|
בעומקו של המסד, באותה אחדות המיוחדת במינה שבין העם והדת, נפרצה פרצה עמוקה, ומכאן ואילך היא מעמיקה והולכת. אף המאורע של ימינו, שיבתם של היהודים אל בית תולדותיהם של העמים על ידי תקומתה של מדינה יהודית, בתוך תוכו זיקת השפעתו של הקרע הזה עליו וחותמו טבוע בו.בהמשך דבריו מצביע בובר על הניסיון הכושל "לכסות על הקרע":
משתדלים לכסות את הקרע על-ידי שימושם של מושגי-דת כעין א-להי ישראל ומשיח, למעשים ומאורעות שעניינם מדיני גרידא.1מהשתדלות כושלת זו נבע עירפולם המכוון של מושגי-יסוד בתרבותנו הלאומית, כגון המושג "צור ישראל" במגילת העצמאות. אולם לא זו בלבד שעירפול זה לא צלח "לכסות את הקרע", אלא סכנתו אף מרובה מסכנתם של חילוקי הדעות עצמם. שכן, כפי שהובהר בפרק הראשון, אין חילוקי דעות נורמטיביים בגדר מכשלה, אם אך ייעקרו הקנאות והחשיבה הסטיריאוטיפית; ואילו עירפולם של מושגי יסוד אינו אלא מטפח את שתי התכונות השליליות הללו, ולפיכך את האינדוקטרינציה. כי עירפולם של מושגי יסוד מערפל את ההנחות שעליהן מתבססות הדעות השונות, וכשאין ההנחות מודעות מודעות ברורה, אלא הן מונחות כהנחות סמויות ברקען של דעות שונות אלה -- כי אז נוצר המטען הרגשי, שאך בו טמונה הסכנה.2 העלאתן של הנחות אלה מן הספירה של הנחות סמויות אל אור הדיון המודע והפתוח עשויה לשחרר את הלחצים היצריים, ולאפשר דיון תוך מתינות, ריסון וחשיבה רב-צדדית. מאמץ חינוכי לעקירת האינדוקטרינציה יסייע אפוא למניעת תוצאות הרסניות של מלחמת תרבות וייצור אפשרויות של ביקורת עצמית להנחות היסודיות המונחות בבסיסן של הדעות השונות. "רצוי שבעל הדברים יהיה מודע לשורשי דעותיו" -- אומר צבי קורצוויל,3 בדברי ביקורתו על א"פ קליינברגר.4 מודעות זו של אדם לשורשי דעותיו כרוכה בקשיים הנעוצים בטבעו, ולפיכך היא מותנית במאמץ רוחני המכוון לכך. אדם נוטה לראות את הכרעותיו הנורמטיביות לא כהנחות יסוד, אלא כמסקנות הנובעות מנימוקים מכריעים; ומפני שבמקרים רבים אין ראייה זו הולמת את המציאות, הריהי בבחינת אשליה, שנוח לו לאדם להשתעשע בה. אשליה זו נובעת מחוש ביקורת לקוי, הכרוך בחשיבה סטיריאוטיפית, וזו -- שני מקורות אפשריים לה: האחד -- השפעת סביבתו החברתית והתרבותית של האדם, השפעה שממילא, שאינה מכוונת. המקור השני -- פעולת השפעה מכוונת לחשיבה סטיריאוטיפית, הלוא היא האינדוקטרינציה.5 בשני המקרים יש כאן אשליה של חירות.
דעות שנרכשו באמצעות אינדוקטרינציה הן כאלה, שאדם חושב שקיבל אותן באורח חפשי מנימוקים סבירים, אך למעשה הוא קיבל אותן בעת שכוח רצונו וכושר הנמקתו הורדמו או נעקפו.6העדר החירות שבעקבות אינדוקטרינציה -- טוען שם וילסון -- חמור מהעדר החירות שבעקבות התנייה, או כפייה פיזית; שכן, הכפייה הפיזית שוללת את חירות ההתנהגות בלבד ומותירה את חירות ההרגשה ואת חירות הדעה; ההתנייה שוללת את חירויות ההתנהגות וההרגשה, ומותירה את חירות הדעה; ואילו האינדוקטרינציה שוללת את שלוש החירויות הללו מכל וכל.