דברי מבוא / פרופ' אברהם שטינברג
לחץ כאן לתצוגת הדפסה

דברי מבוא

מחבר: פרופ' אברהם שטינברג

מתוך: הכינוס השנתי השני לרבנים ורופאים בנושא: גניקולוגיה, פוריות ויילודים לאור ההלכה

תקציר: קצב התפתחות הרפואה גורם לשינויים תכופים במכשור ומחייב התייחסות חוזרת לפעילות הרפואית. הדבר גורם לבעיות אתיות והלכתיות, ודרכי הפתרון המקובלים: בית משפט וועדות אתיות אינן בהכרח התשובה לבעיות. ההלכה פועלת בשיטה של שאלה ותשובה, וזו הדרך הנכונה.

מילות מפתח: התפתחות הרפואה, אתיקה, ועדות אתיות

דברי מבוא

פותחים בכבוד אכסניה תחילה - ברצוני להודות לרב שפרן שהוא היוזם והפועל והמפעיל של כנס הזה ושל הכנס הקודם לו, וכן של פעולות רבות אחרות בתחום הרפואה וההלכה. כמו-כן ברצוני להצטרף ולברך את הרב יואל קטן ואת ד"ר חנה קטן על מאמציהם בארגון החלק המדעי והארגוני של הכנס הזה, וכן למכון שלזינגר, למנהלו ד"ר מרדכי הלפרין ולצוותו המסור, על חלקם בארגון הכנס היום.
 
קצב התפתחות הרפואה
הבעיות שנדון בהן במהלך אחר-הצהרים הזה, הם חלק ממכלול נושאים שהרפואה המודרנית מזמנת לפתחנו כמעט מדי-יום. אין ספק שהדור שלנו הוא דור מיוחד מאוד מבחינת הקדמה הטכנולוגית והמדעית, המתבטאת במעשים שבכל יום. אין בכך כדי לומר שבעבר לא הייתה התקדמות, שלא גילו גילויים או שלא חידשו חידושים; אך נדמה לי שמה שמאפיין את הדור שלנו היא מהירות ההתפתחות של הנושאים האמורים, והדבר ילך ויגבר בשנים הבאות.
 
בעבר לקח שנים, ולפעמים דורות, עד שתהליך מסוים התפתח והשתרש, עד שהוא הפך להיות מציאות מקובלת על כל מכלול בעיותיה. לפנים היה זמן להסתגלות, ללימוד הנושא ובעיותיו, להפנמת המורכבות שבו, להבנת ההשלכות שלו. היום הדברים נעים כל-כך מהר, שעד שלמדנו היום מה הן הבעיות של נושא מתחדש אחד - הרי הוא למחר כבר מיושן, ואנחנו צריכים לדון מחדש על פתרון אחר ועל היבט אחר ועל גישה אחרת. הדבר הזה נכון בעיקר לגבי הנושאים שיידונו במושב האחרון של הכנס הזה - נושאי הגנטיקה: סביר להניח שהם יהפכו בעשור הבא להיות הנושא המרכזי בדיונים האתיים, החברתיים וכמובן ההלכתיים, במהירות שבעבר לא הורגלנו לה. כינוסים מסוג זה תורמים תרומה רבה להבנת הצדדים השונים של הנושאים המחודשים האלו.
 
הקדמה - המדעית, הטכנולוגית והרפואית - היא בוודאי דבר מבורך. היא הביאה תועלת לאנושות בהגדלת תוחלת החיים, ובמקרים רבים בשיפור איכות החיים (אם כי לא תמיד). ככל שהנושא גדול יותר, חדשני יותר ואולי אפילו תורם יותר מבחינה מעשית - הוא גם מעורר בעיות רבות וכבדות משקל בתחומים חברתיים שונים, כמו האתיקה, המשפט, הכלכלה, וכמובן בתחום ההלכה. העולם הרחב מתמודד עם השאלות האלה בדרכים שונות, והדרך שבה מתמודדים בעולם ההלכה עם השאלות הללו שונה גם מבחינה עניינית-מהותית וגם מבחינה תכליתית מדרכים אלו. העולם הרחב מדבר על אתיקה רפואית, על משפט ורפואה, על כלכלה ורפואה, כל אלה נושאים שהם בתחומי התמחויות מוגדרים ומוגבלים-יחסית. לעומת זה עולם ההלכה מקיף הרבה יותר נושאים, ומתעוררות לפניו הרבה יותר בעיות הדורשות פתרון. די אם נזכיר שאלות של שבת, או לענייננו - שאלות של נידה, שהן חובקות עולם מבחינת ההלכה, ואילו בעולם הרחב אינן מעוררות שום בעיה. אין בעולם הרחב הבדל בין יישום של טכנולוגיה כזאת או אחרת, או טיפול רפואי כזה או אחר, בשבת, ביום רביעי או ביום שישי; לעומת זאת אצלנו כל שבוע מסתיים בשבת, והיא מחייבת אותנו להתמודד עם השאלות האלה. ובאופן דומה נושאים הקרובים לכנס הזה, כמו נושאים הקשורים להלכות נידה. בעולם הרחב, אם יש איזשהו דימום מועט כזה או אחר - אין בכך להעלות שום שאלה ולעורר שום בעיה, זה לא מעורר שום תהיות ולא מביא לשום ניסיונות לתקן את המצב; בעוד שמבחינת ההלכה יש לכך כמובן השלכות רבות וחמורות. טווח הנושאים בהם קיימת התמודדות הלכתית רחב הרבה יותר מאשר אילו בהם מתמודדים בעולם הרחב.
 
מה בין גישת העולם הרחב לגישת ההלכה
אבל לא רק מבחינה כמותית, גם מבחינה מהותית יש הבדל גדול בין הצורה שבה ניגשים בעולם הרחב לפתרון השאלות הללו, לבין הצורה שבה ההלכה ניגשת לעניין. כיום - ואני מקווה שהדברים ישתנו במידה זו או אחרת בהמשך - העיקרון המוסרי המנחה בעולם הרחב הוא עקרון האוטונומיה, העיקרון האומר שכל אדם הוא בעלים על גופו, וכל אדם שהוא בעל כושר שיפוט צריך ורשאי להחליט בעצמו מה ייעשה לגביו, ואיך לנהוג בכל אחת מהסיטואציות הרפואיות בהן הוא נמצא, על-פי הנתונים המלאים שיימסרו לו בעניין.
 
למעשה, אם בוחנים את עקרון האוטונומיה במובנו הקיצוני, אנחנו מדברים בעצם על אנרכיה מוסרית, על עיקרון של 'איש הישר בעיניו יעשה'. כל אדם שיחשוב על דבר מסוים שנכון לעשותו - הוא יעשה אותו, ואם יחשוב שלא נכון לעשותו - הוא לא יעשה אותו; מערכת הערכים היא רק זו המקובלת עליו, ללא שום שיתוף ערכי של הציבור בכללותו. די אם נזכיר כדוגמה נושא כמו 'החולה הסופני': אדם יכול לפנות לרופא ולומר 'נמאסו עלי חיי, אינני רוצה לחיות יותר, ואני מבקש שתקרב את מותי'. בהולנד, למשל, הדבר הזה נעשה באופן רשמי (אם כי לא חוקי), ואנשים כאלה שקצו בחייהם מוצָאים למעשה להורג על-ידי רופאים על פי בקשתם. מבחינה מוסרית עומד מאחורי נורמה זאת עקרון האוטונומיה: החולה הוא בעלים על גופו, וכשהוא אינו חפץ לחיות עוד החברה מספקת לו את האמצעים כדי למלא את מבוקשו.
 
ברור שמבחינת ההלכה הדבר מורכב בהרבה, והאוטונומיה הרבה יותר מוגבלת. קיימת מערכת ערכים משותפת לכל אלה שנוהגים על-פי ההלכה, ולכן לא יעלה על הדעת שאדם ינהג איך שהוא רואה את הדברים כשהדברים מנוגדים לדין. הדבר הזה דורש הכרעה הלכתית ברורה על-פי עקרונות משותפים לכל נושאי ההלכה, ולאו-דווקא תחום הרפואה. אין למעשה הבדל מבחינת מנגנון קביעת ההלכה אם השאלה היא רפואית-מודרנית-גנטית, שאלת בשר בחלב, שאלת אכילה ביום-כיפור או שאלת נידה. בכל התחומים המנגנון הוא אותו מנגנון, העיקרון הוא אותו עיקרון, ודרכי הפסיקה הן אותן דרכי פסיקה.
 
דרכי הכרעה בבעיות רפואיות ואתיות
גם הדרך שבה מגיעים בסופו של דבר להכרעה שונה מאוד בין מה שמקובל בעולם הרחב לבין עולם ההלכה. בעולם הרחב אין למעשה כרגע מנגנון מקובל לפתרון שאלות מוסריות קשות; אחת הדרכים המקובלות היא לפנות לבית משפט, כדי שהשופט יכריע בשאלה המוסרית הקונקרטית. בארצות-הברית הדרך הזאת הייתה מקובלת מאוד בעבר, אלא שהיא כמעט נפסקה, כיוון שבמהרה התברר שבית המשפט אינו המקום שבו ניתן להכריע הכרעות מוסריות - ניתן להכריע בו הכרעות משפטיות, אבל לא מוסריות. גם בארץ יש עכשיו מגמה להגיע לבתי המשפט עם כל השאלות האלה, ואני מעריך שדי בקרוב ילמדו גם כאן שלא זו הדרך. הפטנט שהומצא בארצות-הברית ואומץ ב'חוק זכויות החולה' בארץ הוא ועדה אתית, שמורכבת מאנשים העוסקים בשטחים שונים שיש להם קשר להכרעה הרפואית הקונקרטית, ואנשים אלה מתכנסים ומכריעים מהי הדרך הנכונה המתאימה למקרה שלפניהם. ברור שיכולות להיות בשיטה זו אי-התאמות רבות בין מקרים מקבילים, דרגות שונות של הבנה וכשרון, דרגות שונות של מיומנות, והשאלה האם האופן הזה לפתרון הבעיות המוסריות ימשיך לפעול או לא עדיין פתוחה.
 
בהלכה המנגנון הוא הרבה יותר מובנה, הרבה יותר ותיק והרבה יותר פשוט: פסיקה של רב הבקיא בנושאים האלה, הפוסק על-פי עקרונות ההלכה. הדרך הזאת הייתה נכונה בעבר - לפני מאה שנים ולפני אלף שנים, והיא נכונה גם היום ותהיה נכונה גם בעתיד. המנגנון הוא מנגנון של שאלה ותשובה - השואל מציג את הנתונים, והפוסק מכריע בשאלה שלפניו. ובעצם זו גם מהות הכנס הזה, שהמבנה שלו הוא המבנה הקלאסי של שאלות ותשובות; הכנס הזה בנוי על העיקרון שהמומחים השונים, בנושאים השונים שהוגדרו, הציגו את הנתונים ואת השאלות העולות מהנתונים האלו לפני רבנים שהם הפוסקים בשאלות האלה, והפוסקים הללו על סמך הנתונים שהוצגו להם ועל סמך הבנת המציאות הכריעו בשאלה ההלכתית על-פי המקורות ההלכתיים. כך בנוי הכנס, כך בנויים החיים ההלכתיים, וכך יישאר לעתיד לבוא.
 
אני מקווה שהכנס הזה יהיה מוצלח לכולנו, נלמד ונפרה זה את זה, ונסיק את הלקח הדרוש כדי לתפקד בצורה נכונה בנושאים שיבוררו ובנושאים אחרים.