ראב"ע תהלים פרק קט
[קט, א]
למנצח, אלהי תהלתי -
טעם 
אל תחרש - כנגד הבא אחריו -
[קט, ב]
כי, ופי מרמה -
ופי איש מרמה, כמו: 
אל תהי מרי והפה פעול למלת 
פתחו, כאילו כתוב כי 
רשע ואיש 
מרמה פתחו פיהם 
עלי.
[קט, ג]
ודברי -
חסר בי"ת ובדברי כמו 
כי ששת ימים, או דרך משל כי הדברים סבבוהו. 
וילחמוני -
וילחמו עמי חנם, כמו 
לא יגורך רע לא יגור עמך רע.
[קט, ד]
תחת -
יו"ד אהבתי סימן הפועל. 
ואני תפלה -
איש תפלה. 
והטעם: שהייתי מתפלל לשם בעדם, כדרך: 
ואני בחלותם לבושי שק.
[קט, ה]
וישימו -
יו"ד אהבתי פעול, שהיה ראוי שיאהבוני.
[קט, ו]
הפקד, רשע -
אחר שתגבר 
ימינו עליו, 
ושטן כנגד 
ישטנוני והוא אדם כדרך 
ויקם ה' שטן לשלמה, גם 
ויעמד והוא אחד מיועצי.
[קט, ז]
בהשפטו -
עמי, כי הוא עשה לי עול וחמס. 
ותפלתו – 
שאמות הפך תפלתי בעדו, על כן 
לחטאה.
[קט, ח]
יהיו -
אמר יהושע: 
כי פקודתו הוא אשתו. 
ולפי דעתי: כי הוא ופקודת כל האדם. 
והטעם: שתהיה מיתתו בידי אדם. 
ויש אומרים:  
כי 
פקודתו הוא נפשו, שהוא כמו פקדון:
[קט, ט]
יהיו, יתומים -
קטנים. 
אלמנה -
בימי נעוריה, כי ימיו יהיו מעטים.
[קט, י]
ונוע -
כדרך: 
והמה יניעון לאכול. 
ושאלו -
פועל כבד, כמו: 
שאל ישאלו באבל. 
ודרשו -
כמו 
ושאלו שיבקשו לחם.
וטעם 
מחרבותיהם – 
שבחרבות ידורו.
[קט, יא]
ינקש -
הנשה יהי עליו בימיו, כן יאחזוהו ימי עני.
[קט, יב]
אל -
כאשר הזכיר 
יען אשר לא זכר עשות חסד.
[קט, יג]
יהי -
בנו כמו ולא 
אחריתו. 
ימח -
שם האב והבן על כן 
שמם.
[קט, יד]
יזכר -
כטעם: 
פוקד עון אבות על בנים, כאשר פירשתי במקומו.
[קט, טו]
יהיו -
העון והחטאת נזכרים לפני השם, ושימח 
מארץ זכרם.
[קט, טז]
יען -
בהיות לאל ידו, 
וירדוף עני ואביון ונכאה לבב כמוני.
[קט, יז]
ויאהב -
הוא היה סבה שיקללהו דוד, שהיה איש האלהים.
[קט, יח]
וילבש -
התנבא כי הקללה תבואתהו, 
כמדו -
מלבושו. 
והטעם 
מדו - והזכיר בתוכו.
[קט, יט]
תהי, ולמזח -
כמו חגורה 
ומזיח אפיקים רפה.
[קט, כ]
זאת פעולת -
כמו תגמול פעולת שכיר. 
שוטני – 
כנגד 
ישטנוני. 
והדוברים רע – 
כנגד 
ודברי שנאה.
[קט, כא]
ואתה -
אחר שקלל רשעים וכל שוטנים שב להתחנן לשם שלא יאבד עם אלה שהם מחרפים אותו, כי אין לו כח לעמוד מפניהם.
[קט, כב]
כי, חלל בקרבי -
פועל עבר מגזרת חלל, על כן הלמ"ד פתוחה. 
ויש אומרים:  
מגזרת חלול לוחין.
[קט, כג]
כצל -
הטעם קלות ימיו. 
ננערתי כארבה -
שאין לו קץ.
[קט, כד]
ברכי -
אין בי כח ללכת כי יענה נפשו אולי ינצל מידם, שלא יראה בבשרו לחלוח.
[קט, כה]
ואני -
כאשר יראוני אויבי ואני רזה, 
הייתי חרפה להם.
[קט, כו]
עזרני -
טעם 
כחסדך – 
עמי פעמים רבות.
[קט, כז]
וידעו -
כי כבר הזכיר 
עני ואביון ואתה ה' עשיתה זאת הישועה, ולא אני.
[קט, כח]
יקללו -
לא אחוש מקללתם כי אתה תברכני, 
קמו עלי 
ויבושו.
[קט, כט]
ילבשו -
כל 
שוטני מהיום. 
והטעם: אחרים מלבד אלה, כי כבר הזכיר על אלה ויבושו.
[קט, ל]
אודה -
שאודה בפי זה החסד שעשה השם עמי, עד שידעו הרבים.
[קט, לא]
כי -
השם 
יעמוד לימין אביון להושיעו מהחפצים להיותם שוטני 
נפשו.