רשב"ם לשמות פרק א
פסוק א
ואלה שמות -
מפני שרוצה לפרש ולומר
ובני ישראל פרו וישרצו וגו', הוצרך לכפול ולומר בבואם למצרים לא היו אלא שבעים ואחר מות דור ההוא פרו וישרצו.
ויקם מלך חדש -
ונתחכם עליהם למעטם ולא הועיל לו.
פסוק ו
וכל הדור ההוא -
שבעים נפש.
פסוק ז
פרו -
בהריון.
וישרצו -
לידה. שלא שִׁכָּלָה הרחם. שבכל מקום קטנים, קרוין שרץ על הארץ.
וירבו.
גדלו ונעשו הקטנים גדולים ולא מתו בקטנותם.
ויעצמו -
שלא מתו אנשים, אלא היו הרבה ועצמו במאד מאד עד שנתמלאה הארץ אותם.
וכן:
והחצר מלאה את נוגה כבוד ה'. כמו מילאה.
וכן:
ושוליו מלאים את ההיכל כמו ממלאים את ההיכל.
פסוק י
נתחכמה לו -
שלא ירבה, שאם ירבה
והיה כי תקראנה מלחמה משנאינו.
כמו:
ידה ליתד תשלחנה, מצינו לשון יחיד אצל רבים.
כי תקראנה -
כי תארענה, כמו:
מקראי קודש מארע קודשא לשון מאורע.
ונלחם בנו ועלה מן הארץ -
לשוב אל ארץ אבותיהם ולא טוב לנו לאבד עבדינו וקראו לי מלכותא קטיעא.
פסוק יא
מסים -
מן הכפולים הוא מסס. כמו:
פתות אותו פתים מן פתת.
מסכנות -
אוצרות כמו:
אל הסוכן הלז לשכנא אשר על הבית.
פסוק יב
כן ירבה -
כמו כן הרבה כמלפנים.
ויקוצו -
בחייהם, כמו:
קצתי בחיי.
וכן:
אשר אתה קץ מפני שני מלכיה.
פסוק יג
בפרך -
לשון שברון הוא. בתלמוד מפרכין באגוזים.
פסוק יד
ובכל עבודה בשדה -
חריש וקציר.
את כל עבודתם -
עם כל עבודתם.
אשר עבדו בהם -
בתוך העיר.
בפרך.
פסוק טו
למילדות העבריות -
למיילדות שהם העבריות.
פסוק טז
על האבנים -
על המשבר. כדאמרינן:
באו בנים עד משבר.
גם בכלי יוצר כתב בירמיה עושה מלאכה על האבנים.
וחיה -
טעמו למעלה. כמו מן ישב ישבה. מן ארפרכשד חי יאמר לנקבה חיה, אבל
אלו חי אלף שנים פעמים, טעמו למטה ולשון זכר מגזרת עשה עלה ראה.
פסוק יז
ותיראן -
לשון יראה. אבל ותראנה בלא יו"ד לשון ראיה שהרי יאמר
ותראה[ו] .
ותחיין -
אין חילוק בין פעלו. לפעלתם.
פסוק יט
כי חיות הנה -
בריאות ופקחות וממהרות לילד.
פסוק כא
ויעש להם בתים -
לשמרם פן ילכו לעבריות היולדות.
פסוק כב
ויצו פרעה לכל עמו לאמר -
וכן אמר להם, שכן כל לאמר שבתורה כפל לשון של
ויצו, או של
ויקרא, או של
וידבר, או של
ויאמר, כמו שפירשתי באלה תולדות נח.
הפרק הבא