ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב שלמה שפירא |
דיין |
תיק מספר: | 904909/5 | |
תאריך: |
ט"ו בטבת התשע"ו
27/12/2015 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד ענבר שנהב | |||
נתבעת |
פלונית
בא כוח הנתבעת עו"ד אברהם שלג | |||
הנדון: | חיוב האשה לקבל גט כשאין לבעל יכולת לפרוע כתובה | |||
נושא הדיון: | חיוב האשה לקבל גט כשאין לבעל יכולת לפרוע כתובה |
"א] הצדדים חייבים להתגרש.במועד שנקבע לסידור גט הופיעו הצדדים. האשה אמרה שתסכים לקבל גיטה רק אם הבעל יפרע כתובתה. הבעל טען שאין לו מהיכן לשלם כתובתה, לפיכך סירבה האשה להתגרש עד שיובטח תשלום כתובתה.
...
ד] החלטת בית הדין מתאריך י"ז בשבט תשע"ג (28.1.2013) לחיוב הבעל למזונות אשה מבוטלת.
ה] ביטול מזונות האשה יחול מתאריך ז' באב תשע"ג (14.7.2013), יום הגשת הבקשה ע"י הבעל וב"כ לביטול המזונות.
...
ח] הבעל חייב לפרוע לאשה את כתובתה.
ט] חיוב פירעון הכתובה חל בכפוף למתן הגט."
"ומה שטוען הבעל שאין עמו כלום כי הוא עני, יש מן הדין שלא יגרשנה עד שיזמין לו המקום כל סך כתובתה, כי כל מי שאין עמו ממון להגבות לאשתו כתובה אין מן הדין שיגרשנה, ואם לא תחפוץ האשה להשאר עמו, ישבע לה שבועת התורה שאין עמו כלום ויגרשנה. ואחר שיגרשנה ישא אשה אחרת, ואין מן הדין שיפרע לראשונה כלום ממה שהכניסה לו השנייה, כי אין לו למכור נדונייתה אלא על פיה, וכל שכן שיפרע ממנה את חובו. ולאחר שישבע לה אם יזמין לו המקום כלום ונראה בידו ממון, וטען שהוא לאשתו השניה אינו נשבע על כך, כי השבועה הראשונה שישבע כך ישבע שאין עמו עכשיו כלום, וכל מה שיזמין לו המקום יפרע לה, ולפיכך אינו צריך להשבע לה פעם שנייה.וכן שנה הדברים בתשובה ק"ג, וז"ל:
והמזונות ששאלת כך הדין, שמי שמגרש את אשתו גירושין גמורין כדת אין לה עליו מזונות, אבל יש לה מזונות למי שהיתה מגורשת ואינה מגורשת, כדאמרו רבנן כל מקום שאמרו חכמים מגורשת ואינה מגורשת בעלה חייב במזונותיה. ותלמוד ארץ ישראל שהורה בחילוף, אין חוששין לו ואין דנין על פיו."
"ואין לו רשות לגרשה בלא קנס וכן אין לו לגרשה אחר הנשואין בלא כתובה, משום שאמרה המשנה לקתה חייב לרפאותה, אמר הרי גיטה וכתובתה תרפא את עצמה רשאי, נמצא שאינו רשאי לגרשה אלא אם אמר הרי גיטה וכתובתה, אבל שלא בכתובה לא. ואם לא קבל עליו את הדין מנדין אותו, וכן הדין."ויש לדקדק שבתשובה סימן י"ד לא הביא ראיה להלכה זו, ואח"כ הזכיר דין מזונות לאשה אחרי הגירושין, וכתב שאין חייב במזונות אחרי הגירושין אלא במגורשת ואינה מגורשת. ובסימן ק"ג הביא ראיה לדבריו מדברי המשנה שבחלתה אינו רשאי לגרשה אלא אם נתן לה כתובתה.
"שמעתי משם הגאון ז"ל שאין אדם רשאי לגרש את אשתו אם אין לו לפרוע כתובתה כן מצאתי לרב אלפסי ז"ל בתשובה והביא ראיה ממה ששנינו (כתובו' פ"ד דף נ"א) לקתה חייב לרפאותה אמר הרי גיטה וכתובתה תרפא את עצמה רשאי הרי גיטה וכתובתה אבל שלא בכתובתה אינו רשאי ואם לא קבל עליו את הדין מנדין אותו זה לשון התשובה.והרשב"א הביא דברי הרי"ף וראיתו ואח"כ הזכיר דברי הירושלמי שהמגרש אשתו ולא פרע כתובתה חייב במזונותיה, וכתב שהבבלי חלק על הירושלמי והוי ממש כדברי הרי"ף בתשובתו סימן י"ד.
ירושלמי בפרק מציאת האשה הורה רבי פנחס כהן דמשבק איתתיה ולא מימרק לה פירנה שהיא יעלה לה מזונות עד שעה שהוא ממרקה ולפום גמרין אין הלכה כן דמגורשת ואינה מגורשת מעלה לה מזונות וסתם מגורשת ואינה מגורשת עדיין לא נפרעה מכתובתה והרי היא שאמרו שמעלה לה מזונות הא מגורשת דכותה לא."
"ויש לי ראיה לזה מדאמרי' נתנני ה' בידי לא אוכל קום זו אשה רעה וכתובתה מרובה כדאיתא בפ' הבא על יבמתו (ס"ג ע"ב) וכן מההוא עובדא דשלהי אגדת הנזקין (נ"ח ע"א) וכן מעובדא דר' יוסי הגלילי דירושלמי שהיתה אשתו רעה ור' אלעזר בן עזריה הלוה לו מעות לפרעה כדאיתא בפ' אלמנה נזונת (ה"ג) ובויקרא רבה בפרשת בהר סיני. וב"ר בפסוק אעשה לו עזר כנגדו מכל הני משמע שאינו יכול לגרשה אלא א"כ פורע אותה. וכן משמע בפ' מי שהוציאוהו (מ"א ע"ב)."והב"י בסימן קי"ט הביא דבריהם והוסיף: "ועיין בתשובת הרא"ש שכתבתי בסוף סימן קי"ז." וכוונתו לתשובת הרא"ש כלל מ"ב סימן ט"ו, שכתב:
"על ראובן שנשא אשה ושהה עמה יותר משנתים ונודע לו שהיא נכפית והוציאה מביתו והנה תובעת ממנו שאר כסות ועונה והוא משיב שהדבר ידוע שאין הדעת סובלתה להסתופף אצלה גם סכנה יש בדבר וחפץ לגרשה וליתן לה את כל אשר לו ועני הוא ואינו משיג לוטרין היילוייש... ומטיבותיכו נדין לפניכם כתלמיד לפני רבותיו.והרא"ש כתב דבריו על שאלה שנשלחה מאשכנז בבעל שנעשית אשתו נכפית ולא היה יכול לגור עמה והאשה תבעה ממנו שאר כסות ועונה. ונשאל אם במקרה זה נוהג חרמו של רבינו גרשום שלא לגרש אשה בעל כרחה. ומלבד זאת לבעל לא היה כסף לשלם לאשה כתובתה כפי מנהג אשכנז שהוסיפו מאה ליטרין בכתובה. וכתב על זה הרא"ש, שכיוון שאם נפלו מומים כאלה בבעל יכפוהו לגרשה, אף ר"ג לא תיקן שלא יגרש אשה בעל כרחה, וטעמו מפני שהשווה כח האשה לכח האיש, וכמו שהאיש אינו מגרש אלא לרצונו אף האשה לא יגרשנה הבעל אלא לרצונה. אבל במקום שכופים את האיש לגרש, לא האלים רבינו גרשום כח האשה יותר מהאיש, ולכן בכה"ג יכול לגרשה בעל כרחה וללא הסכמתה, שבכה"ג לא תיקן ר"ג תקנתו.
אמת הוא שחכמי הגמ' אמרו בין שנולדו בו מומין גדולים בין שנולדו מומין קטנים כופין אותו להוציא ור"ג מאור הגולה ז"ל פי' בתשובה אחת דנכפה הוי מום גדול ובאשה אמרו חכמים אם נולדו בה מומין נסתחפה שדהו ואם בא לגרשה צריך שיתן כתובתה ועתה בימי חכמי הגמרא אם אירע מום זה באשה בעלה היה מגרשה ומתחייב לה כתובה ויפרע מה שנמצא בידו והשאר באשר תשיג ידו, ועתה שתיקן הגאון רבינו גרשום ז"ל שאין לגרשה בעל כרחה איך יתכן שיתחייב לה שאר כסות ועונה אם כן יפה כח האשה הרבה מכח האיש דאלו נולד מום זה באיש אין אנו אומרין יכפוה להיות אצלו אלא כופין אותו להוציא ויתן כתובה ואם נולד באשה יכפוהו להיות אצלה ולפרנסה השתא באיש שאינו מוציא אלא לרצונו כופין אותו להוציא ויתן כתובה אם נולדו בו מומין אשה שמתגרשת בעל כרחה לא כל שכן. אלא שרבינו גרשום עשה גדר לדבר וכי לאו קל וחומר שלא עלתה על לבו על כיוצא בזה לעגן האיש לבטלו מפריה ורביה אלא ודאי יגרשנה ויתן לה כתובה כי כולי האי לא ייפה בתקנתו כח האשה מכח האיש אך כי ראה הדור פרוץ ומזלזלין בבנות ישראל בזריקת גט ותקן להשוות כח האשה לכח האיש כמו שהאיש אינו מוציא אלא לרצונו כך האשה אינה מתגרשת אלא לרצונה אבל לא יתכן כלל לומר במקום שהאיש כופין להוציא, לא יגרשנה בעל כרחה ואף אם תמצא לומר שהשוה מדותיו ששום אדם לא יגרש בעל כרחה מכל מקום במה שהאיש כופין אותו להוציא אף האשה כופין אותה לקבל גט.
ואם תמאן לקבל ימנע ממנה שאר כסות ועונה ואינה יכולה לומר אין רצוני לקבל גט עד שיתן לי כתובתי דזו אינה טענה כיון דמן הדין היא חייבת לקבל גט כאשר הוכחתי נמצא פריעת חוב כתובתה הוי כשאר חוב שהיה מחויב לה. והנמצא אתו יתן והמותר כאשר תשיג ידו הרי כתבתי לכם עניות דעתי."
"דבמקום שמגרשה, מן הדין צריכה לקבל גט ואע"פ שאין לו לפרוע הכתובה, וכן הוא בתשובת הריב"ש סימן צ"א."ועיין גם בבדק הבית שכתב שיש לעיין בתשובת הריב"ש, והנה ז"ל הריב"ש שם:
"מי שרוצה לקחת אשה על אשתו ויש ספוק בידו לזון ולפרנס את שתיהן אין האשה יכולה למונעו מזה כל שלא התנתה עמו כן בשעת נשואין אבל אם הוא עני ואין ידו משגת לזון ולפרנס את שתיהן יכולה לעכב עליו מלישא אחרת עליה או יוציא ויתן כתובה...ומבואר מדבריו תרתי, חדא שהיכא ששהתה עשר שנים ולא ילדה שמדינא כופין אותו להוציא כדי שישא אשה, אם נשא אשה על אשתו ואינו יכול למיקם בספוקייהו, היינו שלא יכול לתת לה מזונות שמשועבד לה, אם הוא רוצה להתגרש יתן לה גיטה ויתן לה כתובה אם יש לו, ואם אין לו תהיה הכתובה עליו כחוב עד שיהיה לו. ומשמע דבריו כדברי הרא"ש, שהיכא שמן הדין חייב להתגרש כדי שיקיים פ"ו יכול לגרשה אף שאין לו לשלם כתובתה, והכתובה תהא עליו כחוב ובהמשך דבריו משמע שהיכא שלא שהו עשר שנים ולא יכול למיקם בספוקייהו יכולה לעכב עליו שלא ישא אשה אלא יוציא ויתן כתובה, ומשמע קצת שאם לא יתן כתובה אינו יכול להוציא ויהא עליו חוב, אלא הוא מנוע מלישא אחרת.
והיכא דאפשר ליה למיקם בספוקייהו ורוצה לישא אחרת הדבר ברור שאינה יכולה לומר תן לי כתובתי או תייחד לי מטלטלין לאחריות כתובה ונדוניא שאין כתובה נגבית אלא במיתת הבעל או בגרושין.
וכן הדין היכא דלא אפשר ליה למיקם בספוקייהו והוא רוצה לגרשה כדי שישא אחרת והיא אינה רוצה להתגרש אינה יכולה לתבוע נדוניא וכתובה ולא מטלטלין לאחריותן אלא תקבל גיטה ואחר כך תתבע כתובתה ואם אינה רוצה אין מונעין אותו מלישא אחרת עליה וכ"ש אם שהתה עמו עשר שנים ולא ילדה שמן הדין כופין אותו לגרשה...
מיהו אם הוא רוצה מעצמו לישא אחרת עליה אין מונעין אותה ממנו אלא דאי לא אפשר ליה למיקם בספוקייהו והוא רוצה להתגרש יוציא ויתן כתובה אם יש לו ואם אין לו תהיה כתובתה עליו עד שיהיה לו."
"ואינם נראים דברי סברא דלא לישתמיט חד מהפוסקים המפורסמים לכתוב כן אפילו ברמז, והראיה שהביא מידחיא בגילא דחיטתאה כמבואר למבין, וכמה תשובות כתובות בשם הגדולים ואינה שלהם."ופשט דבריו מורים שדחה דברי הגאון הרי"ף והרשב"א וסבירא ליה שיכול לגרש האשה אף אם אין בידו לפרוע כתובתה, והנה בשו"ע לא גילה לנו המחבר דעתו, ולא הזכיר לא דברי הרי"ף והרשב"א ולא דברי הרא"ש והריב"ש.
"דבמקום שמגרשה מן הדין צריכה לקבל גט ואף על פי שאין לו לפרוע הכתובה..."ומשמע שמגרשה מן הדין בדווקא. והרמ"א בסימן קי"ט ס"ו, על מש"כ השו"ע "ויכול לגרשה בלא דעתה", כתב:
"ואפילו אין לו לשלם לה הכתובה ונדונייתה אינה יכולה לעכב משום זה הגירושין, אלא תתגרש ותתבע אותו מה שחייב לה (תשובת הרא"ש והריב"ש)."והנה הרמ"א לא סייג דבריו וכתב הדברים בסתמא ופשט דבריו מורים שבכל עניין יכול לגרש האשה, אף אם אין לו לשלם כתובה, דרצון הגירושין התלוי בדעת הבעל אינו תלוי ביכולתו לפרוע הכתובה. והרמ"א לא הזכיר דעת הרי"ף והרשב"א, ואולי משום דסבר כמו שכתב הבדק הבית, דמאן לימא לן דהרי"ף והרשב"א אמרו דבר זה, וצ"ע. ובאמת למעיין בעינא פקיחא יראה שאף הרא"ש והריב"ש לא כתבו דין זה במפורש, אלא במקום שהאשה חייבת להתגרש, בנכפית או בשהתה עשר שנים ולא ילדה. ומאן לימא לן שכשמגרשה מרצונו והאשה לא חייבת להתגרש. שאף הרא"ש והריב"ש יאמרו שיוכל לגרשה בלי שיפרע כתובתה.
"ולההיא דיוקא דדייק מר מלישנא דהגאון מהרי"ק ז"ל דקאמר ועיין במה שכתבתי בסי' קי"ז בתשובת הרא"ש ז"ל ואפיק מר מינה דאית לך רשותא לתרוכי אנתתיך דהיא לך שנואה ומצוה קא עבדת בתרוכין דידה שלא ליהוו לך מינה בנין דעבדין עובדא דלאו מעלייתא. ואמר מר הואיל ואית בהאי מילתא לפום דעתא דידך מצוותה. דחובה על בי דינא לאזדקוק להאי מילתא לאכרוחי להאי אנתתא לקבולי גיטא דידא שלא כרעותא. ואע"ג דלא אית לך למיהב לא כתובתה ולא נדונייתא כדאוכחת מההוא דיוקא.ומבואר מדבריו דהוכיח מדברי הב"י דרמז לדברי הרא"ש, דסבירא ליה שהרא"ש לא חלק על הרי"ף והרשב"א, דאינהו מיירי באשה שאינה מוצאת חן בעיני בעלה ורוצה לגרשה, או אף אם שונאה מפני שאין מעשיה נראים לו, דאף דיכול לגרשה בזיווג שני, לא יוכל לגרשה בלי שיפרע כתובתה. אבל אם אין לו לשלם כתובתה לא יגרשנה. והרא"ש מיירי במקרה שהאשה חייבת לקבל גיטה דבכהאי גוונא יכול לגרשה וכתובתה תהא עליו כחוב. והוא הדין בכל מקום שחייבת להתגרש אינה יכולה לעכב הגירושין מפני שאין לו לפרוע כתובתה. וכן יש לפרש דברי הריב"ש דדווקא התם בשהתה עשר שנים ולא ילדה דמדינא דגמ' כופין אותו לגרש יכול לגרשה אף אם אין לו לשלם כתובתה. אבל כשאינו חפץ בה, אף שאין איסור לגרשה, אינו יכול לגרשה ולהפקיע שיעבודה עליו בלי שיתן לה מה שהתחייב בכתובתה ועיין לקמן. והנה לסברא זו הרא"ש לא פליג על הרי"ף והרשב"א, ולמש"כ גם הריב"ש לא פליג עליהם.
נלע"ד דלא נתכוון מרן מהרי"ק ז"ל לההיא מילתא דחיקה ורחיקא לאברוחי אנתתא עלובתא למיזל מגברא דידה בלא כתובתה משום דגברא דידה לא אתיא ליה כפום דעתיה. ועובדין דידה אינן כרעותיה. דאי תימא הכי דבנתיה דאברהם אע"ה נפקי מגבריהו בעל כרחייהו. וכלהי גברי אכלי פורנא דידייהו ואמרי להו זילו לכו בלא כתובתה בשעתא דא עד דליהוי לי גוביינא דשעתא דאי לא אית ליה אפילו פרוטה חדא. מומי עזובא דא. דהא מילתא רחיקא מדעתא...
ולגבי אנתתיה תנייתא איברא דהכי קא אמרי דאית רשות לגברא דידה למיפטרה אפילו אדבר בעלמא והלכתא כוותייהו. ואפ"ה אי לית ליה ממונא למיהב לה כתובתה דידה מי יימר דיכיל בעלה למימר לה זיל לך דאת שנואתה דידי ואנא לא אית ליה קנינא למיהב לך אפילו מידי בעלמא. טול גיטך עד דיהיב רבון עלמא. חילא ושלמה. ואפרע יתך לנדונייא דילך ולכלא כתובתך. האלוקים אלו אמרה יהושע ן' נון האי לא נקבילנה דהיא מילתא קשיא היא עד דלא יקבל יתה דעתא.
דהא דהרא"ש ז"ל דקאמר עלה דהגאון מהרי"ק ז"ל פסקי דידה למימר ועיין במקום פלוני במלין דאינון שייכין דא וגם דאי נתכוון ז"ל לחלוק על הרשב"ץ ז"ל ומאן דעמיה הוה ליה לברורי מלתיה ולימא כדברי הרשב"ץ והרשב"א לא אתיא דעתיה. וכי מאן דפליג על הרשב"א והרשב"ץ ז"ל אמר להו למלתיה בדרך רמז והערה. ועיין במה שכתבתי וכו' ולימא אין זאת דעתי במילת' בריר'...
ולגבי תנייתא אע"ג דהלכתא כב"ה דלא אית ליה איסורא דתרוכין דידה אי אית ליה חילא למיהב לה כתובתה [ואי לית ליה] קושטא דמילתא דלא יכיל למיפטר יתה וראיה מההיא דאמרו רז"ל (יבמות ס"ג ע"ב) במדרש על פסוק נתנני ה' בידי לא אוכל קום זו אשה רעה וכתובתה מרובה. ואי יכיל גברא לתרוכי אנתתיה. דלא אתיא ליה בדעתיה. בלא כתובה מאי לא אוכל קום דאמרי רבנן ולימא להו להנהו תלמידי דההוא גברא דהויא ליה אנתתיה בישתא למיעבד לה צדקתא ויהבי ליה ממונא לאגבויי לה כתובתה כדאייתו לה לההוא עובדא במדרש...
אבל אי אינתתא דא אזלא באורחין דאורייתא אע"ג דהיא רעה לגבי בעלה תהוי עמיה כלהו יומיה כדאמרי רבנן (יבמות ס"ג ע"א) זכה כנגדו לא זכה מנגדתו דאי לא אית ליה חילא למיהב לה כתובתא דידה תהוי עליה ידא שעליו נאמר נתנני ה' וכו' ולא אית להו לבי דינא רשותא למיכרחה למיפק בלא כתובה אלא אי עבידי עמיה טיבותא למגבי לה מדידיהו כדעבדו הנהו תלמידי לרבן דידהו וכ"ש אי ריעותא דהאי אינתתא לאו אינון מאורחין אלימתא אלא ממלין דתמימותא ופתיותא."
"אפשר לומר דלא כתב כן הרא"ש אלא במקום שחייבת לקבל גט... אבל במוציא לרצונו אפשר דמודה לרשב"א. ומיהו מדברי הריב"ש סימן צ"א משמע שתקבל גיטה ואח"כ תתבע כתובתה, ואינה יכולה לעכב הגט עד שתהיה כתובתה מוכנת, כי קודם הגט אין לה דין ודברים על הכתובה..."ומבואר מדבריו כמו שכ' מהר"ש דוראן, ואין מחלוקת בהאי דינא בין הרשב"א והרא"ש, אלא דאיהו סובר שהריב"ש פליג וסבירא ליה שבכל עניין יכול לגרש אף שאין לו לשלם כתובתה, ומוכח דסבר דטעמו הוא משום דעדיין לא חל חיוב כתובה רק אחרי הגירושין, ולפיכך אין מניעה שיגרש אותה ויפקיע שיעבודה, דהרי ברצון הבעל תלי, מדין הגמרא. ורק לאחר שיתן לה גט חל חיובו, ובכהאי גוונא הוי ככל חוב, שחייב לשלמו. אך אין מניעה ליצור החיוב כיוון שאינו חפץ באשה לא נוכל לומר לו שימנע מלגרשה. ולדבריו הרמ"א פסק כריב"ש, אך הרי"ף והרשב"א והרא"ש והתשב"ץ פליגי עליה. ולדבריהם אין יכול לגרשה כשאינה חייבת להתגרש, אם אין לו לפרוע כתובתה.
"ויש לומר, הרב רמ"א איירי כשיכול לגרש על פי הדין, היינו בשונא אותה ובזיווג שני איירי, אז יכול לגרש אותה אפילו אין לו כתובה. אף הרשב"א מודה בזה. אלא שם איירי היכא דאין ראוי לגרש, כמו בלקתה דאין ראוי לגרש, כמו שכתב בסימן ע"ט, בזה קאמר אם אין לו לסלק הכתובה, אין רשאי לגרש. וכן בזיווג שני אם אין שונא אותה אין ראוי לגרש. ואם אין לו הכתובה אין רשאי לגרש. ובתשובת הרא"ש מבואר... היכא דרשאי לגרש אינה יכולה לעכב בשביל פרעון הכתובה וכן כתב הריב"ש."וסברתו היא כסברת השואל ר' שמואל אבוזמיל בתשובת חוט המשולש, דכל היכא דרשאי לגרש, אין למנוע ממנו לגרש את האשה, ואפילו שונא אותה מפני שאינה מוצאת חן בעיניו ואפילו לא עשתה דבר עבירה. ולא כמו שכתב המהר"ש דוראן שכשאינה מוצאת חן בעיניו גרידא אינו רשאי לגרשה, וסברתו דבזיווג שני רשאי לגרש אפילו בשנאה גרידא או אם אינה מוצאת חן אף שלא פשעה, ולסברתו גם הרשב"א יודה בזה, ולאו דווקא היכא שחייבת להתגרש. ומש"כ הרשב"א שלא יגרש היכא שאין לו לפרוע כתובתה, היינו במקום שאינו רשאי לגרש, וכפי שכתב השו"ע בסימן ע"ט ס"ג, דשם מיירי שחולה חולי ארוך ורוצה להיפטר מחיוב רפואתה, ולכן מגרשה, ועל זה אמר השו"ע שם: "ואין ראוי לעשות כן מפני דרך ארץ."
"ויש לתמוה למה סתם מור"ם נגד גדולים הללו, איברא דראיתי בב"ה שכתב על תשו' הרשב"א דאינם נראים דברי סמכא, והראיה שהביא מידחו בגילא דחיטתא ולאו מר בריה דרבינא חתים עלה ע"כ... אמנם היה נראה דתשובת הרא"ש הנזכר לא פליג אהא דהרשב"א, דהרא"ש מיירי במי שאשתו נכפית דמן הדין היא חייבת לקבל גט לפיכך כתב דאינה יכולה לעכב משום זה הגרושין וכמו שפסקה מרן לעיל סימן קי"ז סי"א, אבל באשה דעלמא מודה דאינו רשאי לגרשה אם אין לו לפרוע כתובה. וכ"כ הריק"ש וז"ל אין אדם רשאי לגרש אשתו אלא אם יש לו לפרוע כתובתה ודוקא כשאינה חייבת מן הדין להתגרש מן התורה אלא שמוציאה בלי טענה עכ"ל."והנה בראש דבריו סבר שאכן הרשב"א פליג על הרא"ש. מפני שראית הרשב"א אינה מוכרחת כמו שכתב הב"י ולכן דחי דבריו מהלכה, והנה הגט פשוט לא נתן טעם והסבר לדברי הב"י. ובביאור דברי הב"י יש לומר על פי מש"כ הפרי חדש סימן קי"ט ס"ק ח'.
"ומהירוש' שהביא הרי"ף בפר"ק דמציעא ופ' בתרא דכתובות דגרושה שלא נפרעה כתובתה בעלה חייב במזונותיה ודחה אותו הרי"ף בראיות נכונות גם הריב"ש סימן ש"ג הוסיף ראיה לדחות הירושלמי יש להוכיח קצת דאינה יכולה לעכב הגרושין בשביל הכתובה דאם יכולה לעכב הגרושין בשביל הכתובה וגרשה ולא פרע לה היה לו להתחייב במזונותיה כדמוכח ממה שכתב הטור סימן זה בשם הרמ"ה.ודברי הגט פשוט צריכים ביאור, מה הראיה שמביא מירושלמי, דהרי בהמשך אומר שהעיטור והרא"ש פסקו לדברי הירושלמי. ונראה כוונתו לתלות האי דינא במחלוקת הרי"ף והריב"ש עם העיטור והרא"ש, דהרי"ף והריב"ש פסקו שלא כירושלמי, דאם גירשה ולא נתן כתובתה פטור גם ממזונותיה, דמכיוון שגירשה פקע שעבודו למזונותיה. וכתב על זה הגט פשוט שלדעת הרמ"ה שבשוטה שיכולה לשמור גיטה ואינה יכולה לשמור עצמה שתקנו חכמים שלא יגרשנה, אם עבר וגירשה חייב במזונותיה (והוכיח הטור מדבריו שגם לפני הגירושין חייב במזונותיה). שמעינן מדברי הרמ"ה שהיכן שאמרו חז"ל שלא יגרשנה, אם עבר וגירשה לא פקע שעבוד מזונותיה. ולפי זה רצה לומר הגט פשוט, שאי נימא שהיכא שאין לו לפרוע כתובתה אמרו חז"ל שלא יגרשנה, אף אם עבר וגירש לא פקע שעבוד מזונותיה. ולפיכך מדפסקו הרי"ף והריב"ש שבגירשה ולא פרע כתובתה אינו חייב במזונותיה, ש"מ שהיה מותר לו לגרשה. דאם היה נאסר עליו לגרשה ללא תשלום כתובתה, אף אם עבר וגירשה, חייב במזונותיה. וע"כ מדסברי דאינו חייב במזונותיה אחרי שגירשה ולא פרע כתובתה, ש"מ שמותר לו לכתחילה לגרשה.
אך העיטור והרא"ש והטור לעיל סימן צ"ג פסקו בדברי הירושלמי דגרושה שלא נפרעה כתובתה בעלה חייב במזונותיה. ולדבריהם יש לומר דנעכב הגירושין בשביל הכתובה או עד שיבטיחוה בעד מזונותיה ועיין מהרש"ך ח"א ס"ס ק"ד יע"ש."
"...יש לומר דבהאי סברא נחלקו, דהרשב"א סובר כדעת הרי"ף דכיון שנתגרשה אין לה מזונות מש"ה סובר דא"י לגרשה באין לו כדי כתובתה דחז"ל עשו חיזוק לדבריהם דאל"כ לא הועילו בתקנתן דכל אחד יערים לאפקועי חיוב כתובה מש"ה עשו חיזוק דכל זמן שלא יתן לה כתובתה לא יוכל לשלחה והרא"ש לסברתו דבאין לה ליתן כדי כתובתה אף בגירשה חייב במזונותיה א"כ הואילו חז"ל בתקנתן דלא שייך אתי לאערומי דיצטרך ליתן לה מזונות וז"ב...וסברא זו מבוארת גם בדברי הבית מאיר סימן ק', שכתב:
ובזה יש לומר דכיון דרפואה בכלל מזונות א"כ בלא נתן לה כתובתה כמו דמחויב במזונות כמו כן מחויב ג"כ ברפואתה דחד טעמא אית להו הואיל ומעוכבת להנשא ומש"ה ברצונו להיות פטור מרפואה צריך ליתן לה כתובתה וא"ש הרי גיטה וכתובתה ותרפא א"ע וז"ב ונכון."
"... בב"י סימן קי"ט, תשובת הרשב"א בשם הרי"ף הרוצה לגרש ואין לו הכתובה אינו רשאי לגרש ומנדין אותו אם לא ציית דינא ומביא ראיה ממתני' דלקמן כו' ואם אמר הרי גיטך והרי כתובתך רשאי הא בלא כתובה אינו רשאי. לדבריו ל"ק דהאי ומה בזמן שאין לו כלום מנדין אם יגרש בלא כתובה בזמן התלמוד בשהיה לו מטלטלין שאינו רשאי עכ"פ לגרש ותו אינה קלה, ואף דמהרמ"א שם משמע שחולק ע"פ הריב"ש, מכל מקום יש לומר דהחולקים סבירא ליה כהירוש' שבטור סימן צ"ג שכ"ז שאינו מסלק הכתובה חייב במזונות ונמי אינה קלה. ולהירו' אין ראיה ממתני' הנ"ל לדין הרי"ף הנ"ל דאלו לא יאמר הרי כתובתך יהא חייב במזונות ורפואה ואינו פועל בהגרושין והרי"ף הוא החולק על הירושלמי וכן משמע בתשובת הרשב"א שסידר ב' הדינים תכופי' עכ"פ חד דינא מוכרח מהמתני' (ודעת הריב"ש שבסימן צ"ג בב"י בשמו שלא כהירושלמי וגם אינו סובר כהרי"ף צ"ע איך מיישב המשנה וע' סימן ע"ט למה שבארתי ל' הרמ' אף המתני' מיושב). אך לשטת הרי"ף עדין קשה מה מקשה בנדרים הא עכ"פ אינו רשאי לגרש עד שישלם הכתוב' ודלמא הא דחייבי ר"ט היינו דאסרו בהגרושין עד שישלם. וע"כ דזה אינו דהא איהי לא תבע הגרושין אלא הוא מפני שנדרה וא"כ נהי דהוא הגורם מ"מ לא גרע בהנדר ממי שעבר וגירש ובעבר וגירש ע"כ דמודה הרי"ף ששוב אין עליו דין באין לו כלום וה"ה בזמן הש"ס בדלית לו קרקע ושפיר מקשה."חזינן מדברי הישועות יעקב והבית מאיר, דאינהו סבירא להו דאי נימא שבבעל שאין לו לפרוע דמי כתובה יוכל לגרש והכתובה תהא עליו חוב, עקרת עיקר הטעם שחייבו חז"ל בכתובתה, שהרי תקנתם היתה כדי שלא תהא קלה בעיניו לגרשה, ואם יכול לגרשה בלי שיפרע כתובתה מיידית, ופרעון הכתובה יהיה חוב, שוב היא קלה בעיניו לגרשה. ולהכי אף שמעיקר הדין סברת הרא"ש והריב"ש היא שכתובה היא חוב גרידא, מיהו בעצם תנאי כתובה כלול, שיהא חייב לשלם לה עם הגירושין, דאם לא כן היא קלה בעיניו להוציאה, ולכן כתבו שלרי"ף ולרשב"א שס"ל שבגירשה ולא נתן כתובתה פטור ממזונות. אי נימא שיכול לגרשה בלי תשלום כתובה, שוב קלה בעיניו להוציאה, דהרי בגט מפקיע חיוב מזונות, וכתובתה תהא עליו חוב גרידא, ואם אין לו כדי לשלם כתובתה לא יגרש, אך הרא"ש שסובר שבכה"ג חייב עדיין במזונות איכא למימר כפשוטו שהוי חוב גרידא, ואם תאמר שעדיין קלה בעיניו להוציאה שאין חייב לפרוע כתובתה, איברא, אין היא קלה בעיניו להוציאה, דהרי עדיין חייב במזונותיה, כל עוד לא פרע כתובתה משלם. ועיין בבית מאיר שם שכתב שמהאי טעמא נקט הרשב"א שני הדינים בסמוך. וכפי שהבאנו לעיל גם הרי"ף נקט תרוויהו בסמוך, מהאי טעמא דהנך דינים תלויים בהדדי.
"ולדינא באם הוא מוכרח לגרשה באופן דמיירי הרא"ש בתשוב' כגון שהיא נכפית וכדומה ואין לו לשלם הכתובה אין הכתובה מעכבת הגירושין מדינא. אבל כשמגרשה מרצונו במקום שלא נהגו חדרגמ"ה הכתובה מעכבת וע"כ סתם הרמ"א ז"ל הדברים דלדידן בלא"ה יש חדרגמ"ה ובמקום דלא שייך תקנת רגמ"ה אף עיכוב הכתובה אינו מעכב הגירושין והסכימו לזה כל האחרונים והב"ש וכן נכון לדינא."והנה מתוך דבריו משמע שהיכא שהאשה חייבת להתגרש כגון בנכפית המופיעה בתשובת הרא"ש, או שיש חיוב מטעם אחר, אף אם לא הפסידה כתובה, בכה"ג לא האלימו חז"ל חיוב הכתובה שלא יוכל לגרשה אלא אם פורע הכתובה. דאדרבה בכה"ג רצו שתהיה קלה בעיניו להוציאה, ולכן בכה"ג אוקמוה על עיקר דינא, שהבעל יכול לגרשה, והכתובה תהא חוב עליו. דלא נימא דתקנת חז"ל לכתיבת כתובה תמנע ממנו לבצע חיובו לגרשה.
"נשבית חייב לפדותה ואם אמר הרי גיטה וכתובתה ותפדה את עצמה אינו רשאי. לקתה חייב לרפאותה. אמר הרי גיטה וכתובתה ותרפא את עצמה רשאי."וביאור המשנה שלא יכול להפקיע שעבודו לפדותה אף אם יגרשנה ויתן כתובתה, אמנם חיובו ברפואתה ניתן להפקעה אם יגרשנה ויתן כתובתה. ומזה הוכיח הרשב"א שלא יכול להפקיע שעבודיו לאשה אלא אם פורע כתובתה, ומזה הוכיחו הרי"ף והרשב"א שאינו יכול לתת את הגט אלא אם כן פורע כתובתה.
"ומסתברא דלא אמרו נתינה בעל כרחו לא שמה נתינה, אלא בנתינה שמפסיד בכך המקבל מה שהוא שלו...וביאור דבריו הוא שמכיוון שהאיש קונה את האישה ואין האישה קונה את האיש, חיובי האיש לאשתו נובעים מהקניין. ולפיכך מכיוון שקידש את האשה חלים עליו שעבודי אישות, ואין אפשרות להכריח אותו להחזיק בקניינו, ולפיכך הגירושין הם הוויתור על זכויות הקניין באשתו, ולכן הדבר תלוי ברצונו בלבד, וממילא פקעו השעבודים שלו כלפי האשה דכל חיובו נובע מהיותה אשתו.
אבל גבי גט אשה שאין בעלה קנוי לה שאינו מקיח את עצמו, וגט שחרור נמי שאין הרב קנוי לעבד, אלא שיש לאשה שעבוד על בעלה בעודה תחתיו, כשהוא בא לסלק שעבודו מעליו אם אתה בא לומר שאינו יכול לסלקו אלא מדעת האשה, נמצא שאתה מחייב את שלו בעל כרחו, ואל תחייבהו. וכיון שכן בפריעת בעל חוב נמי נתינה בעל כרחו של מלווה הויא נתינה."
"כל אשה ששהתה עשר שנים ולא ילדה והוא רוצה לקיים פ"ו זורק לה גיטה וישאר הכתובה עליו חוב וכגון זה לא תקנו הראשונים שלא יגרש אדם את אשתו אלא א"כ נותן לה כתובה הרדב"ז ח"ב סימן ק"ו ועיין במודפסות ח"א סימן רי"ח וכן מבואר מדברי הרא"ש ז"ל כלל מ"ב שהביא רבי' בסוף סי' קי"ז וראיתי להרש"ך ח"א סי' ק"ד נסתפק בזה אם יכול לגרשה ותהא כתובתה חוב עליו או אינו יכול לגרשה וכתב ולא אכריע לא' מן הצדדים עד שאמצא ראיה ברורה ומהר"ש ן' ויליסיד ז"ל הגיה עליו בלשון הזה יש ראיה ברורה מדברי גאון הביאם הרשב"ץ בתחלת תשו' וז"ל תשו' לגאון דאין אדם יכול לגרש את אשתו אם לא יפרע לה כתו' והביא תשובת הרי"ף ז"ל על זה שאינו יכול לגרשה אם לא יתן לה כתובה וכתב לפסק הלכה דאינו יכול לגרשה אם לא יתן לה כתובה ע"כ...וכפי שכתבנו הדברים מפורשים בתשובת הריב"ש. וכן כתב גם בתשובות הרדב"ז ח"א סימן תנח, וז"ל:
ונראה לפ"ד שאין ראיה מתשו' זאת לפשוט ספקו של הרש"ך ז"ל דהרי"ף והגאון והרשב"ץ ז"ל מדברים במי שרוצה לגרש את אשתו בלי טענה ועל זה פסקו הרבנים הנזכרים דאע"ג דקי"ל דיכול האיש לגרש את אשתו כשירצה דקי"ל כב"ה דיכול לגרשה אפי' הקדיחה תבשילו ה"מ בפורע לה כתובה אבל אם אינו פורע לה כתובה לא יגרשנה ותהא כתובה חוב עליו עד שתשיג ידו אבל מי שרוצה לגרש את אשתו כדי לקיים פ"ו דלכלהו רבוותא חוץ מהר"י מינץ ז"ל אין חרם רגמ"ה מונעו מלגרשה או בטענה אחרת שיש מצוה בגירושיו יודו הרבנים הנז' שיכול להוציאה ותהא כתובה חוב עליו עד שתשיג ידו."
"שאלת ממני אודיעך דעתי בראובן שנשא אשה ושהתה עשר שנים ולא ילדה וכתובתה מרובה ואין לו, מה תקנה יעשה לקיים מצות פריה ורביה לפי שיש עליו שבועה בכתובה כמנהג המדינה.לפיכך על האשה לקבל גיטה, וזכותה של האשה לממש פסיקת בית הדין לחיוב הבעל בכתובתה בלשכת הוצאה לפועל כפי הנהוג בכל חוב, ואין היא רשאית לעכב סידור הגט.
תשובה כבר נשאלתי על כיוצא בזה פעמים אחרות והעליתי שיפייס בכל מה שדרך הנשים להתפייס ואם לא נתפייסה אנוס הוא ומתירין לו שבועתו דלאו תרקבא דדינרי יהיב לה כדי שתתפייס ואחר שיתירו לו שבועתו אם תרצה להיות אצלו בצרה מוטב ואם לא תרצה להיות אצלו בצרה מגרש אותה ונותן לה כל מה שיש בידו והשאר מסדרים עליו כדין שאר בעלי חובות דעלמא ואין כופין אותה לשבת אצלו בצרה שלא נשאת אלא על תנאי שלא ישא אחרת ואין מתירין אותו לישא אשה עד שיגרשנה ויתן לה מה שנמצא בידו ויסדרו אותו מפני תנאי כתובתה ואע"ג דתקנו הגאונים ז"ל שלא יגרש אדם את אשתו אלא א"כ יתן לה כתובתה הנ"מ בעל כרחה אבל הכא היא רוצה להתגרש שאינה רוצה לעמוד עם צרה והוא רוצה לקיים מצות פריה ורביה. הנלד"כ."