לדף
ראשי
ניסוך המים
יציקת מים על גבי המזבח במקדש בחג הסוכות מצווה שנעשתה בבית המקדש בחג הסוכות בכל יום מימי סוכות יש לנסך מים על המזבח, כחלק מהבקשה על גשמי השנה. שאיבת המים וניסוכם נעשים מתוך שמחה רבה. יציקת מים על גבי המזבח במקדש בחג הסוכות. נסוך המים לא נזכר בתורה, אבל חז"ל למדו זאת בקבלה. ר' יהודה בן בתירא מצא לכך רמז בתורה: נאמר בשני ונסכיהםר' נתן אומר: בקדש הסך נסך שכר לה' (במדבר כ"ח ז') בשני נסוכין הכתוב מדבר,ובירושלמי אמרו: מסוד נביאים היו (סוכה נ"ה.). ונתנו טעם לנסוך המים: מפני מה אמרה תורה נסכו מים בחג? יש ראיות כי נסוך המים היה נהוג בישראל מזמן קדום מאוד. על הפסוק: ויצב יעקב מצבה וגו' ויסוך עליה נסך ויצוק עליה שמן (בראשית ל"ה י"ד)תרגם יונתן בן עוזיאל: ונסיך עליה נסוך חמר ונסוך מוי ארום כדין עתידין למעבד בחגא דמטליא. וכן פירש הראב"ע ויסך עליה נסך - מים או יין. בשמואל הנביא נאמר ויקבצו ישראל המצפתה וישאבו מים וישפכו לפני ה' (ש"א ז' ו'), וגם דוד נסך מים לה' (ש"ב כ"ג ט"ז), ונראה מזה כי נסוך המים היה ידוע להם מעין נסכים לה', ובחרו במים שאינו משתכר מייד. את ניסוך המים על גבי המזבח מתאר הרמב"ם: רמב"ם הלכות תמידין ומוספין פרק יניסוך המים היה נושא השנוי במחלוקת מרה בין הצדוקים והפרושים. הצדוקים לא הסכימו לניסוך המים, משום שאין מצווה זו כתובה בתורה. המחלוקת ביניהם הביאה לשפיכות דמים, וינאי המלך, שהיה צדוקי, ניסך את המים על רגליו, והביא לכך שהעם רגם אותו באתרוגים, והוא מצידו שילח בהם את חייליו והרג אלפים במקדש. תיאור כל זה במאמר הבא: ניסוך המים על פי המקורות, מדרכי פירון יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|