ב"ה
בית הדין האזורי באר שבע
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אליעזר איגרא הרב אהרן דרשביץ הרב משה בצרי |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 1011498/1 | |
תאריך: |
כ"א באייר התשע"ה
10/05/2015 | |||
מבקש |
פלוני ופלונית
בא כוח המבקש עו"ד ליטל יעקובוביץ־דראי ועו"ד ציון סהראי | |||
משיבים |
1. מנהל בתי הדין הרבניים (הממונה על המחוז לעניין המרת דת) 2. משרד הפנים – רשות האוכלוסין וההגירה | |||
הנדון: | אישור גיור, נישואין | |||
נושא הדיון: | גיור, התרת נישואין ונישואין חדשים בזהות בדויה |
לאחר שעלה חשד סביר לבית הדין כי אכן גב' [ל' ר'] חיה בשלום ושלוה עם בעלה, והמופיעה לפנינו אינה אלא דמות בדויה, אשר על כן קובע בית הדין כי פסק הדין להתרת הנישואין בין אדון [ג' ר'] וגב' [ל' ר'] בטעות יסודו והוא בטל.בעקבות בקשה מאת ב"כ המבקשת עו"ד מנחם גרון ביום 20.7.2004 לבטל את ההחלטה, אשר ניתנה במעמד צד אחד, בית הדין הוציא החלטה נוספת ביום ט' תמוז תשס"ד (28/6/04) שאישור הגירות ואישור הנישואין שניתנו ע"י בית הדין מוקפאים עד לבירור שייערך לבקשת הצדדים. בתגובה לבקשה נוספת של ב"כ האשה נגד החלטה זו, חזר בית הדין ביום 19/8/04 על קביעתו ש"מעמדה ההלכתי והיותה נשואה נתון קודם כל לברור בית הדין המגייר והמשיא". נקבעה דיון ליום 26/10/04.
ביחס לגיורה של המבקשת אשר נעשה ע"י בית הדין של הרב קרליץ והעתק התעודה נמצא בתיק בבית הדין – בית הדין לא הוא שגייר וממילא אין הוא מבטל גיור זה אשר הוכר ע"י הרבנות הראשית.
מאחר שאין באפשרות בית הדין לבטל גיור זה, ומאחר שהנ"ל נישאה בחו"ק כדמו"י ע"י בית הדין המגייר, הרי שמעמד ההלכתי כיהודייה ונשואה ע"פ ההלכה נתון לבירור ע"י המגייר והמשיא אשר רימו אותו ועליו לתת את דעתו ההלכתית בנדון.
הריני לאשר בזה כי הגב' [ל' ר'] שזוהתה עפ"י ת"ז מספר [...] ושתמונתה מצו"ב, התגיירה בפני דיינים מבית דיננו ביום ג' בטבת תש"ס בטבילה וקבלת עול מצוות כדין, והופיעה שוב בבית דיננו ביום י' בחשון תשס"ה.לדברי המבקשת חזרה לבית הדין של הרב קרליץ שליט"א לאחר שהתגלה תרמיתה, ואישור זה נועד כדי לאשר את גיורה שוב למרות השם הבדוי. מטעם זה גם הוסיפו תמונה לאישור, שלא כמו האישור המקורי שהיא ללא תמונה, כדרכם.
אין ספק שדינה כיהודי' לכל דבר ועניין המסתעף מכך.
"ובהכי יתיישב לי מה שהקשו המפרשים כיון דיעקב קיים כל התורה למה נשא ב' אחיות דהוא דבר שעתידה תורה לאסור דיש לומר כי א"א היה לו ליעקב לינצל מאיסור ב' אחיות שעתידה תורה ליאסר כי באמת רחל נתקדשה לו מן הדין בשכר שבע שנים כמ"ש הבה לי אשתי דהיינו שנתקדשה לו כבר והיא אשתי בשכר ז' שנים דאע"ג דהמקדש במלוה אינה מקודשת בשכר הנאת מחילת מלוה מקודשת כדאמרינן פרק קמא דקידושין אך כיון שעדיין אז באמת לבני נח לא נאסרו ב' אחיות הרי גם לאה נתקדשה לו בביאה ולא ה"ל קדושי לאה קדושי טעות דיעקב ודאי לא היה עושה בעילתו בעילת זנות והשתא אף אם היה מגרש אחת מהם לא היה יכול לקיים דבר שעתידה תורה לאסור ומן התורה איזה מהן שגירש הוה ליה השניה אחות גרושתו כיון דבאמת שניהם היו מקודשות לו ושניהם ודאי לא היה אפשר לו לגרש ודו"ק:(לפני שנדון בדברי המהרש"א הנוגעים לעניינו יש להעיר על דברי המהרש"א שלפי דבריו רחל כבר הייתה מקודשת ליעקב בדין מחילת מלוה ולאה התקדשה בביאה ויעקב לא היה יכול לגרש את לאה כי גם אז רחל הייתה אסורה עליו מדין אחות גרושתו. הדברים קשים שהרי אם סבר יעקב שרחל כבר מקודשת לו הרי שהוא לא התכוון לקדש בביאה, אם כן כיצד לאה נתקדשה ליעקב? וצ"ע)
"הרי דמתנה ואמר ע"מ שאין עליך נדרים או מומין דחזינן דקפיד שלא ליקח אשה שיש בה מומין ונדרים, מ"מ מסברא לא מהני רק אם מתנה בכל דיני תנאי, וא"כ ממילא מוכח דכל מק"ט דעלמא היינו דאף בלא התנה אנן סהדי דקפיד והוי כהתנה ומהני מדין תנאי, אבל לולי דלמדנו מב"ג וב"ר דמהני תנאי לא הי' שייכות דינא דמק"ט דלא עדיף ממתנה במפורש, ולפ"ז ניחא דהיכי דלא הוי טעות בקדושין רק בחופה דהיינו דזינתה באירוסין לא הוי מקח טעות דכיון דחופה א"א לקיימו ע"י שליח לא מהני ביה תנאי, ה"נ טעות לא מהני, ולא בטלה קנין החופה."מדברי הרע"א עולה כדעת המהרש"א שגם מקח טעות פועל מדיני תנאים, וא"כ אם במקרה של יעקב ולאה שבו ודאי מדובר בגופים מחולקים ובכ"ז בגלל רצונו של יעקב תפסי קידושין, ק"ו במקרה שלנו שבו מדובר באותה אישה שנתגיירה והתבררו פרטים מעברה שלא משפיעים על בעלה והוא מוחל הרי שלשיטה זו הקידושין תופסים.
"והנה כל זה שייך בדבר אחר שחוץ להקידושין וכמו בנפלה לפני מוכה שחין דבעצם המקדש לא היה שום טעות דהוא שלם בלא מום רק נבא לבטל הקידושין משום דבר שנתחדש אח"כ ולומר דעל זה האופן לא נתרצית ובכה"ג הביטול הוא בגדר תנאי וצריך בו משפטי התנאים וגם שייך בזה הסברא בדברים שבלב דאינם דברים בלא תנאי מפורש וכן בהא דקידושין דף נ' בשמע שמת בנו וכ' נכסיו לאחר דכ' התוס' והרא"ש דאינם דברים שבלב משום דאיכא אומדנא דמוכח דשם עצם הקנין שהקנה להאחר הרי היה כהוגן ומטעם אחר צריך לבטלו משו"ה אם לא היה אומדנא דמוכח היה נקרא דברים שבלב, אבל דבר דהיה טעות בעצם המעשה וכגון בנתקדשה לאחד ונודע שהוא בעל מום או מו"ש והיא לא ידעה מזה דזה נקרא מקח טעות והרי הא דטעות חוזר אינו בגדר תנאי וגם לא שייך לדון בו דין דברים שבלב דהביטול של הדבר הוא מצד דעצם המעשה היה בטעות ולזה לא בעי כלל שיהיה אומדנא דמוכח וכל מום שמקפדת עליו כשנודע לה ה"ה מקח טעות וחוזר, ואפי' אם נאמר דגם במוכה שחין איכא כל דהו מ"מ הרי אין לך מום גדול במקח מזה דנתכוונה לבעל טוב ונמצא רק כל דהו וחוזרת בה כדין כל מקח טעות."מדבריו עולה שמקח טעות לא קשור לדיני תנאים מכיוון שמקח טעות הוא בעצם המעשה של הקניין ולא משהו חיצוני והמקח חוזר. בסברה דברי הבית הלוי מובנים ביותר שהרי כשאדם קנה פרה וקיבל חמור או פרה שהיא טרפה הרי שכל מעשה הקניין היה בטעות ודינו להתבטל. ולכן סובר הבית הלוי:
"אבל בנמצא מום בהבעל עצמו דבאנו עליו מצד מקח טעות שטעתה היא בו בשעת הקידושין הרי כל טעות תלוי הכל בזה שטעה לחודא ואין שום חילוק בין אירוסין לנשואין, וכן מוכח מדברי התוס' שם שכתבו דמש"ה ג"כ קונה בהמה ונטרפה או מתה אח"כ לא יוכל לומר דאדעתא דהכי לא קנה דהרי תלוי גם בדעת המקנה ג"כ והוא לא נתרצה בהתנאי, והרי כל זה הוא בנטרפה אח"כ אבל אם נמצאת שהייתה טרפה מקודם בשעת הקני' הוא מבואר להדי' בחולין דף נ' דבהוגלד פי המכה בידוע שג' ימים מקודם נטרפה ובטל המקח, וזהו כמש"כ, וכל זה הוא ברור ופשוט ולא הוצרך להכתב רק מפני המערערים שלא יערערו על כל הנ"ל."ע"פ דברים אלו יש צורך לדון האם במקח טעות יועיל הריצוי של הקונה ואז יחול המקח או אפילו אם הקונה רוצה הדבר לא יועיל שהרי לא היה מקח וצריך לעשות מקח חדש.
"כל מי שטוען טענת בתולים וטענתו טענה, אם רוצה לקיימה אח"כ כותב לה כתובה מנה" (טור).וכתב על כך הבית שמואל (סימן סח ס"ק כד):
"אם רוצה לקיימה אחר כך – כ"כ הרמב"ם והטור ומיהו בתו' דף י"א כתבו אהא דאמר שם הבעל נאמן משום חזקה אין אדם טורח בסעוד' ומפסידה דאיירי באשת כהן או אשת ישראל וקיבל אביה הקדושין כשהיא פחות מג"ש דאז אסורה לו ומפסיד הסעודה וכן נמי למה דקי"ל כנסה בחזקת בתולה והיא בעולה אין לה כתובה אז מפסיד הסעודה אבל למ"ד דיש לה כתובה מנה א"כ אין מפסיד הסעודה אלא מרויח מנה אינו נאמן ונשמע עוד מתו' דהיכא דהוי מקח טעות צריך לקדשה מחדש ולעשות נישואים כמ"ש בסי' ס' (ס"א) אז שייך דמפסיד הסעודה אבל אם לא צריך לעשות נישואי' אלא לכתוב לה כתובה אכתי אינו מפסיד הסעודה ואינו נאמן וכ"כ בש"ג דף תע"א דצריך לגרשה אבל אם אין מגרשה אינו נאמן, ובח"מ כתב מ"ש הרמב"ם שכותב לה כתובה על מאה איירי כשהיא מרוצה לזה לפ"ז י"ל דלא פליג הרמב"ם על דעת הש"ג אבל בד"מ לא ס"ל חילוק זה וכתב הש"ג חולק על הרמב"ם אבל הרמב"ם לא חייש שיוציא לעז משום הרויח מנה, וכ"כ הרא"ש חזקה אין אדם טורח בסעודה ומפסיד' אף על גב דמרויח מנה."מדברי הב"ש יוצא שיש מחלוקת בין שיטת התוספות הסובר שהנאמנות בטענת בתולים נובעת מכך דהוי מקח טעות צריך לקדשה מחדש ולעשות נישואים לבין שיטת הרמב"ם שהנאמנות לא תלויה בביטול הנישואין אלא או בהסכמתה כפי שכתב בח"מ או לפי הבנת הרמב"ם והרא"ש וכן פסק הרמ"א ברצונו לקיימה ולכתוב לה כתובה מנה.
"ונשמע עוד מתוס' (כתו' י. ד"ה חזקה) דהיכא דהוי מקח טעות צריך לקדשה מחדש ולעשות נישואים כמ"ש בסי' ס' [צ"ל סי' ס"א]" וכו'. וכוונתו למש"כ הרמ"א שם (סעיף א') בהג"ה: "אם קידש בטעות והיו לו נישואין עמה ואח"כ נודע שהקידושין היו בטעות, אע"פ שחוזר ומקדשה א"צ לברך שנית ז' ברכות" וכו'. ומשמע, דעכ"פ קידושין חדשים צריך אם רוצה לקיימה."לכאורה יוצא שהרמ"א סותר את עצמו בין סימן ס"א ששם כתב שצריך לחזור ולקדש בקידושי טעות. לבין סימן ס"ח שכתב "אם רוצה לקיימה אחר כך ולכתוב לה כתובה מנה יכול משמע שלא צריך לחזור ולקדש. לבין סימן ל"ט בעניין המקדש אשה סתם ונמצאו עליה מומים שדרך בני אדם להקפיד עליהם, שמקודשת מספק, כתב בחלק"מ (סי' לט סק"ט) דמיירי שמקפיד מיד, "אבל אם שותק כשנודע לו המום ולא התנה בתחילה אף דצווח לבסוף הוי קידושי ודאי". והביא דבריו הב"ש שם (ס"ק ט"ז). ומשמע שאם נתרצה הבעל מקודשת וודאי, וא"צ לקדשה מחדש.
"אינה מקודשת – ואם רוצה למחול מבואר בסי' הקודם דחלין הקדושין למפרע ואין צריך קדושין אחרים ומ"ש בסי' ס"א דצריך לקדשה מחדש בקדושי טעות איירי בטעות אחר או איירי בקפיד כששמע תו לא מהני מחילה כמ"ש שם בשם הר"ן."מדברי הבית שמואל עולים שני תרוצים לסתירה בדברי הרמ"א:
"דעד כאן לא כתבו התוס' שצריכין קידושין אחרים אלא בטען [בתחילה] שהיה מקח טעות ואח"כ נתרצה, אבל אם לא טען אלא שתק – א"צ קידושין אחרים אא"כ היה תנאי מפורש בדבר ולא נתקיים התנאי. אבל לא היה תנאי אלא מקח טעות, אם אין המוטעה רוצה לחזור בו א"צ קנין חדש מקידושין אחרים... דכיון שלא הקפיד לא בטלו קידושין הראשונים מעולם". [עיי"ש דאף בתנאי ומחל יש סוגיות הפוכות אם צריך קידושין אחרים, ואכמ"ל.]לסיכום עולה להלכה שבמקח טעות ונתרצה הבעל חלו הקידושין.
"דיש לחקור אימתי מום מבטל מקח או קידושין, אם דוקא בעת שמקפיד על המום... או דילמא אפילו בלתי הקפדתו נמי מום מבטל מקח וקידושין [שאין זה החפץ או אשה שקנה]. ויש להביא ראיה דעיקר תלוי בהקפדה, ואם מחל המומין אין צריך קנין חדש", וחלים הקידושין למפרע. אולם, יש לחלק בין שאר מומים לאיילונית, דבאיילונית י"ל דנתבטלו הקידושין מטעם אומדנא דמוכח וצריכה קידושין אחרים, וכמש"כ השו"ע (אה"ע סי' מ"ד ס"ד) די"א שאיילונית ודאית אינה מקודשת, ופי' החלק"מ (סק"ד) וב"ש (שם סק"ז) דגרע משאר מומין, דאין אדם מוחל על מום גדול כזה."וכ"כ לחלק באבני מילואים (סי' ל"ט סק"ג):
"ואפשר לחלק דאיילונית שאני דאינו מחמת תנאי אלא הוא בסתמא מקח טעות מש"ה נתבטלו תיכף הקידושין אפילו קודם שנודע, אבל אלו [שאר מומים דהוו מקח טעות] שהוא מחמת תנאי – דעתו היה שלא יתבטלו הקידושין מיד אלא שיהיה הדבר תלוי עד שיודע לו בנדרים ובמומין."ובספר נתיב יושר על הלכות מקח וממכר (לרב יהודה איטח) פכ"א הע' א הביא ג"כ משו"ת דברי מלכיאל (ח"ב סימן פ"ה) שדן במקח שנמצא בו מום האם ממילא המקח בטל אף שהלוקח לא בא לבטלו או שכל זמן שלא בא הלוקח לבטל הקנין המקח קיים ורק כשיבטלנו מתבטל. ויש נפק"מ בזה לכמה דברים. ונראה מסקנת הדברי מלכיאל שכל מקח שנמצא בו מום צריך הלוקח לבטל הקנין בטענת מום, וכל זמן שלא ביטל – המקח קיים.
"ותדע דהא גבי קידושין אמרי' בפ' המודר דנכנסה לרשות הבעל לא מצי טעין במום דחזקה אין אדם שותה בכוס אלא אם כן בודקו וראה השתא ונתפייס וחלו הקדושין למפרע, וכן מוכח בכמה מקומות בקידושין, ואמרו שדקדק הר' יונה ז"ל מדרב חסדא שאין המקח חל מעיקרא מדאיצטריך לטעמא דאי לאו דאוניתני והול"ל דהשתא כיון דאיתרצאי במקח ברשותיה אייקר דאיגלאי מילתא למפרע שחל המקח מעיקרא ע"כ, איברא שהכי הוא דהתם ליכא למימר כיון דאיתרצאי השתא חל מעיקרא דמה שנתרצה השתא היינו משום דהוקר אבל אם לא הוקר לא היה מתרצה. משא"כ היכא דלא הוקר דכל היכא דנתרצה השתא איגלאי מילתא למפרע דהיה מרוצה, ולפי חילוק זה יראה דאיכא למימר לעניין מקדש את האשה ונמצא בה מום ונתרצה הבעל במוהר ומתן דאין הקדושין חלים מעיקרא שאין זה נתרצה אלא השתא דיהבו ליה מתנה."אלא שבבית יעקב הביא מא"ש בשם הרא"ה לחלק בין כהן ונמצא לוי לבין עשיר ונמצא עני. דעשיר ועני הוי כשאר מום, שהוא חסרון חיצוני, אך כהן ולוי הוי כשינוי השם ואין זה האיש שנתקדשה לו. וא"כ יש מקום לפקפק בני"ד אי צריך קידושין חדשים, כיון שהייתה זהות בדויה ואין זו האשה שקידש.
הרב אליעזר איגרא – אב"ד | הרב אהרן דרשביץ | הרב משה בצרי |