אתר דעת | אגדות חז"ל | שערי האגדה | מפרשים | מאמרים | אגדה בראייה עכשווית | מסכת אבות | מאמרים נוספים | אודות | צור קשר

מקורות לפרק



דף נה

למה נקרא שמו ירדן? שירד מדן –

כל הנהרות למטה מג' נהרות, וג' נהרות למטה מפרת –

יובל שמו, ולמה נקרא שמו פרת? שמימיו פרים ורבים -

פרת - גר"א (בראשית ב, יד; במדבר כב, ה, מהדורה תנינא)

נהרא מכיפיה מיבריך – [ע"פ סנהדרין דף צח. "צרות רבות כנהר", יש לפרש ביטוי זה כאשר הצרות באות מרשעי עם ישראל עצמם. "החופשים בעמנו השחיתו התעיבו כל חלקה טובה, ויסכרו על ידם מעיינות התורה והחכמה האלוקית, ובמים הזדונים של כפירה ישקו לעדרי ישראל"] - אור הישר

פרת – [כי אפילו אם נסבור שהוא נקרא "גדול" כי רחב הוא במדידה גשמית יותר משאר ג' נהרות (בראשית ב, יד) אבל כאשר הוא מוזכר בפני עצמו, מה טעם לקרוא לו "הנהר הגדול נהר פרת" (בראשית טו, יח; יהושע א, ד) והרי יש בעולם נהרות שהם רחבים הרבה יותר ממנו? אלא ודאי כינוי זה "הגדול" בא לתאר מעלתו הרוחנית] - אור הישר, ד"ה עוי"ל דאפילו

דף נז:

חזרין במקומנו יש להם ששים רבוא קלפים בבית המסס שלו – [כל הדברים הללו הם כפשוטם אבל נכתבו בתלמוד גם למען רמז מסוים. וןהששים רבואט המוזכרים כאן הם הדיעות השונות שיש בישראל וכו'. עיין דבריו באריכות] – מהרש"א

פעם אחת נפל ארז אחד במקומנו ועברו שש עשרה קרונות על חודו – [כנ"ל]

פעם אחת נפלה ביצת בר יוכני וטיבעה ששים כרכים, ושברה שלש מאות ארזים – [כנ"ל]

חזרין במקומנו יש להם ששים רבוא קלפים - אגדות ד' 129-131 (ע"ע באר הגולה 106 חז"ל לא דברו בסיבות הטבע אלא בסיבה הרוחנית שמאחורי הטבע, כן כתב כאן מהר"ל כאן בסוף ביאורו: "כי חכמת ישראל מחולקת מן חכמות האומות, חכמת ישראל למעלה מחכמת האומות")

כל חכמי ישראל דומים עלי כקליפת השום - של"ה דף קפא. (תחילת שבועות)

כל חכמי ישראל דומים עלי כקליפת השום – רמ"ע מפאנו, עשרה מאמרות, חקור דין, חלק ה, פרק יא

כל חכמי ישראל דומים עלי כקליפת השום – עיון יעקב

כל חכמי ישראל דומים עלי כקליפת השום – עץ יוסף

חוץ מהקרח הזה – [הוא רבי עקיבא] – רש"י

חוץ מהקרח הזה – [הוא ר' אלעזר בן עזריה] – רבנו נסים, הובא בתוספות

חוץ מהקרח הזה – [זה שם בן אדם מסויים, כמו קרחה, ר' יהושע בן קרחה] – רבנו תם במסכת שבת קנ ע"א ד"ה ר' יהושע בן קרחה, וכן בבבא בתרא דף קיג ד"ה ומטו ובפסחים קיב ד"ה צוה

חוץ מהקרח הזה –