אתר דעת | אגדות חז"ל | שערי האגדה | מפרשים | מאמרים | אגדה בראייה עכשווית | מסכת אבות | מאמרים נוספים | אודות | צור קשר

מקורות לפרק



דף קז

ברוך בעיר ובשדה, ביתך סמוך לבית הכנסת – [אין הכוונה שלא תצטרך ללכת רחוק, אלא שתהיה קרוב להשי"ת. וביתך סמוך לשדה, מחמת השמירה על השדה] - אגדות ג' 52

ברוך בעיר ובשדה – [למה הקדים זיתים] - בן יהוידע

שלא תמצא אשתך ספק נדה – [כי נדה גמורה היא דרכו של עולם. אבל ספק נדה סימן ששולטים כחות הטומאה בביתו] – אגדות ג' 52

שלא תמצא אשתך ספק נדה – כי בספק נדה הבעל מיצר ויצרו תוקפו לומר טהורה היא ועל חנם הוא מונע] – מהרש"א (המביא שכן כתב רש"י בסנהדרין קג ע"א)

שלא תמצא אשתך ספק נדה – [כי אצל ודאי נדה לפי וסתה שהיא קבועה בגוף, הבעל משלים עם זה. אבל כשאירע לה מקרה חריג, חורה לו על קלקול מצבו לא לפי הסדר] - בן יהוידע
ברוך אתה בצאתך, צאצאי מעיך כמותך – [שיקבל זרע עליון. ונמנו כאן ד' דברים: בית, אשה, נכסים ובנים] – אגדות ג' 52

ברוך אתה בשדה – [ג' דברים, תבואה, זיתים, גפנים: משביע, מאיר, משמח] – אגדות ג' 52-53

ברוך אתה בשדה – [ג' דברים, תבואה, זיתים, גפנים: שהם עיקר צרכי האדם ובהם נשתבחה ארץ ישראל] – מהרש"א

ביתך סמוך לבית הכנסת, לבית הכסא – [כי בדורות ההם היו מבנים אלו על פי רוב מחוץ לעיר] – מהרש"א ד"ה ברוך אתה

ביתך סמוך לבית הכנסת, לבית הכסא - תורה תמימה, דברים כח, ג (ס"ק ד-ט)

והסיר כל חולי וכו' – [יש כאן ד' יסודות, אש, רוח, מים, עפר] - אגדות ג' 53 ג' פסקאות

צ"ט בעין – [כי עין הרע יש בו כח אשיי שורף ומזיק לאדם אחר וכו' ויש להזהר ולהשמר מזה (ע"ע ביאור מהר"ל בענין "עין הרע", על אבות פ"ב עמ' קג: "דבק בכח הנפש הרע"] - נתיב ב' 214-215 (עין טוב, א); באר הגולה 29 (ב); אגדות ג' 53

צ"ט בעין - תורת חיים

צ"ט בעין - פתח עינים

ושמואל אומר זו הרוח – [כי ע"י יסוד הרוח יוצא האדם מן השיווי] - נתיב ב' 214 (עין טוב, א)

הכל בידי שמים חוץ מצנים פחים – [כי קור וחום יוצאים אל הקצה ויוצאים מהיושר. אבל הקב"ה הוא היושר] - אגדות ג' 53

צנים פחים – מהר"ל, אגדות ג' 53 לבבא מציעא קז ע"ב; גור אריה, דברים י, יב (מהד' מכון ירושלים, פסקא ט, עמ' קסה-קסח)
ע"ע כתובות ל.

הכל בידי שמים חוץ מצנים פחים –

מחלה זו מרה – [אבר המרה הוא ההעדר שבאדם] – אגדות ג' 54

י"ג דברים בפת שחרית – [כי הדבר השלם כחו י"ג] - אגדות ג' 54

י"ג דברים בפת שחרית – [לפי מהרש"א נכלל בזה לשתות מים, ולא יין ושאר משקאות, אלא ינהג בהסתפקות] – מהרש"א ד"ה קיתון וד"ה ומחכימת פתי וד"ה ונזקק לאשתו ובד"ה מוציא את הקנאה

נזקק לאשתו ואינו מתאוה לאשה אחרת, מוציא קנאה ומכניס אהבה – [כיון שיש לו פת בסלו, אינו מרבה שיחת סרק ושחוק עם אשה אחרת, וע"י כך אין אשתו מתקנאית. ועי"ז יש אהבה ישרה בינו לבין אשתו] - בן יהוידע

מוציא קנאה ומכניס אהבה – [נ"ל המעתיק: מקור לזה, "וישבו לאכול לחם" (בראשית לז,כה) ואז במקום להרוג אותו מכרוהו לעבדות, תמורת מיתת יוסף בבור. כי האכילה מוציאה הקנאה ומרככת אותה]

קשט עצמך – צדקת הצדיק, ס
ע"ע ב"ב ס ע"ב

אמר קוצו, קוצו – [מה שאמר בלשון כפולה, כי היו עוד יערות סמוכים ליער שלו. ואם קץ את שלו, כעת יגרום שגם הם יקוצו את שלהם] - בן יהוידע

דף קט
משום דאתיתו ממולאי וכו' – [אין בזה אונאת דברים, אלא הדרכה להגיד דברים ישרים] – רמ"ע מפאנו, מאמר הנפש, חלק ה פרק א

דף קיד

אשכחיה לאליהו בבית הקברות – [אליהו מתגלה בגוף לחסידים. ויש שלא היה נגלה אלא באורח שכל (ע"פ תחילת "תקוני זהר")] - אגדות ג' 54-56

אשכחיה לאליהו בבית הקברות – [לכך נגלה אליו שם שהיה מצטער רבה שלא היה לו כל צרכו. נגלה אליהו בבית קברות של גוים לומר כי כל עושר אוה"ע אינו שוה כלום "לא ירד אחריו כבודו" (תהלים מט, יח). רק קברי ישראל מטמאים, כי עסקו בחייהם בתורה ובמצוות, וכל שינוי מהסדר מביא טומאה. והבהמות מטמאות כי אכלו מעץ הדעת] – אגדות ג' 56

לאו כהן הוא מר? – [נקרא כהן כי נתכהן במזבח של הר הכרמל] – רמ"ע מפאנו, י' מאמרות, חקור דין, ח"ד פרק יח

מהו שמסדרים לבעל חוב - יערות דבש (ח"א עמ' שיא, דרש ט"ז)

מהו שמסדרים לבעל חוב – [מה הקשר בין זה לשאלת "מניין לערום שלא יתרום"?] – אגדות ג' 55-56

אתם קרוים אדם - רמב"ם, פירוש המשנה, בבא קמא פ"ד משנה ג

אתם קרוים אדם – רד"ק, יחזקאל לד, לא

אתם קרוים אדם - תפארת ישראל 9, 41, 42, 55 (א, יב, יז); גבורות השם 30, 167, 311 (ד, מד, סז); נצח 61, 83, 220 (י, יד, ס)

אתם קרוים אדם - שם "אדם" הוא על הנברא שחלקו מהאדמה למטה, וחלקו מהרוחניות שלמעלה. ולכן גוי לא נקרא "אדם" (יבמות סא.) כי אין בהם הצד העליון] – מהרש"א על בבא בתרא קסד ע"ב, סוף ד"ה ג' עבירות

אתם קרוים אדם – הכתב והקבלה, במדבר כג, יט. וכן פרק לא, כ

אתם קרוים אדם – תפארת ישראל על המשנה, אבות ג', בועז (ס"ק א)

אתם קרוים אדם – המלבי"ם, ויקרא (הוצ' פרדס, ירושלים) סוף דף 508, שהוא ויקרא פרק א, סוף פסוק א; תורה אור, סוף ס"ק ח'

אתם קרוים אדם - דברי שאול, על יבמות סא ע"א

אתם קרוים אדם - ר' צדוק, דובר צדק 39

אתם קרוים אדם - משך חכמה (בראשית ה, ב, וכן דברים לד, ח)

אתם קרוים אדם – [מוציא מהכלל הזה אותן אומות שהם שופכי דמים ומגלי עריות, גוזלים וחומסים וכו'] - תורת תמימה, שמות כא (ס"ק רעז); - תורת תמימה, במדבר יט, יד (ס"ק סז)

אתם קרוים אדם - ע"ע יבמות סא.

עכו"ם אינם מטמאים - של"ה דף שסא (פ' פרה)

בארבעה לא מצינא, בשיתא מצינא? – רשי; מהרש"א

פשוט גלימך – אור תורה, לר' יצחק אייזיק חבר, פסקא ה

סחט גלימא ריחא, זבניה בתריסר אלפי דינרא, פלגינהו לחתנוותיה – [לא רצה ליהנות מריחו ולכן מכר לאחרים, ומהמעות לא רצה ליהנותולכן חילק לחתניו] – מהרש"א

דף קטו

שבור מלכא – רש"י; מהרש"א