ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אליעזר איגרא הרב דוד ברוך לאו הרב יעקב עדס |
דיין הרב הראשי לישראל דיין |
תיק מספר: | 1449359/1 | |
תאריך: |
ח בסיוון התשפ"ד
14.6.2024 | |||
מערערת |
פלונית
בא כוח המערערת עו"ד חיה לזר־נוטקין וטו"ר אביחיל צדוק | |||
משיב |
פלוני
בא כוח המשיב עו"ד כרמית שריקי | |||
הנדון: | חלוקת נכס שנרשם על שם הצדדים בחלקים שווים אף שרכישתו מומנה חלקית מכספי פיצויים שאינם בני איזון | |||
נושא הדיון: | חלוקת נכס שנרשם על שם הצדדים בחלקים שווים אף שרכישתו מומנה חלקית מכספי פיצויים שאינם בני איזון |
הצדדים גרושים, הוגשו סיכומי הצדדים בעניין הדירה.עד כאן מדברי בית הדין האזורי.
טענות האיש
1. הדירה נרכשה לצורך השקעה ב־1.5.19, שנתיים וחצי קודם גילוי מעשה הקרע שאירע עקב גילוי קשרים של האישה עם גורם שלישי. שווי הדירה בקנייה היה 1,640,000 ש"ח. מקורות המימון של קניית הדירה היו:
תשלום מזומן של 654,000 ש"ח – הואיל ו־603,000 ש"ח פיצוי של האיש עקב מחלת סרטן מעי הגס, הרי שלדבריו כסף מזומן זה מקורו בפיצויים, לטענתו האישה לא סעדה אותו בעת מחלתו;
משכנתא – 740,000 ש"ח מהבנק;
הלוואה בסך 346,000 ש"ח מהחברה של הבעל.
הוצג אישור מרו"ח של החברה וכן תלושי שכר שלו – בהם מוצג סכום שמוחזר כפירעון ההלוואה. הדירה מושכרת ב־6,200 ש"ח ובכך מכוסה המשכנתא החודשית בסך 5,256 ש"ח והחזר הלוואה לחברה 1,000 ש"ח בממוצע. נותר כעת חוב משכנתא בסך 621,243 ש"ח וכן חוב לחברה של 58,586 דולר.
2. אף שהדירה רשומה במשותף יש להחריג אותה מהשיתוף על פי סעיף 8 לחוק יחסי ממון.
זאת על בסיס ארבעה נימוקים: (1) תקופת השיתוף הקצרה, ולנוכח נסיבות הפירוק; (2) הון עצמי של האיש שהושקע כמרכיב מרכזי; (3) היעדר מאמץ משותף; (4) רכישת הדירה מראש כהשקעה מסחרית לעתיד.
3. הואיל ולמעשה כל ההון ששימש להשקעת הדירה הגיע כתוצאה מפיצויים של האיש וכן מהלוואות כולל הלוואה מהחברה של האיש. הפיצויים הועברו בתוך זמן קצר לרכישת הדירה כך שלא חל בהם שיתוף. היות ומדובר בשיתוף עסקי הרי שנדרשת הוכחה של ממש לשיתוף. יש גם לצרף את נסיבות הגירושין עקב בגידה בה הודתה האישה הוא למעשה תובע לקבל את ההשבחה של הבית מיום הרכישה כאשר ההשבחה הנובעת מהחלק של הפיצויים תהיה רק שלו .
טענות האישה
1. היא מתארת את נישואי הצדדים ואת עבודתו של האיש ביהלומים בעידודה. וכן את מחלתו, לטענתה היא סעדה אותו. לגבי פרטי הרכישה היא מדגישה שכספי הפיצויים שהגיעו ללא תביעה והועברו לחשבון משותף.
2. הסכום שנמשך מהחברה של האיש אינו הלוואה אלא כסף שנלקח מהחברה שהוא מבחינתה כסף משותף. הגדרת הסכום כהלוואה אין בה ממש היות והאיש לא הציג "חובה וזכות" של הבעלים ולא דיווח לרשויות המס על ההלוואה. ולכן יש להעביר את הדברים לבחינת האקטואר שיבחן האם מדובר בהלוואה. יתירה מזו כיון שהיא זכאית גם לחלק מהחברה הרי שגם כספי ההלוואה שנלקחו הם מכספים משותפים.
3. האישה טוענת שהרישום המשותף הוא המכריע בעניין הבעלות. כאשר הפיצויים הוטמעו ברכוש המשותף יש בכך שיתוף מלא שלהם. וגם אין משמעות במקרה כזה לשאלת הבגידה בפרט שהיא מכחישה שהנישואין פורקו באשמתה, ועובדה שהאיש בעצמו וויתר על דיון הוכחות בעניין.
4. הפיצויים לדבריה נבעו מתשלום ביטוח בזמן הנישואין וכיון שהם תמורה לרכוש משותף הם משותפים, וכן שהם שימשו גם להוצאות הטיפולים. ואדרבה, היא עצמה זכאית ל"דמי סיעוד" על סיועה לאיש בזמן מחלתו.
5. הכספים שנכנסו משכירות הדירה נכנסו לחשבון המשותף ומאידך המשכנתא ירדה מהחשבון המשותף.
6. לדבריה יש לאיש הכנסות רבות לא מדווחות והמשכורת הנמוכה מהחברה היא רק לצורכי מס ואין בה בכדי להסביר את רמת החיים הגבוהה של משפחה עם ארבעה ילדים.
7. בשורה התחתונה מבחינתה האיש יוצא מהנישואין כשהוא בעל חברה, בעוד הא ישה נותרה סייעת בגן, וכעת הוא מבקש גם להשתלט על הדירה המשותפת.
8. בנוסף יש פער בין תשלום המשכנתא לתשלום השכירות והיא מבקשת את מחצית הפער.
תגובת האיש
האיש הגיב על סיכומי האישה, ולדבריו הוא לא וויתר על דיוני הוכחות בעניין אשמתה בפירוק הנישואין. לעניין הטענה שההלוואה מהחברה פיקטיבית הוא מציג מסמך דיווח על ההלוואה מהחברה לרשויות המס.
חוזר על טענתו בעניין גמלת הפיצויים כרכוש שלו ויש לשמר אותה.
האיש מציין את נושא גידול הילדים המוטל בעיקר עליו.
דיון והכרעה
בסיכומי הצדדים עולות שתי שאלות עיקריות במחלוקת:
1. הפיצויים; 2. ההלוואה מהחברה [...]
ומן הכלל אל הפרט:
במקרה דידן בו האיש השקיע כספי פיצויים שנועדו לצורך קיומו לטווח ארוך כמי שנפגע ביכולת ההשתכרות שלו, והוא בתום לב השקיע אותם ברכוש משותף מתוך מטרה שרכוש זה ישמש אותו ואת משפחתו, ובתוך תקופה קצרה יחסית התברר שהבית אינו שורד, אפילו היה זה באשמתו הרי ברור שלא לצורך כך נעשתה ההשקעה המשותפת כי אם לצורך המשפחה כשהוא חלק ממנה, ועל כן יש להחריג את השקעת הפיצויים מהחלוקה השוויונית והדבר הנכון במקרה זה הוא לקבוע שהדירה תחולק בשווה למעט חלק זה מהפיצויים שהושקע בה.
לנוכח העובדה שמחיר הדירה היה 1,640,000 ש"ח והפיצויים היו 603,000 ש"ח הרי שמדובר ב־36.7 אחוזים משווי הדירה בעת הרכישה. חלקו של האיש בדירה הוא 68.35 אחוזים [= החלק שמכספי הפיצויים ומחצית היתרה].
2. ההלוואה לחברה
כך גם עולה מחלוקת בין הצדדים כיצד להתייחס להלוואה שניתנה מהחברה של האיש לצורך קניית הדירה.
בנושא זה יש כפילות מסוימת בין עבודת האקטואר המעריך את שווי החברה כחלק מחלוקת הרכוש לבין שאלת ההלוואה. לעצם קיום ההלוואה אין מקום לדיון שכן היא מגובה על ידי רואה החשבון של החברה.
לעניין הפחתת שארית ההלוואה משווי הדירה נראה שהדבר הכרחי שכן יש צורך להחזיר את הלוואה, אשר על כן האקטואר צריך לקחת בחשבון את השפעת ההלוואה על שווי החברה כאשר דובר בהלוואה שניתנה לצורך דירת הצדדים ולמי שהוא למעשה בעלים של החברה.
על כן נראה שיש מקום להשאיר את ההלוואה הזו לבחינת האקטואר ולא לעסוק בה בהקשר האיזון של הדירה.
לסיכום חלוקת הדירה תיקבע על בסיס החרגת הפיצויים: 68.35 אחוזים יירשמו על שם האיש ו־31.65 אחוזים על שם האישה.
ומסתברא דכי אמרינן הכא "לימא פליגא דבני מערבא", דמשמע: דוקא לבני מערבא הא לרבי יוחנן ורבי אבא מדינא קנה בעל המעות ולא ריש גלותא, אף על גב דלא אודעיה ליה למוכר ולא לעדים – היינו דוקא כל שהוא מצד המוכר, דלא אמרינן שלא קנה הלוקח הואיל שקנאו בשם ריש גלותא וכדסברי בני מערבא, אלא קנה לוקח שהוא בעל המעות, כל שידע ריש גלותא שהלוקח קנה לעצמו ומשום יקרא דידיה הוא דעבד אי נמי לפנוחי. הא לאו הכי: אלו בא חבירו ששטר המקח בשמו לומר שהוא זכה בו – יכול הוא לומר כן וזכה בו.הרי שבקונה קרקע במעותיו וכותב את השטר על שמו של אחר יכול אותו אחר לטעון שהקרקע קנויה לו ולא לבעל המעות. וכן מבואר מדברי שו"ת הרא"ש (כלל צו סימן ה) ושו"ת הריב"ש (סימן רנ), וכפי שהביאו התומים (סימן ס ס"ק יז) ונתיבות המשפט (שם ס"ק יט).
ראובן הלוה מעותיו ללוי, ובשעת הלואה אמר ללוי שיחייב עצמו בקנין ובשטר על שם שמעון אך שיתנו העדים השטר ליד ראובן. וכשתבע ראובן מלוי בזמנו טען: "לאו בעל דברים דידי את כי נתחייבתי לשמעון במצותיך והשטר נכתב על שמעון." וראובן טוען: "ממני קבלת המעות, ואני הלויתי לך, ואתה חייב להחזירו לידי, ולא הלויתי אותה ההלואה בשם שמעון אלא כדי שלא להשביע את עצמי."בפשטות אין בענין זה חילוק בין כתיבת שטר הלוואה לבין כתיבת שטר מכר על קרקע, ואם כן דברי בעל התרומות נראים כחולקים על דברי הראשונים שהובאו לעיל.
הדין עם ראובן.
ולא מיבעיא אם הודיע דבר זה ללוה ולעדים, שלצורך דבר שבלבו הוא תולה ההלואה בשמעון, ושמעון אינו מערער כלל בדבר, אלא אפילו עשה ענינו בסתר, ושמעון מערער ואומר "אף על פי שלא היה הממון שלי זכיתי בו, מאחר שצוית ללוי להשתעבד לי בקנין ונכתב השטר על שמי הרי נתת אותו לי" – אין ממש בדבריו, הואיל ואמר ראובן שיתנו השטר לידו ולא לשמעון, הרי גילה בדעתו שאינו לא לשון זכיה ולא לשון הודאה שיהיה של שמעון, שהרי לא הוציא בשפתיו אלא שיעשה השטר על שם שמעון מדרך אמנה שסומך עליו ולא זיכה לו כלום. וכיון ששמעון מודה שלא נעשית ההלואה מממונו כופין הלוה לפרוע לראובן שהלוה לו.
עיין (סמ"ע ס"ק לו) [ש"ך ס"ק לז] עד "דאם הוא בענין שלא הקנה לו המעות רק שכתבו על שמו לא זכה בו לוי" וכו'. עיין שם בכונתו, דהיינו שאומר "כתבו השטר על שם לוי ותנו השטר לידי", כמו שכתב הטור לעיל סעיף (ח) [יח], ועיין מה שכתבתי ס"ק יט. ומשום הכי אף שבא השטר ליד לוי לא זכה לוי. אבל אם אמר "כתבו על שם לוי ותנו ליד לוי" – זכה לוי, כדמוכח מהטור לעיל סעיף (ח') [י"ח] וכדמוכח בסימן ס"ו סעיף כ"ג.וכן כתב נתיבות המשפט (סימן סב ס"ק ז):
כתב הטור (סעיף יח) וזו לשונו:
אם שמעון מערער ואומר "אף על פי שלא היה הממון שלי, אני זכיתי בו מאחר שעשית קנין על שמי וציוית לעדים לכתוב שטר על שמי" – אין ממש בדבריו, הואיל ואמר לעדים שיתנו השטר לידו ולא ליד שמעון.
שאלת: ראובן קנה בתים ועשה השטר בשמו ובשם אשתו ומת ראובן, ובאת האלמנה לגבות כתובתה, ויורשי ראובן טוענין כי הבתים כולם שלהם (כי) אף על פי שהבתים הם בשמה, והיא אומרת שמנכסים שנפלו לה מבית אביה קנו אותם תוספת על מה שכתב לה בכתובתה. הודיעני אם טענתה טענה ואם היא נאמנת דיהיב לה תוספת על מה ששעבד לה בשטר הכתובה ואפילו קנאן מנכסיו שתטול כתובתה ויהיו הבתים שלה?מסתימת לשונו משמע קצת שאינו מחלק כנ"ל ושלדעתו בכל מקרה הדין הוא שבעל המעות יכול לטעון שציווה לכתוב את שמו של חברו על השטר 'לפיוסא בעלמא' או להבריח מבעל חוב.1 וכן נראה לכאורה מדברי התומים (סימן סב ס"ק ה) שכתב:
תשובה: אלו קנה ראובן מנכסיו אף על פי שכתב השטר בשם אשתו לא קנתה, כדאיתא בפרק הגוזל קמא (דף קב, ב) בשמעתא הלוקח שדה בשם ריש גלותא, ומשום דמימר אמרינן לפיוסא בעלמא הוא דעבדא להבריח מבעל חוב. ויראה מדבריה שהיא מודה בכך, ומתוך טענה שאומרת שהיא תוספת על כתובתה.
אבל אם היא טוענת שקנתה [מנכסים] שנפלו לה מבית אביה: רואים אם מוחזקת בכך שיש לה נכסי מלוג או לאו, ואם הוחזקה בכך וטוענת כן – הדין עמה, אבל אם אינה מוחזקת בכך – אינה נאמנת ואפילו בשבועה לפי שכל מה שיש לה לאשה הוא בחזקת הבעל. ותדע לך מדגרסינן פרק חזקת (דף מב) "אין לאיש חזקה בנכסי אשתו [וכו'] – הא ראיה יש, ולימא: לגלויי זוזי הוא דבעא?" כלומר: והדין כן, שהם שלו ועליה להביא ראיה, כל שכן כאן שהם שלה. ועוד דאמרינן "וכן האשה שהיתה נושאת ונותנת בתוך הבית, והיו אונות ושטרות יוצאות על שמה – עליה להביא ראיה", וסתם אשה בחיי בעלה נושאת ונותנת בתוך הבית ועליה להביא ראיה כל שלא חלקה.
ולעניות דעתי נראה כפי מה שכתב הרשב"א בתשובה סימן תתקנ"ז, דאף דהעלה על שם אשה מכל מקום דמי להא דאמרינן בפרק הגוזל (בבא קמא קב, ב) דאם העלה בשם ריש גלותא דלא זכה בו ריש גלותא, אף בזה לא זכתה בו האשה. ולפי זה תליא במחלוקת שהבאתי לעיל [סימן] ס' ס"ק י"ז דאם ריש גלותא טוען "הואיל ושטר נכתב על שמי הייתי זוכה בו", דיש בו מחלוקת הפוסקים – אם כן, אף בזו, דמה בכך דאין לאשה דמי, מכל מקום כיון דהבעל העלה בשמה זכתה בו. ולכך הרא"ש (כלל צו סימן ה), דבררתי לעיל מתוך התשובה דזכה בו ריש גלותא לדעתו – אף כאן סבירא ליה דאשה זכתה בו. מה שאין כן לדעת בעל התרומות (שער נא חלק ט). ולכן דין זה צריך עיון כי תליא במחלוקת הנ"ל, ואם כן מי יוציא מיד אשה מספק.אמנם לפי האמור אם נפרש כך הרי שיקשה שדברי הרשב"א סותרים זה לזה, וכבר עמד על כך בנתיבות המשפט (שם – סימן סב ס"ק ז):
והרשב"א על כרחך מיירי כשאין השטר תחת יד האשה, דהא מדמה ליה לכותב שטר בשם ריש גלותא דלא זכה ריש גלותא, עיין שם, ושם הא מיירי בלא ציוה למסור השטר לריש גלותא כמו שכתב הטור שם.כמו כן יש לפרש כך גם בדעת התומים, שהרי ציין לדבריו בסימן ס', ושם נקט בפירוש שגם דברי בעל התרומות אינם אמורים אלא במקרה שהשטר נמסר ליד בעל המעות, וכמו במקרה של ריש גלותא שבגמרא. ואם כן, ברור לכאורה שגם כוונתו אינה אלא שבמקרה שהשטר נמסר ליד בעל המעות הדין תלוי במחלוקת,2 וגם במקרה כזה הכריע התומים שאין להוציא מיד המוחזק. אבל במקרה שהשטר נמסר ליד הזוכה גם התומים מודה שאין מחלוקת בין הראשונים, ולכולי עלמא הדין הוא שיכול הזוכה לטעון שהואיל והשטר נכתב על שמו הקרקע שייכת לו.
יראה מדבריו ז"ל שהטעם דהיכא שלא הודיע ללוה ולעדים שלצורך דבר שבלבו הוא תלה ההלואה בשמעון שאינו יכול שמעון לערער ולומר "אף על פי שלא היה הממון שלי זכיתי בו מאחר שצוית להשתעבד לי בקנין ונכתב השטר על שמי", היינו משום שכיון שאמר ראובן שיתנו השטר לידו ולא לשמעון, הרי גלה בדעתו שאינו לשון זכיה כו'.מבואר שלדעתו אמירת בעל המעות שימסרו את השטר לידו נחשבת גילוי דעת שאינו מתכוון לתת את המעות במתנה לשמעון. כעין זה כתב גם בישועות ישראל (שם):
מה שאין כן ברישא, דאותו שנכתב על שמו מודה שאין המעות שלו, רק שטוען "כיון שהשטר נכתב על שמי נתת לי במתנה דזכין לאדם שלא בפניו" – בזה אמרינן: כיון שציוה ליתן השטר לידו הווי ליה כעין מודעא דמתנה, כמבואר בפרק חזקת הבתים [בבא בתרא] דף מ"ו ע"ב.ממילא מובן שבאופן שאין 'מסירת מודעא' כזו – קונה הזוכה.
ולפי עניות דעתי נראה דהקושיא מעיקרא ליתא, דשאני התם בלוקח שדה בשם חבירו, כיון דאומר "הילך מנה והשדה יהיה קנוי לשמעון" קונה שמעון השדה באותו כסף שנותן ראובן [...] דזכין לאדם שלא בפניו [...] וכן מבואר ברשב"א וריב"ש וברא"ש [הנ"ל] ובשאר פוסקים בלוקח שדה על שם בניו או על שם חבירו דזוכין בו חבירו ובניו. וכיון דקנה חבירו השדה בשעת נתינת הכסף שקונין בו – אף שציוה אחר כך ליתן השטר ראיה לידו אין בכך כלום, שכבר זכה בו. מה שאין כן בהלואה [...]מבואר מדבריו שעיקר החילוק אינו אם השטר נמסר ליד בעל המעות או ליד הזוכה, אלא אם המעשה שעשה בעל המעות הועיל להקנות את הקרקע או את מעות ההלוואה לזוכה. ולפי דבריו: בקניין קרקע – אף אם בסופו של דבר השטר נמסר ליד בעל המעות – אין בכך כדי לבטל את זכייתו של הזוכה.
זאת ועוד, לפי הנוהג כאן בארץ שעל עניני העברות בין איש לרעהו, אם הוא מוכר או נותן מתנה, הכל לאשר לכל מעבירים על ידי רישום בספרי האחוזה, אם כן יש לראות בזה קנין מדין סיטומתא. וכן כתב הכנסת הגדולה סימן ק"צ בהגהות הטור אות ח' וזו לשונו:מתברר אפוא שבין לדעת המהרש"ך והישועות ישראל ובין לדעת נתיבות המשפט: הקונה קרקע במעותיו ורושם את הקרקע או חלק ממנה על שמו של אדם אחר – דינו כקונה קרקע ומצווה לכתוב את השטר על שמו של אחר ולמסור את השטר ליד הקונה הרשום, שעל פי ההבנה הפשוטה כל הפוסקים מודים שאין בעל המעות יכול לטעון שכתב את שמו של חברו 'לפנחיא' בעלמא, וממילא מי שרשום בטאבו זוכה בכל מה שנרשם על שמו.
אפילו אינה דינא דמלכותא, אם מנהג פשוט בכל התגרים כשמוכרים חנות אלו לאלו שאפילו בלי שום אחד מדרכי הקנין אלא בכתיבת הפנקס (של מלך) לבד מתקיים מקחם ביניהם, קנה (תֻמת ישרים סימן לב [צ"ל: רב]).
ועיין ריב"ש סימן תע"ח:
וכל שכן אם אחר תקנה ההיא נהגו יחידי הקהל לעשות שטרות ביד הנוטארין, שהרי כיון שנהגו בהם בקיום ביד הנוטארין הרי הוא כקנין מן הדין דומיא דמאי דאמרינן בפרק איזהו נשך "האי סיטומתא קניא" ואסיקנא דאפילו למיקני ממש אי רגילי בהכי. וכן כתב הר"מ ז"ל פרק ז' מהלכות מכירה שאם מנהג המדינה שיקנה הרושם קנין גמור נקנה המקח והכא נמי דכוותיה דמאי שנא.
וכן הביא דברי אמת מה שכתב רבי יוסף קצבי ז"ל בספרו רב יוסף סימן כ"ג:
דהכא נהיגי לעשות מכר [לפנינו: עיקר] משטרי הגויים, דמרגלא בפומייהו דאינשי דלא סמכא דעתו דלוקח עד שיכתבנו בגויים, וכיון שכן, אף שמן הדין אין בו ממש למה יגרע מההיא דאמרינן "סיטומתא קניא".
ואף שהש"ך סימן ר"א הביא מה שכתב הב"ח דקנין סיטומתא אינו קונה רק במטלטלים, לא בקרקעות, כבר כתב המנחת חינוך בקומץ מנחה סימן [=מצווה] קל"ב [במהדורת מכון ירושלים – מצווה שלו, אות ז] שמפורש בהרא"ש בבא מציעא פרק קמא סימן ל"ח דמהני סיטומתא גם בקרקע.
(ועיין שו"ת מהרי"א הלוי חלק סימן צ"א שכתב בטעמו של הב"ח שלא מהני סיטומתא בקרקע משום דלא עדיף קנין סיטומתא, דאינו אלא מנהג בעלמא, מקנין כסף שהוא מהמן התורה. והרי גם בכסף אינו מועיל במקום שנהגו לכתוב שטר, ומשום הכי גם סיטומתא לא מהני רק במטלטלי דלאו בני שטרא נינו, אבל בקרקע – לא קנה עד שיכתוב את השטר, משום דלא סמכא דעתיה, עיין שם. ולפי זה לענין רישום בטאבו, אם נאמר כאמור דקונה משום סיטומתא הרי אין בו חסרון של סמיכת דעת, שהרי עיקר סמיכת דעתו הוא רק על זה שנרשם בספרי האחוזה, ויש לומר לפי זה דגם הב"ח יודה בזה, אף שחסר ברישום בטאבו דין שטר מפני שאיננו ספר המקנה.)
ויש לדקדק עתה כשנכתב קרקע על שם האשה בערכאותיהם – צריכים הדיינים להיות מתון בזה כי יש לפעמים שהבעל כותב נכסיו על שם אשתו מפני איזה טעמים ולעולם הנכסים הם של הבעל לכן צריכים לחקור בזה הרבה.בדבריו אלו עדיין אפשר לפרש שכוונתו רק שיש לחקור ולדרוש בזה, אבל אין לבית הדין יכולת לקבוע שהרישום אינו מועיל. אבל להלן (סימן סב סעיף ו) כתב ערוך השולחן:
כבר בארנו בסוף סימן ס' דבזמנינו אין שום ראיה מה שנכתבו קרקעות על שם האשה, ואפילו נתקיים בערכאות, מפני שהרבה עושים כן מפני איזה טעמים שיש להם ואין כוונתם להקנות להן. לכן צריכים הדיינים להיות מתון בזה מאד מאד.מלשונו כאן נראה שאין להביא שום ראיה מהרישום על שם האישה, כיוון שהרבה רגילים לעשות זאת מסיבות שונות. ומשמע מדבריו שיש חילוק בזה בין שני אנשים בעלמא שאחד מהם רשם קרקע על שם חברו, לבין בעל ואישה, שהואיל והם חיים בשיתוף בכל דבר – מסתבר שאינם מקפידים לרשום נכס ששייך לאחד מהם על שמו של השני, ולכן אין שום ראיה מרישום הקרקע על שם אחד מהם לשאלה מי הוא הבעלים האמיתי של אותה קרקע.
והדבר מבואר בשו"ת שארית יוסף סימן ע"ה בדין אשה שנכתב על שמה בערכאות שפלוני מכר לה בית, והאמת שהבעל נתן המעות בשביל הבית, וציוה לכתוב על שמה [...] ועוד דשמא עשה כן הבעל כדי להבריח [מ]בעל חוב ולא גמר ויהיב לה, ודוקא היכי שנכתב בערכאות שהוא שלו ונתן לה – הרי הבעל חוב חוזר וגובה גם מהאשה, ולא שייך לומר שעשה כן להבריח, אבל בנדון דידן שנכתב מתחלה על שמה והבעל חוב לא יוכל לטרוף ממנה יש לומר דלהבריח עשה כן.עכ"ל השארית יוסף, ועל זה כתב מהרש"ם:
ובאמת מה שכתב דלהבריח עשה, ודוקא היכי דבעל חוב חוזר וגובה ממנה לא אמרינן כן – לפי זה יש לבטל בזמן הזה כל המתנה, דידוע בזמן הזה בנימוסיהם אין הבעל חוב חוזר וגובה מן הלוקח אחר שכבר בא בטאבילאציע [= בטאבו] על שם הלוקח.מבואר שמסקנתו שרק במקום נתן את כל נכסיו אומדנא דמוכח הוא שלא עשה כן אלא כדי להבריח מבעל חוב, אבל במקום שלא נתן את כל נכסיו אין לתלות בהברחה, וממילא הנכסים בחזקת מי שהם רשומים על שמו. ומסתבר שהוא הדין שאין הבעל יכול לטעון שום טענה אחרת.
אבל כפי הנראה דבר זה כתב רק לסניף, ואין בידינו לבטל סתם מתנה לומר שעשה כן להבריח מבעל חוב. וראיה ברורה מהש"ס דכתובות ע"ח סוף ע"ב גבי "ההיא אתתא דבעי דתברחינהו לנכסה מגברה" קודם נישואין [...] ומסיק דדוקא בכתבה כל נכסיה ולא שיירא כלל, אבל במקצת – קנתה שפיר, ולא תלינן בהברחה [...] ואם כן גבי בעל שנתן לאשתו ולא גילה דעתו כלל לא תלינן בהברחה. ואפילו אי נימא דגם בזה איכא אומדנא, היינו בנתן כל נכסיו ולא שייר כלום – אפשר דהשארית יוסף מיירי באמת בכהאי גוונא – ומה שאין כן בנתן רק מקצת וכהא דנדון דידן.
עיין סמ"ע ס"ק ל"א שכתב דזה נתבאר באבן העזר סימן צ' [סעיף ז] וכו'.מבואר מדבריו שרק במקרה שידוע לנו שמייד לאחר המכירה החזירו המעות, שבכהאי גוונא ברור שהמכירה לא היתה אלא 'לאמנה בעלמא', מבטלים את המכר, מה שאין כן בטענת הברחה סתם – אין הנותן או המוכר נאמן בטענתו אלא אם כן מביא ראיה לדבריו או שיש אומדנא דמוכח כדבריו ממה שנתן את כל נכסיו.
והוא תמוה בעיני, דהא שם בעינן דוקא שתבריח כל נכסים [...] ולכן נראה דדינא דהכא הוא נובע מהרשב"ץ שמביא בבית יוסף, ומיירי כעין עובדא דהתם, דהיינו אחר שיצאו העדים החזירו לו המעות והיה רק אמנה ביניהם. ועיין שם שדימה אותו לשטר אמנה, והכי נמי בשולחן ערוך מיירי דכוותיה שהיה רק אמנה ביניהן.
וכיון דזה הוי קנין לחבירו אין יכול לומר "שלא להשביע עשיתי", כמו שכתב הש"ך בסימן קכ"ו ס"ק נ"ד בשם הטור [שם סעיף טו] דאין יכול לטעון במעמד שלשתן טענות השטאה והשבעה, משום דהוי קנין ובקנין אין יכול לטעון טענות אלו. והכא נמי: אין לך קנין לחבירו גדול מזה, ודאי דאין יכול לטעון שום טענה, ואזלינן בתר הודאתו ואמירתו וזכה חבירו, וכמו שזוכין אשתו ובניו בבגדים שלקחן לשמן בבבא קמא ק"ב [ע"ב].על כל פנים נמצאנו למדים מדבריהם שבמקום שההבנה הפשוטה היא שהמעשה שעשה בעל המעות הוא מעשה הקנאה לחבירו, אין הוא נאמן להפקיע מפשטות זו בלא ראיה.
הרב דוד ברוך לאו | הרב אליעזר איגרא | הרב מיכאל עמוס |