חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

אשרי

מזמור בתהילים קמ"ה הנאמר שלוש פעמים ביום

תהלים פרק קמד
(טו) אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שה' אֱלֹהָיו:
תהלים פרק קמה
(א) תְּהִלָּה לְדָוִד אֲרוֹמִמְךָ אֱלוֹהַי הַמֶּלֶךְ וַאֲבָרֲכָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד:
(ב) בְּכָל יוֹם אֲבָרֲכֶךָּ וַאֲהַלְלָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד:
(ג) גָּדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר:
(ד) דּוֹר לְדוֹר יְשַׁבַּח מַעֲשֶׂיךָ וּגְבוּרֹתֶיךָ יַגִּידוּ:
(ה) הֲדַר כְּבוֹד הוֹדֶךָ וְדִבְרֵי נִפְלְאוֹתֶיךָ אָשִׂיחָה:
(ו) וֶעֱזוּז נוֹרְאֹתֶיךָ יֹאמֵרוּ <וגדולתיך> וּגְדוּלָּתְךָ אֲסַפְּרֶנָּה:
(ז) זֵכֶר רַב טוּבְךָ יַבִּיעוּ וְצִדְקָתְךָ יְרַנֵּנוּ:
(ח) חַנּוּן וְרַחוּם ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל חָסֶד:
(ט) טוֹב ה' לַכֹּל וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו:
(י) יוֹדוּךָ ה' כָּל מַעֲשֶׂיךָ וַחֲסִידֶיךָ יְבָרֲכוּכָה:
(יא) כְּבוֹד מַלְכוּתְךָ יֹאמֵרוּ וּגְבוּרָתְךָ יְדַבֵּרוּ:
(יב) לְהוֹדִיעַ לִבְנֵי הָאָדָם גְּבוּרֹתָיו וּכְבוֹד הֲדַר מַלְכוּתוֹ:
(יג) מַלְכוּתְךָ מַלְכוּת כָּל עֹלָמִים וּמֶמְשַׁלְתְּךָ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר:
(יד) סוֹמֵךְ ה' לְכָל הַנֹּפְלִים וְזוֹקֵף לְכָל הַכְּפוּפִים:
(טו) עֵינֵי כֹל אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּ וְאַתָּה נוֹתֵן לָהֶם אֶת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:
(טז) פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן:
(יז) צַדִּיק ה' בְּכָל דְּרָכָיו וְחָסִיד בְּכָל מַעֲשָׂיו:
(יח) קָרוֹב ה' לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת:
(יט) רְצוֹן יְרֵאָיו יַעֲשֶׂה וְאֶת שַׁוְעָתָם יִשְׁמַע וְיוֹשִׁיעֵם:
(כ) שׁוֹמֵר ה' אֶת כָּל אֹהֲבָיו וְאֵת כָּל הָרְשָׁעִים יַשְׁמִיד:
(כא) תְּהִלַּת ה' יְדַבֶּר פִּי וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָׂר שֵׁם קָדְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעֶד:
תהלים פרק קטו
(יח) וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּ יָהּ:
המזמור נאמר שלוש פעמים בכל יום:
בשחרית, בפסוקי דזמרה;
אחר תפילת שחרית לפני "ובא לציון" (=קדושא דסדרה);
לפני תפילת מנחה.
מזמור זה היה חשוב מאוד בעיני חז"ל, עד שאמרו: "האומר שלוש פעמים תהילה לדוד בכל יום, מובטח לו שהוא בן עולם הבא" (ברכות ד). טעם לדבר: מפני שהמזמור בסדר א"ב (חוץ מהאות נ'), וכלול בו הפסוק "פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון", המראה על השגחת הבורא על בריותיו בהכנת מזונותיהם וכל צרכיהם.

הוספת הפסוק "אשרי"
הפסוק "אשרי יושבי ביתך" וגו' (תהילים פ"ד ה) נתווסף לפני אמירת המזמור "תהילה לדוד", על פי מאמר התלמוד:
חסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת ומתפללים, מנא הני מילי? אמר רבי יהושע בן לוי: אמר קרא אשרי יושבי ביתך, והדר [=ואחר כך] יהללוך סלה (ברכות ל"ב: עי' תוס' שם ד"ה קודם).
טעם נוסף לכך שתקנו להוסיף את הפסוקים "אשרי יושבי ביתך" וגו', ו"אשרי העם שככה לו אשרי העם שה' אלהיו", לפני "תהילה לדוד", מפני שיש בהם שלוש פעמים "אשרי" כנגד שלוש פעמים בכל יום שאומרים אשרי ותהילה לדוד.
מסיימים את "תהלה לדוד" בפסוק "ואנחנו נברך יה מעתה ועד עולם הללויה" (תהילים קט"ו י"ח) כדי לסמוך "הללויה" ל"הללויה" שבתחילת המזמור הבא – תהלים קמ"ו. (טור בשם רב עמרם). ועליהם אמר ר' יוסי "יהי חלקי מגומרי הלל בכל יום" (שבת קי"ח: סופרים סוף פי"ז).



מקור הערך: ע"פ אוצר דינים ומנהגים לי"ד אייזענשטיין

יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן