ראב"ע ויקרא פרק ב
[ב, א]
ונפש כי תקריב -
נפש אדם והזכיר הנפש, שהמנחה נדבה גם הנפש תקרא נדיבה:
ורוח נדיבה תסמכני.
סלת -
קמח חטה נקיה והיא הנקראת בלשון קדר סמי"ד והנה אין ראוי להיות מנחה לגבוה, כי אם מהמין שאין למעלה הימנו.
[ב, ב]
וקמץ -
מגזרת
לקמצים.
וקדמונינו פירשו:
קמץ מלא ודבריהם אמת.
מסלתה -
מעט ממנה וכן מהשמן, רק כל הלבונה יקטיר.
אזכרתה -
האל"ף נוסף, והטעם מה שהיה לו לזכרון לפני השם בעבור מנחתו.
ורבים פירשוהו:
כריח וקטורת כמו:
זכרו כיין לבנון.
[ב, ג]
לאהרן ולבניו -
ולכל הכהנים בשוה.
[ב, ד]
חלות -
עבות.
ויש אומרים:
עגולות, מלשון חלילה בדברי קדמונינו.
[ב, ה]
מחבת -
קערה מכוסה בקערה והתי"ו תחת ה"א כתי"ו
ושבת לנשיא.
[ב, ז]
מרחשת -
מעשה מטוגן.
ויש מפרשים:
מגזרת
רחש לבי, והטעם: בעבור שישמיע קול:
[ב, י]
לאהרן ולבניו -
אחריו, והטעם לכהן המקריב, כי כן כתוב על שתי המנחות:
[ב, יא]
שאור -
הוא המחמיץ גם כן הדבש.
ורבים אמרו:
שפירושו דבש תמרים, וכן כל ארץ זבת חלב ודבש ויש להם כדמות ראיה בספר עזרא.
[ב, יב]
קרבן ראשית תקריבו אותם לה' -
כטעם שתים
שני עשרונים המונפים לפני השם בחג השבועות וזה פירוש
לה', אף על פי שהם קדש לה' הם למאכל הכהן.
[ב, יג]
ברית אלהיך -
הכנסתיך בברית והשבעתיך שלא תקריב תפל ולא יאכל כי הוא דרך בזיון:
[ב, יד]
ואם תקריב מנחת בכורים -
רבים אמרו:
שמלת
אם חיוב.
ולפי דעתי: כי אין צורך, כי החיוב הוא ראשית בכורים ולא הבכורים והרוצה להביא מנחה מבכורים נדבה יביא.
אביב -
נקרא כן בעבור שהוא ראשון והוא מגזרת אב.
גרש -
טעמו ידוע וקרוב מגזרת
גרסה נפשי ואם הוא בסמ"ך.
כרמל -
כמו:
וכרמל בצקלונו.