ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אליעזר איגרא הרב מיכאל עמוס הרב שלמה שפירא |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1283801/2 | |
תאריך: |
ט"ז בשבט התשפ"ב
18.1.2022 | |||
מערער |
פלוני
בא כוח המערער עו"ד דוד רוזן | |||
משיבה |
פלונית
בא כוח המשיבה ו"ד ניר שם טוב | |||
הנדון: | פסיקת וגביית כתובה טרם סיום הליכי הרכוש ודחיית טענותיו של בעל בוגד | |||
נושא הדיון: | פסיקת וגביית כתובה טרם סיום הליכי הרכוש ודחיית טענותיו של בעל בוגד |
בתחילת דברינו בעניין סכום הכתובה חובה להדגיש: חיוב כתובה הוא חוב גמור שזמן פירעונו עם הגירושין וכדאיתא באבן העזר (סימן צג סעיף א). ונחלקו הראשונים אם מותר לבעל לתת לאישה גט פיטורין כשאין בידו לפרוע את הכתובה מיידית (ועיין באבן העזר סימן קיט סעיף ו).יש בנותן טעם לציין בעניין זה גם את דברי הגר"א הישריק בפסק הדין בתיק 1129398/1:
מכיוון שהבהרנו שזמן פירעון חוב הכתובה הוא עם סידור הגט, משכך שיעור חיוב זה צריך להיקבע בעת הגירושין, מכיוון שחובה לשלם הכתובה באותה עת ואין לעכב את פירעונה עד שייערך האיזון בפועל. אכן אם האיזון נערך לפני הגירושין, בעת הגירושין יקבע איזה סכום ישלם הבעל, אם את סכום הכתובה (כשתשלום האיזון שהבעל צריך לשלם פחות משיעור הכתובה, או כשבמסגרת האיזון האישה חייבת לשלם לבעל, ואז סכום זה יופחת מכתובתה) או את דמי האיזון (כשערכם עולה על דמי הכתובה).
אך אם בעת הגירושין לא הסתיימו עדיין הליכי האיזון, חובה על הבעל לשלם סכום הכתובה מיידית, ולכשיושלם הליך האיזון ייקבע אם עליו לשלם מעבר לסכום זה את שיעור האיזון, אם האישה חייבת לשלם לו דמי איזון, או שיצא ידי חובתו במה ששילם הכתובה: אם סכום הכתובה עולה על דמי האיזון יצא ידי חובתו בתשלום הכתובה ואינו צריך לשלם גם דמי איזון, אך אם הסכום שחייב הבעל לאישה במסגרת איזון המשאבים עולה על סכום הכתובה, הבעל ישלם לאישה רק את הסכום העודף על דמי הכתובה ולא את כל דמי האיזון.
והנה בר מדין, בחוות דעת אקטוארית מוצגות בדרך כלל שתי הצעות לאיזון: ההצעה האחת היא איזון משאבים מיידי וכולל, במקרה כזה מהוונים את הזכויות העתידיות וקובעים סכום עכשווי שיינתן עתה, כשלאחר מכן יישארו בידי כל צד הזכויות הרשומות על שמו והוא יקבלן לכשיגמלו. וההצעה השנייה היא איזון עכשווי של מה שאפשר לממש ולאזן עתה, ואיזון נדחה שבמסגרתו יקבל כל צד מחצית הזכויות של חברו לעת שייגמלו. בהצעה השנייה אין לחייב צד אחד להוון ולשלם עתה סכום כספי נכבד בתמורה לזכויות שיקבל בעתיד – דרך זו היא דרך המלך והיא הנכונה על פי דין תורה וגם על פי הפסיקה האזרחית. ואכן זוהי הדרך הנבחרת על ידי הצדדים בדרך כלל, ואין אפשרות לכפות צד שאינו מעוניין לערוך היוון.
אומנם מה שכתבנו נכון לגבי קבלת זכויות שנצברו והן ברות־חלוקה על פי חוק יחסי ממון והוראותיו בדבר איזון המשאבים, שחלקם ראויים למימוש עתה וחלקם – לאחר זמן, ואין אפשרות לחייב את הקדמת מימוש הזכויות. עם זאת אף במקרים כאלו, אם האישה זכאית לקבל כתובתה, אלא שאנו אומרים לה "אם רצונך לקבל את הזכויות שבאיזון לא תוכלי לקבל זכויות כפולות – גם מה שמגיע לך כפירעון כתובה על פי דין תורה וגם מה שמגיע במסגרת איזון המשאבים על פי חוק": זכותה של האישה לדרוש לקבל על כל פנים את כל סכום כתובתה עתה מיידית, עם הגירושין, כפי שקובע דין תורה, אף שסכום זה עולה על הסכום העכשווי שהיא אמורה לקבל לעת הזאת במסגרת איזון המשאבים, שהרי זמן פירעון הכתובה כבר הגיע. אלא שלאחר זמן כשתרצה לקבל את יתרת מה שמגיע לה במסגרת איזון המשאבים – בזה נימא שתחילה יש לקזז מהסכומים העתידיים הללו את מה שכבר קיבלה בכתובתה, ורק את הסכום המגיע לה מעבר לסכום הכתובה היא תקבל כשייגמלו זכויות הבעל, בעיתן ובזמנן.
ונראה שבמקרים אלו אם דמי הכתובה שווים לסכום המהוון שבהצעת האקטואר, כיוון שזכותה של האישה לדרוש תשלום הכתובה מיידית, ממילא זכותה לדרוש ולבחור את דרך ההיוון, שהרי חיוב זה חל כבר עתה במסגרת חיוב הכתובה. במקרה כזה הבעל לא יכול לעכב את קבלת הסכום השווה לכתובתה. גם הבעל יכול לומר לאישה "מכיוון שאני חייב בתשלום כתובתך מיידית, אני בוחר בחלופה של ההיוון: תקבלי את זכויותייך עתה, ובעתיד לא יהיו לך זכויות בזכויותיי לכשיגמלו". כמו כן אם הסכום שמגיע לאישה במסגרת איזון המשאבים בין עתה ובין בעתיד עולה בהרבה על סכום כתובתה – חובה על הבעל לשלם את כתובתה מיידית: סכום זה ירד מזכויותיה העכשוויות והעתידיות, ואת שארית הסכום המגיע לאישה במסגרת איזון המשאבים, ייחשב האקטואר ויינתן צו לחלוקה פנסיונית בהתאם – לא על כל זכויות הבעל שנצברו בתקופת השיתוף, אלא על חלקה היחסי של האישה מתוך הזכויות שזכותה לקבל בעת האיזון. (למשל: אם זכותה לקבל מחצית מהפנסיה של הבעל ומקופות הגמל בעת שיגמלו, והאישה כבר גבתה במסגרת כתובתה סכום מסוים, סכום זה יורד מהסך הכולל של הזכויות וחלקה בזכויות אלו לא יהיה 50% אלא פחות משיעור זה, בהתאם.)
גם לשיטה הסוברת כאמור שאין האישה יכולה ליהנות משני עולמות, גם לקבל כתובה מכוח דין השולחן ערוך וגם לקבל מחצית רכוש של הבעל מכוח חוק יחסי ממון, ובאמת לפיכך צריך לקזז את האחד מול השני, הרי שאין כל מקום למנוע בעת הזאת את תשלום הכתובה המגיע לאישה בדין תורה [...] לפנינו אישה שפסקנו כי מגיע לה כתובה על פי דין תורה. החוב הוא חוב ברור וזמן פירעונו כבר הגיע. עתה אנו רוצים למנוע מהאישה – שחוב זה ברור שמגיע לה כבר עכשיו על פי כל אמת מידה הן באבן העזר והן בחושן משפט – משום שאנו חוששין שבעתיד, לאחר הליך שברוב הפעמים נמשך על פני זמן רב – היא תיקח מבעלה בכוח החוק ועל ידי פסיקה של בית המשפט עוד כספים [...] האם זוהי תיחשב לסיבה למנוע ממנה עתה את תשלום הכתובה המגיעה לה בדין? הרי בכסף הזמן הוא גורם כלכלי עיקרי [...]באותו מקרה אומנם נפסק בדעת רוב שלא כך, אך זאת כפי שהבהיר חבר המותב דהתם הגר"א שינדלר, שלדבריו הצטרף הדיין השלישי מהחתומים מטה נגד דעתו של הגר"א הישריק, רק בנסיבותיו הייחודיות של אותו מקרה שבו היו ראיות נסיבתיות החמורות למעשי כיעור ובעצם החיוב בכתובה היו עיקולי ופישורי, ולא כן בנסיבות מקרה דנן.
יתרה מכך: כלל לא ברור עתה, ואף אחד מאיתנו אינו יכול לדעת מראש, מה תהיה פסיקת בית המשפט בעניין חלוקת הרכוש [...] וכי על ספק – שמא יהיה בסופו של הליך ארוך בבית המשפט מצב שבו יעברו כספים שלא כדין מן הבעל לטובת האישה נמנע כבר כעת גביית חוב ודאי של כתובה על פי דין תורה, ויהיה חוב זה עומד וממתין להחלטה של בית משפט הבנוי כולו על חוק ולא על ההלכה, ותימצא 'כֹהנת' ממתינה ל'פונדקית' [...]
אין כל אפשרות למנוע מן האישה לגבות מייד עכשיו את הכתובה המגיעה לה בדין על פי ההלכה ועכשיו. וכי אנו נרמוס את תוקפה של הכתובה מפני בית המשפט ופסיקתו בעתיד? אנו נגרום לזלזול במעמד הכתובה שהיא החוב האמיתי של הבעל כלפי אשתו ונמתין לפסיקה של בית המשפט?
לכן לדעתי, גם אם אסכים עם דעה זו ש'אין כפל מבצעים' הרי שה'נפגע' מכך אינו יכול להיות חוב הכתובה שיסודו בהלכה ובהררי קודש אלא איפכא, אותה הוראה הבנויה על פי חוק של המדינה [...]
ב"כ האישה: אנו רוצים שנדון על הכתובה קודם. זה עניין כלכלי לאישה.ברם אין מדובר בהחלטה שניתנה במהלך הדיון אלא בחלק מהניסיון להביא להסכמות, להסכמת האישה לגירושין מיידיים, וכפי שניכר מתוך הדברים – זו לא הסכימה לכך. עובר לשורות אלה של הפרוטוקול מתואר בו כי בית הדין שוחח עם כל צד בנפרד, שלא לפרוטוקול, ולאחר מכן נאמר:
בית הדין: אין למשוך את ההליכים כאשר הצדדים הגיעו למסקנה שעליהם להתגרש. דחיית סידור הגט מזיק גם לצד שרוצה למשוך את ההליכים וזה יכול להביא למכשלות . הדיון בכתובה נשמעו הטענות וישמעו גם החקירות. פסק דין בעניין הכתובה יהיה לאחר סיום ההליכים בבית המשפט שיכולים לקחת עוד זמן רב.
לאחר דין ודברים בין הצדדים –הסכמה כי פסיקת הכתובה וגבייתה יושהו עד לסיום ההליך הרכושי נעדרת מן האמור. כשמתנהל משא־ומתן שבמהלכו אחד הצדדים מתנגד להצעה שהוצעה לו אין לראות את אותה הצעה ככלולה בהסכמות שלבסוף אם הדבר לא נאמר בפירוש, אלא להפך – יש לראות את הצד שהיה מעוניין בהסכם כמי שהסכים לתנאיו של חברו. עיקרון זה מבואר בשולחן ערוך בהלכות מקח וממכר (חושן משפט סימן רכא סעיף א):
בהסכמת הצדדים ייקבע מועד לסידור גט. ביום סידור הגט הבעל ימסור ליד האישה צ'ק בנקאי בסך 100,000 ש"ח ועוד צ'ק בנקאי נוסף יימסר בתוך שישים יום לידי האישה על סך 100,000 ש"ח נוספים. סך הכול: 200,000 ש"ח. סכום זה ניתן כמקדמה על כל זכות עודפת שתהיה או חיוב הכתובה. במקרה שלא תהיה שום זכות עודפת או זכות לכתובה הסכום יקוזז מחלקה של האישה בדירת הצדדים.
המבקש לקנות מחבירו מקח – מוכר אומר "במאתים אני מוכר לך", והלוקח אומר "איני לוקח אלא במנה", והלך זה לביתו וזה לביתו, ואחר כך נתקבצו ומשך זה החפץ סתם: אם המוכר הוא שתבע הלוקח ונתן לו החפץ – אינו נותן אלא מנה, ואם הלוקח הוא שבא ומשך החפץ סתם – חייב ליתן מאתים.כלומר: מאחר שהצדדים היו חלוקים בדעתם בנוגע לתנאי העסקה ולא הגיעו לעמק השווה, אם לבסוף נעשתה העסקה בלי שיהיה ברור מי מהצדדים הסכים לתנאיו של חברו עלינו לבחון מי היה מעוניין יותר בעסקה ולהניח שהוא שהסכים לתנאיו של חברו. בנדון דהתם איננו יודעים מראש מי מהצדדים היה מעוניין יותר בעסקה אלא רואים מי פנה לחברו לאחר 'פיצוץ' המשא־ומתן הראשון ומניחים שהוא שהסכים לתנאיו של חברו. בנדון דנן יודעים אנו כי לאורך כל הדרך הצד שהיה מעוניין ב'עסקה' היה הבעל. האישה לא הייתה מעוניינת, ובית הדין, שבהקשר זה שימש 'מתווך' בניסיון להביא להסכמה ושמע ממנה את הדרישה לפסיקת הכתובה, ניסה להציע כי אומנם תיפסק הכתובה אבל פסיקה זו תיעשה, וודאי תמומש, רק לאחר סיום ההליכים הרכושיים. להצעה זו לא הסכימה האישה באותה עת, שהרי לפיכך נדרש בית הדין לשוחח עם כל צד בנפרד. משהושגה הסכמה לבסוף, ומאחר שידוע לנו שהצד המעוניין ב'עסקה' היה הבעל, הרי שאף לוּ הייתה התנגדות מפורשת שלו בשלב המוקדם לפסיקת הכתובה קודם סיום ההליכים הרכושיים היה עלינו להניח, כל עוד לא נכלל דבר אחר בהסכמות המפורשות שלבסוף, כי הוא שוויתר על דרישתו והסכים כי הדיון בכתובה יתקיים במקביל לזה שברכוש ואם יסתיים בפסק דין קודם להגעה לפסק דין בעניין הרכושי – לא יושהה פסק הדין עד אז. ועל אחת כמה וכמה שיש להסיק כך שעה שכלל לא מצאנו דרישה אחרת מפורשת שלו – הדרישה המפורשת היחידה הייתה שלא לעכב את הגט עד לסיום הדיון בכתובה, וכלשונו:
אני רוצה לשאול: כיוון שהייתי בהרכב מלא והתברר שאין ספק שהיא ובא כוחה מחפשת כסף ורכוש, והיא חושבת שאני מסתיר מיליונים ומבריח נכסים, ומנהלים את זה בבית הדין האזרחי, אבל שני הצדדים בסופו של דבר החליטו שרוצים גט, ענייני כתובה ידונו לאחר מכן מחיוב של שקל עד חמש מאות וחמישים אלף.איננו יודעים מדוע העלה בית הדין מצידו, ללא שיטען לכך הבעל, את האפשרות לעכב את ההכרעה בכתובה עד לאחר הפסיקה בענייני הרכוש, ולא רק לאחר מתן הגט. אולי סבר שדרך זו תהיה יעילה יותר ותחסוך זמן שיפוטי. אך מכל מקום משלא התקבלה הצעה זו באותו זמן והצדדים המשיכו במשא־ומתן אין כל יסוד להניח שהייתה הסכמה להצעה זו לבסוף, ובהעדר הסכמה – מחד גיסא, והחלטה שיפוטית – מאידך גיסא (וזאת משום שלא הייתה כל הצדקה להחלטה שיפוטית שתקבע את עיכוב פסיקת הכתובה עד לאחר סיום ענייני הרכוש) משמעות הדברים היא כי אין כל מניעה לפסוק ואף לגבות את הכתובה מייד.
הרב אליעזר איגרא | הרב שלמה שפירא | הרב מיכאל עמוס |