אתר דעת | אגדות חז"ל | שערי האגדה | מפרשים | מאמרים | אגדה בראייה עכשווית | מסכת אבות | מאמרים נוספים | אודות | צור קשר

מקורות לפרק



דף ל

לא יהא (בעל דין) א' עומד וא' יושב - גר"א (ישעיה א, כא)

לא יהא (בעל דין) א' עומד וא' יושב; אחד מדבר כל צרכו, ואחד אומר לו קצר דבריך – [צ"ע משום להביא בבא שניה, והרי הוא מובן בקל וחומר מן בבא ראשונה?] - בן יהוידע

עולא, עמית בתורה ובמצוות – [משום מה הזכיר "ובמצוות"? אלא אם באו שני ת"ח בפני הדיין, והאחד עוסק ג"כ במצוות והשני לא, נדחה השני מפני הראשון] - בן יהוידע

מאי שלח ליה, לחנופי ליה? – [צ"ע משום מה לבטא הדבר כקושיא ותירוץ? אלא בא לפייס את בעל הדין, שלא בא בדבריו אלא לזרז "למשרי תיגריה" אבל לא בא לשנות את עצם הדין. ולכן היה צריך רב נחמן לבטא בפיו, כדי שישמע] – בן יהוידע, ד"ה שלח לי לחנופי

שלא ישב תלמיד בור לפניו - גר"א על משלי כה, ה

דף לא

מדבר שקר תרחק - פתח עינים (י"ג לימודים)

מדבר שקר תרחק - תורה תמימה, שמות כג, ז (ס"ק מו-נט)

א' לבוש סמרטוטין וא' לבוש אצטלית – [מדוע הקדים לגרוס "לבוש סמרטוטין" לפני "איצטלית"? אלא התובע הוא הראשון הבא לבית הדין. והוא עני לבוש סמרטוט. ופונים אני לשני להתלבש כמוהו, או להלביש אותו] - בן יהוידע

לא טוב עשה בעמו, זה הבא בהרשאה – [כי כל מחלוקת היא רעה. וזה נכנס לענין המחלוקת. ואע"פ שאינו רע, אבל הוא "לא טוב"] - אגדות ד' 15

דף לה

שמות שאינן נמחקין -

שין דלת מן שד"י -

חנון ורחום שמות נינהו -

כל שמות האמורים בלוט חול - פתח עינים

כל שמות האמורים בגבעת בנימין, ר"א אומר חול – [צ"ע הרי כמה פעמים יש שם יהו"ה? אלא כוונתו לשם אלהים. וביאור מניין ידע ר"א לדרוש כן] - בניהו

ומאתים לנוטרים את פריו - תורה תמימה, שיר השירים ח, יב (ס"ק עח)

דף לו

הן הן שבועה, לאו לאו שבועה - אור החיים (בראשית ח, כא)

יככה ה', א"ל כנה – [לא מדובר בקריאה בספר תורה, כי ודאי אסור לשנות. אלא מדובר
בדברי דרשה ברבים, יש לנות כשמדבר מול בן אדם] – מהרש"א

יככה ה', א"ל כנה – [למה הגמרא מביא שני מעשים בנידון זה] - בן יהוידע, ד"ה ברם, הרב ברוך אנג'יל הקשה

יככה ה', א"ל כנה – [נ"ל המלקט: הרמב"ם לא הביא דין זה, אע"פ שבסוגיא אין חולק שיש לכנות? נ"ל כי בירושלמי לא העירו כך על משנה זו]