ב"ה
בית הדין האזורי פתח תקוה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אברהם אבידר הרב דוד גרוזמן הרב אברהם שמן |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1264292/1 | |
תאריך: |
כ"ח באייר התשפ"א
10.05.2021 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת טו"ר דבורה בריסק | |||
נתבע |
פלוני
| |||
הנדון: | חיוב גירושין בטענת מאיס עלי כשהבעל מסרב לגרש בשל קדושת מוסד הנישואין | |||
נושא הדיון: | חיוב גירושין בטענת מאיס עלי כשהבעל מסרב לגרש בשל קדושת מוסד הנישואין |
האישה: אני כבר לא יכולה יותר לחיות איתו כי יש לו בעיה שאני לא יכולה לסחוב את זה יותר. הוא קיבל התקף פסיכוטי ב 2016, חזרנו לארץ וקיבל טיפול תרופתי שעזר חלקית, ואחר כך הפסיק את הטיפול וקיבל התקף שני ואני לא יכולה עם זה יותר, גם לפני שעזבתי את הבית הוא ישן בסלון כשלשה חודשים.ובהמשך:
אני לא אוהבת אותו יותר ולא יכולה לסבול אותו יותר, גם עם כדורים הוא סובל מתופעות לוואי שאני לא רוצה לסבול אותו יותר, אני מעדיפה למות ולא להיות במצב הזה יותר, גם אם יחזור לטיפול, הוא כבר לא אותו אדם. גם עם הכדורים הוא אדם אחר.ובהמשך:
הוא לא מושך אותי מינית יותר, אני לא יכולה להסתכל עליו, אני רוצה לחיות את החיים עם מישהו שיכול לעבוד ולתפקד להיות בן זוג שלי, זה כבר 4 שנים ככה.ובהמשך:
רע לי איתו לא רוצה להיות מחוברת אליו יותר לעולם, אני לא מעוניינת שיכלא אותי. אני לא רוצה להיות נתונה להתקפים הפסיכוטיים שלו, ושהילדים יתקשרו אלי לעבודה ויגידו שאבא משתגע.ובהמשך:
אחת לשנתיים הוא מקבל התקף שנמשך שנה. אני לא רוצה להיות הפסיכיאטרית שלו.בתגובה לדבריה אמר הבעל בדיון:
הבעל: אני חולק על תפיסת המציאות שלה, יש לה תפיסה שגויה של המציאות, לא חוויתי התקף פסיכוטי, הייתי מבולבל, כשפגשתי אותה התחלתי לעשן קנאביס בעקבותיה, לא שהיא הכריחה אותי אבל חשבתי שזה יחבר בינינו, וחשבתי שאוכל להתמודד עם זה, ואחרי שימוש מסיבי של שנים זה גרם לי לבלבול, שינוי תודעתי והזיות. ומאז שהיא עזבה הפסקתי עם זה ואני רגוע והכל טוב, והפסקתי גם כדורים וטבק.ובהמשך לשאלת בית הדין אודות מעשיו ומאמציו להשיבה לשלום ענה הבעל:
הבעל: ניסיתי לדבר אל ליבה אבל היא מצידה התנהגה באופן לא מתאים, היא לא הייתה מוכנה לשמוע כלום, למעשה היא מנעה מהילדים לבא אלי, היא התקשרה לפרופסור הזה שהיא לקחה אותי לטיפול והוציאה ממנו שאני מסוכן לילדים. למעשה ראיתי פעם אחרונה את הילדים לפני שבוע אחרי שלשה חודשים שלא ראיתי אותם.ולעצם הטענה האם הוא היה מטופל בתרופות פסיכוטיות, ענה הבעל:
הבעל: הסכמתי ללכת לפסיכיאטר רק בשביל שלום בית, וזו הייתה טעות. זה היה כשחזרנו מארה"ב אחרי פורים לפני 4 שנים, הוא רשם לי כדורים באופן פרטי, ריספרדל, לקחתי למשך תקופה והפסקתי בהדרגה, היא לקחה אותי למעקב באופן פרטי, הפסיכיאטר הוא נגד הפסקה של כדורים, אבל הורדתי את המינון אחרי חצי שנה, ואחרי זה התחיל הבלבול וההזיות, הפסיכיאטר המליץ להפסיק עם הקנאביס ואני בהתחלה התנגדתי, ולקנאביס יש השפעה פסיכואקטיבית שגרמה לי לבלבול, ונוצר למעשה מצב שכל המשפחה שלי חושבת שאני חולה נפש.ולגוף העניין מדוע הוא לא מסכים לגרש אישה שכה לא מעוניינת בו ענה הבעל:
הבעל: נישואין זה אוטובוס? שאפשר לרדת מתי שרוצים?בסופו של הדיון הצדדים הסכימו למומחה מטעם בית הדין הן לעניין בריאות הנפש והן לעניין ייעוץ זוגי שהמלצותיו תהיינה מקובלות על שני הצדדים.
בית הדין: אנחנו רוצים להבין מבחינתך מה המשך המצב הרצוי?
הבעל: היא מסרבת בכל תוקף. אני בשביל הנישואין האלה הסכמתי לקחת כדורים פסיכוטיים וזכיתי ליחס מזלזל מתוך כוונה לשלום בית, הסכמתי להוריד את הראש לשלום בית, אני מוכן להקריב, והיא מצידה יורדת מתי שהיא רוצה.
בית הדין: אז מה אתה מציע?
הבעל: אני מוסר את זה לשמים, אני לא יכול להרשות את המצב הזה.
בפני תביעת גירושין.
בדיון שנערך ביום כ"ה באייר תש"פ (19.5.20) הופיעו הצדדים. האישה מיוצגת, הבעל אינו מיוצג.
הצדדים הסכימו להתדיין בפני דיין יחיד.
הצדדים נישאו אזרחית בחו"ל, וכשהגיעו ארצה בשנת 2016 נישאו כדמו"י באופן פרטי. ולהם שלשה ילדים. הצדדים פרודים מזה כחצי שנה.
האישה תובעת גירושין, לדבריה, הבעל עבר התקף פסיכוטי בארה"ב, ואושפז בבי"ח פסיכיאטרי, וכשבאו לארץ עבר התקף נוסף, הופנה לטיפול, אך למעשה לא התמיד בטיפול, וחווה התקפים נוספים.
לדברי האישה – היא מואסת בבעל, כיון שאישיותו השתנתה לאחר ההתקפים הפסיכוטיים שעבר, ואיננה מוכנה לסבול יותר את החיים עמו, כאשר מדי פעם הוא עובר התקפים פסיכוטיים נוספים.
מנגד, הבעל מתנגד כעת לגירושין, וטוען כי הוא רוצה שלום בית. הבעל מודה עקרונית בעובדות שהוצגו, אך טוען כי מה שחווה לא היה "התקף פסיכוטי" אלא "הזיות ובלבול", שנבעו משימוש בקנאביס, וקבלת תרופות כמו ריספרדל.
לדבריו, כעת כשהפסיק לעשן מצבו טוב לאין ערוך.
עם זאת הבעל מודה שהסיכויים לשלום בית נמוכים מאד, לאור עמדתה של האישה וחוסר נכונותה לכל תקשורת בונה. אך הוא סבור ש"נישואין אינם אוטובוס", ואי אפשר לרדת מהם מתי שרוצים.
בית הדין שוחח עם הצדדים, ובהסכמתם בית הדין מורה על המתווה הבא:
א. בית הדין מפנה את הצדדים לד"ר ר' ה' מפתח תקווה, ומורה לד"ר ה' לבדוק את מצב העניינים בין בני הזוג עבר והווה, ולהגיש לבית הדין חוות דעת האם לדעתו יש סיכוי לשלום בית בין הצדדים או שפניהם לגירושין.
ב. בית הדין מבקש מד"ר ה' לקבל את הצדדים בהקדם האפשרי.
ג. הצדדים יישאו בעלות הטיפול בחלקים שווים.
ד. הצדדים התחייבו לשתף פעולה עם ד"ר ה' בלב פתוח ונפש חפצה.
ה. הצדדים התחייבו בפני בית הדין לקבל את המלצת ד"ר ה' הן לשלום בית והן לגירושין.
ו. לאחר שתתקבל המלצתו של ד"ר ה', יחליט בית הדין על המשך ההליך.
ז. הצדדים יציגו פרוטוקול הדיון והחלטה זו לד"ר ה'.
בית הדין: היית פה בתאריך כ"ה באייר תש"פ (19.5.20) וסוכם שתופנו לטיפול אצל ד"ר ה', והתחייבת לקבל את המלצתו.ובהמשך:
הבעל: אני זוכר חלקית. מצידי הייתה הסכמה מלאה.
בית הדין: אנחנו עדיין בהסכמתך לגשת לד"ר ה' והמלצותיו תהיינה מקובלות עליך לביצוע?וביחס לאשתו הוסיף הבעל:
הבעל: כן.
בית הדין: מה עשית בחודשים האחרונים לשלום בית?ובסופו של הדיון החליט בית הדין:
הבעל: כלום. מאחר ואין לי יכולת לסמוך על המילה שלה.
בית הדין: אז איך אתה רוצה לחיות איתה? כשזה הדבר הכי בסיסי בחיי הנישואין?
הבעל: אני לא חושב שיש מצווה לתת גט כי ככה. אז אני לא חושב שצריך. איך אחיה? אלוקים גדול. הוא ייתן את הכוחות.
בית הדין: ואם היא בכל זאת מבקשת לשחרר אותה יפה?
הבעל: עם כל הכבוד, עשיתי איתה חסדים רבים, בשלב הזה נגמרו החסדים.
הבעל הודיע כי הוא עומד על הסכמתו מאז והמלצתו של ד"ר ה' מקובלת עליו לביצוע.ואכן בתאריך כ"ד בחשון תשפ"א (11.11.20) הונחה בפני בית הדין חוות דעתו של ד"ר ה' וכך נאמר בה:
כמו כן הודיע הבעל כי לאחר שהאישה שילמה כבר 600 ש"ח לד"ר ה' הוא ישלם את הצריך ואף ישלם לה את הנזק שנוצר לה.
לאחר קבלת חוו"ד של ד"ר ה' ישקול בית הדין את המשך ההליך על פי הסיכום היום.
היה קשה לקבל מהבעל פרטים מדויקים על המשבר הנפשי שעבר בארה"ב לפני כ-5 שנים. מהפרטים שהוא כן סיפק סביר להניח שהוא עבר משבר פסיכוטי. לפי דבריו, הוא תולה את זה בתופעות לוואי של שימוש בקנביס (גם אשתו השתמשה בקנביס) ולפי האישה המשבר היה בגלל הצטברות של לחצים. הבעל טוען שאין לו מסמכים מאשפוז של שלשה ימים שהוא עבר אז וגם טופל בתרופות ולא זוכר איזה. כשחזרו לישראל בשנת 2019 טופל שוב אצל הפסיכיאטר ד"ר מ' ו'. לפי ד"ר ו' היה לבעל התקף פסיכוטי וטופל ברספרדל מ-2 עד 4 מיליגרם ליום. במשך הזמן הבעל הוריד את המינון. יש לציין שבבדיקה כעת הבעל לא מראה סימפטומים פסיכוטיים, וגם האישה מסכימה לזה אבל חוששת שהבעיות תחזורנה. לפי הבעל הוא מבין שאשתו "רוצה לחתוך" אבל הוא מוסיף שגם היא "עברה בלבולים ותסביכים". בכל זאת הבעל מתנגד לגירושין וטוען שהוא רוצה שלום בית.בניגוד גמור למוסכם, הבעל לא קיבל את המלצות ד"ר ה' ומסרב להתגרש, ועל כן בית הדין קבע מועד לדיון לחקירות הצדדים שנערך ביום כ"ו בשבט תשפ"א (8.2.21).
לדברי האישה בעלה לא אותו גבר שהיא התחתנה איתו ("בעלי לא קיים עוד") היא מוסיפה שאחרי המשבר השני היא לא היתה יכולה להתמודד יותר ומבחינתה ההחלטה שלה סופית ("זה נגמר"). היא מוסיפה שהיא חילונית והפער הדתי ביניהם מאוד מפריע לה ("הוא תמיד מדבר על דברים שאין לי מושג בהם").
בשיחה הזוגית הפער בעמדות שלהם נהיה עוד יותר ברור. האישה הצהירה שהיא לא יכולה לסבול עוד למרות שניסתה בעבר. הבעל טען שאין לו פתרון למצב, ולדבריו "אין סיבה להמשיך אבל אין סיבה לפרק את הנישואין". האישה הוסיפה שבעלה רוצה לנקום בה ושהיא אף פעם לא רצתה להתחתן בטקס דתי ושהוא הסכים שהוא ישחרר אותה אם היא תרצה. היא חושבת שבעלה "יהיה מוכן ללכת לכלא בשביל זה". מבחינתה הנישואין "רק פיסת נייר". לעומת זאת הבעל מדווח "אני לא חייב לגרש אותה – היא לא רוצה אותי".
המלצות
בגלל כל האמור למעלה, חוות דעתי שאין אפשרות להגיע לשלום בית בין בני הזוג בגלל הפער העצום בעמדות שלהם. בכל זאת חשוב להבהיר שכעת הבעל לא במצב פסיכוטי.
הבעל: אני מהצד שלי נישואין דבר קדוש, לה זה לא חשוב, היא אמרה את זה באופן פשוט.אף שבדיון בתחילה הבעל סבר שהוא אוהב אותה אך הוא הסביר למה הוא מתכוון:
בקשר לשאלה - אני רואה את הקשר ביננו קדוש.
הבעל: מבחינתי נישואין זה דבר קדוש מבחינתה לא איכפת לה מזה, דבר ב' היא יודעת איך להכריח את ההלכה, אני לא הולך לעשות שום צורה כדי לפגוע בקשר הזה, אבל היא לא יכולה להכריח אותי לתת גט, שתעשה מה שהיא רוצה, לא עוקב אחריה ולא מלכלך אחריה, כך אני רואה את הדברים.
בית הדין: בשנה וקצת מאז שנפרדתם איזה קשר היה לך איתה?
הבעל: בהתחלה ניסיתי לדבר איתה, היא התנהגה בצורה לא מתאימה.
בית הדין: היה עוד משהו?
הבעל: אם זה מגיע לכאלה דברים אז יש גבולות שאסור לשבור.
בית הדין: כמו שהיא היום אתה רוצה אותה?
הבעל: בורא עולם נתן את המצב העכשווי והוא ייתן את הכוחות להמשיך.
בית הדין: ואולי הוא נותן את המצב להתגרש?
הבעל: היא אמרה את הדבר הזה.
בית הדין: אתה יכול לחיות עם אישה שלא שומרת תורה ומצוות?
הבעל: עשיתי את זה.
בית הדין: כמו שהיא היום אתה רוצה אותה?
הבעל: יש לי בעיה עם המילה הזאת קשר נישואין זה בסיס שלי, אין מצב שאני נוגע בקשר הנישואין.
בית הדין: אתה אוהב אותה?וביחס לעד כמה הוא סומך עליה אמר הבעל בדיון:
הבעל: נראה לי שכן.
בית הדין: כמו שהיא היום אתה רואה אהבה ביניכם?
הבעל: הגבולות של ההלכה שהאישה היא קדושה לבעלה.
בית הדין: האם אתה אוהב אותה?
הבעל: בלב שלי אני לא מרגיש בלב אישה שיש לי אהבה אליה.
בית הדין: אתה רוצה את האישה הזאת?כלומר, הבעל לא סומך על אשתו, הבעל אינו אוהב אותה, והבעל חושש מלהכניס אותה לביתו.
הבעל: אני לא יכול לפגוע בקשר של נישואין.
בית הדין: אתה רוצה את האישה הזאת? אתה רוצה אותה כאישה נשואה אליך לכל דבר ועניין.
הבעל: כן אבל אני אחשוש מלהכניס אותה הביתה.
בית הדין: אז אתה אומר אני רוצה אותה מרחוק?
הבעל: כן, כרגע אני לא סומך עליה.
"זה לא אומר שאהבה אינה קיימת".הבעל אינו מכחיש את שאמר ואת העובדה כי אין אהבה בינו לבינה, אך סבור שיש מקום להעיר אותה משנתה.
בית הדין: האם אתה מוכן לתת לה גט?חובה שוב לצטט אף דבריו של ד"ר ה' שציטט את דברי הבעל שאמר:
הבעל: אני מוכן אך ורק אם על פי ההלכה אסור לי להיות איתה.
בית הדין: ואם בית הדין ייתן מקורות הלכתיים?
הבעל: כמובן שאני אשמח לנימוקים אבל אני צריך הוכחות ברורות שאסור לי להיות איתה, יש לי ילדים והם צריכים דוגמא לנישואין.
בית הדין: ולהיות פרודים זה טוב?
הבעל: זה עדיף מלהתגרש.
"אין סיבה להמשיך אבל אין סיבה לפרק את הנישואין"כלומר, מכל הציטוטים של הבעל ועל פי הבנת בית הדין, שונה הבעל הנוכחי מכל הבעלים הטוענים והתובעים שלום בית, בכך, שאף שהוא גם תובע שלום בית אך תביעת שלום בית שלו לא מתבססת על הרצון באשתו, אלא על הרצון להמשיך להיות נשוי, לא האישה בבת עינו אלא מוסד הנישואין בבת עינו.
הבעל: נישואין זה אוטובוס? שאפשר לרדת מתי שרוצים?לאמור, הבעל לא חפץ באשתו, מבחינתו שתישאר עגונה כל ימיה - הוא לא ינתק את עצמו מלהיות נשוי.
"וכתב מורי ה"ר אברהם בן אשמעאל כי נראה לו שאישה שאמרה לא בעינא ליה יתן לי גט וכתובה, והוא אומר אנא נמי לא בעינא לך אבל איני רוצה ליתן גט, מסתברא דאין דנין אותה במורדת להפסידה כלום מעיקר כתובה ונדוניא, אלא מיהו משהינן לה תריסר ירחי אגיטא דילמא הדרי בהו, לאחר שנה כופין אותו לגרש והפסידה תוספת וכל מה דיהיב לה מדיליה, דאדעתא למישקל ולמיפק לא יהיב לה".זהו בעצם המקרה שלפנינו. למרות שהבעל אינו רוצה להמשיך ולחיות עם האישה, בכל זאת הוא אינו מוכן עתה לגרש את האישה מטעמים שאינם קשורים להליך הגירושין. בנסיבות תיק זה, הפירוד בין הצדדים הינו רב ויותר מאשר הוקצב בדבריו של רבנו ירוחם שם.
"כשהבעל והאישה שניהם מורדים זה בזה, כופין או על כל פנים מחייבים את הבעל לגרשה".והביאו דברי רבנו ירוחם הנ"ל, והוסיפו (בעמוד 95):
"הואיל וכאמור אף הוא אינו חפץ בשלום בית ואף הוא מורד בה, אם כן מן הדין הוא חייב לגרשה, וכמו שהבאנו מדברי רבנו ירוחם שבכגון זה כופין אותו לגרשה, ואף אם לא נגיע לידי מדה זו של כפייה, מכל מקום יש לחייבו לגרשה, וכל כהאי גוונא כבר פסק הרמ"א (אבה"ע סימן קנד סכ"א בהגה) וז"ל 'ובכל מקום דאיכא פלוגתא אם כופין או לא, אע"ג דאין כופין לגרש מ"מ כופין אותו ליתן כתובה מיד'".הרי שיש מקום לחייב את הבעל בגט.
"אישה שזינתה תחת בעלה ברצון ותובעת לבעלה שיפטרנה בגט והוא אינו רוצה, אם הדין שכופין אותו ליתן גט, או שכיון שהיא גרמה במעשיה לאסרה לו יכול לומר תשב עד שתלבין ראישה."ספקו של הגרעק"א הוא אם יש לאישה זכות לתבוע גט, מאחר שהיא גרמה במעשיה להיאסר לבעלה, עיין שם. משמע מדבריו דאם לא היתה גורמת להיאסר, כגון באשת כהן שנאנסה, זכותה לתבוע גט. ולפי זה, מה שכתב הרמב"ם בעניין כוהנת שנאנסה (פכ"ד מאישות הכ"ב): "וכופין את הכהן ליתן לה כתובתה ולגרשה.", אין זה רק לאפרושי מאיסורא אלא שזו גם זכות תביעה של האישה שלא יעגנה.
"אבל היותר נראה לי נכון הוא דבכל המצוות כופין מלבד בגיטין וחליצות הוא דאין כופין, אלא משום עיגון דידה או כל הנך שמנו חכמים בפירוש. אבל אינך לא משום דאית ביה ריעותא שהרי גט מעושה פסול וכן חליצה מעושה ואף שבמקום שהוא כדין הם כשרים מכל מקום לא ראו חכמים לכפות עליהם אלא משום עיגונא או משום הנך שמנו חז"ל וזה מוכח מדברי התוס'."עולה מדבריו שתיתכן כפיית גט בשני אופנים או מחמת הדברים שמנו חכמים או משום עיגון.
"האישה אינה זכאית לעכב סידור הגט בנסיבות אלו, כשהעמדה הברורה של שני בני הזוג היא שאין כל אופציה לשלום בית. אין מקום לטענה שאין לחייב את האישה בגט מאחר שהמצב הנוכחי אירע בעטיו של הבעל וכו'. ככל שהדבר נוגע לחיוב הגירושין, טענה זו אינה מתקבלת, מאחר ולמעשה כעת שני בני הזוג בפירוד ממושך ואינם רוצים זה בזה, וזו עילה מספקת לפסיקת חיוב הגירושין על בן הזוג המעכב את הגירושין, גם בלא להגדירו כמורד".ועיין גם במאמרו של הג"ר נחום פרובר שליט"א (פורסם בקובץ "כנס הדיינים תשס"ח", עמוד 114) שם עסק בדינו של רבנו ירוחם ובחיוב גט לבני זוג המורדים ומעגנים זה את זה. לדבריו, טענת עיגון הינה עילה מספקת לחיוב בגט, אף אם הצד המעגן אינו אשם בהפרת שלום הבית. וכך כתב:
"כפי שכתבנו לעניין חיוב גט לפי דינא דרבנו ירוחם, אין הבדל מי הראשון שהתחיל לטעון שרצונו להתגרש, וכמו כן אין הבדל בסיבת מי המצב שכיום אין צד רוצה את משנהו, והעיקר תלוי אם כיום יש עיגון או לא, דהיינו אם המצב שבפנינו הוא שהבעל לא מעוניין באישה כלל, אף אם האישה תרצה לחזור אליו, או לחילופין, כיום המצב הוא שאין האישה מעוניינת בבעל אף אם הבעל ירצה לחזור אליה, זהו מצב שכיום שני הצדדים מעוגנים, ולכן יש לחייב בגט כל צד המעכב את הגירושין, ללא קשר מי גרם למצב הקיים, היות ואין זכות לכל צד לעגן את משנהו".כך שלדעת כל הפוסקים במקרה דנן יש מקום לפחות בחיוב הבעל בגט.
ב"כ: היום אתה עובד?מציאות זו - בה הבעל אינו עובד ואף אינו מגלה כל סימנים למאמצים לשפר מצב זה מגדיר אותו כבעל שאינו מעוניין לפרנס ולעבוד, ומטעם זה יש מקום לחייבו לגרש.
הבעל: לא.
ב"כ: אין לך כסף?
הבעל: אין לי כסף אני עני.
[...] ומסיים לדינא דמי שיש לו ואינו רוצה לזונה אין כופין להוציא (רק לזון) ומי שאין לו ואינו רוצה להרויח כופין בשוטים להוציא (כבסי' קנ"ד ס"ג) ומי שאינו יכול להרויח שהוא חולה ואינו פושע תליא למ"ד מזונות דאורייתא כופין בשוטים ולמ"ד לאו דאורייתא אין לכוף בשוטים ואמנם במילי כופין. ובזה מיושב סתירת המחבר (שעמד הבית מאיר הנזכר בס"ק הקודם) דבסימן ע' מיירי מכפיה בעלמא על כן סתם כרמב"ם ובסימן קנ"ד מיירי מכפיה בשוטים דומיא דאינך התם על כן כתב כלשון הרשב"א עכ"ד.כלומר, מי שאינו מעוניין לפרנס ויכול לעשות זאת - בוודאי לכולם יש לכפותו לגרש. מי שאינו מעוניין לפרנס אך גם אין ביכולתו לפרנס, אם יש בכוחנו לכפותו - יהיה תלוי בדין מזונות דאורייתא או דרבנן, ובמקום מחלוקת בוודאי שעל כל פנים נוכל לחייב בגט כדברי הרמ"א בסימן קנ"ד סעיף כא.
בית הדין: למה את רוצה להתגרש?כך שלבית הדין אין ספק שהבעל מאוס בעיני אשתו.
האישה: אני כבר לא יכולה יותר לחיות איתו כי יש לו בעיה שאני לא יכולה לסחוב את זה יותר. הוא קיבל התקף פסיכוטי ב2016, חזרנו לארץ וקיבל טיפול תרופתי שעזר חלקית, ואחר כך הפסיק את הטיפול וקיבל התקף שני ואני לא יכולה עם זה יותר, גם לפני שעזבתי את הבית הוא ישן בסלון כשלשה חודשים.
בית הדין: אם הוא יטפל בעצמו תסכימי?
האישה: אני לא אוהבת אותו יותר ולא יכולה לסבול אותו יותר, גם עם כדורים הוא סובל מתופעות לוואי שאני לא רוצה לסבול אותו יותר, אני מעדיפה למות ולא להיות במצב הזה יותר, גם אם יחזור לטיפול, הוא כבר לא אותו אדם. גם עם הכדורים הוא אדם אחר.
בית הדין: מה הנקודות שמפריעות לך?
האישה: הוא לא מושך אותי מינית יותר, אני לא יכולה להסתכל עליו, אני רוצה לחיות את החיים עם מישהו שיכול לעבוד ולתפקד להיות בן זוג שלי, זה כבר 4 שנים ככה.
בית הדין: ואם תתגרשו, מה יהיה? רע לך איתו?
האישה: רע לי איתו לא רוצה להיות מחוברת אליו יותר לעולם, אני לא מעוניינת שיכלא אותי. אני לא רוצה להיות נתונה להתקפים הפסיכוטיים שלו, ושהילדים יתקשרו אלי לעבודה ויגידו שאבא משתגע.
בית הדין: כמה התקפים כאלה חווית?
האישה: אחת לשנתיים הוא מקבל התקף שנמשך שנה. אני לא רוצה להיות הפסיכיאטרית שלו.
בדינה של הטוענת "מאיס עלי", אם כופין את בעלה לגרשה או שנמנעים מכך, רבו מאוד הכותבים עלי ספר את השיטות השונות, ולא באנו לחדש מדעתנו דבר, אלא לפרוש קמעא את יריעת השיטות, ומתוכן ננסה לדלות את העולה בנדון דידן.1. כופין לגרש
"האישה שמנעה בעלה מתשמיש המטה היא הנקראת מורדת, ושואלין אותה מפני מה מרדה, אם אמרה מאסתיהו ואיני יכולה להבעל לו מדעתי כופין אותו להוציא לשעתו לפי שאינה כשבויה שתבעל לשנוי לה."
"אבל רב האי כתב אף על פי שאין לכוף את בעלה מכח הלכה, מכל מקום גאוני הישיבות של בבל תקנו שכופין את הבעל ליתן גט מיד."
"הדין הוא דינא דגמרא אבל האידנא בבי דינא דמתיבתא הכי דייני במורדת כד אתיא ואמרה לא בעינא ליה להאי גברא ניתיב לי גיטא יהיב לה גיטא לאלתר."
"וח"ו שלא הייתי חולק על תקנת הגאונים כי מי אנכי לחלוק ולשנות במה שנהגו בו גאוני הישיבות שנים מרובות, ולא עוד אלא שאני קורא תגר על שאומרים שאינו ראוי לילך אחר תקנתם אלא בדין התלמוד, אלא ראוי היו לשמוע להם ולעשות כתקנתם, והמחמיר בכגון זה לא הפסיד, אבל לענין דין התלמוד אמרתי שאין כופין והדבר גלוי ומפורסם, ועכשיו ראוי לחוש בדבר הרבה שלא לנהוג בתקנה זו כלל שכבר בטלה מפני פריצות הדורות."
"וגם אני בעניי אומר שבזה"ז דאחסור דרי בארצות החופש והדרור ואיש הישר בעיניו יעשה, ורבתה החוצפה בעולם, והנסיון הורה שכאשר עוזבות את בעליהן בטענת מאיס עלי, ואשתהויי אשתהו מבלי לפטרם בגט, הולכות ויושבות עם גברים אחרים, וגם בוש לא יבושו גם הכלם לא ידעו. ומרבין ממזרים בעולם. ובכה"ג אמינא קלקלתן תקנתן, דמ"ש הרמב"ן (כתובות סג:), וח"ו לא הייתי חולק על תקנת הגאונים לכופו להוציא, ולא עוד אלא שאני קורא תגר על האומרים שאין ראוי לילך אחר תקנתן אלא בדין התלמוד, אלא ראויים הם לשמוע להם ולעשות כתקנתן, אלא שעכשיו ראוי לחוש הרבה בדבר שלא לנהוג כן שכבר בטלה מפני פריצות הדור. ע"כ. היינו בזמנו שאף שהיו מעיזות לומר מאיס עלי, אבל לא הגיעו לשיא החוצפה לשבת עם גבר זר מבלי גט, כאשר עלתה בימינו בעוה"ר. אבל בעקבותא דמשיחא כי השתא ראוי להתחשב מאד בתקנת הגאונים."
בניגוד לדעת הרמב"ם, סובר ר"ת (ראה תוספות כתובות סג ע"ב ד"ה אבל אמרה) כי אין כופין את הבעל לגרש, דחיישינן שמא עיניה נתנה באחר. וכן מצינו בתשובות הרשב"א (המיוחסות לרמב"ן, סימן קלח), וזה לשונו:3. חייב לגרש
"האומרת מאיס עלי, אינה צריכה לתת טעם ואמתלא לדבריה, מפני מה הוא מאוס בעיניה. לפי שכשם שהדעות במאכל, כך הדעות באנשים ונשים. וזו שאומרת שהוא מאוס בעיניה, ואינה רוצה בו ובכתובתו, שומעין לה להתנהג עמה, כפי הדין שנאמר עליה בגמרא. בנדון האומרת מאיס עלי, מדין הגמרא כך הוא. דע כי היא אינה יכולה לכוף בעלה לגרש אותה בגט, לפי שהאישה יוצאה לרצונה ושלא לרצונה, והאיש אינו מוציא כי אם לרצונו [...] ועוד שנינו בכתובות, פרק המדיר, אלו שכופין להוציא - מוכה שחין, ובעל פוליפוס, והמקמץ, והמצרף נחשת. הנה שלא הזכירו עם אלו מאיס עלי [...] ועוד יש ראיות אחרות מן הגמרא, ומן הירושלמי, אלא שאיני צריך לכתוב לך כלן, ודי לך באלו. ואל תשמע למי שיאמר לך, זולת זה הכלל. וכל שכן בזו, שתובעת כתובה, יש לחוש שמא עיניה נתנה באחר [...] ואף על פי שהרמב"ם ז"ל כתב באומרת מאיס עלי שכופין אותו לגרש, אין נכונים דברים במקום זה, ואל תחוש לזה. וכלל זה מסור בידך, שאין כופין לגרש, אלא באלו בלבד ששנויין במשנה פרק המדיר, והנושא הפסולות [...] הרי אלו שכופין להוציא, אבל במקום אחר, כלל לא."
וכן משמע בדעת הרא"ש (כתובות פרק אע"פ, סימן לד), עיין טור ובית יוסף (סימן עז).
עם זאת, נציין כי הפוסקים דנו בדעת הרא"ש, שלכאורה מצינו סתירה בתשובותיו, דבתשובה אחת (כלל מג אות ו) חזינן דס"ל כר"ת, דאין כופין לגרש, זה לשונו:
"וששאלת אישה שיש לה בעל שנים הרבה, ויש לה בנים ממנו, ואמרה מאוס עלי, אם כופין אותו לגרש.
תשובה: אף על פי שרבינו משה ז"ל כתב, דכי אמרה מאיס עלי, שכופין אותו להוציא, ר"ת ור"י ז"ל חולקין עליו. וכיון דאיכא פלוגתא דרבוותא, למה נכניס ראשנו בין הרים גדולים, ולעשות גט מעושה שלא כדין, ולהתיר אשת איש? ועוד, כי בעונותינו בנות ישראל הן פרוצות בזמן הזה, ואיכא למיחש שמא נתנה עיניה באחר, וכל המעשה בטענה זו, מרבה ממזרים בישראל. ועל להבא אני כותב, אבל לשעבר, אם סמכו על רבינו משה, מה שעשו עשוי."
אמנם בתשובה אחרת (כלל לה, ב) משמע שנוקט להלכה דכופין אותו לגרשה, וז"ל:
"כך היה מעשה שאלמנה אחת, בת גדולי מלכותנו, היה דר עמה בביתה מלמד תינוקות, ואירע שקדשה בפני שני עדים [...] יראו רבותי אם יש לכופו ליתן גט. כי היא אומרת שמואסת בו, וקודם שתנשא לו היא רוצה להיות עגונה כל ימיה [...] גם זה, שעשה שלא כהוגן, נהי דקדושין לא נפקיע, מכל מקום יש לסמוך בנדון זה על דברי קצת רבותינו, שפסקו בדינא דמורדת דכופין אותו לגרשה. אמנם, יש לנסות אם יוכלו לפייסו בריצוי כסף, ואם לא יאות, אני נגרר אחריכם לכופו לגרשה."
ובאופן פשוט היה נראה ליישב שבתשובה זו בנוסף למאיסותה של האישה, יש לצרף את העובדה שהבעל עשה שלא כהוגן, שקדשה ברמאות ובתחבולות, ובכגון זה יש לסמוך על מקצת הדעות שיש לכוף לגרש, וכפי שפסק הרמ"א (אה"ע סי' עז סעיף ג), וכן כתב ליישב הציץ אליעזר (חלק ה' סוף סימן כ"ו).
להלכה פסק השולחן ערוך (אה"ע סי' עז סעיף ב) דלא כרמב"ם, וזה לשונו:
"האישה שמנעה בעלה מתשמיש, היא הנקראת מורדת. ושואלין אותה מפני מה מרדה, אם אמרה: מאסתיהו ואיני יכולה להבעל לו מדעתי [...] אם רצה הבעל לגרשה אין לה כתובה כלל."
חזינן אפוא, שדווקא אם רצה הבעל, מגרשה, אך אין כופין אותו. ועיין בב"ש (ס"ק ז) ובח"מ (ס"ק ה).
וכן עולה מדברי הרמ"א (שם סעיף ג):
"ויש אומרים דכל זה באינה נותנת אמתלא וטעם לדבריה למה אומרת מאיס עלי, אבל בנותנת אמתלא לדבריה, כגון שאומרת שאינו הולך בדרך ישרה, ומכלה ממונו וכיוצא בזה, אז דיינינן לה כדינא שתקנו הגאונים (טור בשם מוהר"ם מרוטנבורג) ונקרא דינא דמתיבתא, שהבעל צריך להחזיר לה כל מה שהכניסה לו בנדונייתא [...] ואין כופין אותו לגרש, ולא אותה להיות אצלו (גם זה בטור בתשובת מוהר"ם)."
מפורש בדבריו שכאשר האישה נותנת אמתלא וטעם למאיסותה בו, אף שאין כופין אותה להיות אצלו, מכל מקום, גם אין כופין אותו לגרש.
"איש ואישה שקבלו חרם או שנשבעו זה לזה לישא זה את זו, אין מתירין לאחד בלא דעת חבירו, דזה מקרי הטבה, שכל אחד רוצה לישא חבירו ונשבעו משום כך זה לזה (הגהות מרדכי דשבועות ומהרי"ק שורש נ"ב ומהר"מ פדוא"ה סי' ע'). אבל אם האישה אומרת ששונאת אותו ונתנה אמתלא טובה לדבריה, מתירין לה שלא מדעתו, דאפילו אם כבר נשאה, האומרת: מאיס עלי, חייב להוציא (ב"י בשם מהר"י ויי"ל סי' קל"ז קפ"ו)."
"חייב להוציא, וכמו שנתבאר בא"ע סימן ע"ז, ואפילו למאן דפליג התם היינו באישה הנשואה מה שאין כן הכא, מהרי"ו סי' קל"ז."
"וגדולה מזו אביא בכאן, כי נוסף על מה שכבר עמדתי בדברי בספרי לדקדק מדברי הרמ"א באה"ע סי' ע"ז סעי' ג' ממה שהזכיר מנהגי המקומות שכופין אותו לגרש במורדת, דמוכח דלא דחי זאת מהלכה, הנה מצינו לו להרמ"א ביו"ד סימן רכ"ח סעיף כ' שבפסקו דינו על אישה שאומרת ששונאה את משודכתה ונותנת אמתלא טובה לדבריה מתירין לה שלא מדעתו, מוסיף וכותב בסתמיות גמורה דאפילו אם כבר נשאה האומרת מאיס עלי חייב להוציא [...] וזאת הוכחה חותכת שלא דחה שיטה זאת מעצם ההלכה. וגם הש"ך בס"ק נ"ו אינו משיג שאין הלכה כן ורק מוסיף וכותב דאפילו למאן דפליג התם היינו באישה נשואה מה שאין כן הכא עיין שם, וזה נותן מקום לצדד שגם הש"ך אינו סובר ששיטה זאת שהוזכרה ברמ"א כאן נדחתה מהלכה."
"גם לפי פסק ההלכה במאיס עלי שכנ"ל הוא, שאין כופין הבעל לגרשה, אין זה אלא שאין בכוח תביעת האישה לכופו להוציא. אך מכל מקום, נראה שיש על הבעל חיוב לגרש מטעמים אחרים:
א. כיון שאין כופין האישה להיות אצלו, נמצא שהוא שרוי בלי אישה שהוא איסור מצד עצמו (א"ע סי' א' ס"ד) בזה"ז, שמצד החדר"ג (או שבועה - כמנהג עדת ספרד) אינו יכול לשאת אישה אחרת בטרם גירש את זאת, ובפרט, אם עדיין לא קיים פו"ר (שם ס"ג). נמצא שמטעם זה חייב הוא להוציאה.
ב. מאחר שממילא אין האישה אצלו, הרי זו מדת סדום, שמעגן את אישה זו, שאין לטפול עליה אשמה בהיותו מאיס עליה, ואם אמנם אין עושים מעשה להוציא מאדם את שלו, גם כשיש בזה מדת סדום, כדמוכח בתוס' ב"ק (דף כ' ע"ב ד"ה הא איתהנית) מכל מקום מידי חיוב לא יצא. ואם עושה זאת מחמת נקמנות הרי הוא עובר באיסור תורה של לא תיקום (רמב"ם ה' דעות פ"ז ה"ז)."
"ולפי זה הא דפוסק הרמ"א שאין כופין אותו לגרש, זהו רק לענין דין כפיה, מה שאין כן חיוב לגרש, כל שהבעל עצמו יודע שלא תשוב אליו, ואינו עושה זאת אלא במטרת נקמה או סחיטת כספים, ודאי יש כאן, והבעל עובר באיסור אם אינו מגרשה. ומדוקדקים איפוא דברי הרמ"א, ואין סתירה בדבריו בין מה שכתב באבן העזר סימן ע"ז לבין מה שכתב ביורה דעה סימן רכ"ח."
"ויוצא מזה שכל כהאי גוונא כשטוענת מאיס עלי ובית הדין משוכנעים שהאמת כדבריה, ואף הבעל יודע זאת ומכל מקום מתעקש מלפוטרה, בנצלו את הנפסק להלכה שאין כופין בכהאי גוונא, על בית הדין להסביר לו את חומר האיסור שעובר בזה שנמנע מלגרשה. ואם הבעל הוא שומר תורה ומצוה ודאי ייענה לדרישת בית הדין ויקיים המצוה לשמוע דברי חכמים ויפטור האישה מעגינותה, ואת עצמו מעבירה."
"אף על פי שאין אנו רשאין לצאת מגדרן של רוב הפוסקים החולקים על הרמב"ם, ורש"י ורשב"ם דס"ל כוותיה דכופין לגרש במאיס עלי, ודבריהם מובנים מאד היכי דאיתנהו טענות חשובות ומכריעות מצד האישה כנדון דידן, מכל מקום מפני חומר אשת איש אין אנו נוהגין לכוף לגרש. אבל מכל מקום מאחר שמצד הדין חייב הוא להוציאה מתחת ידו, כסברת הרמב"ם שלא תהיינה בנות ישראל כשבויות, כיון שהיא אומרת מאיס עלי בטענות מבוררות, והוא מעכב אותה שלא תוכל להינשא לאחר שיפרנס ויזון אותה, ודאי דסברא אלימתא היא שצריכין לחייבו במזונות."
"וקצת חכמי הדורות מפרשין בדבריהם יהיב לה גיטא שחייב אלא שמכל מקום אין כופין אותו."
ברבינו יונה (הו"ד בשיטה מקובצת, כתובות סד ע"א) נחית דרגא נוספת מחיוב בגט למצוה לגרש, וזה לשונו:
"וכתב רבינו יונה ז"ל וז"ל דאף על גב דאין כופין לתת גט באומרת מאיס עלי, היינו כפייה בשוטים, אבל בית הדין מודיעים לו שמצוה עליו לגרשה ונותנין לו עצה שיגרשנה, ואם לא יגרשנה האי מאי דאמרינן האי מאן דעבר אדרבנן מצוה למקרייה עבריינא. ורבינו תם ז"ל היה אומר שאפילו זה לא נאמר לו, אלא שאם יבא לימלך אם יגרשנה בלא כתובה בית הדין נותנין לו עצה שיגרשנה לאלתר."
אמנם עיין במאמר הגר"ח איזירר זצ"ל (שורת הדין ח"ב, עמ' עד) שהעיר כי קיימת לכאורה סתירה בדברי תלמידי רבינו יונה, שבתחילה כתבו לשונות המורים שאין עליו חיוב לגרשה: "מודיעים לו", "ונותנין לו עצה", ואילו בסוף מבואר שמותר לקרוא לו עבריין. לכן ביאר שהעיקר כסיפא דהיינו שיש עליו חיוב מדרבנן (ולכן נקרא עבריין כשאינו מגרשה), ומה שכתב בתחילה הלשון ש"נותנים לו עצה" היינו, כי כל דבר לעומת כפייה נחשב כעצה. אי נמי יש לומר שאם הוא משהה את הגירושין זמן מסוים עדיין לא יחשב עבריין, דאף על פי שיש חיוב גט, לא נאמר שהוא נחשב עבריין אם אומר שרצונו לנסות לפייסה בדברים, ועל כך נאמר שנותנים לו עצה ועדיין אינו עבריין וזה בתחילת הדרך, ואם נמשך העניין ובית הדין רואה שאין סיכוי בדבר יותר, אז הוא נחשב עבריין, עיין שם.
מכל מקום, מדברי רבינו תם האומר שנותנין לו עצה, רואים מפורש שס"ל דאין לחייבו לגרש.
ועיין עוד בשו"ת יביע אומר (ח"ג אבן העזר סימן יח).
ובעניין זה עיין באריכות ב"שורת הדין" (חלק ב) במאמרו של הגר"ח איזירר זצ"ל המסיק מדברי הפוסקים לחייב בגט כאשר קיימת אמתלא מבוררת. לעומת זאת, בספר "אלו שכופין להוציא" לגר"י גולדברג שליט"א הסיק מדברי פוסקים רבים כי איך לחייב, אלא רק לנקוט בלשון מצווה.
ע"כ.
"דבדרך כלל אני אומר: כל שנראה לבית דין שהיה זמן הרבה נפרדים ואין להם תקנה, אדרבא צריך השתדלות הרבה להפרידם זה מזה ולתת גט כדי שלא יהיו חוטאים חטאים רבים אחד האיש ואחת האישה. וידעו נאמנה כי כל הבא לעכב מלתת גט בענין זה כדי להנקם זה מזה מחמה קינאה ושינאה ותחרות, כאשר יהיה האופן פעמים שהאיש רוצה לגרש והאישה אינה רוצה וכדי להנקם מהאיש מעכבים הדבר שלא לשם שמים – עתידין ליתן את הדין. ולדעת מרן החבי"ב בית דין מנדין אותו. וכמו כן להפך, כשהאישה רוצה להתגרש והאיש אינו רוצה, וכדי להנקם מהאישה, מעכבים מלתת גט שלא לשם שמים – גם בזה לא בחר ה' ויש עונש מן השמים."ובסוף דבריו פסק:
"והנני נותן קצבה וזמן לדבר הזה, דאם יארע איזה מחלוקת בין איש לאשתו וכבר נלאו לתווך השלום ואין להם תקנה, ימתינו עד זמן ח"י חדשים, ואם בינם לשמים נראה לבית דין שלא יש תקוה לשום שלום ביניהם, יפרידו הזווג ולכופם לתת גט עד שיאמרו רוצה אני בדבר האמור."והנה כבר דשו רבים בדבריו של הגר"ח פלאג'י זצ"ל, ומצינו בזה מספר שיטות (עיין מ"ש הגר"א שיינפלד שליט"א, "אבני משפט" ח"י עמ' 48).
"ונראה ברור שמה שכתב לכפות, הכוונה בדברים בלבד, שבית דין ישפיע עליהם כל כך, עד שבדבריו כאילו יכפה עליהם להגיע להסדר ולהתגרש, ולא שנתכוון להכריח בדרכי הכפייה. שבתחילה כתב שראוי לבית דין להשפיע על כיוון של שלום אבל אם הדברים מאריכים ואין סיכוי לשלום יש לבית דין לעשות את כל המאמצים ולהכריחם בדברים עד שיסכימו וירצו להתגרש. לפי זה לא עלה על דעת הגאון ר' חיים פלאג'י ז"ל לכופם ממש לקבל ולתת גט בעל כורחם, רק לרצות אותם עד שיאמרו רוצה אני ויגרשו אחר כך מרצון טוב, ואם כן אין ראיה מכאן לתת היתר נישואין לבעל שעזב את אשתו אף שאין סיכוי לשלום."וכן עיין בדברי הגר"א שרמן שליט"א ("אבני משפט", שם, עמ' 23 ואילך).
"ברור איפוא שאין להסיק מתשובה זו של הגר"ח פאלאג'י שבסוף ספר חיים ושלום ח"ב סי' קי"ב שום מסקנה הלכתית חדשה בדבר כפיה לגט, בין כאשר מדובר על כפיית האישה לדידן שקבלנו את החדר"ג, ובודאי שאין לדון על פיו כאשר מדובר על כפיית הבעל לתת גט רק על סמך המחלוקת שיש בין בני הזוג ונראה לבי"ד שלא יש תקוה לשום שלום ביניהם, שאז לפי דברי הגר"ח פאלאג'י יפרידו הזווג ולכופן לתת גט. זה תמוה מאד, ואין לפסוק כך אפילו לכוף את האישה לגט, כל שאין נימוקים אחרים מצד ההלכה שכופין אותו לגרש או אותה לצאת, כפי שמבואר בשו"ע ובפוסקים."ג. אחרים כתבו כי אכן כוונתו של הגר"ח לכפיית גט (פס"ד של הגר"י ניסים, הגרי"ש אלישיב והגר"ב ז'ולטי זצ"ל, כרך ז' עמ' 111 ואילך), אך יחידאה הוא בזה. עיין פסקי דין רבניים (חלק יג, עמוד 362) בפס"ד של הגר"א וולדינברג, הגר"י קוליץ והגר"א שפירא זצ"ל, וז"ל:
"ואחרי בקשת המחילה, הגר"ח פלאג'י ז"ל יחידאה הוא בזה. ודבריו תמוהים כי אפילו במקרים של טענות חמורות שיש בהן ממש נפסק להלכה שמגלגלים את הזוג שנים על שנים ולא כופין לא אותה ולא אותו לגרש [...] ומכיון שלא מצינו כזאת בהלכה לכוף לתת או לקבל ג"פ בגלל חילוקי דעות וקטטות ומריבות ממושכות בין איש לאשתו, כאשר אין בסיס בהלכה לחייב עבור מריבות כאלה בג"פ, ורק בגלל "שלא יש תקוה לשום שלום ביניהם", מסתבר לומר כי גם הגאון הגרח"פ ז"ל לא כיוון בדבריו לכפיה כמשמעו, אלא התכוון לומר שיסובבו את פני הדברים עד שיסכימו לכך וזאת כוונתו במה שכתב "עד שיאמרו רוצה אני" היינו עד ששניהם יסכימו להיפרד זמ"ז בג"פ."
א. הבעל חייב לגרש את אשתו.
ב. יש לקבוע מועד נוסף לסידור הגט בהקדם, בתוך 21 יום, ולהזמין את הצדדים כמקובל.
ג. במידה והבעל יסרב להתגרש במועד הראשון שייקבע, בית הדין ידון לגופה בתביעת האישה להטלת צווי הגבלה על הבעל בהתאם לחוק בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושין) התשנ"ה – 1995, ולאור בקשה מתאימה מאת המבקשת.
ד. אפשר לפרסם בהשמטת הפרטים המזהים.
הרב אברהם שמן | הרב אברהם אבידר | הרב דוד גרוזמן |