מהי פרדיגמה

יעל ארבל


מהי פרדיגמה?
ואפתח בשיעור קצר בלשון והסטוריה:
מקור המילה פרדיגמה הוא בשפה היוונית. בתרגומה המילולי מיוונית פירושה - תבנית / דוגמא. במאה ה-15 נכנסה המילה לשפה האנגלית ומאז קיבלה משמעויות שונות. השימוש העיקרי שנעשה בה במקור, היה במסגרת המחקר המדעי ופירושה - הנחות היסוד, הידע שנצבר בתחום המחקר ומהווה את הבסיס למחקר המדעי. משמעויות המילה הלכו והתרחבו והיא מקובלת היום בכל העולם במשמעותה הרחבה ביותר:
 
פרדיגמה היא: מערכת של הנחות שמורכבת מנסיון שנצבר, תבניות, אמונות, דפוסים, פרשנות אישית ודרכי חשיבה, שכולם כמכלול משפיעים על תפיסת המציאות של האדם ועל הדרך שבה הוא רואה את העולם.
 
מהו הקשר לענייננו - השינוי?
נגיד שאתם מתכוננים לצאת לטייל ורוצים לתכנן את המקומות שבהם תבקרו, את המרחק ביניהם והזמן שייקח לכם להגיע ממקום למקום. הדבר הראשון שימליץ לכם כל מטייל מנוסה הוא להשיג לעצמכם מפה של אזור הטיול. מהסתכלות על המפה תוכלו לקבל מושג על המציאות - מרחקים, תנאי השטח, מסלולים. אם המפה מפורטת דיה תוכלו לקבל ממנה מידע רב על המקום שאתם הולכים לטייל בו. המפה היא כלי לייצוג המציאות, אבל היא לא המציאות עצמה. כשתגיעו לשטח, תוכלו להיווכח בעצמכם שהמציאות שונה והמפה רק מייצגת אותה בכלליות אבל לא מעבר לכך.
לכל אחד מאיתנו מערכת של מפות שעל-פיהן אנו תופסים את המציאות. זה אולי נשמע קצת מפתיע, אבל המציאות האוביקטיבית של כל אחד מאיתנו שונה לחלוטין ממה שאנחנו חושבים. אני בטוחה שנתקלתם בהמון דוגמאות לכך בעצמכם. בוודאי נתקלתם באדם שתפיסת המציאות שלו מעוותת לחלוטין לתפיסתכם, אך אינכם יכולים להזיז אותו משם.
כל אחד מאיתנו מסתכל על המציאות בדרך משלו, ומפרש אותה לפי תפיסת עולמו הפרטית. לכל אחד המשקפיים הפרטיות שדרכם הוא מפרש את המציאות של חייו ומתנהג בהתאם לפרשנות הזאת. כשאנחנו רוצים לשנות משהו באורח חיינו, לשנות מקצוע, להיפתח יותר לתקשורת עם אנשים, למשוך כסף לחיינו או כל שינוי אחר - יהיה קשה לבצע את השינוי מבלי להיות מודעים לפרדיגמות שלפיהן אנו מנווטים את חיינו, ומבלי לשנות אותן. הבעיה היא שלא תמיד אנו מודעים לקיומן של הפרדיגמות הללו, דבר שגורם למחסום בביצוע השינוי ולהרגשת תקיעות. ומכאן ועד לתחושות אשמה וייאוש הדרך קצרה.
השבוע צפיתי בראיון עם שניים מהישראלים שנחטפו בקולומביה והעידו על כך שכל אחד מהם קיבל באופן שונה את אותה המציאות ממש. ארבעה אנשים שנחטפו באותו יום וחוו את אותה מציאות אוביקטיבית, תפסו אותה בדרך אחרת וכל אחד מהם קיבל אותה והתנהל בתוכה באופן שונה. אחד מהם העיד על עצמו שהיה הפאסימי בחבורה, שלא האמין שיוכל לצאת מזה ואף איים להתאבד ברגע של ייאוש. אך לאחר שנוכח לדעת שהמציאות היתה שונה, קיבל "פרופורציות בחיים" והיום תפיסת המציאות שלו השתנתה לחלוטין.
 
פרדיגמות ותחושה של תקיעות
אם אתם מרגישים שנתקעתם אי-שם באמצע הדרך לשינוי, שאתם מאוד רוצים לשנות אבל לא מצליחים, או אפילו אם יש משהו נקודתי שאתם לא מצליחים לזוז בו לשום מקום למרות שהייתם רוצים שישתנה - חפשו היטב בתוככם ותמצאו שמה שתוקע אתכם זו פרדיגמה.
לא מזמן נוכחתי באופן ברור בקשר שבין פרדיגמה לתחושה של תקיעות.
מאיה (שם בדוי) פנתה אליי וביקשה את עזרתי בטיפול בבעייה שנתקלה בה במקום עבודתה. בעבר לקחה על עצמה פרויקט בהתנדבות במקום עבודתה, מתוך רצון לרכוש את אהדת מנהליה וחבריה לעבודה ומתוך מחשבה שזה יוסיף לקורות החיים שלה נסיון שתוכל לעשות בו שימוש בעתיד. היא אכן זכתה לשבחים ואהדה מצד מנהליה וחבריה לעבודה, אך אלו הלכו ופחתו ככל שהפרויקט נכנס לשגרה עד אשר התחילו להתייחס אליה כמובן מאליו, ולבוא אליה בדרישות שונות ובטענות. היא הרגישה שמנצלים את טוב ליבה, ושהפרויקט הפך עליה לנטל. לאחר שניתחנו ביחד את המצב, היחסים שלה עם מנהליה וחבריה לעבודה, הזמן שהיא מקדישה לפרויקט ומה שהיא מרגישה לגבי הסיטואציה שנקלעה אליה, שאלתי אותה מהי תחושת הבטן שלה לגבי הפרויקט. היא ענתה לי שהתחושה שלה שהיא משלמת מחיר גבוה מדי ורוצה להפסיק עם זה. ומה יותר פשוט מאשר להגיע לעבודה למחרת בבוקר, להודיע על כך למי שצריך ופשוט להפסיק לשלם את המחיר? גם כשהעובדות הונחו על השולחן והיה ברור למאיה מעל לכל ספק שהיא רוצה לעזוב את הפרויקט - היא נתקעה במשך שבועות במימוש העזיבה. היא היתה נתונה בתוך מערכת של פרדיגמות שתקעו אותה ולא איפשרו לה את השינוי. חלק מהן: "אני לא יכולה לעזוב פרויקט באמצע - התחייבתי אז אני חייבת לסיים". "אני לא יכולה להתמודד עם התגובות של הכעס שאני אקבל כתוצאה מעזיבת הפרויקט" "אני כזאת חלשה, אני נותנת לאנשים לטפס עליי". בתחילה אפילו לא היתה מודעת לכך שתבניות החשיבה הללו השאירו אותה בתוך הפרויקט וגרמו לה הרבה סבל. וגם לאחר שהיתה מודעת להן היתה צריכה לעבוד קודם כל על שינוי הפרדיגמה ורק לאחר מכן יכלה לעזוב את הפרויקט ולטפל באומץ בתגובות שהופנו לעברה.
איך לזהות פרדיגמה?
לפעמים זה קל מאוד, לפעמים בלתי אפשרי לבד לזהות פרדיגמה שהיא מחסום בדרכנו לשינוי. פרדיגמות ברורות בדר"כ מגיעות כמשפטים של קביעה על עצמנו: "אני חייבת לאכול קינוח אחרי ארוחה", "בלי קפה וסיגריה על הבוקר אני לא יכול לתפקד". לפעמים פרדיגמות מסתתרות מאחורי הסברים שאנחנו נותנים לעצמנו למה אין באפשרותנו לעשות דבר מה, לעיתים הן חבויות עמוק כל-כך עד כי אין לנו דרך לגלות אותן עד אשר נעשה עבודה פנימית עמוקה עם עצמנו. כשמשהו לא זז - חפשו את הפרדיגמה.
 
איך לשנות פרדיגמות?
לא פשוט לשנות דפוסים, אמונות, תבניות ופרשנות סובייקטיבית שחקוקים בנו זמן רב. לא פשוט אבל אפשרי בעזרת הרבה מודעות וסבלנות.
השלב הראשון בשינוי התבניות הוא היכולת לקבל את העובדה שהתפיסה שלנו את המציאות אינה אוביקטיבית, והיכולת להטיל ספק במציאות מנקודת מבטנו. ברגע שתהיו מודעים לכך שמשפטי הקביעה שחקוקים בתוככם הם פרדיגמות שניתן לשנותן, ולא המציאות האוביקטיבית - עשיתם אתם מחצית העבודה ותוכלו לעבור לשלב השני.
השלב השני לשינוי פרדיגמה לאחר המודעות לקיומה הוא להתעמת איתה ולנתח אותה. לדוגמא: הפרדיגמה: "אני חייב לישון צהריים כל יום שעתיים, אחרת אני לא בן-אדם" - האם אני באמת חייב לישון שעתיים בכל יום בצהריים? אולי יש דרך אחרת שאוכל להישאר ערני גם בלי שעתיים בצהריים? אולי בכל זאת זה לא חובה אלא בחירה?
אם אתם נתקלים בקושי לראות כיצד ניתן לשנות את הדפוס שבו אתם נמצאים, מומלץ לעשות את זה ביחד עם אדם נוסף שאתם בוטחים בו ויוכל לראות את התבניות הללו באופן אוביקטיבי. בגלל תפיסת המציאות הסוביקטיבית, יותר קשה לנו לראות את קיומן של הפרדיגמות בחיינו הפרטיים מאשר אצל האחרים. זו גם הסיבה העיקרית לכך שלעתים קרובות שינוי משמעותי דורש עזרה חיצונית - כדי להפריך את הפרדיגמות הדורשות עבודה מעמיקה.
השלב השלישי בשינוי התבניות הוא - לשנות את ההתנהגות. לאחר שהעלנו את הפרדיגמה למודעות והצלחנו לנתח אותה ולהבין באיזה אופן היא חוסמת אותנו מהתקדמות, יהיה קל יותר לשנות את ההתנהגות ולהניע את גלגלי התהליך קדימה.