ילקוט שמעוני, ישעיהו              פרק נג
	
המשך סימן תעו
והוא מחולל מפשעינו מדוכא מעונותינו מוסר שלומנו עליו ובחבורתו נרפא לנו -
רב הונא בשם רבי אחא:
 
לשלשה חלקים נתחלקו היסורין: 
אחד
 לדוקרות ולאבות, 
ואחד לדורו (כ) של המרה, 
ואחד למלך המשיח. 
ואומר: 
ואני נסכתי מלכי - השתיתיו כמה דאת אמר
: ויסע וגו' הארג (עם) ואת המסכת. מסכתיו, כמה דאת אמר
: וסוך לא סכתי. 
משכתיו מן היסורין, אמרין למלך המשיח: 
היכן את מבקש לדור? 
אמר: אוף דא צריכא שאיל, 
על ציון הר קדשי - כשם שחייבין על מחיצתו והוא בנוי, כך הם חייבין על מחיצתו והוא חרב.
וה' חפץ דכאו -
אמר רבה בר רב הונא:
 
מי שהקב"ה חפץ בו מדכאו ביסורין, שנאמר:
 וה' חפץ דכאו החלי. 
יכול אפילו לא קבלן מאהבה? 
ת"ל: 
אם תשים אשם נפשו. 
מה אשם מדעת אף יסוריין מדעת.
ואם קבלן עליו מאהבה מה שכרו?
יראה זרע ייאריך ימים. 
ולא עוד, אלא שלמודו מתקיים בידו, שנאמר:
 וחפץ ה' בידו יצלח (כתוב ברמז תמ"ב).
לכן אחלק לו ברבים ואת עצומים יחלק שלל -
דרש ר' שמלאי:
 
מפני מה נתאוה משה ליכנס לארץ, וכי לאכול מפריה הוא צריך או לשבוע מטובה? 
אלא כך אמר משה: הרבה מצוות נצטוו ישראל ואין מתקיימות אלא בארץ, אכנס אני כדי שיתקיימו כולם על ידי.
א"ל הקב"ה: כלום אתה מבקש אלא ליטול שכר, מעלה אני עליך כאלו עשיתם, שנאמר: 
לכן אחלק לו ברבים. 
יכול כאחרונים ולא כראשונים? 
ת"ל: 
ואת עצומים יחלק שלל - כאברהם יצחק ויעקב שהם עצומים בתורה ובמצות. 
תחת אשר הערה למות נפשו -
שמסר עצמו למיתה, שנאמר: 
ואם אין מחני נא וגו'. 
ואת פושעים נמנה -
שנמנה ממתי מדבר. 
והוא חטא רבים -
נשא שכפר על מעשה העגל. 
ולפושעים יפגיע -
שבקש רחמים על פושעי ישראל שיחזרו בתשובה, ואין פגיעה אלא תפילה, שנאמר: 
ואתה אל תתפלל בעד העם הזה ואל תפגע בי. 
דבר אחר:
לכן אחלק לו ברבים -
שעתיד משה ליכנס בראש כל חבורה וחבורה: 
בראש חבורה של בעלי מקרא, 
בראש חבורה של בעלי משנה, 
בראש חבורה של בעלי גמרא, 
וליטול עם כל אחד ואחד שכר, וכן הוא אומר: 
ויתא ראשי עם.