אתר דעת | אגדות חז"ל | שערי האגדה | מפרשים | מאמרים | אגדה בראייה עכשווית | מסכת אבות | מאמרים נוספים | אודות | צור קשר

מקורות לפרק



דף מד

יבא דבר שבחשאי – [אע"ג שהקטורת שהביא אהרן בזמן עונש קרח היה בפרהסיא כדכתיב "ויעמוד בין המתים ובין החיים" (במדבר יז, יג), אבל בדרך כלל הקטורת מוגשת בהיכל שבמקדש] - מהרש"א על זבחים פח ע"ב ד"ה ב' דברים

ז' זהבים הם; זהב טוב – [הם לפי כוחות ז' כוכבי לכת. ולפי הירושלמי, "זהב טוב" מפני כשמצרפים אותו אינו חסר כלום, כי אין בו סיגים] – מהרש"א

וזהב הארץ ההיא טוב - תורה תמימה, בראשית ב, יב ס"ק ל

דף מה

זהב פרוים, שדומה לדם פרים - רבנו בחיי (שמות לב, ד)

דף מז

ערסן - מהרש"א על נדה לא ע"א

ותזרני חיל - מהרש"א על נדה לא ע"א ד"ה ארחי ורבעי

פעם אחת יצא וסיפר עם ערבי אחד – [רש"י פירש שזה היה ביום הכפורים, אבל עדיף ע"פ הירושלמי שזה היה בערב יום הכפורים, כי אין נראה שהלך לשוק ביום הקדוש] – מהרש"א
ז' בנים לקמחית וכולם שימשו בכהונה גדולה – [הצניעות משייכת את האדם למקום פנימי נסתר (ע"פ הספירות העליונות) וכך זוכה לבן הנכנס לפני ולפנים בקודש הקדשים] - נתיב ב' 105 (צניעות, א)

ז' בנים לקמחית - אגדת אליהו, ירוש' יומא פ"א פסקא ה'

ז' בנים לקמחית - ר"ח שמואלביץ (ח"ב טו)

אמרו לה חכמים, מה עשית שזכית לכך? – אשתשר [צ"ע מדוע לא שאלו את האב? אלא אפשר כי כל ז' בנים אלו היו משני בעלים, זה אחר זה] – מהרש"א (נ"ל המלקט: כי טבע הבנים תלוי במשפחת האם, והבנות תלויות באב. עיין רבנו בחיי, בראשית כד, ג [הכותב: "כי כן טבע היין להיות טעמו נמשך אחר הכלי אשר עמד בתוכו"]. ועוד עיין דברי המאירי על סנהדרין קז ע"א; ועל קידושין ע ע"א. ור' צדוק הכהן הביא ראיה מפסחים מט ע"א: "ישא בת ת"ח שאם מת או גולה מובטח לו שבניו ת"ח". הרי שתלה הבת באביה, והבן באמו)