חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

סגי נהור

כינוי לעיוור

"סגי נהור" - בארמית: אור גדול. לשון נקיה לעוור. בתלמוד מוזכר כי רב ששת היה "סגי נהור" - עיוור.

השימוש בהגדרה הפוכה מן הדבר אותו רוצים לתאר הוא כדי שלא לפגוע ולזלזל. גם במקרא מצוי סגנון כזה, כדי שלא לומר דברים מגונים. למשל: כאשר איזבל שוכרת עדי שקר להעיד כי נבות קילל את המלך ואת אלוהים, מופיע הביטוי "ברך" במקום "קילל":
מלכים א, כא, יג
וַיָּבֹאוּ שְׁנֵי הָאֲנָשִׁים בְּנֵי-בְלִיַּעַל וַיֵּשְׁבוּ נֶגְדּוֹ וַיְעִדֻהוּ אַנְשֵׁי הַבְּלִיַּעַל אֶת נָבוֹת נֶגֶד הָעָם לֵאמֹר בֵּרַךְ נָבוֹת אֱלֹהִים וָמֶלֶךְ וַיֹּצִאֻהוּ מִחוּץ לָעִיר וַיִּסְקְלֻהוּ בָאֲבָנִים וַיָּמֹת:
גם בספר איוב מצויה תופעה זו:
השטן אומר לאלוהים: "ואולם שלח נא ידך וגע בכל אשר לו, אם לא על פניך יברכך?!" = יקללך.
אשתו של איוב אומרת: "ברך אלהים ומות!" = קלל ותמות.

המסכת העוסקת בדיני אבלות קרויה "מסכת שמחות" - "לשון סגי נהור".

בספרות התלמודית מופיעה צורה זו כאשר מתארים עונש שיבוא על עם ישראל. הניסוח הוא "שונאיהם של ישראל"
: "אשר שברת - אמר לו הקב"ה, יישר כחך ששיברת, שאילולי לא נשתברו, נתחייבו שונאיהם של ישראל כליה" [מדרש אגדה בובר, שמות לד].
במשמעות: נתחייבו ישראל כליה.



מקור הערך: יהודה איזנברג


הערות לערך:
שם המעיר: זאב קינן
הערה: נ"ה טור-סיני העלה בכתובים בכמה מקומות הצעה אחרת למונח "סגי נהור". הוא מתבסס על הפתגם "בשוק סמיא צווחין לעווירא: סגי נהור", ופירושו: במקום שבו כולם סומים (=עוורים בשתי העיניים), קוראים לעיוור בעין אחת בלבד (='עוואר' בערבית: סומא בעין אחת) - סגי נהור - "רב אור".
כלומר: סגי נהור *איננו* "ההיפך, בלשון נקייה", אלא מה שאנו קוראים "יתרון יחסי": עיוור בעין אחת עדיין רואה בעינו השנייה, ולכן עבור סומים מוחלטים, הוא אכן "רב אור".
מקור ההערה: נ"ה טור-סיני, הלשון והספר, ב


יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן