לחץ כאן לתצוגת הדפסה

הלכות אבל פרק ח

הלכות אבל פרק ח

הלכה א

אבל חייב לקרוע על מתו, שנאמר: ובגדיכם לא תפרומו ולא תמותו, הא אחר חייב לפרום. ואין קריעה אלא מעומד, שנאמר: ויקם המלך ויקרע את בגדיו. ומהיכן קורע?

מלפניו, והקורע מאחריו או מן הצדדין או מלמטה לא יצא ידי חובת קריעה, אלא כהן גדול שהוא פורם מלמטה.

 

הלכה ב

כמה שיעור הקרע?

טפח ואין צריך להבדיל שפת הבגד. ומותר לו לקרוע בכלי. ויש לו לקרוע בפנים שלא בפני אדם, לפיכך יש לו להכניס ידו בפנים וקורע בצנעה. ואינו חייב לקרוע אלא בגד העליון בלבד.

 

הלכה ג

כל שבעת ימי אבלות הקרע לפנים ואם בא להחליף מחליף ואינו קורע קרע אחר, שכל קרע שאינו בשעת חימום אינו קרע. במה דברים אמורים?

בשאר המתים, חוץ מאביו ואמו אבל על אביו ועל אמו קורע עד שמגלה את לבו, ומבדיל שפת הבגד ואינו קורע בכלי אלא בידו מבחוץ בפני כל העם וקורע כל הבגדים שעליו. ובגד הזיעה הדבוק לבשרו אינו מעכב, ואם החליף בגד אחר חייב לקרוע כל שבעה. וכן על אביו ועל אמו חולץ כתיפו ומוציא זרועו מן החלוק עד שיתגלה כתיפו וזרועו והולך כך לפני המטה. ואחר שיקבר אביו ואמו אינו חייב לחלוץ.

 

הלכה ד

קורעין לקטן מפני עגמת נפש. וחולה שמת לו מת, אין מקרעין לו ולא מודיעין לו שלא תטרף עליו דעתו, ומשתקין את הנשים מפניו.

 

הלכה ה

וקורע אדם על חמיו ועל חמותו מפני כבוד אשתו, וכן האשה קורעת על חמיה ועל חמותה מפני כבוד בעלה.

 

הלכה ו

מי שאין לו חלוק לקרוע ונזדמן לו חלוק בתוך שבעה קורע, לאחר שבעה אינו קורע. ועל אביו ועל אמו אפילו לאחר שבעה קורע כל שלשים יום. וכל היוצא בבגד קרוע לפני מתים, כלומר שהוא קרע עתה עליהן הרי זה גונב דעת הבריות וזלזל בכבוד החיים והמתים.

 

הלכה ז

האומר לחברו השאילני חלוקך ואבקר את אבי שהוא חולה, והלך ומצאו שמת קורע ומאחה ומחזיר לו את חלוקו ונותן לו דמי קרעו. ואם לא הודיעו שהוא מבקר לו חולה, הרי זה לא יגע בו.

 

הלכה ח

מי שהיה לו חולה בתוך ביתו ונתעלף וסבור שמת וקרא ואח"כ מת, אם בתוך כדי דבור אינו חוזר וקורע, ואם לאחר כדי דבור מת, חוזר וקורע קרע אחר. וכן מי שאמרו לו מת אביו וקרע, ואחר כך נמצא שמת בנו. אמרו לו: מת לו מת וכסבור שאביו, וקרע ואח"כ נמצא בנו, אם תוך כדי דבור נודע לו אמיתת הדבר, יצא ידי קריעה, ואם לאחר כדי דבור, לא יצא וחייב לקרוע קרע אחר.

 

הלכה ט

מי שמתו לו מתים הרבה כאחד קורע קרע אחד לכולם. היה בכללן אביו או אמו קורע על כולן קרע אחד, ועל אביו ועל אמו קרע אחר.

 

הלכה י

 

מי שמת לו מת וקרע עליו ואחר כך מת לו מת אחר, אם בתוך שבעה קורע קרע אחר, ואם לאחר שבעה מוסיף על הקרע הראשון כל שהוא. מת לו מת שלישי אחר שבעה של שני, מוסיף כל שהוא וכן מוסיף והולך עד טבורו. הגיע לטבורו מרחיק שלש אצבעות וקורע. נתמלא מלפניו מחזירו לאחוריו, נתמלא מלמעלה הופכו למטה. אמרו לו: מת אביו וקרע, ואחר שבעה מת בנו והוסיף, מתאחה התחתון ולא העליון, כמו שיתבאר. אמרו לו: מת בנו, וקרע ואחר שבעה מת אביו אינו מוסיף אלא קורע קרע אחר, שאין אביו ואמו בתוספת.