומא שם. ועי' ס' עזרת כהנים מדות פ"א מ"ו שהוכיח כן בדעת במה ראשונים שסוברים שבבית המוקד היו מפייסים לתרומת הדשן (ע"ע פיס) ולפייס צריכים במקום קדוש.
8. תמיד פ"א מ"א ומדות פ"א מ"ח.
9. פהמ"ש להרמב"ם שם.
10. פי' הראב"ד שם, וכ"כ הגר"א בפי' לתמיד שם שהיתה בנויה הכיפה כולה בארץ.
11. עי' לעיל.
12. המפרש לתמיד שם, וע"ע גגין ועליות. ועי' ס' חנוכת הבית סי' יח.
13. תמיד שם ומדות שם; רמב"ם בית הבחירה שם.
14. עי' להלן: שימושו.
15. הרע"ב מדות שם, ע"פ גמ' תמיד כו ב, ועי"ש בפי' הרא"ש לתמיד שם.
16. המפרש לתמיד כה ב; באר שבע תמיד פ"א. ועי' ס' עזרת כהנים מדות פ"א מ"ח.
17. עי' להלן: לשכותיו.
18. המפרש לתמיד שם.
18א. ראב"ד ריש תמיד, וע"ע אין ישיבה בעזרה: ישיבה לצורך עבודה, וע"ע בית אבטינס.
19. מדות פ"א מ"ו; רמב"ם בית הבחירה פ"ה ה"י.
20. מדות שם.
21. רש"י יומא טו ב; פהמ"ש להרמב"ם שם. [טור 1]
22. פהמ"ש שם, ועי"ש שטרקלין הוא בית המלכות וקיטין הוא מקום בית השינה שישנים בו בזמן הקיץ שתרגום קיץ קייטא. ועי' ערוך ע' קטן.
23. עי' לעיל: בנינו, דעת המפרש.
24. עי' המפרש לתמיד פ"א מ"א ד"ה כיפה. ועי' ס' חנוכת הבית סי' יח.
25. מדות שם.
26. עי' פהמ"ש ופי' הרא"ש שם.
27. עי' לעיל: בנינו.
28. עי' לעיל.
29. ע"ע לשכות. ס' עזרת כהנים מדות שם.
30. עי' תפא"י מדות שם אות נו בשם המפרש למדות שכל הלשכות היו מחוץ למוקד ודחה, ולפנינו בר"ש למדות אינו. ועי' רש"י יומא יז א ד"ה מסתברא כו' מתחזי ליה דרך הילוכו ושם ד"ה ומשנינן כו' ומקיף דרך ימין מבחוץ כו'. ועי' ראב"ד ריש תמיד ששתי הלשכות שבחיל היו בולטים כלפי חוץ יותר מבית המוקד עצמו.
31. חק נתן לתמיד שם ומדות שם בדעת הרמב"ם והר"ש.
32. מדות שם, ועי"ש בשינויי נוסחאות במשניות ווילנא.
33. רש"י יומא טו ב ד"ה וראשי.
34. ר"ש אהלות פי"ח מ"ח; רע"ב מדות שם. ועי' תוי"ט מדות פ"ב מ"ו ותפא"י פ"א אות מה שהיו כרוחב פיסת היד, ומשום כך נקראו פספסין, ועי' ערוך ע' פספס.
35. רא"ש שם. ועי' רא"ש פ"ב מ"ו: כלונסאות.
36. פהמ"ש להרמב"ם שם.
37. תוי"ט שם, ועי' תפא"י שם. וע"ע בית המקדש: בנינו.
38. ועי' להלן מחלוקת בנוגע ללשכת הקרבן.
39. ע"ע בקור.
40. ע"ע מזבח.
41. ע"ע. מדות שם מ"ו; רמב"ם בהב"ח פ"ה ה"ט. [טור 2]
42. תמיד פ"ג מ"ג.
43. רש"י יומא טו ב; ר"ש תמיד ל ב.
44. רע"ב תמיד שם. ועי' שקלים פ"ה מ"ג.
45. עי' להלן: שימושו.
46. פי' הראב"ד תמיד פ"ג מ"ג.
47. עי' רש"י יומא טו ב ד"ה לשכת והמפרש לתמיד סופ"ג.
48. פהמ"ש להרמב"ם מדות פ"א מ"ו; המפרש לתמיד ל ב; רע"ב מדות שם.
49. עי' רש"י יומא יז ב ד"ה אי אמרת. ועי' תוי"ט מדות פ"א מ"ו.
50. יומא טו ב וטז א, ע"פ שתי המשניות של תמיד פ"ג מ"ג ומדות פ"א מ"ו הסותרות זו את זו.
51. יומא יז א ורש"י.
51א. בעל המאור ריש יומא. ועי' מאירי מידות שם: שהיה הבית מתאלכסן.
52. פהמ"ש להרמב"ם מדות שם בפי' "אקצויי אקציא" ביומא שם, וכ"מ ברמב"ם בהב"ח פ"ה ה"י: מערבית דרומית כו'. ועי' תוס' יומא יז ב ד"ה והא אמר בשם ריב"א, וכ"ה בציורי מהר"י בש"ס ותוי"ט במשניות, ועי' ס' חנוכת הבית סי' יט. [טור 1]
53. מדות שם, ועי' יומא שם שלרב אדא אף במשנה בתמיד ר"ל כך אלא שחושבים משמאל לימין; רמב"ם בהב"ח שם. לרב הונא צ"ל שלמשנה בתמיד לשכת לחם הפנים היתה בצפונית מזרחית.
54. מדות שם; רמב"ם שם.
55. עי' לעיל שהדרומיות בקודש והצפוניות בחול. לרב הונא צ"ל להיפך: הטלאים ולחם הפנים בחול ושתים האחרות בקודש.
56. פי' הגר"א תמיד פ"ג מ"ג. ועי' ס' עזרת כהנים מדות שם שתמה, שאם כן מה הן השתים בקודש.
57. מדות פ"א מ"ז.
58. פהמ"ש ורע"ב שם.
59. מדות שם מ"ה.
60. שם.
61. עי' רא"ש מדות פ"ב מ"ו ותפא"י שם אות עח.
62. ר' יהודה מדות שם, ועי' המפרש לתמיד כח א ד"ה נטל שמשמע שלא הכל סוברים כר' יהודה.
63. ר"ש ורע"ב מדות שם.
64. רא"ש מדות שם.
65. המפרש תמיד כח א; רא"ש מדות שם מ"ז. ועי' פהמ"ש להרמב"ם שקלים פ"ו מ"ג והרע"ב ותוי"ט שם.
66. ראב"ד תמיד פ"א; רא"ש תמיד כו א. ועי' ס' עזרת כהנים מדות פ"א מ"ז שדייק כז אף מרש"י ב"מ לג א ד"ה ואחד.
67. תמיד פ"א מ"א ומדות פ"א מ"א. וע"ע בית המקדש: שמירתו, אם הכהנים לבדם היו שומרים שם או אף הלוים.
68. תמיד כו ב ופהמ"ש והמפרש והרא"ש שם, ועי"ש במפרש וברא"ש עוד פי' שהיו סמוכים השערים זה לזה.
69. רש"י שבת יט ב ויומא טו ב; רא"ש תמיד פ"א מ"א. ברש"י יומא שם וברא"ש תמיד שם וברע"ב מדות פ"א מ"ז: מדורות גדולות.
70. רא"ש שם. [טור 2]
71. פהמ"ש להרמב"ם מדות פ"א מ"ו; רש"י ברכות סב ב ד"ה מדורה; המפרש תמיד סופ"ג. ועי' הגהות קדמונים בריש ס' מעשה רוקח.
72. ע"ע אש תמיד.
73. ר"ח בתוס' יומא טו ב; ריטב"א יומא שם בשם אחרים.
74. ריטב"א יומא שם בשם הערוך, עי' ערוך ע' קד ב, וכ"מ מפהמ"ש להרמב"ם שבת שם.
75. רש"י שבת יט ב; ראב"ד תמיד פ"ג.
76. עי' לעיל: לשכותיו.
77. פהמ"ש להרמב"ם שבת סופ"א ותמיד פ"ג מ"ג.
78. תוס' יומא שם.
79. ריטב"א יומא שם לדעת רש"י.
80. מאירי יומא שם. כעין זה בס' שבט יהודה סד במכתב קונסול רומני.
81. משנה שבת יט ב ורש"י; רמב"ם שבת פ"ג ה"כ. וע"ע מבעיר.
82. גמ' שם כ א; רמב"ם שם, וע"ע כהנים זריזים הם.
83. מסקנת הגמ' שם.
84. שמות לה ג.
85. רב הונא בגמ' שם, ועי"ש בפנ"י שלרב הונא גם בשבת מותר מן התורה.
86. לפי הדעות שלמעלה. פנ"י שם. ועי' תוס' יומא טו ב ד"ה ואחת, וצ"ל שכ"כ לפי רב הונא. וצ"ע בפסקי תוס' תמיד סי' ב, שמשמע שגם להלכה סוברים שמבערים כשבת. ועי' שו"ת שאילת יעבץ ה"ב סי יז. [טור 1]
87. תמיד פ"א מ"א; רמב"ם בהב"ח פ"ח ה"ה.
88. המפרש תמיד שם; פי' הרא"ש שם.
89. פי' הראב"ד שם. ועי' לעיל: בנינו, אם היו ישנים על הרובדים או על האצטבאות שלמעלה מהרובדים.
90. תמיד שם; רמב"ם שם.
91. באור הגר"א שם, ועי' להלן על מקום הנחת המפתחות. ועי' מל"מ פ"ח סוה"ד.
92. גמ' שם כז א.
93. פי' הרע"ב שם.
94. תמיד שם.
95. המפרש כז א.
96. הרע"ב שם, וע' סמ"ג עשין קסה ובאר שבע תמיד ומל"מ פ"ח ה"ו.
97. עי' רמב"ם שם ה"ו ומל"מ שם. וע"ע בית המקדש: שמירתו על אופן שינתם.
98. תמיד פ"א מ"ב; רמב"ם פ"ח הי"א.
99. תמיד שם; רמב"ם שם. ועי' לעיל: שעריו.
100. תמיד שם מ"ג; רמב"ם שם.
101. מל"מ פ"ח ה"ד; ציור התוי"ט במשניות.
102. המפרש פ"א מ"א.
103. מדות פ"א מ"ט ור"ש שם.
104. פי' הרא"ש שם.
105. מדות שם.
106. רא"ש שם; מפרש תמיד כה כ.
107. רא"ש שם.
108. מאירי מדות שם.
109. פי' הר' שמעיה למידות שי"ל בסו"ס המאירי למידות.
110. ר"ש שם. [טור 2]
111. ולפי' המאירי שהטבעת למטה ר"ל: מן הטבעת, עי"ש במאירי.
112. מדות שם.
113. ראב"ד תמיד פ"א.
114. ר"ש שם. ועי' תוי"ט שתמה עליו, ועי' מל"מ פ"ח ה"ד.
115. ע"ע פיס.
116. המפרש תמיד כו א; ראב"ד תמיד כח א בשם רבנו יעקב; פסקי תוספות שם סי' טו.
117. רמב"ם תמידין ומוספין פ"ו ה"א; ראב"ד תמיד שם בפי' א'. וע"ע פיס.


מקור הערך: אינצקלופדיה תלמודית

יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן