|
אני מניח שבעיני כולנו החנוך ענינו ביצירה... יצירת אנשים... בעלי אישיות חפשית... וכך החינוך והדת ענינם אחד והוא נשמתו של האדם לפי המונחים של האחד, ואישיותו ואופיו לפי המונחים של השני.3מכל מקום, מושא החינוך הוא עולמו הפנימי של האדם. ההתנהגות, לעומת זאת, אינה אלא ביטויו החיצוני של עולם פנימי זה. ומפני שעולמו הפנימי של אדם לעולם חתום הוא בפני זולתו - משמשת התנהגותו גשר המגשר בינו לבין זולתו. שימושו של "גשר" זה דו-סטרי הוא; דרכו יכול המחנך לקבל אינפורמציה כלשהי המרמזת על עולמו הפנימי של החניך, ודרכו יכול הוא גם לשגר רמזים העשויים לעצב את עולמו הפנימי של חניכו. אפשרות זו של שימוש דו-סטרי מבוססת על ההשפעה ההדדית הקיימת בין האופי לבין ההתנהגות: אופיו של אדם משפיע על התנהגותו, וזו חוזרת ומשפיעה על אופיו.4
משתלטת ככח נוסף, לפחות, "הבינה" (בצורת ביקורתיות המהפכת והורסת את המורגל), ובשנות החיים שלאחר מכן שוב גובר ההרגל - אך במובן של "הרגיל את עצמו".9כללו של דבר - שני יסודות בחינוך: יסוד כפייתי נעדר חירות, ויסוד בחירתי של חינוך עצמי. ושתי תקופות באדם: תקופת ההתפתחות האורגנית לבדה, בטרם עמדו על דעתו, ותקופת המודעות העצמית ליצירת האישיות ואופייה. קיימת התאמה - סבור אנוך - בין שני היסודות הללו לבין שתי התקופות הללו.
הקב"ה נותן במשקל אפילו הרוח שחל על הנביאים, הוא צמצם שדוקא כשיכנסו הדברים הגדולים שבאלה הענינים באלה הציורים יוכלו בני אדם לשאוב מהם, עם כל השתדלותם, את כל היותר מועיל ונשגב להם.15"ציורים" אלה - שהם מעין לבוש לאותם "דברים גדולים" - אינם באים אפוא בעקיפין על הקורא, אלא שומה על האדם לבוא לקראתם בכל השתדלותו, ו"לשאוב מהם" את לקחיו. לפיכך אין בהם משום טיפוח החשיבה הסטיריאוטיפית המאפיינת את האינדוקטרינציה. אדרבה - פעילותו הרוחנית של האדם בהשתדלותו לשאוב מהם אותם לקחים, אינה אלא מדרבנת אותו לחשיבה רב-צדדית. ואכן, חשיבה פילוסופית רב-צדדית היא תנאי ליהודי המבקש לחיות את חייו על פי ההלכה, כפי שיובהר בסעיף הבא.
בעוד שאברהם פונה אל התבונה בהציעו נימוקים משכנעים, פונה משה אל סמכות א-להית, ומחוקק חוקה המקיפה את כל תחומי החיים.בעלי הגישה הראשונה מבקשים לבסס את התנהגותם על החשיבה התבונית בלבד, ואילו בעלי הגישה השניה - על צייתנות לסמכות א-להית בלבד. אולם, לאמיתו של דבר - טוען הרטמן - הדרך הראויה היא הדרך המאוחדת:
המצוות והאמת יוצרות אחדות אם מבינים כי דרכו של משה ממצה את דרכו של אברהם בלי לשנותה.ואילו גישתם של בעלי הציות העיוור היא בעיני הרטמן "גישתם של החסרים את דעת 'המדע האמיתי' ". בקביעה זו מסתמך הרטמן על פיסקה מהלכות עכו"ם, שבה מסביר הרמב"ם את טעמם של איסורי ניחוש, כישוף, אובות וידעונים.17
ולפיכך: אדם מקבל עליו עול תורה בכל מאודו, רק אם הוא מבין את חוקי התורה והוראותיה מנקודת ההשקפה של התבונה.16
וכבר ידעת מדברי שהדעות (בתרגומו של הרב קפאח - ההשקפות) אם לא יהיו להם מעשים שיעמידום ויפרסמום ויתמידום בהמון לנצח, לא ישארו.משמעם של דברים אלה כך הוא: חשיבתו של אדם דרכה להמריא אל על, ולפיכך אינה תמיד מעוגנת בקרקע המציאות, ואין היא נוטה לעמוד על עומדה; היא נחלתו הבלעדית של האדם, ושייכת לעולמו הפנימי. לפיכך אין דרכה להתפרסם - להתפשט בקרב המון אנשי הדור - קל וחומר שאין דרכה להתמיד במימד הזמן מדור לדור. מכאן, שהשקפות הראויות לעמוד על בסיס איתן, להתפרסם בקרב אנשי הדור, ולהתמיד מדור אל דור - זקוקות למסגרת נוקשה של מעשים "שיעמידום ויפרסמום ויתמידום".
בהיותה מורכבת משלל טיפוסי אדם, שלא כולם מלומדים, אין בכחה לשמור אמונים לא-להים אם אין היא נתמכת בדרך חיים כוללת.19לפיכך נזקקת העדה למסגרת הנוקשה של ההלכה.
אחדותה של ההלכה והפילוסופיה היא אפוא אחדות אימננטית, ובניסוחו של הרטמן: בשביל החסיד של הרמב"ם היהדות לא זו בלד שהיא מתיישבת עם הפילוסופיה, אלא, במובן חיובי יותר, היא דורשת במפגיע ידעה בפילוסופיה.22הנה כי כן, למרות האמור לעיל על היותה של דרך התבונה דרך אריסטקרטית ההולמת את יחידי הסגולה - מכוונת אחדות אימננטית זו של ההלכה והפילוסופיה אל העדה כולה, ומבקשת להדריכה לקראת דרכו של "החסיד":
אף שהרמב"ם מכיר בכך כי רק יחידים יגיעו להבנת ההלכה השלימה של החסיד, לא מנע אותו הדבר מלנסות להתחיל תהליך זה בשביל העדה כולה.23אף "החסיד" של בעל "חובות הלבבות" מבקש להעמיד את קוראו על חובת העיון התבוני בתוכני אמונתו. אין אדם מישראל רשאי להסתפק במה שנכתב ובמה שנמסר:
מי שבכח שכלו והכרתו לעמוד על בירור מה שקיבל, ועיכבוהו מלעיין בו בשכלו העצלות והקלות במצוות הא-ל ובתורתו - הוא נענש על זה ואשם על אשר התעלם ממנו.24בעל "חובות הלבבות" מסתמך על הפסוק בדברים ב, לט: "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא הא-להים". מכאן מסיק רבנו בחיי שאין די "אם נדעהו מצד הקבלה בלבד" - אלא "אנחנו חייבים לעיין בו מצד שכלנו".