חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

תורת הצמצום הלוריאנית

תורת צמצום לפיה ההוויה האלוהיות היא אחידה ואינסופית.

תורת הצמצום של רבי יצחק לוריא (האר"י), ולפיה ההוויה האלוהיות היא אחידה ואינסופית.

כדי שהעולמות (העליונים והתחתונים) יוכלו להתהוות, צריך היה האינסוף האלוהי לצמצם עצמו תחילה. אקט ההתהוות הראשון היה צמצום האינסוף והתכנסות של אור האלהות אשר יצר חלל פנוי – הוא מקומם של העולמות בחלל זה נותרו שיירים מאותו אור אינסוף שהצטמצם, וכעת הם מהווים את האור האלוהי הנמצא בכל הברואים. לכוח הדין, שהוא גם מקור הרוע, יש תפקיד חיובי בבניית העולם בהיותו מתווה גבולות ומצמצם. בלעדיו לא יכולים העולמות המוגבלים במהותם להיבנות.


מקור הערך: טלי וולף, על האמונה, ירושלים 2005


הערות לערך:
שם המעיר: סמליון
הערה: בחסידות מבואר - בניגוד לנכתב בגוף המאמר - שלאחר הצמצום הראשון, נתהווה חלל ריק "ללא שום שיירים מהאור האינסופי", ולאחר מכן המשיך אלוקים, מן האור הבלתי מצומצם, אל תוך החלל הריק, וזוהי תחילתה של ההוייה הקיומית של העולם.
מקור ההערה: ספרי קבלה שונים


שם המעיר: שמעון
הערה: ברמחל כתוב שלאחר הצמצום אורו יתברך הסתלק ונשאר רק רושם "רשימו" ואח"כ ישנו את הקו שממלא את החלל בשפע אלוקי (מוגבל רק כפי קיבול הרשימו).......
מקור ההערה: קלח פתחי חוכמה להרמחל


שם המעיר: יהושע דוד אלישיב
הערה: יש להעיר שפרשנות הרמח"ל והחסידות לצמצום היא אינה כפשוטה, והלשם בביאוריו לעץ חיים בשער א בהקדמה לענף ב מאריך ומותח ביקורת חריפה על גישות אלה.
בנוסף לכך השיטה הספרדית הקלסית גם היא התנגדה ומתנגדת לגישות אלה.


שם המעיר: הקבלה הספרדית לא מנוגדת
הערה: הקבלה הספרדית האריז"ל וכו' אינה סותרת את ההסבר של החידות והרמח"ל אודות השלבים מהצמצום לבריאת העולמות, היות וכמעט לא עסקה בשלבים אלו.
יצוין שמה שנאמר הגבורה מקור הרע, אינו נכון באותו שלב עדיין לא היה הגבורה שורש הרע.
מקור ההערה: ידע כללי בחסידות ובקבלה


שם המעיר: אורי
הערה: יש להעיר כי קיימות 4 גישות בין חכמי ישראל ביחס למהות הצמצום כפי שהוא מתבטא בתורה הלוראנית, אם הוא צמצום ממשי של הכח האלקי או צמצום של ההתגלות האלוקית בלבד, אך לא צמצום הנוכחות האלוקית
מקור ההערה: אגרות קודש הרבי מליובאוויטש זצ"ל


שם המעיר: דוד בנימין
הערה: הצמצום עצמו הוא בחינת דין. כל כלי הכלה הוא דין ולאו דווקא רוע. הרוע לכאורה בעולמות העליונים הוא בבחינת חסרון הספירה או העולם ביחס לזה שמעליו.
אבל עצם הצמצום הוא מהות נקבית לתוכה חודר מהות זכרית, אור אינסוף המחייה את העולמות


יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן



ערכים קרובים
לוריא יצחק בן שלמה אשכנזי, האר"י