לחץ כאן לתצוגת הדפסה

בבא מציעא, פרק י

בבא מציעא, פרק י

משנה א

הַבַּיִת וְהָעֲלִיָּה שֶׁל שְׁנַיִם שֶׁנָּפְלוּ,

שְׁנֵיהֶם חוֹלְקִים בָּעֵצִים וּבָאֲבָנִים וּבֶעָפָר;

וְרוֹאִים אֵלּוּ אֲבָנִים הָרְאוּיוֹת לְהִשְׁתַּבֵּר.

אִם הָיָה אֶחָד מֵהֶן מַכִּיר מִקְצָת אֲבָנָיו,

נוֹטְלָן וְעוֹלוֹת לוֹ מִן הַחֶשְׁבּוֹן.

 

ברטנורא משנה א 

הבית והעליה של שנים - הבית של אחד, ועלייה של אחר.

שניהם חולקים - לפי שאין ניכר אלו אבנים של עליון ואלו אבנים של תחתון.

ורואים אלו אבנים הראויות להשתבר - שאם נחבס הבית מיסודו ונפל תחתיו, יש לדעת שהתחתונות נשברו. ואם עליונו של כותל נפל להלן ממנו הרבה, העליונות נשברו, שנפלו ממקום גבוה, והתחתונות שלימות שנפלו ממקום נמוך. ורישא דתנא שניהם חולקים, מיירי שנפל הכותל בלילה, ופנו את האבנים מיד, וליכא למיקם אי בחבסה נפל ותתאה אתבור, אי בחבטה נפל ועלייתא אתבור.

מקצת אבניו - והן שלמות.

נוטלן - וכגון שהלה טוען בקצת מהן שהוא אמת, ובקצת אומר שאינו יודע, שכיון שהוא מודה במקצת, הוה ליה מחוייב שבועה דאורייתא, ואינו יכול לישבע. וכל המחוייב שבועה ואינו יכול לישבע - משלם. אבל אם אמר על כולן "איני יודע", ישבע שאינו יודע, וחולק עם חבירו בשוה.

 

משנה ב

הַבַּיִת וְהָעֲלִיָּה שֶׁל שְׁנַיִם,

נִפְחֲתָה הָעֲלִיָּה וְאֵין בַּעַל הַבַּיִת רוֹצֶה לְתַקֵּן

הֲרֵי בַּעַל הָעֲלִיָּה יוֹרֵד וְדָר לְמַטָּה,

עַד שֶׁיְּתַקֵּן לוֹ אֶת הָעֲלִיָּה.

רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: הַתַּחְתּוֹן נוֹתֵן אֶת הַתִּקְרָה, וְהָעֶלְיוֹן אֶת הַמַּעֲזֵיבָה.

 

ברטנורא משנה ב 

הבית והעליה.  המשכיר לחבירו עלייה שעל גבי ביתו, ואמר לו עלייה זו שעל גבי בית זה אני משכיר לך, ונפחתה העלייה בארבעה טפחים על ארבעה טפחים, דהשתא אם בא זה להשתמש בעלייה צריך שישתמש חציו למעלה וחציו למטה.

ואין בעל הבית רוצה לתקן העלייה.

הרי בעל העליה יורד ודר למטה.  לגמרי. דהא שעבד ביתא לעלייה. ולא כפינן ליה לדור חציו למעלה וחציו למטה.

מעזיבה.  טיח של טיט שנותנים על התקרה.

רבי יוסי סבר מעזיבה אשוויי גומות היא, ואשוויי גומות על העליון לאשוויי.

ורבנן סברי מעזיבה אחזוקי תקרה היא, ואחזוקי תקרה תחתון בעי לאחזוקי. והלכה כחכמים.

 

משנה ג

הַבַּיִת וְהָעֲלִיָּה שֶׁל שְׁנַיִם שֶׁנָּפְלוּ,

אָמַר בַּעַל הָעֲלִיָּה לְבַעַל הַבַּיִת לִבְנוֹת,

וְהוּא אֵינוֹ רוֹצֶה לִבְנוֹת

הֲרֵי בַּעַל הָעֲלִיָּה בּוֹנֶה אֶת הַבַּיִת וְדָר בְּתוֹכוֹ,

עַד שֶׁיִּתֵּן לוֹ אֶת יְצִיאוֹתָיו.

רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר: אַף זֶה דָּר בְּתוֹךְ שֶׁל חֲבֵרוֹ צָרִיךְ לְהַעֲלוֹת לוֹ שָֹכָר;

אֶלָּא בַּעַל הָעֲלִיָּה בּוֹנֶה אֶת הַבַּיִת וְאֶת הָעֲלִיָּה,

וּמְקָרֶה אֶת הָעֲלִיָּה,

וְיוֹשֵׁב בַּבַּיִת עַד שֶׁיִּתֶּן לוֹ אֶת יְצִיאוֹתָיו.

 

ברטנורא משנה ג 

הבית והעליה של שנים.  בית של זה ועלייה של זה.

אמר בעל עליה לבעל הבית לבנות.  החומה והתקרה התחתונה המוטלין עליו לבנות.

בונה בית.  ותקרה התחתונה שעליו, ויושב בבית עד שיתן לו יציאותיו, ואחר כך יוצא ממנו ובונה עלייתו.

אמר רבי יהודה אף זה דר בתוך של חבירו.  אם כן הוא, בעל העלייה זו כשזה מחזיר לו יציאותיו נמצא שדר כל הימים הללו בתוך של חבירו. ואף על פי שזה אינו חסר, דהא בלאו הכי לא הוי בני לה, מכל מקום זה נהנה, שאלולי בית זה לא היה לו מקום לדור שם. וקסבר זה נהנה וזה אינו חסר, חייב.

אלא בונה את הכל,  ומקרה את העליה למעלה וכל הצריך לה.

ויושב בבית התחתון, דהוי ליה זה לא נהנה, שהרי עלייתו מוכנת לו לדור בה, וזה לא חסר, דהא לא הוה בני לה ולא חזיא ליה.

 

משנה ד

וְכֵן בֵּית הַבַּד שֶׁהוּא בָּנוּי בַּסֶּלַע,

וְגִנָּה אַחַת עַל גַּבָּיו וְנִפְחַת

הֲרֵי בַּעַל הַגִּנָּה יוֹרֵד וְזוֹרֵעַ לְמַטָּה,

עַד שֶׁיַּעֲשֶֹה לְבֵית בַּדּוֹ כִּפִּין.

הַכֹּתֶל וְהָאִילָן שֶׁנָּפְלוּ לִרְשׁוּת הָרַבִּים וְהִזִּיקוּ

פָּטוּר מִלְּשַׁלֵּם.

נָתְנוּ לוֹ זְמַן לָקוֹץ אֶת הָאִילָן וְלִסְתּוֹר אֶת הַכֹּתֶל,

וְנָפְלוּ בְּתוֹךְ הַזְּמַן פָּטוּר;

לְאַחַר הַזְּמַן חַיָּב.

 

ברטנורא משנה ד 

בית הבד.  בית לעצור זיתים.

וגנה אחת על גביו.  ובית הבד של אחד וגינה של אחר.

ונפחת בארבעה טפחים על ארבעה טפחים ואינו ראוי לזרוע כבתחילה.

כיפין.  תקרה עשויה בעגול כמין קשת ועליה יתן בעל הגנה עפר ויזרע.

פטור מלשלם.  דמאי הוה ליה למיעבד, אנוס הוא.

נתנו לו זמן.  בית דין, שלושים יום לסתור ולקוץ.

 

משנה ה

מִי שֶׁהָיָה כָּתְלוֹ סָמוּךְ לְגִנַּת חֲבֵרוֹ וְנָפַל,

וְאָמַר לוֹ: פַּנֵּה אֲבָנֶיךָ, וְאָמַר לוֹ: הִגִּיעוּךָ

אֵין שׁוֹמְעִין לוֹ.

מִשֶּׁקִּבֵּל עָלָיו, אָמַר לוֹ:

הֵילָךְ אֶת יְצִיאוֹתֶיךָ, וַאֲנִי אֶטֹּל אֶת שֶׁלִּי

אֵין שׁוֹמְעִין לוֹ.

הַשֹּׂוֹכֵר אֶת הַפּוֹעֵל לַעֲשׁוֹת עִמּוֹ בַּתֶּבֶן וּבַקַּשׁ,

וְאָמַר לוֹ: תֶּן לִי שְֹכָרִי,

וְאָמַר לוֹ: טֹל מַה שֶּׁעָשִֹיתָ בִּשְֹכָרְךָ

אֵין שׁוֹמְעִין לוֹ.

מִשֶּׁקִּבֵּל עָלָיו, אָמַר לוֹ:

הֵילָךְ שְֹכָרְךָ וַאֲנִי אֶטֹּל אֶת שֶׁלִּי

אֵין שׁוֹמְעִין לוֹ.

הַמּוֹצִיא זֶבֶל לִרְשׁוּת הָרַבִּים

הַמּוֹצִיא מוֹצִיא, וְהַמְזַבֵּל מְזַבֵּל.

אֵין שׁוֹרִין טִיט בִּרְשׁוּת הָרַבִּים, וְאֵין לוֹבְנִין לְבֵנִים;

אֲבָל גּוֹבְלִין טִיט בִּרְשׁוּת הָרַבִּים, אֲבָל לא לְבֵנִים.

הַבּוֹנֶה בִּרְשׁוּת הָרַבִּים

הַמֵּבִיא אֲבָנִים מֵבִיא, וְהַבּוֹנֶה בּוֹנֶה;

וְאִם הִזִּיק מְשַׁלֵּם מַה שֶּׁהִזִּיק.

רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר:

אַף מְתַקֵּן הוּא אֶת מְלַאכְתּוֹ לִפְנֵי שְׁלשִׁים יוֹם.

 

ברטנורא משנה ה 

ונפל לתוך גינת חבירו.

הגיעוך.  זכה בהן ופנה אותן לעצמך.

אין שומעין לו.  אם אין זה רוצה אין קונה אותן, וחייב הלה לפנותן.

בתבן ובקש ללקט לו משלו או משל הפקר.

אין שומעין לו.  אף על גב דבכל דוכתא אית לן שוה כסף ככסף, גבי שכיר אינו כן, דלא תלין פעולת שכיר כתיב, אמאי דאתני בהדיה משמע.

המוציא מוציא והמזבל מזבל.  כשזה מוציאו מן הרפת לרשות הרבים יהא מוכן הנושאו לזבל, ואינו רשאי להשהותו שם.

גובלין טיט לתת מיד בבנין.

והבונה בונה.  מקבלן מיד המביא ובונה.

מתקן.  מזמן ברשות הרבים כל שלושים יום, ואינו חייב בנזקין. ואין הלכה כרבן שמעון בן גמליאל.

 

משנה ו

שְׁתֵּי גִנּוֹת זוֹ עַל גַּב זוֹ, וְהַיָּרָק בִּנְתַּיִם

רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר: שֶׁל עֶלְיוֹן.

רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר: שֶׁל תַּחְתּוֹן.

אָמַר רַבִּי מֵאִיר: אִם יִרְצֶה הָעֶלְיוֹן לִקַּח אֶת עֲפָרוֹ

אֵין כָּאן יָרָק.

אָמַר רַבִּי יְהוּדָה: אִם יִרְצֶה הַתַּחְתּוֹן לְמַלֹּאות אֶת גִּנָּתוֹ

אֵין כָּאן יָרָק.

אָמַר רַבִּי מֵאִיר: מֵאַחַר שֶׁשְּׁנֵיהֶן יְכוֹלִין לִמְחוֹת זֶה עַל זֶה

רוֹאִין מֵהֵיכָן יָרָק זֶה חַי.

אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן: כָּל שֶׁהָעֶלְיוֹן יָכוֹל לִפְשׁוֹט אֶת יָדוֹ וְלִטּוֹל

הֲרֵי הוּא שֶׁלּוֹ;

וְהַשְּׁאָר שֶׁל תַּחְתּוֹן.

 

ברטנורא משנה ו 

שתי גינות של שני בני אדם סמוכות זו לזו. האחת קרקעיתה גבוה, ושאצלה קרקעיתה נמוך.

והירק בנתים.  בזקיפת הגובה, שזו גבוה מזו.

של עליון.  שהרי עפרו הוא ומשלו הוא יונק.

של תחתון.  שעל אוירו היא מונחת.

מאחר ששניהם יכולים למחות.  שלא יהא ירק זה כאן. עליון ליטול עפרו, ותחתון למלאות גינתו.

רואין מהיכן ירק זה חי.  ממקום שהוא יונק וגדל. ולו ינתן.

כל שעליון יכול לפשוט ידו וליטול הרי אלו שלו.  כדקאמר רבי מאיר. הואיל ומעפרו הוא חי.

והשאר של תחתון.  דעליון גופיה אפקורי מפקיר ליה לגבי דתחתון. שגנאי הוא לו ליטול רשות ליכנס לתוך של חבירו וללקחו. והלכה כרבי שמעון.

 

 

סליק מסכת בבא מציעא