ילקוט שמעוני, זכריה פרק ד
המשך סימן תקע
ראיתי והנה מנורת זהב כלה -
אלו ישראל, שנאמר:
כלך יפה רעיתי.
וגלה על ראשה -
למענכם שלחתי בבלה.
דבר אחר::
וגלה על ראשה -
ויעבור מלכם לפניהם.
ושבעה נרותיה עליה -
היא זכות שבת שישראל משמרים אחד לשבעה ימים.
שבעה ושבעה מוצקות -
שבעה כנגד שבעת ימי בראשית.
חצבה עמודיה שבעה - ושבעה כנגד שבע המצות האמורות בתורה:
תרומות,
ומעשרות,
שמיטין,
ויובלות,
מילה,
וכבוד אב ואם,
ותלמוד תורה כנגד כלם.
הרי שלשה פעמים יש כאן:
שבעה נרותיה שבעה ושבעה מוצקות - הרי כ"א.
ושבעה פעמים שבעה הרי מ"ט, וכ"א כנגד שבעים זקנים.
ושנים זיתים עליה -
אלו שני המשיחים:
אחד משוח מלחמה,
ואחד משוח למלך על ישראל.
ושנים זיתים עליה -
(כתוב בשופטים ברמז נ"ט):
סימן תקעא
מי אתה הר הגדול לפני זרובבל למישור -
זה מלך המשיח.
ולמה קרא אותו הר הגדול?
שהוא גדול מן האבות, שנאמר:
הנה ישכיל עבדי ירום ונשא וגבה מאד.
ירום - מן אברהם, שאמר:
הרימותי ידי אל ה'.
ונשא - מן משה, שנאמר בו:
שאהו בחיקך.
וגבה - ממלאכי השרת, שכתוב בהם:
וגביהן וגובה להם ויראה להם.
ממי הוא יוצא?
מדוד, שנאמר:
ובן שלמה רחבעם (בנו) אביה בנו אסא בנו יושפט וגו' עד
ובני אליועיני הודוינהו ואלישיב ופליה ועקוב ויוחנן ודליה וענני שבעה - עד כאן פרט הכתוב עד ענני.
מי הוא ענני?
זה משיח, שנאמר:
חזה הוית בחזוי עם ליליא וארו עם ענני שמיא.
ומהו שבעה שכתוב במשיח?
שנאמר:
כי מי בז ליום קטנות ושמחו וראו את האבן הבדיל ביד זרובבל שבעה - לכך נאמר:
מי אתה הר הגדול לפני זרובבל למישור - אותו שכתוב בו:
ושפט בצדק דלים והוכיח במישור וגו'.
והוציא את האבן הראשה
זו אבנו של יעקב, שנאמר:
וישכם יעקב בבקר ויקח את האבן.
וכן דניאל אומר:
חזה הוית עד דאיתגזרת אבן.
כי מי בז ליום קטנות -
אמר רבי אליעזר:
מי גרם לצדיקים שיתבזבזו שלחנם לעתיד לבא?
קטנות -
שהיתה בם שלא האמינו בהקב"ה.
רבא אמר:
אלו קטני בני רשעי ישראל, שמבזבזין דין אביהם, לעתיד לבא אומרים לפניו: רבש"ע, מאחר שאתה עתיד ליפרע מהם.
למה הקהית את (שגם בנו) [שניהם בם]?
תני ר"א הגדול אומר:
כל מי שי לו פת בסלו ואומר: מה אוכל למחר, אינו אלא מקטני אמנה.
אלה שני בני היצר העומדים על אדון כל הארץ -
א"ר יהודה:
זה אהרן ודוד שנמשחו בעוה"ז ואין צריכים לימשח לעתיד לבא, שנאמר:
זאת משחת אהרן וכו' (כתוב ברמז תקע"ח בפסוק ואקח לי שני מקלות).