ב"ה
בית הדין האזורי ירושלים
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב מרדכי רלב"ג הרב דוד שני הרב מנחם האגר |
ראב"ד דיין דיין |
תיק מספר: | 1273414/10 | |
תאריך: |
ט"ז באדר ב התשפ"ד
26/03/2024 | |||
תובע |
פלוני
| |||
נתבעת |
פלונית
בא כוח הנתבעת עו"ד פנינה שפירא ועו"ד אלישבע רוז | |||
הנדון: | קנסות בהסכם בגין איחור בתשלום עבור הדירה | |||
נושא הדיון: | קנסות בהסכם בגין איחור בתשלום עבור הדירה |
בדיון שהתקיים, בית הדין ערך גישור בין הצדדים והגיע להסכמות כדלהלן:הצדדים ניסו לחתום על הסכם מכר, אך זה לא יצא לפועל, וכל אחד מאשים את השני בהכשלת ההסכם.
א. הבעל יקנה את חלקה של האשה בדירה לפי שווי של 2,570,000 ₪.
ב. הבעל ישלם לאשה את מחצית חלקה בדירה עד לתאריך ח' בטבת תשפ"ג (1.1.23), בקיזוז מחצית חוב המשכנתא.
ג. האשה תפנה את הדירה עד לתאריך הנ"ל אחרי שתקבל את מלוא הסכום המגיע לה.
ד. ככל ואחד מהצדדים יפר את ההסכם הנ"ל ישלם קנס לצד השני בסכום של 100 דולר ליום.
וכן תנאים שמתנים בני אדם ביניהם, אף על פי שהם בעדים ובשטר: אם יהיה כך או אם תעשה כך אתן לך מנה או אקנה לך בית זה ואם לא יהיה או לא תעשה לא אקנה ולא אתן לך, אף על פי שעשה או שהיה הדבר, לא קנה, שכל האומר: אם יהיה אם לא יהיה, לא גמר והקנה, שהרי דעתו עדיין סומכת שמא יהיה או שמא לא יהיה.אומנם מצאנו כמה וכמה יוצאים מן הכלל:
וכל שלשה דבקיאי בדיני אסמכתא מקרי בית דין חשוב לענין זה (טור בשם הרא"ש והרא"ש כלל ע"ב סי' ה'). וי"א דבעינן בית דין חשוב שבעיר או המומחה לרבים (מרדכי פרק א"נ והמגיד פי"א דמכירה).כלומר, לדעה אחת כל שלושה הבקיאים בדיני אסמכתא נחשבים לבית דין חשוב והכא ליכא שלושה, ולדעה השנייה דווקא ביה"ד החשוב בעיר או המומחה לרבים, וביאר שם הגר"א בס"ק מו:
וכמ"ש בפ"ד דגטין כגון ב"ד דר"א ור"א דאלומי לאפקועי ממונא וה"ה כל שהמחוהו רבים עליהם.במקרה דנן דיין יחיד אינו אלים לאפקועי ממונא, ולא המחוהו הרבים עליהם, שלא המחו הציבור אלא שלושה דיינים כאמור בחוק הדיינים.
"כשהמוכר הקנה כבר את הדירה כדין לקונה, וכתבו שאם הקונה יחזור בו מחולים למוכר הדמי קדימה, ואם המכור יחזור בו יתן לקונה כפול מהדמי קדימה מחדש החזון איש שאין בזה אסמכתא כיון שכוונתם להקנות הדירה בחזרה בתנאים אילו [ויל"ע כשכתוב בחוזה "קנס" האם ניתן לפרשו ככוונה "להקנות את הדירה"], אבל לכאו' דברי החזו"א שייכים רק כשהקנס הוא רק על ביטול העיסקה, אבל בזמננו שהקנס הוא על כל הפרה יסודית, לא שייך לומר שהכוונה להקנות הדירה ולכאו' הוי אסמכתא"ריבית
האומר לחבירו אם לא אפרעך לזמן פלוני הריני חייב לך מעכשיו ולזמן העיכוב כך דינרים בין שהתנה בשעת הלואה בין שהתנה כן אחר שהגיע זמנו וארווח ליה זימנא אחרינא ושאם לא יפרענו לזמן ההוא נתחייב לו מעכשיו בכך דינרים כתב בעל התרומות בח"ד (סי' לב) דשרי וכן כתב ן' מיגא"ש.כלומר, מכיוון שמדובר פה בקנס חד פעמי על עיכוב המעות לאחר זמן הפירעון ואין זה שכר המתנת מעות, ואם ישלם לו בזמנו לא יהיה חייב שום תוספת, לכן אין בזה איסור ריבית.
תופס שטר זה העתקתי מכתיבת ה"ר יעקב מאורליינ"ש והתיר ללוות ברבית מתוך שטר זה וזה לשונו הנני ח"מ מודה הודאה גמורה שאני חייב לפב"ב כך וכך מחמת שהלוה לי לירח פלוני שנת כך וכך לפרט למנין שאנו מונין כאן במתא פלוני והנני מחויב לפורעם לו תוך ט"ו ימים להזמנתו ולהגיע לידו בעיר פלוני באחריותו וכל זמן שאעכבם ולא אפרע לו עלי לתת לו במתנה כל שבוע ושבוע שאעכבן מיום ההלואה ולמעלה עד יום הפרעון כך וכך פשיטין ממטבע פלוני וכן בכל שבוע ושבוע.כלומר, אע"פ שמשלם תוספת שבועית על כל שבוע איחור בפירעון מכל מקום מותר, היות שאין זה שכר המתנת מעות אלא קנס על העיכוב.
נראה לי דלכולי עלמא אסור דכיון שחייב עצמו ליתן לו כך בכל שבוע בעוד שמעכב ממונו אין לך הערמת רבית גדולה מזו שהרי מעלה לו שכר מעותיו הבטלות אצלו מידי שבת בשבתו ולא דמי לאומר אם לא אפרעך נתחייבתי מעכשיו בכך דינרים דלא מחזי כרבית כולי האי. והרשב"א כתב (שם) על תנאי כיוצא בזה הרי זו רבית גמורה ולא תהא כזאת בישראל.וגם בהגהות הרמ"א על המרדכי כתב:
אין להשגיח בהגה"ה זו כלל כי בודאי לא יצאו הדברים האלו אשר נוגעים באיסור דאורייתא מפי הרב הגדול הנזכר כאן ועי' בתשובת ן' חביב כי מה מאד הפליג לדבר על זה.וכן נפסק בשו"ע יו"ד קעז טז. בביאור דברי הרשב"א שכתב שזו ריבית גמורה מצאנו מחלוקת: דעת החוות דעת שם שזוהי ריבית קצוצה, אך דעת ר' אליהו מזרחי שזהו אבק ריבית, הו"ד בפתחי תשובה שם.
רבינו ירוחם בנתיב י"ו (מט ע"ג) בשם ספר התרומה שאע"פ שמן הדין מותר מכל מקום אסור לעשות כן מפני הערמת רבית וכן כתב הרשב"א בתשובה (ח"ב סי' ב) וכן כתוב בתשובות (המיוחסות) להרמב"ן סימן רכ"א וקע"ה.למעשה, השו"ע יו"ד קעז יד ו-טז כתב להחמיר בשני המקרים, גם בקנס חד פעמי משום הערמת ריבית וגם בקנס שבועי משום ריבית גמורה. אך הרמ"א מיקל בקנס חד פעמי אם הלווה לו מעות ומקבל פירות.
שאלו מתנין כשמייחדין החובות אם לא יפרע מכאן ועד יום פלוני הריני מוסיף על כל ליט' ד' פשיטי' בחדש מותר. ואין כאן רבית כי זה כתוספת על נדוניא ואין זה אגר נטר לי. למה זה דומה? לנותן מתנה לחברו ואמר אני נותן לו כך וכך לזמן פלוני. עוד אני מוסיף לו כך וכך. ודוקא בשהתנה קודם שנשאת אבל אחר כך לא כדאיתא בפ' איזהו נשך (דף ע"ד) גבי המלוה לאריסיו חטין דיש הפרש בין ירד בין לא ירד.כלומר, מדובר פה בחוב שלא מחמת הלוואה, התחייבות של אב בנדוניה, ואעפ"כ מחלק הרשב"א בין אם התנו על ריבית הפיגורים בשעת ההתחייבות, שאז נחשבת הריבית כחלק אינטגרלי מההתחייבות עצמה ולא כריבית וכדבר נוסף על החוב, וממילא אין איסור ריבית, ובין אם התנו מאוחר יותר על חיוב הריבית, שאז הריבית עומדת בפני עצמה, ואינה כהתחייבות אחת יחד עם עיקר החוב, ולפיכך ריבית זו אסורה, שהרי היא ניתנת תמורת המתנת החוב, והרי זה בכלל מה שאמרה הגמ' בבבא מציעא דף סג עמוד ב:
"אמר רב נחמן, כללא דריביתא: כל אגר נטר ליה - אסור."כדברי הרשב"א הללו פסק בתשובת הריב"ש, והובאו דבריהם בבית יוסף יו"ד סוף סימן קס"א וברמ"א יו"ד סימן קע"ו סעיף ו'.
"אמר רב נחמן כללא דרביתא כל אגר נטר לי אסור פירוש שבשביל המתנת מעותיו נותן לו שכר בין אם דרך הלואה או דרך ממכר או שכירות אלא שאם הוא דרך מקח הוא מדרבנן"וכן נפסק ברמ"א יורה דעה הלכות רבית סימן קסא סעיף א.
"מעשה בראובן שהשכיר מלמד לבנו וקנו עם המלמד ליתן מעות לזמן פלוני ולא נתן ותבעו המלמד מה שהיה יכול להרויח במעותיו מאותו זמן ודן ה"ר אליעזר מטולא דחייב ליתן לו הרווח ואין בו רבית דתנן בפרק קמא דמכות (ג א) מעידנו באיש פלוני שחייב לחבירו אלף זוז ע"מ ליתן לו מכאן ועד שלשים יום והוא אומר מכאן ועד שלש שנים ונמצאו זוממים אומדים כמה אדם רוצה ליתן ויהיו אלף זוז בידו מכאן ועד שלש שנים. ועתה אם שייך בשכירות רבית אמאי משלמי ליה עדים כמו שאדם רוצה וכו' דההיא ע"כ מיירי שמעידים שחייב לו שכירות דאת"ל שהוא הלואה אז לא היה נותן לו כלום משום רבית. והרב אחיו הקשה לו דאמר להו רבא פרק איזהו נשך (עג א) להנהו דמנטרי באגי פוקו וסייעו בבי דרי וכו' עד לא מיחזי כאגר נטר ליה אלמא יש רבית בשכירות. ה"ר קוביל."ועיין בית יוסף יורה דעה סימן קס שהביא את דברי התשובות מיימוניות הללו ודחה אף הוא את דברי ה"ר אליעזר, שבוודאי איסור ריבית קיים גם שלא בדרך הלוואה:
"ובאמת איני יודע מה ראה החכם הזה להקל בשכירות יותר מבהלואה דכללא דרביתא כל אגר נטר בכל גוונא אסור. ואם ראייתו מההיא דמכות ראיה למה לא יישבה הרב אחיו. אבל האמת הוא דדבריו מעיקרן אין להם על מה שיסמוכו דההיא מתניתין דמכות הכי קאמר שמים כמה היה נותן זה כדי להרויח במעות הללו בעשר שנים וכך ישלמו לו העדים כיון שכל כך מעות רצו להפסידו שעכשיו שהעידו עליו ליתנם מכאן ועד שלשים יום אם ירצה ליקח האלף זוז מכאן ועד עשר שנים מגוי או אם יעבור ויקחם מישראל ברבית לא יתנם לו בפחות מכך וכך מעות ונמצא שכל כך מעות הפסידוהו וכך משלמים לו דתנא השתא לא נחית בענין איסור רבית והיתרו וזה ברור. והרב אחיו ודאי פירש לו כן והוא לא קבל והקשה לו מההיא דרבא כדי שיחזור בו וכותב ההגהות לא חשש לכתוב פירוש המשנה לדעת האמת לעוצם פשיטותה כנ"ל ודע שרבינו ירוחם בנכ"ט ח"ג (פא ריש ע"ד) כתב בשם רבינו מאיר כדברי ה"ר אליעזר מטוך ולא נחלק עליו ודבר תימה הוא. ודבר פשוט הוא שאין לסמוך על דברי ה"ר אליעזר."כלומר, הדעה המקובלת היא שיש איסור ריבית גם בחוב שאינו בדרך הלוואה.
"וכל זה בשמעיקרא הלואה היתה מש"כ [=מה שאין כן] כשמעולם לא היה כאן הלואה כגון שכר פעולה א"נ כשזיכה לחבירו במעמד שלשתן או שזכה מדר' נתן או שגבו לו שטרות מלוה שלו על הלוה שלו. וכשתבע לזה עיכב הפרעון מאיזה טעם וכן מלוה דטרף לקוחות וחזרו על המוכר בכל אלו אם החייב לפרוע מבקש ליתן מהר ומתן לזה שימתין לו דרך כלל זמן מה או דרך פרט לכל חודש או שנה די"ל דבכה"ג שרי ולא דמי לכל הנהו דר"פ הריבית מכר לו או לקח ממנו דמ"מ ה"ל הלואה ע"י מכר הנעשה בפועל מיד ליד."אך לבסוף דחה חילוק זה מחמת דינו של הרשב"א בתשובה שהבאנו לעיל:
"ומיהו מדין דבסי' קע"ו בש"ע ס"ו דמתיר להרבות בנדוניית חתני' מטעם דלא דמי רק לנותן מתנה וזכרו רמ"א סי' קע"ו ס"ו בהג"ה וכתב עליה ודווקא כשהתנו כן קודם הנשואין וכו' מוכח דבדוכתי אחרית' אף בכה"ג אסור והכי מיסתבר דהיינו דקמ"ל ר"פ בגמ' בפרק הרבית במ"ש כללא דרבית' כל אגר נטר אסור שר"ל אפילו לא נעשה שום הלואה רק שבא עליו חוב תשלומים וזה מרצה לבעל חוב באגר נטר אסור. וכ"פ הש"כ ס"ס קע"ז דאסור הוא. מיהו פשוט דלא ה"ל רק א"ר."מה שכתב בשם הש"ך, נפל בדבריו ט"ס, וצ"ל סי' קעו, וז"ל הש"ך שם ס"ק ח:
אבל אם כבר כו'. כלומר שהחזיק ונתחייב לתת לו מעכשיו השכירות י' סלעים (לחדש) [לשנה] אסור לומר תן כל חודש סלע וכ"ש אם כבר נתחייב לו השכירות דהיינו שהגיע הזמן פרעון של סוף השנה וממתין לו ונותן לו דבר בהמתנת המעות אסור ומבואר כאן דאין חילוק בין מעות שכירות למעות הלואה לעולם כל אגר נטר ליה אסור וכ"כ בד"מ וכ"ד ב"י לעיל ס"ס ק"ס ולא כהב"ח סי' קס"א ס"ב.ובחידושי רבי עקיבא איגר (על השו"ע) יורה דעה סימן קס סעיף ד, כתב וז"ל:
אם נתחייב לו ממון אין חילוק בין אם נתחייב לו בדרך הלואה או מכח מכר כל שפורע לו יותר אסור.כלומר, הקולא של דרך מכר נאמרה בטווח מצומצם של מקרים (כפי שכתב שם במקרה שלווה פירות ופרע פירות ביתר מהכמות שלווה), אך חוב ממון שמחמת מכר או כל סיבה אחרת יש להחמיר מדרבנן כחוב מחמת הלוואה לעניין ריבית.
שאלו מתנין כשמייחדין החובות אם לא יפרע מכאן ועד יום פלוני הריני מוסיף על כל ליט' ד' פשיטי' בחדש מותר. ואין כאן רבית כי זה כתוספת על נדוניא ואין זה אגר נטר לי. למה זה דומה? לנותן מתנה לחברו ואמר אני נותן לו כך וכך לזמן פלוני. עוד אני מוסיף לו כך וכך. ודוקא בשהתנא /בשהתנה/ קודם שנשאת אבל אחר כך לא כדאיתא בפ' איזהו נשך (דף ע"ד) גבי המלוה לאריסיו חטין דיש הפרש בין ירד בין לא ירד.וכן פסק השו"ע יו"ד קעז טו ורמ"א קעו ו. כלומר, אם התחייב לתת מתנה, והתנה שאם יאחר בנתינתה ישלם קנסות שבועיים אין זו ריבית כלל אלא הרי זה כמתנה גדולה.
"ולענין אם גזר המלך שכל מלוה לחבירו שיהא פרעונו מהמטבע השני, יש אומרים דדינא דמלכותא דינא ומותר בלא חשש איסור, ואע"פ שהמלך חידש מחדש גזירה ההיא, הואיל וציוה להתנהג בה בכל אותה העיר דינו דין. ושכן השיב הרמב"ן שנוהגים בענין המטבע על פי גזירת המלך, ואין כאן משום ריבית שהתוספת הזה שלא ברצון הבעלים הוא נפרע ואלמלא דינו של מלכות אינו בכלל ריבית אלא בכלל גזל אלא שדינו של מלכות דין ואין כאן גזל ואין כאן ריבית, עכ"ל."וכן פסק הרמ"א כדעת הרמב"ן בסימן קס"ה סוף סעיף א'. על בסיס דברי הרמב"ן הללו כתבנו בפסק דין של ביה"ד באשדוד בתיק 9600-22-1 להתיר משום איסור ריבית את הריבית שמחייבים בהוצל"פ.
"דכיון דשעור מאי דאוביר בשוי הוא דיהיב, שעבודי שעבוד נפשיה וגמר ומקני הכא נמי לענין אלפא זוזי, מאי דהוסיף על שיעור דראויה לעשות הוא דהוי אסמכתא ולא שעבוד נפשיה, אבל שיעורא דראויה לעשות איתיה בכלל אלפא זוזי, ושעבודי משתעביד בגויה ומחייב ביה, ומאי דפייש עליה, אמרינן אסמכתא היא ולא מחייב ביה".וכן משמע מדברי הרמב"ם בפ"ח מהלכות שכירות הי"ג, וז"ל:
"אבל אם אמר, אם אוביר ולא אעבוד אשלם מאה מנה, הרי זה אסמכתא, ואינו חייב לשלם אלא לפי מה שראויה לעשות בלבד".זאת למרות שגם על החיוב במיטבא צריך שעבוד מיוחד, ובלא זה ה"ז גרמא ופטור, כפי שכתב שם, וז"ל: "אלא שהתנה לשלם במיטבה ולפיכך גמר ומשעבד עצמו" (וכך כתב הב"י חו"מ סי' שכ"ח, שהרמב"ם ס"ל כהרי"ף). הרי לנו, שגם בהתחייבות דגזים, שלא חלה בגלל אסמכתא, אין ההתחייבות בטלה מכל וכל, ולכל הפחות חלה ההתחייבות על מה שראוי לו להתחייב, היינו במיטבא, שעל זה אנו אומרים שגמר ומשעבד נפשיה.
"ואם התנה, אם אוביר ולא אעביד אשלם אלף זוז, הרי זו אסמכתא, ואינו חייב לשלם, אלא נותן כפי מה שראויה לעשות בלבד".מרן השו"ע העתיק את לשון הרמב"ם שנראה כדברי הרי"ף וכפי שביאר הב"י, וזה מתאים לכללי הפסיקה של השו"ע שפוסק כרוב דעות מתוך שלושת עמודי ההוראה, הרי"ף הרמב"ם והרא"ש, וכך כותב הגר"א בהגהות השו"ע, שהמחבר פסק כהרי"ף.
נותן לו חלקו כו'. בטור [סעיף ב'] מסיים בזה וכתב ז"ל, שכן כתב לו אם אוביר ולא אעביד אשלם לך ממיטב, עכ"ל. ור"ל ג"כ, כיון שרגילין לכתוב כן ה"ל כאילו כתוב, וכנ"ל [סק"ב]. וכן מוכח מלשון הטור [סעיף ג'] והמחבר ממה שסיימו וכתבו, שאם כתב אם אוביר אשלם לך אלפא זוזי דהיא אסמכתא ולא קנה, [וכמו דלא כתב לו דמי], ואינו משלם לו אלא כפי מה שראוי לעשות, עכ"ל. ולא כתבו דיהא פטור לגמרי כיון דדבריו הן אסמכתא והרי הן כאילו אינם, אלא ודאי ס"ל דאף אם הם כאילו לא דיבר כלל מ"מ צריך לשלם בזה דהו"ל כאילו כתב ליה אם אוביר אשלם במיטבא, וק"ל.והנה הרמ"א בסעיף א', שבו מוזכרת ההלכה של "אם אוביר ולא אעביד אשלם במיטבא", הוסיף: "ואפי' לא כתב כך, כמאן דכתיב דמי". נראה קצת כהרא"ש.
הרב מרדכי רלב"ג – ראב"ד | הרב דוד שני | הרב מנחם האגר |