ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אליעזר איגרא הרב שלמה שפירא הרב צבי בן יעקב |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1365640/4 | |
תאריך: |
י'' בתמוז התשפ"ד
16/07/2024 | |||
מערער |
פלוני
בא כוח המערער עו"ד אופיר כהן ועו"ד דוד הכהן | |||
משיבה |
פלונית
בא כוח המשיבה עו"ד ריקי אופק-אבן צור | |||
הנדון: | דחיית ערעור בבעל שחויב כתובה בסך מיליון ש"ח | |||
נושא הדיון: | דחיית ערעור בבעל שחויב כתובה בסך מיליון ש"ח |
"לאחר שמיעת דברי הצדדים, בית הדין נוכח כי הבעל עומד בסירובו לתת גט לאישה שלא מטעמים ענייניים אלא בכדי להשתמש עם הגט כקלף מיקוח להשיג הישגים ממוניים בתביעות הרכוש המתנהלים בין הצדדים. בית הדין מחליט כי בנסיבות התיק הבעל חייב לתת גט לאשתו.
בהתאם לכך, על האיש להשיב תוך 7 ימים אם ברצונו לתת גט לאשתו לאלתר וללא כל תנאי.
במידה והאיש יעמוד בסירובו לתת גט לאישה, בית הדין פונה באופן חריג לבית המשפט הדן בתביעות הרכוש של הצדדים, כי בשיקוליו במתן פסק דין על אופן איזון המשאבים בין הצדדים, תהיה לפניו העובדה כי הבעל מעגן את אשתו זמן רב ללא כל הצדקה ומתנהג אליה בכפיות טובה, על אף שבכל תקופת חיי הנישואין המשותפים של בני הזוג, האישה התמסרה אל בעלה במסירות נפש ואף תרמה לו מגופה את אחת מכליותיה כדי להוסיף לו שנות חיים ולשפר את מצבו הרפואי, ותרומתה לכלכלת הבית הייתה גדולה בהרבה יותר ממנו, ואילו הבעל מחזיר לה בכפיות טובה ומנסה להשתמש בגט כקלף מיקוח להשיג הישגים כלכליים."
"האיש היה במצב בריאותו לא כל כך טוב כבר בתחילת הנישואין, ומצבו הלך והחריף עם השנים, עד שנעשה עיוור לחלוטין. גם הכליות שלו הפסיקו לעבוד, הוא נצרך לתרומת כליה, והאישה היא זו שתרמה לו כליה. האיש גם לקה במחלת הסרטן, והאישה טיפלה באיש וסעדה אותו במשך כל השנים. כיום האיש כמעט ואינו מסוגל ללכת על רגליו, והוא משתמש בכיסא גלגלים.
דא עקא, שבשנים האחרונות התחיל האיש להיות חשדן כלפי אשתו, חשד בה שהיא מנהלת חיים כפולים, שיש לה מאהב וכו'. החיים עימו נהיו בלתי נסבלים לדבריה, והיא עזבה את הבית בשנת 2020. לאחר מכן הגישה תביעת גירושין בינואר 2021.
כך אמרה האישה בדיון הראשון שהתקיים ביום 25/5/21:
כל יציאה מהבית זה על מנת להיפגש עם גבר, הייתי צריכה לדווח לו איפה אני נמצאת, מה ששבר זה החודש האחרון שהוא פשוט אמר לי במפורש, הוא התקין מצלמות, הוא התקשר לשאול אותי איפה הראוטר, הוא שם מצלמה בחדר שינה, הרגשתי שהפרטיות שלי הופרה, הוא לא נתן לי גישה למצלמות, שבועיים לפני שעזבתי היה חג, הוא אמר לי שהוא עזב, כל ויכוח הוא מאיים בגירושין, מאותו שבוע המצב הלך והידרדר, רואים את הגבר מחכה לי בחניה כמו בובה, אם הם טוענים שזה לא נכון יש מצלמות, הוא יודע מי זה הגבר, הוא יודע איפה הוא גר, הגבר הזה הוא דמיוני, לא היה לי שום דבר, אין לי שום סיבה שאני בוגדת בו, לא יכולתי להיות עם הפלאפון, כל צפצוף זה מהגבר, הוא אמר לי תפקידי את הפלאפון, הפקדתי אצלו, זה לא עזר, הוא עדיין טען שאני בוגדת בו ואני לא אמינה, שבת לפני שעזבתי היה הפסקות חשמל, הוא חשב שהגבר בבית, הוא הזמין את המשטרה, באותו לילה הוא אמר לי את לא חושבת שצריך לפרק את החבילה, לפרק אז נפרק, לקחתי יומיים שלושה ויצאתי מהבית.
האיש לא הכחיש את הדברים שאמרה האישה בדיון ההוא. אומנם בדיון שאח"כ, בנובמבר 2021 הכחיש את הדברים, וכן בסיכומים שהגיש ב-2022. אך שוב חזר לטעון שהיא בוגדת בו ומנהלת חיים כפולים, וכך נאמר בסעיף 7 לסיכומים האחרונים ששלח בעניין הכתובה:
7. "נתנה עיניה באחר"
כעולה מאשר הובא בפני בית הדין וממעשיה של האישה בפועל, בסתר ובגלוי, ברור כי היא נצלה את מצב בריאותו הרופף של הבעל בכדי לחיות חיים כפולים ונוחים תוך שכתוצאה מכך מצב בריאותו הולך ומחמיר.
ביה"ד נוכח לדעת שהאיש אינו רוצה באשתו, אינו אוהב אותה, ומעכב את הגירושין בגלל סיבות צדדיות, וחייב אותו בגט לפני כשנה, ביום 28/2/23, על סמך דברי רבנו ירוחם המפורסמים בעניין איש ואישה שאינם רוצים זה בזה.
לדברי האיש, האישה אינה זכאית לכתובה היות שהגירושין יצאו ממנה, היא קמה ועזבה את הבית, יש לה דין מורדת, היא מנהלת חיים כפולים וכו'. הוא גם חוזר שוב ושוב שהחלטת ביה"ד שחייבה אותו בגט הייתה מוטעית."
"ביה"ד נוכח שאין שום בסיס לטענות האיש כלפי אשתו על בגידה וחיים כפולים. אדרבה, אם כדבריו, אז אין מקום לעכב את הגט, ומעשיו סותרים את דבריו. אומנם היה שלב שהכחיש שנהג באובססיביות ובקנאות, אך כיוון שלא הכחיש בדיון הראשון ושוב חזר לטעון כך אין לקבל את הכחשתו באמצע ההליך.
במקרה דנן בלא שום ספק יש לאישה עילות רבות לתבוע גירושין ולקבל את כתובתה, מצבו הבריאותי של האיש, עיוורונו, נכותו, הוא אינו מסוגל לפרנס (ראה שו"ע אה"ע ע א) וכו', ובעיקר הוא אינו מסוגל לקיים יחסי אישות (שו"ע אה"ע קנד). למרות כל זאת, ייאמר לזכות האישה, כי במהלך השנים האישה מחלה על כך ועזרה וסעדה את האיש במסירות נפש ממש ואף תרמה לו איבר מגופה (כליה). למרות שיכולה הייתה לתבוע גירושין בכל אותם שנים, היא נטתה שכמה לסבול כדי לשמר את שלום הבית. אך לאור התנהגות האיש בשנים האחרונות, הקנאות האובססיבית כלפיה, רדיפתו אותה והשמצתה בדברים שאין להם שחר, היא אינה מוכנה עוד להמשיך ולמחול ולסבול את העילות הנ"ל.
ביה"ד גם רואה בהתנהגות האיש כפיות טובה שאין כדוגמתה כלפי האישה שתמכה בו, סעדה אותו, תרמה לו כליה וכו', ובמקום זאת הוא חושד בה ומעליל עליה עלילות מרושעות חסרות בסיס. אין ספק שאישה אינה יכולה לחיות עם בעל שמעליל עליה עלילות שווא כאלו, טוען עליה שהיא בוגדת בו ומיצר את צעדיה. זו התנהגות אלימה לכל דבר, ובוודאי שאין מדובר בטענת מאיס עלי גרידא, אלא ככל הנהו שנאמר במשנה בפרק המדיר עא ע"ב שיוציא וייתן כתובה מאחר שמצער אותה ואינה יכולה לשבת תחתיו ..."
הרב אליעזר איגרא | הרב שלמה שפירא | הרב צבי בן יעקב |