ילקוט שמעוני, תהלים               פרק קא
	
לדוד מזמור חסד ומשפט אשירה -
אמר רב הונא בש"ר אחא:
 
אם חסד אשירה ואם משפט אשירה (כתוב באיבו ברמז תתצ"ג). 
אמר ר' ברכיה בש"ר לוי: 
ואתה מרום לעולם ה' -
לעולם ידך מן עיליתא, 
על הטוב: ברוך הטוב והמטיב, 
על הרעה: ברוך דיין האמת. 
אשכילה בדרך תמים -
ר' יהודה ור' נחמיה, 
ר' יהודה אומר:
 
אמר הקב"ה: משה מנה לי כהן גדול. 
אמר לו: 
מאיזה שבט? 
משבט ראובן? 
אמר לו: לאו, 
לא אשית לנגד עיני דבר בליעל, וילך ראובן וישכב וגו'. 
אמר לו משבט שמעון? 
אמר לו: לאו, 
עשה סטים שנאתי, על מה שעשה בשטים, לכך לא ידבק בי. 
אמר לו: 
ונמנה משבט דן? 
לאו, 
לבב עקש יסור ממני, שהיו עובדי אלילים, לא היה לבו של זה עקש, שהניח לחי העולמים והיה עובד אלילים ועברה עם ישראל בים, שנאמר: 
ועבר בים צרה, זה צלמו של מיכה. 
הוא שמשה אמר להם
: פן יש בכם איש או אשה. 
אמר לו: 
ונמנה משבט יהודה? 
אמר לו: לאו, גבה עינים הוא, וכתיב: 
ויראה יהודה, 
אמר לו: 
ממי נמנה? 
אמר לו הקב"ה: משבטך, 
עיני בנאמני ארץ, שנאמר: 
בכל ביתי נאמן הוא. 
ר' נחמיה אומר, ואית דאמרין לה ר' אחא אומר משום ר' שמעון בן לקיש: 
אמר הקב"ה: מי ששרתני בעוה"ז הוא ישרתני לעוה"ב. 
לא ישב בקרב ביתי -
אמר ר' יהושע בן לוי:
 
צריך אדם להיות עלוב בביתו, ואם בביתו, אין צריך לומר בביתו של הקב"ה. 
מלשני בסתר רעהו אותו אצמית -
אמר ר' יוחנן משום ר' יוסי בן זמרא:
 
כל המספר לשון הרע נגעים באין עליו, שנאמר: 
מלשני בסתר רעהו אותו אצמית. 
וכתיב התם: 
לצמיתות ומתרגמינן לחלוטין. 
ותנן: 
אין בין מצורע מוסגר למצורע מוחלט, אלא פריעה ופרימה. 
אמר ר' שמעון בן לקיש: 
מאי דכתיב: זאת תהיה תורת המצורע? 
זאת היא תורתו של מוציא שם רע. 
אמר ר' חסדא אמר מר עוקבא: 
כל המספר לשון הרע ראוי לסקלו באבן. 
כתיב הכא: 
אותו אצמית. 
וכתיב התם: 
צמתו בבור חיי וידו אבן בי. 
אמר חסדא אמר מר עוקבא: 
כל המספר לשון הרע, אמר הקב"ה: אין אני והוא יכולין לדור בעולם, שנאמר: 
מלשני בסתר רעהו אותו אצמית גבה עינים ורחב לבב אותו לא אוכל, אל תקרי: 
אותו לא אוכל, אלא 
אתו, ואיכא דמתני לה על גסי הרוח. 
דובר שקרים לא יכןן לנגד עיני -
זה רוחו של נבות היזרעאלי (כתוב במלכים רמז רכ"ג ובאיוב רמז תתק"ו). 
לבקרים אצמית כל רשעי ארץ -
אמר ר' יוחנן:
 
לשני בקרים הביאו ישראל נדבת המשכן, שנאמר: 
והם הביאו אליו עוד נדבה בבקר בבקר, בזכות כך: 
אצמית כל רשעי ארץ.