ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אליעזר איגרא הרב א' אהרן כץ הרב שלמה שפירא |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1149772/4 | |
תאריך: |
א באייר התשע"ח
16.4.2018 | |||
מערער |
פלוני
בא כוח המערער עו"ד אברהם ריבקין ועו"ד אריאל שריג | |||
משיבה |
פלונית
בא כוח המשיבה טו"ר אברהם גולובנציץ | |||
הנדון: | כריכה בתביעת גירושין שלפי סעיף 4א לחוק שיפוט בתי דין רבניים, תשי"ג – 1953; סמכות במזונות "שלא אגב גירושין" – פרשנות וסייגים | |||
נושא הדיון: | כריכה בתביעת גירושין שלפי סעיף 4א לחוק שיפוט בתי דין רבניים, תשי"ג – 1953; |
לדעת בית הדין האיש אינו ציית דינא, הוא אלים ואף 'רועה זונות' כפי שיבואר להלן. כמו כן ישנו חשש גדול לעגינות האישה. משכך בית הדין קובע שהסמכות נתונה לבית הדין הרבני לדון בכל תביעות האישה [...]תמצית העובדות הנצרכות לעניין
בית הדין הגדול מתבקש אפוא להורות על ביטולו של פסק הדין של בית הדין בחיפה ולהורות על ביטול פסק הדין לגירושין.בנוסף, ביום ב' בכסלו תשע"ח (20.11.17) הגיש המערער ערעור נוסף ושם הוסיף טענות בדבר הסמכות העניינית. בערעור זה טען בין השאר כי משהתבסס בית הדין האזורי על סעיף 4א לחוק שיפוט בתי דין רבניים, תשי"ג – 1953 (להלן: "החוק"), אין לבית הדין הרבני סמכות לדון בכל עניין הכרוך בתביעת הגירושין.
בית הדין הגדול יתבקש, כמובן מאליו, להורות על ביטולו של צו עיכוב היציאה מן הארץ נגד המערער ולאפשר למערער לשוב לילדיו, לביתו, לחבריו, לעבודתו ולעיסוקיו.
א. מן הדין לבטל את פסק דינו של בית הדין קמא המחייב את האיש במתן גט פיטורין כדמו"י לאישה.דיון והכרעה
ב. מן הדין לבטל פסק הדין של בית הדין קמא שפסק בעניין "הכרוך" – עניין מזונות אישה (לעבר) – פסיקה שניתנה לאחר שהאיש נתן גט פיטורין לאישה.
ג. מן הדין לבטל החלטת בית הדין קמא בעניין "הכרוך" – עניין הרכוש בנושא בית המגורים בבלגיה ומכונית הוולבו.
ד. מן הדין לבטל החלטת בית הדין קמא בעניין "הכרוך" – מזונות קטינים.
הגישה אשה יהודיה לבית דין רבני תביעת מזונות, שלא אגב גירושין, נגד אישה היהודי או נגד עזבונו, לא תישמע טענת הנתבע שאין לבית דין רבני שיפוט בענין.לפרשנותו של סעיף זה מפנים המערערים לדעת הרוב בפרשת סבג (בג"ץ 6751/04 סבג נ' בית הדין הרבני הגדול לערעורים) אשר סברה שם שאין לבית הדין הרבני סמכות לדון בתביעת המזונות משני טעמים:
תביעת המזונות שהגישה האישה כנגד הבעל אינה נכנסת בגדרו של סעיף 4 לחוק מן הטעם שאין היא באופן אמיתי תביעת מזונות "שלא אגב גירושין", אלא היא תביעת מזונות אגב גירושין ותלויה בעניין הגירושין בקשר בל יינתק. עיקר תכליתה של הוראת סעיף 4 האמורה לשמש מקור סמכות לבית הדין לדון בתביעת מזונות של אישה במסגרת הנישואין ולהסדיר בכך את שאלת סמכותו של בית הדין הדתי באשר לערכאה האזרחית, המוסמכת אף היא לדון במזונות בני זוג מכוח הדין האזרחי.כבר ציין בית הדין הרבני הגדול לפני יותר מעשור (ר' פס"ד של בית הדין הרבני הגדול מפי הדיינים הרב דיכובסקי, הרב בן שמעון והרב בר שלום בתיק 7938-1-21 משנת תשס"ו, 2006) כי על גישת הרוב בפרשת סבג, אשר חלקה על דעתו של השופט רובינשטיין, נמתחה ביקורת ציבורית בפורומים שונים, לרבות בכתיבה אקדמית. גישה הרוב בפרשת סבג אף סטתה מן הגישה שהייתה מקובלת בפסיקת בית המשפט העליון ושבאה לידי ביטוי בפסק הדין בפרשת כובאני (בג"ץ 1796/03 כובאני נ' בית הדין הרבני הגדול לערעורים) שם נקבע [בלי לבחון את התביעה במבחנים שהציג בג"ץ בפרשת סבג ובלי לאבחן בין תביעה "אגב גירושין" ל"שלא אגב גירושין"] שיישומו של סעיף 4 לחוק אינו דורש עמידה בתנאי סע' 1 בדבר דרישת האזרחות או התושבות. וכך כתב בית המשפט שם:
תביעת האישה בבית הדין הרבני האיזורי היתה גם למזונות ונסמכה למעשה על סעיף 4 לחוק. סעיף זה קובע כי:בנוסף, הטענה שלפיה סעיף 4 לחוק שיפוט בתי דין רבניים עוסק בהגשת תביעת מזונות "שלא אגב גירושין" בעוד במקרה שלנו מדובר בתביעת מזונות אגב גירושין [לא זו בלבד שאינה תואמת לגישה המשתמעת בדברי בג"ץ בפרשת כובאני אלא] אף הועלתה כבר בפני בית הדין הגדול בעבר [בתיק 1239-1-53], ובית הדין השיב על טענה זו בצטטו מפסק דינו של בית המשפט העליון עצמו (ע"א 250/83 סחר עומרי נ' מוחמד עבדאלפתאח אברהים זועבי):
הגישה אשה יהודיה לבית דין רבני תביעת מזונות, שלא אגב גירושין, נגד אישה היהודי או נגד עזבונו, לא תישמע טענת הנתבע שאין לבית דין רבני שיפוט בענין.
כבר נפסק כי לעניינו של סעיף זה אין הכרח כי בני הזוג יקיימו את תנאי הסמכות הקבועים בסעיף 1 לחוק (ראו: המ' 135/58 קנול נ' בית הדין הרבני האיזורי, פ"ד יב 1622, 1623; בג"ץ 159/63 אילון נ' ורנר, פ"ד יז 2340, 2341; בג"ץ 323/73 גולדברג נ' גולדברג, פ"ד כח(1) 563).
די בכך בכדי להביא לדחיית העתירה. משכך קבענו, אין אנו נדרשים להכריע אם יש מקום לסיוג תחולתו – במישור הסמכות הבינלאומית – של סעיף 4 לחוק, אם בשל היות הפורום לא נאות (השוו: פרשת קנול, הנ"ל, בעמ' 1624; בג"ץ 8754/00 רון נ' בית הדין הרבני הגדול (טרם פורסם)) או מטעמים אחרים – בייחוד שעה שהבעל לא ביסס טענה ממין זה; כן אין אנו נדרשים להכריע אם בנסיבות המקרה, ובייחוד נוכח הגשת הבקשה להכרה באישה כעולה חדשה, מתקיימים תנאי הסמכות של סעיף 1 לחוק (וראו: ע"א 3868/95 ורבר נ' ורבר, פ"ד נב(5) 817; בג"ץ 1480/01 חג'ג' נ' בית הדין הרבני הגדול, פ"ד נה(5) 214).
מן הראוי לחזור לאותם ימים שעובר לחקיקת חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין). בסעיף 4 של חוק זה נקבע כי כאשר אישה יהודייה שהגישה לבית דין רבני תביעת מזונות שלא אגב גירושין – "לא תישמע טענת הנתבע שאין לבית דין רבני שיפוט בענין".ובהסיקו כי: כוונת המילים "שלא אגב גירושין" הייתה להוסיף על סמכות בית הדין הרבני באופן שיוכל לדון גם במזונות שלא אגב גירושין, ופשיטא שיש לו סמכות לדון בתביעת מזונות שאגב גירושין. (לעניין זה ראו: פרופ' אליאב שוחטמן, "מסורבות הגט שבחו"ל – היש להן מושיע בישראל?", שערים למשפט 1 אביב תשס"ה – 2005 [מכללת שערי משפט].)
בידוע, חלה לעניין ניסוחו של סעיף זה "תקרית" כתוצאה מפסיקה שהלכה והשתנתה. כאשר הסעיף נוסח ונכנס לתוקפו, קיים היה פסק הדין שניתן בערעור של רוזנבוים (ע"א 376/46[9]), ושם הובעה הדעה על ידי השופט חשין המנוח – בעקבות פסיקה אנגלית קודמת – כי תביעת מזונות בין בעל לאישה שלא אגב גירושין היא בבחינת maintenance; על פי דעה זו, סמכות השיפוט של בית דין רבני בתביעת מזונות כזו שבין בני זוג תלויה הייתה בהסכמת שני בני הזוג (סימן 54 לדבר המלך במועצה על ארץ ישראל, 1922), ואם הבעל התנגד, צריכה הייתה האישה להגיש את התביעה לבית המשפט המחוזי. במצב זה, סעיף 4 הנ"ל ביקש להוסיף על סמכות השיפוט של בתי הדין הרבניים בקבעו, שאם האישה הגישה את התביעה לבית הדין הרבני, מסורה לו סמכות השיפוט, ואין הבעל יכול להתנגד.
[צוטט בדברי בית הדין הגדול האמורים החל במילה "בידוע"].
הרב אליעזר איגרא | הרב א' אהרן כץ | הרב שלמה שפירא |