לדף
ראשי
ירושלים באסלאם
מעמדה של ירושלים באסלאם ירושלים ביהדות ובאסלאם ירושלים וציון בירת המולדת ועיר הבירה הקדושה של עם ישראל נזכרו 821 פעמים בתנ"ך, ו-2512 פעמים בספרות חז"ל. עם ישראל נכתב 1880 פעם במקרא, ועיר הקודש נרשמה 37 פעמים. דוד. על "עיר הקודש" נאמר בישעיה: "עורי עורי לבשי עוזך ציון לבשי בגדי תפארתך ירושלים עיר הקודש, כי לא יוסיף יבוא בך עוד עָרֵל וטמא." (נ"ב, א'). באסלאם ירושלים לא נזכרה כלל בקוראן קדושם, והעדויות על חשיבות ירושלים לאיסלאם הן מעטות עד כדי כך, שחכמי הדת המעולים של האיסלאם כופרים בקדושתה ומחרימים אותה. הח'ליף השני והמפואר, עומַר אִבן אל-חַ'טָאב, (644-634) שמייחסים לו את בנייתה של האימפריה הערבית, טען: "עֲרָב מולדת הנביא היא ארץ הקודש לערבים ותיכון בה רק דת אחת – האיסלאם", וציווה ליהודים ולנוצרים לעזוב אותה. וכך היה. מה המסקנה? חכמי ההלכה הגדולים באיסלאם היו השיעי גַ'עפַר אל-צאדק, מפרש הקוראן (765), שציווה לא להתפלל לכיוון מסגד אל אקצא בירושלים, והענק הסוני אחמד אִבן תַיְימִיָה (1328-1263) מדמשק טען, שלאור המקורות אין קדושה באל אקצא שבירושלים, והמתפלל בו הוא כופר שיש לדונו למיתה. אחמד אבן תיימיה נאסר על כך על ידי הממלוכים בדמשק, ומת במאסרו. בקוראן הנשגב שלהם נכתב, שאדם הראשון היה נביא ערבי; גם אברהם היה נביא ערבי שהקים את הכַּעְבָּה הקדושה ועקד את ישמעאל במֶכָּה. האם לכך נאמר "עד מתי פתיים תאהבו פתי...וכסילים ישנאו דעת?" (משלי, כ"ב). הגר וישמעאל נדדו במדבר מֶכָּה, משה וישוע (עִיסָא) היו נביאים באיסלאם. לפי האגדה נביאם מוחמד עלה לשמיים מירושלים והכותל המערבי של הר הבית, הוא קיר אִל בּורָק. ממנו עלה מוחמד לרקיע השביעי. האמת הכתובה היא, שבהיות נביאם בעֲרָב ראה בחלומו שהוא רוכב על סוס אגדי עד לרקיע השביעי, ושם ראה את מסגד אל אקצא, כי הוא לא הגיע לירושלים מעולם. כאמור, ירושלים לא נזכרה כלל בקוראן, ובכל זאת המוסלמים כינוה אל-קודס, שמשמעה הקדושה. מקור הערך: מנשה הראל
יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|