חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

LPAD

אבחון דינאמי

שיטת האבחון הדינאמי להערכת כושר ההשתנות
Learning Propensity Assessment Device
שיטה זאת פותחה ע"י פרופ' ראובן פוירשטיין והיא נחשבת לשיטת החלוץ בתחום זה של אבחונים דינאמיים. השיטה מיושמת בעשרות ארצות ותורגמה ל- 15 שפות.

האבחון מיועד להעריך את פוטנציאל הלמידה של המאובחן, בשונה למבחני אינטליגנציה המודדים כישורי. מסקנות האבחון מאפשרות גיבוש המלצות, שיאפשרו ליצור שינוי אצל המאובחן.

האבחון מכיל בתוכו מרכיב של למידה. המאובחן מקבל מבחנים אותם הוא פותר ללא עזרה. המבחנים "מציפים" את קשייו הקוגניטיביים. לאחר מכן מגיע שלב ההתערבות, המיועד לשקם את הקשיים שצפו בשלב הראשון. בשלב השלישי שוב מקבל המאובחן מטלות המאפשרות לבחון עד כמה ההתערבות השפיעה על הישגיו. מכאן אנו מסיקים את איכותו והיקפו של פוטנציאל הלמידה של המאובחן.


יתרונותיה של שיטת האבחון הדינאמי. גישה זאת מאפשרת לחדור מעבר למחסומים הקרויים: ליקויי למידה, פיגור שכלי, קשיי תפקוד. פעמים רבות מוכיח האבחון, שאחורי מחסומים אלה מסתתרות יכולות מרשימות.

האבחון הדינאמי מבטל סטיגמות שליליות, ש"נדבקות" אל המאובחן במבנים הרגילים (לקוי למידה, מפגר וכו'), והחלפתם בתיאור הנבדק, כסובל ממצבי קושי העשויים בתנאים מסוימים להשתנות מאוד. הסטיגמות השליליות מקשות על יצירת תהליכי שינוי ממשיים אצל הנבדק. הדבר נכון במיוחד בעולים חדשים, הבאים מתרבויות אחרות, ונמצאים בסיכון לקבל סטיגמות שאינן מוצדקות.